Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Slaglengde med forskjellige køller

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Jeg satt og leste den etter hvert noe usaklige debatten angående råeste driver/skaftegenskaper og ble litt overrasket over noe som sto der og som jeg er syns var litt interessant.

Ola Pottit (håper du leser dette) legger fram ca.lengder med de forskjellige køllene sine. For å understreke det så har jeg ingen grunn til å tvile på at du driver godt over 250 meter i snitt, så det er ikke det dette gjelder. Det som overrasket meg var hvor stor forskjell lengdemessig det var på køllene dine, og spesielt på de korte jernene.
(copy + paste fra Ola P's kommentar)
PW 100-120 m
9 jern 115-130 m
8 jern 130-150 m
7 jern 150-175 m
6 jern 165- 185 m
5 jern 180-200 m
4 jern 190-215 m
3 jern 200-225 m
5 wood 195-225 m
3 wood 210-240 m
driver 250-80/90 m

Personlig spiller jeg på 11,0 i HC og slår den del kortere enn deg med de lange køllene, men jeg har et mye kortere "spenn" på jernene. Jeg velger følgende køller på lengdene nedenfor (når det er relativt flatt og lite vind):
PW 120-130
9 130-140
8 140-150
7 150-160
etc. med ca. ti meters intervall til 3er-jernet som går fra 190-200 omtrent.

Nå forstår jeg jo at han/du er en god spiller med 5 i HC, men blir det ikke jævlig vanskelig å bedømme lengden når han/du må variere så mye som 15% i "styrke" med et 8-jern når han/du kommer nærme greenen. Jeg tror jeg hadde fått problemer med det i alle fall. 10 meters gap er mer enn nok for meg :o)

Er det noen andre som har tilsvarende "gap" mellom jernene som opplever lengdebedømmelse som et problem?

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Ville bare si at selv om det kanskje kan se sånn ut så sier jeg ikke at Ola P har problemer med å bedømme lengden. HC hans understreker vel det. Jeg lurte mest på om det var andre som har like stort gap mellom køllene sine. Tror nemlig jeg hadde fått problemer med det.

Terje

over 20 år siden

Terje

På en dårlig dag har nok også jeg såpass gap pga dårlig balltreff. Har immidlertid ikke de lengdene Ola Potet kan skilte med uten at jeg er så fryktelig lei meg for det.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg har:

PW 105
9j: 125
8j: 135
7j: 145
6j: 155
5j: 165
4j: 175
3j: 180
5w: 190
3w: 200
Dr: 230

Som dere ser, så skjer det noe mellom PW og 9j som jeg ikke liker. Det er mulig at svingen endrer seg mellom disse jernene.
Mellom 4j og 3j skjer det også noe som gjør at 3j ligger i bilen.

Som noen ser i en annen diskusjon, så trener jeg på banen tidlig om morgenen. Der har jeg satt ned merker som bare jeg kjenner. Jeg har faktisk bestemt meg for at disse lengdene er passelig for meg, for da slår jeg rolig, avslappet og like langt hver gang. Jeg kan "rappe" til og komme lenger, med stor grad av usikkerhet, spesielt med de korte jernene. For å komme til 110-115 slår jeg litt roligere med 9j - ikke hardere med PW.

Med Wooder og Driver slår jeg ikke noe særlig lenger selv om jeg av og til prøver.

Ola Pottit

over 20 år siden

Ola Pottit

Jeg vet ikke om jeg tør uttale meg på disse websidene igjen etter de lite hyggelig innleggene jeg ble møtt med sist, men tar sjansen likevel siden dere tar utgangspunkt i et av mine innlegg. Spredningen for hver av køllene ligger også i midt tilfelle stort sett rundt 10-15 meter. Det laveste tallet oppgitt for hver av intervallene er når det er en del vind, så det hadde trolig vært riktigere å skrive tallene fra midten av intervallet til den øvre delen, altså for et 9-jern ville dette være 122-130 meter.

Når det gjelder hvorvidt jeg har problemer med å kontrollere lengden med så stor spredning, så pleier jeg ikke ha noen særlig problemer med det. (jfr.forklaringen over) Jeg har imidlertid litt problemer med min 53 grader, da jeg ikke slår langt nok med den til at den kan fylle hele rommet opp til PW. Med det sikter jeg til lengder mellom 90-110 meter. Dette betyr derfor at jeg som regel bruker en PW også på disse lengdene, noe som stort sett går veldig bra.

Så lenge du har stabile lengder med de ulike jernene dine, så er det ingen grunn til å tenke på at de er noe kortere enn de lengdene jeg oppga.

Lykke til videre!

Mvh
Ola

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Hadde det ikke vært mer interessant å oppgi hvor langt ballen ligger unna hullet etter å ha slått fra de ulike lengdene, eller har jeg misforstått noe vesentlig her?

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Den som sier lengde ikke er viktig i golf JUGER !! ;-) Jeg slår kort, og jeg må da være bedre på nærspillet... MEN et sted går grensa... jeg bør få opp lengden, for å få en bedre posisjon for innspillet på green, for å få sikrere par / birdier. Slik jeg spiller nå er det mye "chip og putt".

Jeg har rundt 7 i hcp. Og jeg regner følgende lengder:

S: 60 m
AW: 75
PW: 85
9J: 105
8j: 115
7j: 125
6j: 135
5j: 145
4j: 155
7w: 165
5w: 170
3w: 180
d: 190

Det er kun carry jeg regner.
"Gapet" mellom pw og 9j "fixes" med nedgrippet 9j.
For lite "gap" mellom 5 og 7 w, skal bytte til en RW.

Men jeg må nok lære meg å slå noe lenger :-)

Parnevik

over 20 år siden

Parnevik

Hei.
Enig med Toughloose i at det er lengden unna hullet etter innspillet som er det interessante. Imidlertid vil jeg anta at hvis Ola Pottit spiller til 5 i hcp, så er vel ikke innspillene så hakkende gale:-) Med andre ord vil jeg tro at etter innspill ligger han i i posisjon for å verste fall to putt, og i en del tilfeller klar for en birdie. Er ikke dette typisk for 5 hcp?

Jeg spiller til 6 i hcp, og regner følgende lengder for carry:
SW: 70
53 grader: 85
PW: 100
9: 115
8: 130
7: 145
6: 160
5:180
4: 190
3: 200
5W: 200
3W: 220
Driver: 250

Mvh
Parnevik

PS! Selvfølgelig teller lengden mye, men jeg vil tippe at Ola forsøkte å avslutte på en hyggelig måte:-)

H

over 20 år siden

H

Parnevik. Det du beskriver som typisk for en 5 hcp er vel mer typisk for en scratch-spiller.
Stor forskjell på 5 og 0.
En typisk norsk 5-hcp spiller har vel oftere 7-8 over par enn 5 over par.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Skjønner ikke helt hva Thoughloose og Parnevik tenker på når de sier at det er bedre å oppgi lengden fra hullet etter innspillet som det viktige. Det er jo akkurat det vi gjør!!

Hvis ballen min ligger 125 meter fra hullet når jeg slår vil jeg i de fleste tilfeller ende innefor 5 m for kort - 5 m for langt når jeg bruker en PW (pluss det jeg måtte ligge til siden for hullet hvis jeg har siktet litt dårlig).

Jeg ser for øvrig at også Parnevik har et stort spenn mellom køllene sine. Kanskje dette er mer vanlig enn jeg trodde, selv om de fleste jeg spiller med ligger med rundt ti meters intervaller. Har dere merket noe til at dette har endret seg etter hvert som dere blir bedre??

Jeg har slått omtrent like langt med de forskjellige jernene helt siden jeg lå på rundt 25 i HC og ned til mine nåværende 11. Eneste forskjellen er en bedre og mer stabil sving.

Picard

over 20 år siden

Picard

Jeg mener bestemt at lengde betyr mye. Spilte meg ned til 4,5 denne sesongen, håper å spille et par Amatour turneringer til neste år. Jeg snitter som følger:

52 graders wedge - 95m
PW - 105m
9j - 120m
8j - 135m
7j - 150m
6j - 160m
5j - 170m
4j - 180m
3j - 190m
14,5 graders wood - 215m
Driver 250m

Det som var litt intressant å se var at snittlengden på drivene gikk betraktelig opp når fairwayene var tørre og harde etter et par uker med fint vær. Samtidig som snittlengden økte ble scorene mine bedre. Grunnen er jo innlysende. Når drivene krøp opp rundt 300m ble innspillene desto enklere. 30-40m innspill med sandwedge er og blir enklere enn 8-9j innspill. Når man i tillegg kun har 150-160m til greenen på flere par 5 hull på runden, jo da scorer man lavt. Gikk mine beste runder i juli/aug. da drivene rullet lengst. Snitt scoren ble tilsvarende dårligere utover høsten når fairwayene ble våtere.

Parnevik

over 20 år siden

Parnevik

Hei Ernie.
Jeg kan ikke snakke på vegne av Toughloose, men for egen del var det ment som en spøk. Selvfølgelig forstår jeg at du lander rimelig nærme hullet med de lengdene du oppga. Når det gjelder lengder, så slår jeg ikke så mye lengre nå enn da jeg hadde et høyere handicap (med unntak av med driveren), men siden jeg har blitt bedre teknisk, har jeg mer kontroll og er vesentlig mer stabil. Jeg slår derfor kanskje med rundt 80-85% kraft, og kan derfor ha mye bedre kontroll over hvor jeg vil at ballen skal lande.
Jeg har imidlertid større spenn med køllene nå enn jeg hadde tidligere, men dette spennet ser jeg ikke på som noe problem, men heller en stor fordel. Hvis jeg ligger for eksempel 170 meter fra flagg, vil jeg kunne velge mellom å slå med 7-jernet med ganske god kraft, eller med en svært løs og kontrollert sving med 6-jernet. Hva jeg velger i den konkrete situasjon, avhenger av vindforhold og hva som befinner seg rundt greenen.

Håper det var med på å oppklare noe Ernie, men spør gjerne igjen hvis jeg ikke klarte å svare på det du spurte om.

Når det gjelder Picard, så er jeg helt enig i at lengde betyr mye. Innspillene med en wedge er absolutt å foretrekke istedenfor en fullsving med 9-jern. Eller det å ha 150 meter inn er noe helt annet enn å ha 190 meter inn. Jeg har derfor stor nytte av at jeg nå driver en del lengre enn jeg gjorde tidligere. I tillegg er det en real boost å slå en drive på 280-300 meter!

Lykke til med neste års turneringer Picard! Hvor ofte spiller du om sommeren, og hvor ofte trener du i vinterhalvåret?

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Aaahh! Skjønner hva Toughloose og Parnevik mener, men da går det jo på hvor god man er, og det var i utgangspunktet ikke det jeg var ute etter. Jeg tenkte mest på hvor langt det går når man slår et slag med tilnærmet normal sving og under normale forhold. De aller beste legger jo ballen innfor noen få meter nesten uansett køllevalg fra 150 meter og inn, så det blir jo ikke interessant for meg :o)

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Parnevik.

Så ikke siste kommentaren din før den forrige kommentaren min. Takker for oppklaring og svar på spørsmålet mitt ang. endring i "gap" etter hvert som du ble bedre.

Parnevik

over 20 år siden

Parnevik

Hei Ernie.
Hyggelig at det hjalp med forklaringen!

Til H; selvfølgelig er det et hav av forskjell mellom en 5-6 hcp og en scratch-spiller. Din kommentar om scoren for 5-6 hcp stemmer også godt overens med det jeg har sett. Imidlertid vil man som 5-6 hcp. ofte være avhengig av noen birdies i løpet av en runde, samt å spille de fleste hull på par. Forskjellen mellom en 5 hcp og en scratch-spiller er nok langt større enn forskjellen på en med 36 i hcp og en med 5 i hcp. i en del tilfeller...

H

over 20 år siden

H

Hvordan måler dere lengder pr. kølle? Er det 10 baller med hver kølle, ta bort korteste og lengste og snitt på de 8? Eller er det max lengde. 150 - 175 m carry med 7 jern med kontroll er rimelig bra for en amatør.
Når det oppgis 25 meters intervaller så blir det jo noe upresist for å være rundt 5 i hcp.

Picard

over 20 år siden

Picard

Takk for den Parnevik. Trener eller spiller neste hver dag fra mai til oktober. Pleier å velikeholde på høsten (trener en gang i uken og spiller max et par-tre runder i mnd). Starter trening mot neste sessong på nyåret. Da trener jeg nok 3-4 ganger i uka inkl. en runde. Er i denne perioden jeg benytter meg mest av pro for å få satt mest mulig av teknikken. Så får man prøve å sette svingen med litt mer menge trening når april kommer.

Til H; Når man har slått bøtte etter bøtte og gått runde etter runde begynner man å få bra feeling med hvor langt man slår med hver kølle. Men det kan jo også variere litt. Et noen meter fra slag til slag med korte jern, og enda litt mer fra dag til dag. Noen ganger har jeg f.eks en "off day" der svingen ikke vil helt, og jeg slår 5-10 meter kortere med alle køllene. Da må man kompensere med å ta en ekstra kølle. Det siste er jeg dessverre lite flik til. Blir ofte til at jeg treffer forkant av green en hel runde fordi jeg er sikker på at "neste gang får jeg et normalt treff" :-)

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Det jeg mente (til de som tvilte) var at det kanskje er mer interessant å fokusere på hvor langt fra hullet man pleier å ligge etter å ha slått et slag fra 150 meter osv. Det at det er 150 meter til flagget og at man slår 150 meter med et 7 el. 8er jern betyr ikke at man ligger i eller rundt koppen. Spørsmålet er altså hvor mye dere sprer til sidene?

En som slår 170 meter med et 7-er jern, men likevel ikke har kommet lenger ned enn 4-5 i hcp må nødvendigvis ha svakheter i andre deler av spillet som "veier opp" for overtaket i lengde. Hovedvekten må derfor ligge på hvor presis man er med de ulike køller, og kanskje kan det bety at man må minske litt på kruttet for å øke presisjonen? Den personen som legger ballen nærmest fra 100-150 meter vinner, og da er det likegyldig om man bruker 5-wood eller lobwedge.

(og nei jeg slår ikke spesielt kort/eller langt selv=)

mvh Toughloose

Picard

over 20 år siden

Picard

Stemmer jo det. Proen min sier alltid at det er kun driveren som er intressant når det gjelder lengde. De andre skal man bare være presis med. Ser også at mer og mer fokus flyttes over på nærspillet jo lenger ned du kommer i hcp. Alikevel er jeg enig med det Tiger Woods skriver i boka si om at den viktigste kølla i baggen er driveren. Mange vil nok her mene putteren. Ergo, jeg tror driver og nærspill er det viktigste slik golf spilles idag.

Runar

over 20 år siden

Runar

Det som er problemet for meg er dersom jeg står på 150 meter, men pinnen plassert bak en bunker, så er det rimelig vesentlig om jeg da slår et 4-5 jern eller om jeg hadde slått 150 med et 7-8 jern... Det er jo rimlig mye vanskeligere å få stopp på et 4-5 jern.....

Picard

over 20 år siden

Picard

Veldig enig. Viser at proen min ikke har helt rett ;) Stor fordel å kunne så inn med et 7-jern kontra 5-jern på denne avstanden.

Parnevik

over 20 år siden

Parnevik

Ja, dette er jeg også helt enig i. Som jeg skrev i det forrige innlegget, vil det kunne være så stor forskjell som 50 meter på drivene mellom to spillere (mellom for eksempel en spiller som driver 220-230 og 270-280), og da vil den som kan slå inn med 7-jern på istedenfor 5 eller 4 jern ha en kjempestor fordel.

Picard; imponerende hvor flink du er til å trene! Har du forsøkt å trene på Fornebusenteret enda? Og den inkluderte runde fra nyåret; hvor tar du den? Reiser du til Sverige? Som du sikkert skjønner, ønsker jeg selv å forbedre eget spill, og da er det nyttig med råd fra andre som satser!

Picard

over 20 år siden

Picard

Bor i Stavanger og spiller på Sola GK. Her har vi et innendørssenter i en gammel tennishall. Man kan ikke slå lenger enn 50m, men det duger for å trene teknikk, samt putting og enkel chiping. Pga. den milde vinteren i Stavanger har de fleste golfklubbene her stengte greener kun i korte perioder når det er frost. Det gjør at man om ikke annet kommer seg ut på banen en gang i uken om man føler for det. Snø har vi max 5-6 dager iløpet av et år :)

Runar

over 20 år siden

Runar

Jeg vil flytte til Stavanger !!! ;-)

Picard

over 20 år siden

Picard

Bakdelen er mye regn og vind. Så er ikke bare gull og grønne skoger nei.. :)

Norsklærer

over 20 år siden

Norsklærer

Bakdelen er det du sitter på Picard! Bruk heller ulempen!

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Beklager å si det Norsklærer.
Som så mange av de som uttaler seg om golf - du tar bløffer. Hvis du var Norsklærer ville du vite at det er lov å si Bakdel i denne sammenheng.

Utrolig så mange kose-bløffmakere som tiltrekkes av slike forum.

Hør bare på Picard med 4,5 HCP:
Det som var litt intressant å se var at snittlengden på drivene gikk betraktelig opp når fairwayene var tørre og harde etter et par uker med fint vær.
Som sagt koselig, men det er vel ikke slikt en 4,5 HCP'er nettop har oppdaget. Lykke til på Amatour.

Hvis noen synes jeg kun slenger dritt, så er det nesten sant.
Jeg synes det er koselig å slenge dritt til "skulle-ønske-jeg-var-på-Amatour" og "skulle-ønske-jeg-kunne-slå-langt" spillere med grønt kort.

Norsklærer

over 20 år siden

Norsklærer

Til Swinger

Jeg skriver ikke at det IKKE er lov å bruke bakdel, men jeg skriver; "Bruk heller ulempen". Kall det gjerne en anbefaling.

Benytter man seg av ordet bakside (les: medaljens bakside) - bruker man det norske språket langt bedre, hvis man insisterer på å IKKE benytte det mest korrekte ordet, som er ulempe.

Picard

over 20 år siden

Picard

Swinger, stikk av din jævla nerd! Mening med innlegget du siterer var å understreke at scoren ble lavere jo lengre drivene ble. Sikkert en selvfølge for deg, men ikke for alle. Mitt egentlige navn er Eirik Bjørlo, jeg spiller både på Sola GK som nevnt, men er også medlem (og styremedlem) i Preikestolen GK. Sistnevnte har en webside med rankingliste over klubbens medlemmer. (www.prgk.org/rankinglist.htm) Her kan du se mitt hcp om du ikke tror meg. Vil også understreke at om jeg skulle komme med i en av Amatour-turneringene er det kun for å lære. Eneste mål vil være å unngå sisteplassen. Og for å avslutte diskusjonen med en gang, så har jeg i år skrevet meg ned på Bogstad, Tyrifjord, Stavanger og Sola. Ikke på Prgk.

Jeg skriver kanskje ikke perfekt norsk, og jeg kan nok heller ikke si jeg er utlært golftaktisk, men kom ikke her å si jeg faker noe. SÅ STIKK AV!!

Picard

over 20 år siden

Picard

www.prgk.org/rankingliste.htm - så funker linken også.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Det er helt utrolig at også denne linken (i tillegg til de fleste andre) ender opp med usaklige og personorienterte innlegg. Jeg syns det er beklagelig at Eirik (Picard) må begynne å forsvare seg mot slike påstander som f.eks. Swinger legger inn ovenfor.

Det er nesten vanskelig å tro at ikke vi klarer holde oss til tema en eneste gang (har lest en del debattråder og praktisk talt ingen av dem holder seg til temaet mer enn 4-5 innlegg). Håper webmaster kan være litt strengere på usaklige innlegg i debattforumet og da spesielt ting som går direkte på person, selv om jeg forstår at dette krever litt ekstra ressurser.

Picard

over 20 år siden

Picard

Beklager min kraftsalver, men det virker som noen er her kun for å provosere og slenge dritt.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Picard, jeg syns det greitt at du svarer på direkte anklager mot deg. Det jeg mener er at innleggerne bør holde seg for gode til å begynne med personkritikk i et slikt forum. Tror rett og slett man taper mange gode debattanter på slikt. Merker i hvert fall på meg selv at det blir uinteressant å både lese og delta når innleggene begynner å skli ut hele tiden...

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Nei, Ernie - det stemmer ikke.
Eirik må ikke forsvare seg. Han kan forsvare seg hvis han føler behov for det.
Ofte er det noen "jævla nerder" som provoserer. Hvorfor bry seg hvis du ikke føler at det treffer. Det er jo nettop det jeg er ute etter - finne og avsløre bløffmakerne. Da må jeg provosere.

Nå er det jo heller ikke sånn at jeg driver med personforfølgelse. Picard var ikke noen person før han ble Eirik Bjørlo - som forøvrig slår langt (jeg vet hvem du er). Jeg blir da heller ikke fornærmet om noen slenger dritt til meg så lenge jeg bare er Swinger.

Jeg skulle ønske at du ikke hadde røpet deg Picard. Det er noen få som jeg prøver å ikke angripe. Nå ble du en av dem. Hvis mange gjør som du får jeg et problem. Jeg må huske hvem som er personer og hvem som er Nick'er.

Det blir for vanskelig. Hva skal jeg da gjøre på fritida - spille golf ???

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg svarte på ditt 11:37 innlegg. Jeg brukte litt lang tid - måtte jobbe litt.

Olle

over 20 år siden

Olle

Golfspillere er kanskje de menneskene på denne jord, som føler behov for å legge seg opp i hva andre gjør. Det er lange debatter om man skal få lov til å ha på seg jeans eller ikke.

Nå føler Swinger seg forplikted til å rakke ned på alle han føler juger. Som sagt tidligere på seg selv kjenner man andre. Hvis du er overbevist om at alle juger, sier det kanskje mer om deg!

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Nei da, ikke forpliktelse og ikke bare golfspillere.

Det er deilig å være anonym og likevel kunne slenge dritt.

På samme måte som at det er deilig å være anonym verdensmester.

Det er også flott å kunne ha mange navn og snakke med seg selv uten at noen synes du er idiot.

Vedr. jeans, så synes jeg det ville være mest spennende hvis det var lov å ha på seg jeans eller ikke.

Når det gjelder avsporinger, så må jeg jo si at de debattene som ikke avsporer er utrolig kjedelig når det kommer til det tiende "jeg er helt enig" oppgulpet. Hvor mye spennede er det egentlig å få ut av de få som gidder å være med på et sånt forum.

Jeg kan nevne noen få "seriøse". Når de har sagt sitt er det igrunnen slutt, men det fortsetter og fortsetter..... Sier ikke mer.

Kjære Webmaster - hva med SPAM-filter på noen av nickene??

Olle

over 20 år siden

Olle

Det er veldig vanskelig å være sur på Swinger for han har noen gode poenger her.

Selv om jeg synes ikke det er noe godt argument at det er lov å slenge dritt når man er anonym, men det er en helt annen debatt.

Picard

over 20 år siden

Picard

Swinger, jeg er hvertfall sikker på at forumet for min del ikke blir bedre av at du skal provosere fram alle som prøver å skryte på seg noe. Ellers er det ikke bare piss det det du sier. Bare nesten ;)

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Olle - Bukker og takker.

Men er det lov å slenge dritt til - og om - de anonyme.

Olle

over 20 år siden

Olle

Ja, men ikke for de er anonyme, men fordi de skriver noe dumt. På samme måte det er lov til å slenge dritt til de som skriver under fult navn.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Picard, da !!

Du må bruke alle sansene - også luktesansen. Hvor er nesen? :-)
Bruk den, så finner du ikke bare piss, men alt det som ser fint ut men som lukter vondt også.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Olle,

Jeg er enig i det også - ser du hvor kjedelig det blir ??

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Runar Nyrud - er du der??

Jeg ser at du har det samme gapet mellom PW og 9j som jeg har.

Jeg har studert dette, uten å forstå hva som skjer. Det er den samme endringen i vinkel mellom alle jernene, både over og under.

Jeg ser at andre har gap de også, men de kommer på forskjellige steder. Kan det være at vi begynner å slå annerledes når vi kommer til et eller annet jern - eller hva?

Rogert

over 20 år siden

Rogert

Jeg slår ca 150m med 5 er jernet, dette er for kort. Jeg legger ballen litt bak midten av benene, hvis jeg legger ballen mer mot midten vil den vel bare gå høyere?. Jeg lurer på om jeg må slå hardere eller få en bedtre teknikk for å slå lengre slag

Bamse

over 20 år siden

Bamse

Når det gjelder "gap" i lengder på de ulike jernene skyldes dette flere ting. Man har køller som er satt sammen på en dårlig måte; feil lengder på køllene, feil loft, materialsvaktheter...
Man har køller som rett og slett er satt sammen av dårlige komponenter som gir ustabile resultater fordi de ikke leverer samme egenskaper.
Køllene er ikke tilpasset spillerens sving, og derfor har feil vekt, feil stivhet og feil frekvens. Da vil man fort ha "favoritt"køller som går ekstra langt og rett eller veldig "dårlige" køller som ikke går så bra.

Noen spiller også med smidde køller hvor vinklene endres med bruk da legeringen er så myk at de bøyes, og derfor trenger jevnlig oppretting. Spesielt vil de jernene man bruker mest på rangen bli mest avvikende fra originalspesifikasjonene

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Rogert, jeg tror du tar feil.
Ballen går lavere jo lenger til venstre du legger den - forutsatt at du er høyrehendt. Dette går imidlertid ikke utover balltreff og skru.
150 meter - er det carry eller med rull? Er det carry, så er det litt kort - men helt OK.

Jeg legger ballen på midten ved 9j, 8j og 7j
1/2 ball til venstre for midten ved 7j, 6j og 5j
1 ball til venstre for midten ved 4j og 3j
ca 1/2 ball til venstra for midten nå jeg slår 5j.

Egentlig, så stiller jeg opp hver gang som om jeg skal slå et 9j. Da er jeg litt smal. Så flytter jeg høyrebeinet litt til høyre for å slå de lengre jernene. Forsto du den??

Bamse.
Jeg har lest litt om unøyaktigheter i produksjon. Jeg skal jammen få testet køllene mine. Faktisk, så slår jeg mest med PW, 9j og 8j. Disse tror jeg at jeg også slår ganske likt med.
Jeg har et sett med originale jernkøller - ikke noe egenprodusert tulleball.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Tror Swinger har et poeng her. Jeg har spilt med ballen ganske langt bak i stancen (mot høyre fot) med de korte jernene og flyttet ballen litt og litt lenger frem når jernene blir lengere. Nå merker jeg imidlertid at jeg nærmer meg midten med de korte jernene (altså legger jeg ballen lenger frem) uten at dette påvirker lengden på slagene mine. Jeg har riktig nok slått et par meter kortere med alle køllene mine i år enn tidligere, men det er fordi jeg har "roet meg ned litt". Dette har også hatt stor effekt på hvor presist jeg slår, i positiv retning heldigvis.

Nå spiller jeg omtrent slik som Swinger gjør med de nevnte jernene, men ligger nok kanskje en ball lenger bak enn han gjør med de korteste jernene. Det fungere bra for meg.

Har for øvrig også hørt at noen av køllemakerne har testet en del "hyllevarer" av køller og funnet ut at heller ikke produsentene gjør en adekvat jobb når det gjelder å sette sammen komponentene.

golf

over 20 år siden

golf

Ballplaseringen i forhold til føttene er variabel sett utifra kroppstyper. Vi mennesker i golfsammenheng kan deles i tre hovedgrupper. Leverage; normal kroppsbygning og proposjoner. Arc; ofte høy, slank, god bevegelighet. Width; ofte lave, kraftige nedsatt bevegelighet. Disse tre hovedgruppen har hver sin kraftkilde i golfsvingen. Arc, utnytter sin gode bevegelighet og bør ha en lang baksving for å hente krefter i lengden av svingen. Med en lenger sving, kan ballen ligge noe nærmere venstre fot enn mitten, fordi denne spilleren har bedre tid på seg for å rekke vektforflyttningen innen baslltreffet. Width, på grunn av nedsatt bevegelighet i leddene og store brystmuskler blir denne spillerens sving vesentlig kortere. Kraftenkilden til denne spilleren ligger nettopp i kraften. Kort sving = rekker ikke å være like mye over med vektforflyttningen i balltreffet, ergo det vil være fornuftig å ha ballen nærmere høyre enn venstre fot.
Det finnes tester å ta for å plassere seg i en gruppe, og det finnes selfølgelig hybrider blandt oss også. Ballplasseringen er bare en av få forskjeller spillere i ulike kategorier har. Om interessant kan jeg nevne flere. Blir bare litt mye å skrive og tungvint å forklare, vet ikke engang om dette var forstålig!

golf

over 20 år siden

golf

Jeg skrev brystmuskler, det finnes også et annet ord som noen kanskje synes er mer dekkende. FETT!

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Vedr. uforklarlig gap, så her jeg sett litt omkring på internett i ettermiddag. Fant dette:

http://www.4mostgolf.com/Flex.htm
Skremmende

Golf:
Selvsagt er det forskjeller blandt oss. Snakk med Pro'en din. Har du ikke funnet en som er din - så er det på tide.

Snakket om ballplasseing kom av Rogert som trodde at det å flytte ballen til venstre ville få den til å gå høyere. Det er feil - den går lavere.

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Ballen går ikke lavere når du legger den nærmere venstre fot!!
Skal man slå et høyere slag enn normalt, så legger man ballen nærmere venstre fot. En punch slår man med ballen nærmere høyre fot.

Picard

over 20 år siden

Picard

Det viktigst hva angår høyde er hvor du har hendene i trefføyeblikket. Jo lenger fremme hendene er når du treffer ballen, jo lavere går ballen. Trente i sommer veldig mye på punch-slag, det hjalp veldig på kontroll av ballbane også ved normale slag. Tror de fleste vil trives best med å plassere ballen omtrent slik swinger beskriver ved normale slag.

Onkl.P

over 20 år siden

Onkl.P

Herregud. glem teorien,glem ballplassering. dette er kun teori. bruk svigen dere har og prøv og kom i hullet på færrest mulig slag. Innse at dere er amatører og at det dere leser i bøker og blader er kun teori.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Onkl.P
Hvem er du som kommer her og provoserer. Er du en av de som snakker høyt med seg selv eller har du noe å si til oss andre - gutta.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

"Robert, jeg tror du tar feil.
Ballen går lavere jo lenger til venstre du legger den - forutsatt at du er høyrehendt. Dette går imidlertid ikke utover balltreff og skru.
150 meter - er det carry eller med rull? Er det carry, så er det litt kort - men helt OK."

150 metres with a 5 iron is perfect, I have a handicap of 8 and don't hit it further than 150 with a 5 iron. Fraser Mudie my Pro doesn't hit further than me either. If you want to come down in handicap stop worrying about your long game so much. Ask Asbjorn Ramnefjell, he has an awesome short game and not too hot long game but still manages to shoot low rounds.

If you put the ball towards your left foot the ball will fly higher and if you put the ball towards your right foot (called back in your stance) it should fly lower. One way to hit a punch is to put the ball 'back' in your stance and hit the ball softer. This means you should club one club stronger and hit the ball with a relaxed swing. If you hit the ball hard it will get too much spin and rise too quickly and you will not get the low flight you are looking for.

Fraser just gets me to hit everything off the same position for every shot unless I am trying to hit a draw, fade or whatever. If only I had a short game....

Brian Phillips.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

'Det viktigst hva angår høyde er hvor du har hendene i trefføyeblikket. Jo lenger fremme hendene er når du treffer ballen, jo lavere går ballen.'

I agree with this theory...but...how are you going to get your hands in front of the ball to hit a low shot if you place the ball nearer your left foot as swinger says?

The only way to guarantee your hands well in front of the ball as you hit the ball is to have the ball placed nearer the back foot which then delofts the club. All you are doing when you place your hands in front is changing say from a 7 iron to a 6 iron with the angle of loft you put on the club.

Brian

Pønsj

over 20 år siden

Pønsj

swinger. Tror du ikke du er den som skal klage på andre, som farer rundt med løgn.
Ballen går ikke lavere når du legger den til venstre (frem) i stansen.
Det er når du legger ballen bak i stancen at den går lavt.

Parnevik

over 20 år siden

Parnevik

Ballen går høyere når du legger den mot venstre fot i stancen, og lavere mot høyre fot (lengre bak i stancen), akkurat slik som Pønsj nevner.
Brian; thanks for your comments in this debate, and in several other debates. Just out of curiosity; Which club do you use when you have a Par 3 on 190 meters?

Picard

over 20 år siden

Picard

Stemmer det Brian. Det blir enklere å få hendene fremfor ballen jo lengre bak i stancen du plasserer ballen.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

I would probably hit my 2 iron or cut a 3 wood depending on what type of green I was trying to hit. The 8th hole at Evje is about that length (maybe a little longer) and I have hit everything from a 3 iron to a driver on that hole.

If I wanted it high then I would try to hit a hard, high 5 wood. All of these comments are based on when I used to play a lot of golf. Since I have been in the business the last five years, I have not played much golf at all, only in the winter time.

Ponsj,

Those are pretty hard words to call swinger a lier!! ;-) Wrong, he is but i don't think he is a lier!!

Brian

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Kom over følgende:

Lengste drive i 2004, Davis Love III, 476 (!!!) yards.
*Den* skulle jeg gjerne ha sett ;-)

Han gjennomsnittsdrive er oppgitt til 300 yrds på pgatour.com og 280 yrds på golfdigest.

Forøvrig; å sammenligne personlige (driver-) lengder med pga-spillere kan være misvisende. Ikke minst hvis man ser på f.eks. Scott Verplank som driver 260 yrds i gj.snitt, mens han ligger på 210 yrds på 3'er jernet. Har sett mange som driver 260 i gj.snitt, men ikke fult så mange som ligger på 210 yrds på 3'er jernet. Sier vel en god del om hvor viktig pga-spillere synes det er å holde ballen i spill. I hvertfall noen av dem ;-)

http://www.golfdigest.com/equipment/mybag/index.ssf?/equipment/mybag/gd200405lovebag.html
http://www.pgatour.com/players/stats/132060/2004
http://www.golfdigest.com/equipment/mybag/index.ssf?/equipment/mybag/gd200412verplankbag.html

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Vet ikke helt hva du mente med "*Den* skulle jeg gjerne ha sett ;-)", men fikk inntrykk av at du ikke trodde på at han hadde det i statistikken sin. Men det skjønner jeg ikke helt, for det står jo på den siden du har linket til på PGA-touren. Jeg har sikkert misforstått.

Poenget ditt er vel heller at det er gjennomsnittet man må se på, selv om alle disse "guttene" der kan dundre ballen sikkert 30-50 yards lenger enn de gjør til vanlig, bare at da er sjansen større for å misse fairway, og det er jo så sant som det er sagt!! Heller være trygg på retningen enn å slå 270 meter i snitt, jeg også... :-)

De 476 yardene som var besvart på den andre var bare der som svar på spørsmålet om den lengste driven i konkurranse. En drive på en flyplass eller en som følger veier utenfor fairway teller vel ikke offisielt i turneringer. Da må man stoppe på fairway.

Olle

over 20 år siden

Olle

Når det gjelder driven på 476 så var det på runway, så det er jo nesten det samme ;-)

Ernie

over 20 år siden

Ernie

He he! Jada, bare forholder meg til den offisielle statistikken, jeg :o)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Erbie, jeg mente - bokstavelig talt - at jeg hadde likt å sett den driven. Det er ikke hver dag man får en slik anledning ...
Og du har rett, trekker frem tallene for å vise at mange av gutta har *mye* inne, men velger kontroll.

Olle, hvor har du det fra at det var en "runway"-drive? Tviler sterkt på at pga touren spilles på annet enn grønt gress ... ;-)

Forøvrig hadde han noen vanvittige driver i The International, osm han vant ifjor. Tipper 381 yrds driven (han lengste i 03) var fra den konkurransen.

Fick Naldo

over 20 år siden

Fick Naldo

Eller hva med Stuart Appleby?

http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/golf/article305720.ece

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Så på Skins i går.

Tror Tiger drivet 380 og Annika 308

putti plutti pot

over 20 år siden

putti plutti pot

hvor langt er det lengste noen har slått med putter i turnering?

Nick

over 20 år siden

Nick

Jeg tror det er ca. 350 yards i gjennomsnitt. Det var riktignok en odyssey 3 ball putter med et accuflex vs339 100+++ ekstra stiff XL Panser Deep Bore Fat 67" skaft.

jeg har i mine lender

over 20 år siden

jeg har i mine lender

PW- 120 til 130
9j- 130 til 140
8j- 140 til 150
7- 150 til 160
6- 160 til 170
5- 170 til 180
4- 180 til 190
3- 190 til 210
1j- 210 til 230
2hybrid-230 til 250
1wood- 250 til 285

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Slår du med et 1-jern?? Det er ikke ofte en ser nå om dagen!!!

Davis LoveIII

over 20 år siden

Davis LoveIII

PW 115
9 129
8 138
7 151
6 165
5 174
4 188
3 197
2 211
3 W 234
Driver 257

Darren Clarke

over 20 år siden

Darren Clarke

PW 124
9 136
8 147
7 161
6 170
5 183
4 202
3 211
2 220
3 W 238
Driver 266

Hacker

over 20 år siden

Hacker

PW 90
9 120
8 122
7 130
6 125
5 140
4 140
3 130
2 70
3 W 180
Driver180

til ernie

over 20 år siden

til ernie

ja jeg slår med 1 jern.
En stabil kølle er det.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her