Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Wedge oppsett

Ivers

over 13 år siden

Ivers

Hei!
Har lest litt Dave Pelz og har lyst til å gjøre noe med nærspillet mitt. Har tenkt til å fylle på med litt flere wedger. Min pitching wedge har 45 grader loft og tenkte derfor på følgende oppsett:
50, 54 , 58 og 62 grader.

Vanlig sand wedge er jo anbefalt å ha 56 grader, så spørsmålene er som følger:
Bør jeg legge opp oppsettet sånn at jeg får en sand wedge med 56 grader?
Om ikke, er det best å ha mye bounce i 54 eller 58 graderen som blir "gå til kølla" i sanda?

Om noen har andre forslag til oppsett tas dette i mot med takk.

Smilende Sam

over 13 år siden

Smilende Sam

Jeg har 47, 50, 54, 58 og opplever at det er et ganske praktisk oppsett. Erfaring fra tidligere viser at det er litt for sjelden jeg bruker 60+ graders wedger til at det er verdt plassen i bagen. Å kunne veksle mellom 54 og 58 i sand synes jeg er ganske greit. Bounce er sykt individuelt og jeg er neppe flink nok til å si noe fornuftig om det.

kingben

over 13 år siden

kingben

Du har en veldig sterk P-wedge.. så for at gapet ikke skal bli for stort må du starte på ca 48-50 grader...

Usikker på om du trenger 5 wedger..?? ikke mange som gjør det... blir som regel mer usikkerhet på hva du skal bruke...

48-52-56 hadde jeg gått for i ditt tilfelle.... sørga for en del bonce i 56graderen. om du siden føler et behov for det så kan du jo supplere med en lob-wedge type 60, uten noe særlig bounce..

veggiss

over 13 år siden

veggiss

48,52,56 og 60 her. Byttet akkurat ut PW som fulgte med jernsettet til samme serie som resten av wedgene da jeg nesten aldri bruker den til fulle slag. Det er ikke noe poeng i seg selv å ha en SW på 56 grader. Hvis du har en 54 og 58 så kan det sikkert være greit å ha litt variasjon i bouncen på de to, da de sikkert blir de køllene du bruker mest i sanden.

Ivers

over 13 år siden

Ivers

Takk for gode svar så langt. Kan jo fylle på med litt mer informasjon. Min PW er alt for lite loftet synes jeg, men ser vel mer på den som et jern enn en wedge. Må beholde den i settet da det ellers blir veldig langt ned til 9 jernet som har 41 i loft. Alternativet som kom opp her virker jo også bra, å begynne på 48.

Per dags dato har jeg kun sand wedge og lob wedge etter PW. Disse begynner forøvrig å bli veldig slitt så det kan være like greit å bytte ut til helt nytt. Liker veldig godt å bruke lob wedge rundt green. Nåværende LW har veldig liten bounce og det er vel begrunnelsen for å ha med en 62 grader med liten bounce. Da kunne jeg ha en 58 grader med mye bounce.
Alternativt ha mye bounce på 54 grader og gjøre som Smilende Sam foreslår å kutte 62 grader og bruke 58 grader med liten bounce.

Regner med at dette er en smakssak, er det fordeler/ulemper å starte på 48 kontra 50?

kevin

over 13 år siden

kevin

maks 5 grader(helst 4) mellom wedgene har jeg lært. Har selv 46-52(!)-56-60! Husker ikke bouncen sånn i farta...så viktig er det for meg:)

1Putt

over 13 år siden

1Putt

Jeg må bare si at du er trolig ikke "god" nok til å benytte en 62 grader.
Bruk 50-54-58 med litt mindre bounce i 58 en 54, dette blir en smakssak og avhengig av mengde sand i bunkere og hvordan du liker å slå korte pitch/chip slag. For lite loft gir deg flere feilslag hvor du kommer for mye under ballen og for mye bounce gjør kølla vanskelig når det er lite gress under ballen.
Har selv spilt i 3 år med 46-50-54-58 før jeg i år skiftet til 45-50-56-60, forskjellen er svært liten så det er antall timer med trening på halve svinger som er viktig.

herrtommy

over 13 år siden

herrtommy

Ivers: La meg bare driste meg ut på et eventyr her med å påstå at du spiller med Callaway?

Vel, Callaway bedyrer at selv om den noterte loften på køllene deres er lavere, så er den effektive det den skal være, hvilket da i teorien betyr at du helt fint skal kunne bytte ut din nuværende pitch med en ny uten at lengdeforskjellen skal bli merkbar... Dette har jeg ikke testet i praksis, da jeg lider av Callawayfobi, og klarer ikke treffe ballen rent når det står Callaway på køllehodet.

Men, elimeneringsmetoden er ofte den beste: Lær deg lengdene på jerna dine 8 og 9 og P, så tester du deg en annen pitch, sw, lob og ser hva du trenger å dekke av evt gaps


Selv har jeg 3-9 jern, så har jeg 48, 56 og 60 grader vokey's. 60-graderen bruker jeg ALDRI, for den skremmer dritten ut av meg, men 48 og 56 bruker jeg hele tiden, og jeg liker tro jeg har forholdsvis god kontroll på lengdene med disse, og har da dekket spekteret <90m ganske godt.

Men, det er jo smag og behag, da mange liker slå fulle svinger, også med wedgene sine... Sistnevnte kan ikke jeg fordra; Halvsving FTW!

veggiss

over 13 år siden

veggiss

herrtommy: er ikke bare cally som boler loften på jernsetta sine, alle gjør det.

Ivers

over 13 år siden

Ivers

Stemmer det veggiss. Spiller selv med Cleveland. Er forøvrig Cleveland CG15 eller Titleist jeg kikker på når det gjelder wedger. PW går lenger enn tidligere sett i alle fall, Adams Idea A1.

Ivers

over 13 år siden

Ivers

Til 1putt: Tror du har helt rett:) Bruker sjelden LW til full swing 50-60 meter. Hovedproblemet pr. dags dato er jo mellom full swing pitch(115meter) til full swing sand wedge(70meter). Når man først da lager et helt nytt oppsett er det jo greit å ha tenkt det i gjennom. Slik spillet er i dag bruker jeg veldig mye pitch fra 115 meter og inn til 30 meter. Nå skal det trenes på halv- og 3/4 sving med wedger, slik at man ikke må toputte absolutt hele tida. :)

kevin

over 13 år siden

kevin

når jeg tør: så er min 60 grader veldig god å ha fra roughen,f.eks med greenbunker mellom ballen og greenen. Åpner helt opp og slår den rett opp og ned over bunker. Ellers er den lite brukt

I det siste har jeg hatt mye fokus på å bruke PW(46gr) også fra 80m og inn istedenfor å bytte kølle. Halvsving og 3/4 sving. Har blitt veldig mye bedre der

1Putt

over 13 år siden

1Putt

Slår selv 120m med pitch og 110m med 50 grader, alle lengder under dette slår jeg med kortere svinger. Som du selv sier 1/4, 1/2 og 3/4 sving med f.eks. 50 og 58 så dekker du enkelt alle lengder og vil føle deg tryg på lengdene etter noen få timer med trening. så kan du ha litt mer bounce i 54 graderen til bruk i bunkere med mye sand.

Henke

over 13 år siden

Henke

Jeg har hørt fra kloke hoder at det er to måter å tenke 100 meter-og-inn:

1 - Hvis du trener virkelig mye slår du fler køller.
2 - Hvis du trener mindre slår du færre køller.

I starten av min "karriere" skjønte jeg ikke logikken, men på hcp 6 skjønner jeg det godt og er helt enig; det er et tryggere valg å slå den kølla du vet du får et brukbart resultat med, men kanskje blir 10 meter kort eller lang, fremfor å prøve å kopiere det slaget du gjorde med pitch´en over til lob wedge´n og drite deg ut (for å bruke fagspråket). Hvis jeg i perioder treffer ballen dårlig, og ikke forstår hvorfor, går jeg helt klart tilbake til pitch´en som jeg vet jeg har slått flest baller med. Den kan i perioder være det tryggeste valget på alt mellom 75 og 115 meter. Treffer du ballen godt er det sjelden noe problem å få nok spinn i en 75-meters pitch til at den stopper etter et par sprett.

Oppsummert: Jeg ville gått for 50 og 56, hvis jeg skulle valgt for deg.

herrtommy

over 13 år siden

herrtommy

Henke:

Vet ikke hvilke kloke hoder det er, men det er nok mange som er uenige med dem.... (Om jeg forstår deg rett)
Ta en titt på "in the bag" videoene på nett, der det er veldig mange av spillerene som kun har 2 wedger i tilegg til pitchen sin, jeg vil si nesten 40/60 fordeling.
Altså, de har få wedger, men trener mye
Noen av de som har vunnet Majors og greier tilogmed :)

herrtommy

over 13 år siden

herrtommy

Henke:

Vet ikke hvilke kloke hoder det er, men det er nok mange som er uenige med dem.... (Om jeg forstår deg rett)
Ta en titt på "in the bag" videoene på nett, der det er veldig mange av spillerene som kun har 2 wedger i tilegg til pitchen sin, jeg vil si nesten 40/60 fordeling.
Altså, de har få wedger, men trener mye
Noen av de som har vunnet Majors og greier tilogmed :)

mer....

over 13 år siden

mer....

mer fra herrtommy:
Derfor kan man vel ikke bombastisk si at det må være 1 eller 2

JJ

over 13 år siden

JJ

Bruker 48 54 og 60. Godt fornøyd med det. Bruker 60* på de aller fleste slag mellom 30 og 100 meter. Kan slå alle nødvendige slag med dette oppsettet. HAr lite lyst til å ofre 5 wooden eller 22* hybriden for en ekstra wedge egentlig.

hackz

over 13 år siden

hackz

Nå er ikke jeg noen super wedgespiller(eller spiller for den saks skyld), men er enig med Henke. 58-64graders wedger er katastrofe når dagen ikke er 100%, og de er det ikke mange av for en hacker.

Ville gjort som Henke foreslår og gått for 50 og 56. Bounce er greit å teste ut i forhold til bunkerslag.

Personlig tar jeg alt fra løvtynne torvbiter til de på størrelse med små land, så hverken loften eller bouncen kommer egentlig til sin rett.

Ivers

over 13 år siden

Ivers

Kan jo ta oppsettet slik det er i dag:
Driver: 240 4 wood: 210 3 Hybrid: 190
4 Jern:170 5 Jern:160 6 Jern: 150
7Jern: 145 8 Jern:135 9 Jern: 125
PW: 115 Putter

Det blir 11, da har jeg plass til 3 wedger(50, 54, 58) Om jeg skulle ta med en fjerde wedge hadde jeg antageligvis droppet 6 jernet da jeg bruker det utrolig sjeldent, Har ofte mer lyst å dra på med 7 jernet og er mer komfortabel med det. Om jeg da skulle få et 155 meters slag en gang i blant kan jeg ta en rolig femmer.

Jeg fikk vel en liten oppvåkning etter å ha lest Dave Pelz med tanke på hvor ofte jeg klarer å 1 putte etter et slag over 150 meter. Stort sett aldri. Da spiller det ikke noen rolle om jeg har 10 meter eller 5 meter da jeg stort sett 2 putter derfra uansett. Kanskje 1 av 100 eller 1 av 1000. Ja, jeg bør øve putting. :)

Da gjenstår det vel bare øving, men da har jeg jo funnet ut hva jeg skal trene på når det blir varmt i været igjen. Antageligvis har jeg ikke tid til dette så da kan jeg toppe litt på banen før jeg blir irritert og drar fram PW igjen og selger litt wedger.....

veggiss

over 13 år siden

veggiss

høres fornuftig ut med tre nye wedger. behold 6-jernet ditt.

MCS

over 13 år siden

MCS

Mitt råd er at du velger wedger med lik svingvekt, f.eks D4 eller D5.
Ser at det er flere som er redd for 60 graderen. Personlig er det min favorittkølle i baggen, men det hører nok sammen med at jeg trener mye med den.
En pro fikk meg til å mer aktivt bruke 56 graderen for noen år siden. Jeg fant at det mer rom for feilmargin, men dessverre fikk jeg ikke den stoppen i ballen som jeg ønsket på greenene og byttet tilbake til mer aktiv bruk av 60 graderen.

Bruker idag 46-52-56-60

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her