Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor langt ??

Bjørn

over 22 år siden

Bjørn

Hei !!

Det er mye fokusert på hvor langt en kan slå med en driver, men hvor langt bør en slå med de forskjellige jernene??

Finnes det noe statistikk over dette ??

Tohr

over 22 år siden

Tohr

Det burde ikke fokuseres for mye på hvor langt man slår med driver. Det viktigste er at man slår ballen ditt man vil ha den. Driver er slett ikke den viktigste køllen heller som mange tror. Det å prioritere driveren fremfor andre køller ved å legge ut 4-5000 kroner er bortkastet.

Har selv spilt en del år og har funnet ut at jeg kan få bedre score ved å velge å slå ut med andre køller fremfor driver. Det spørs på hullets lengde og utforming, men i de fleste tilfeller holder det lenge med 3-wood eller 3-jern.

Alt dreier seg om og tenke riktig når man spiller golf. Ta for deg et par 5 hull på 490 meter. Det er risikabelt å prøve og gå for greenen på 2 slag med Driver - 3-wood. Selv har jeg tapt mye på dette. Del heller hullet opp i 3 og sats heller på at et kort tredje-slag lander såpass at du får en fair mulighet til birdie. Har man ikke sjanse til å nå greenen på 2 slag, slå heller 5/6-jern på andreslaget fremfor 3-jern eller 3-wood. Dette lønner seg.

Uansett, når det gjelder hvor langt man bør slå med jern-køllene kommer dette selvsagt ann på hvor god man er, men en relativt god amatør-spiller slår i gjennomsnitt:

PW: 115-120 meter (46-48 grader)
9-jern: 125-130 "
8-jern: 135-140 "
7-jern: 145-150 "
6-jern: 155-150 "
5-jern: 165-170 "
4-jern: 175-180 "
3-jern: 185-190 "

Tohr

over 22 år siden

Tohr

... skrivefeil: på 6-jern skal det stå 155-160 meter (men det skjønte du vel...) ;-)

Bjørn

over 22 år siden

Bjørn

Javel - jeg synes dette var ganske langt.
Mener du at dette er med den vanlige - kontrollerte svingen, eller er dette ved den litt ukontrollerte max-svingen som av og til treffer målet?

Mr Optimist

over 22 år siden

Mr Optimist

De lengdene Tohr oppgir er for meget gode spillere med høy køllehastighet. "Vanlige spillere" men moderat svinghastighet kommer nok en 10-15 meter kortere enn de lengdene som oppgis av Tohr, i gjennomsnitt.

Det er også en kjennsgjerning at mange spillere "tror" de slår lengre enn de faktisk gjør. En vanlig feil er å bruke det lengste slaget man har slått med køllen i sitt liv, som standard på hvor langt man slår i snitt. Selv har jeg 7 i hcp og carry på 150 meter med 5 jernet. Jeg har slått 210 meter med 5 jernet i nedoverbakke og medvind, men det ville ikke være særlig lurt å ta et 5 jern vær gang jeg har 210 meter igjen...

Realismen i forhold til hvilke gjennomsnittlige lengder man slår pleier å øke med synkende hcp. Singelhandikappere er nødt til å vite hvor lang man slår........

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her