Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva er en bra bane!

Jarle Midtskogen

over 25 år siden

Jarle Midtskogen

Skulle være interessant å høre hva folk mener om hva som gjør en golfbane til et bra golfbane.
I de forskjellige golfmiljøene hører man folk som siere at den og den banen er en drittbane eller en bra bane. Det finnes mange golfbanearkitekt-"look-a-likes" i dette landet, men det er svært få som begrunner sine påstander.

Selv hørte jeg en kjent amerikansk golfguru (som jeg ikke husker navnet på nå) si at en bra golfbane er en bane hvor man bl.a. ikke kan se et golfhull fra et annet. Dvs at alle ligger skjermet fra hverandre. Kort vei fra green til neste utslag er også et pluss.

Sven

over 25 år siden

Sven

En god bane er stedet du opplever at spillet flyter, du slår godt og får en god score! Er det så enkelt?

Nei - ikke for meg. Jeg setter poeng på det estetiske, variasjon i landskapet, kvaliteten på fairway og greener, menneskene som spiller eller jobber på banen, stillheten, kort sagt natur og folk og funksjonalitet i en blanding som vekker noe så rart som gode følelser. Dessverre kan en dårlig runde gjøre meg blind for alt det forannevnte, så en god score gjør også susen.

Sven

over 25 år siden

Sven

Jeg skulle sett det før. Noe er umulig å svare på. Å beskrive den perfekte banen må være noe sånt. I dette tilfellet kan man selvsagt si at en god bane skal se slik og slik ut, ha de og de målene, den gresskvaliteten og slik sand i bunkrene osv. Men det kan jo hende at vi ikke liker banen likevel, så hva da? De gode opplevelsene har ingen fasit. For eksempel trives jeg på Randsfjorden GKs bane ved Fall. Er dette en god bane? For meg - ja. For John Daly eller Peter Kaensche? Tro dét.

Jeg tror vi kan holde på lenge med å si at smaken er som baken på hver vår måte, og ende opp med at alle baner i verden er kommet med på rankinglisten vår.En grøntkorter tror jeg foretrekker en annen type baner enn de middels gode spillerne, som igjen vil ha en annen type baner enn proffene. Kvinner og menn har muligens ulike preferenser - hva vet jeg? Barn kan ha sine favoritter mens gamle...

Sven

over 25 år siden

Sven

Uff. Håper jeg ikke tok livet av diskusjonen. Den kan egentlig bli svært interessant. Pust liv i den igjen, Jarle.

m@x

over 25 år siden

m@x

Et meget godt spørsmål, Jarle !
Velger å se bort fra Svens noe pessimistiske innlegg(?), og durer i vei med mine personlige preferanser:
1. Godt vedlikeholdt.
Kortklippet uten å drepe, rakte bunkere osv.
2. Oversiktelig.
Man kan se, eller i alle fall skjønne, hvor man skal. Selv uten baneguide. Blinde hull hater jeg. Unødvendig å måtte gå 100 meter frem og tilbake for å finne linja.
3. Utfordrende.
Her er så klart personlige preferanser meeeget til stede. Men jeg liker å ha en del bunkere og vann i spill. Dogleg'er er topp ! Rette hull er kjedelige..
4. Godt miljø.
Et godt miljø i klubben, på banen og i kro/proshop/startbod er viktig for meg.
5. Gode treningstilbud.
Gammel som jeg er, trenger jeg tid på å få i gang skrotten, så da er det godt å ha tilgang til en fin drivingrange uten "eggeballer". Puttemuligheter er også viktig.

De to siste preferansene har ikke noe direkte med banen å gjøre, men de er like fullt viktige for å få meg til å komme tilbake.
Noe en del baner også mangler, er vannstasjoner underveis. Helt nødvendig under varme sommerdager, spør du meg. Slitsom å måtte bære på mange liter vann.

Vel - dette er meeeget personlig, og jeg tror det var det du spurte om, Jarle?

Jarle Midtskogen

over 25 år siden

Jarle Midtskogen

Ja, Sven, det er lett å dømme en bane etter sine egne prestasjoner. Dette er det mange som gjør. Skuffelsen etter en dårlig runde går gjerne ut over banen.

Mine egne tanker rundt hva som gjør en bane god er mange av de samme som m@x har. Utfordringer er viktig. En bane er etter min mening bra designet hvis man må bruke hodet ved hvert eneste slag. Dette er for øvrig ikke lett ved blinde slag så dette er med på å dra ned standarden på en bane. Det å måtte løpe frem og tilbake på et hull for å se hvor man skal slå er meget kjedelig og en dårlig gjennomtenkt løsning fra arkitektens side. Dette tar i tillegg tid og skaper irritasjon både for spilleren og kanskje enda mer for de som står bak og venter.

Alle hinderet må være strategisk riktig plassert, men skal ikke fange opp bra slag. Greener som er for mye ondulert er feil. Har opplevd å putte fra green og ut i vann. Dette skal ikke være mulig (kanskje på Augusta :-)). Rough skal være ryddig og velstelt. Det skal være et klart skille i alle klippeoverganger. F.eks fairway - semirough - rough.

I bunn og grunn verdsetter jeg baner som er tegnet med tanke på riktig strategi og mange utfordringer. Baner som inneholder mange "fristelser" er også morsomme å spille.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her