Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Medlemmer i eksklusive klubber

bdk

over 20 år siden

bdk

Hei

Har sett en god del på golf på Viasat, og der får man jo stadig høre at banene som det spilles på er private og at det kun er medlemmer og medlemmers gjester som får spille. Man får jo også inntrykk av at det er relativt dyrt å være medlem.
Er det noen som vet noe om hvilke golfferdigheter som er typisk for medlemmer av slike klubber? Går det an å si noe generelt om det? Ta for eksempel Augusta. Er det middelaldrende forretningsmenn med 30 i hcp som hakker seg rundt der på en vanlig dag, eller er ferdighetene generelt gode? Har de junioravdelinger, der man prøver å få frem gode spillere? Noen som vet noe om hvordan det er på private klubber i Skottland? Eller andre land?

Håper at noen av dere vet noe om dette, da det er noe jeg faktisk har fundert litt på.

Gjermund

over 20 år siden

Gjermund

Når det gjelder Augusta kan du jo se medlemslista her:

http://www.usatoday.com/sports/golf/masters/2002-09-27-augusta-list.htm

Det står ikke noe om hcp, men det ser ut til at en god del av dem er på god vei til å strykes fra medlemslista ved naturlig avgang..

Nå trenger du vel ganske gode ferdigheter for å komme deg rundt enkelte av de private banene på en noenlunne verdig måte :) men om det er noen begrensning mht hcp vet jeg ikke. Det holder kanskje med innmeldingsavgiften :)

bdk

over 20 år siden

bdk

Er det virkelig slik at de eneste som spiller på en av verdens beste baner er gamle gubber på 65+? En uke i året klargjøres backtee, og de store gutta spiller US Masters. Resten av året slices, hookes, duffes og toppes det fra rød tee av gamle pensjonister. Er det virkelig tilfelle? Det er jo nesten for jævlig. Blir som om man skulle spilt en landskamp i året på Old Trafford, mens det resten av året ble spilt bedriftsfotball. What a waste....

Knaggen

over 20 år siden

Knaggen

Ja sånn er det ute i den store verden.
De fineste banene er naturligvis også de dyreste å drifte, og medlemsavgiften blir deretter pluss litt til.
Her hjemme har vi Bogstad som er i samme kategori, om enn i en annen målestokk. (jeg tenker først og fremst på medlemslista som tynnes vha naturlig avgang)
Miklagard prøvde å komme seg opp på Augusta-niva med intensiv markedsføring og selvskryt FØR de oppdaget at banen ligger i Norge, men ser ut til å ende sine dager som ei lita grå mus ingen snakker om lenger, ikke en gang de selv.
Nå venter jeg på at Haga skal etablere seg som den beste og mest fasjonable banen på Østlandet.

jaha

over 20 år siden

jaha

Here we go again...
Miklagard atter en gang. Selvskryt og grå mus er vel litt feil betegnelse, når Norsk Golf og Peugeot Guide kårer den til Norges beste bane...

De lar faktisk andre snakke om kvalitet og design, og det har vel ikke kommet mye positivt om Haga i den forbindelse?

Donald

over 20 år siden

Donald

Det er nok en del middelaldrende menn med god økonomi som preger disse klubbene , ja. Likevel er nok kvaliteten på spillerne en del over den i Norge. De som bruker såpass med penger på golf spiller/har spilt en god del - ofte fra ung alder. Golfkulturen er mer etablert i USA og særlig Storbritania. I Spania/Frankrike/Tyskland er nok spillestyrken heller laber.
Generelt så har de ikke tilbud til juniorer og prøver ikke å få frem gode spillere. Dette blir overlatt til andre og er et hinder for rekrutteringen - er en pågående debatt i bl. a. England om dette.

Olle

over 20 år siden

Olle

Cash is king!

De som kan og vil betale for det, får det beste!!

I kommunist landet Norge så er jo selvfølgelig det galt!

bdk

over 20 år siden

bdk

Den eneste klubben i Norge som er (eller snarere var) av den typen jeg mener er Ostøen, som inntil i fjor var umulig å spille på for ikke-medlemmer, untatt gjester for så vidt. Det var vel ikke så veldig farlig, siden det finns andre baner man kan spille på i Norge som er av mye bedre kvalitet. Miklagard og Bogstad er gode baner som alle som vil kan spille på. Det er dyrt, men det er stor forskjell på å ikke tillate gjestespill i det hele tatt og det å ta en relativt dyr greenfee. Helt greit, spør du meg. St Andrews er jo også sånn. Veldig dyrt å spille, men det er i alle fall muligheter for å få spilt.

Det jeg snakker om, er de banene som går for å være blant verdens beste, som det er UMULIG å få spilt på. Jeg syns det er litt trist at det er slik, og derfor lurte jeg på hvem som faktisk spiller disse banene. Tanken på at det bare er pensjonister som bruker Augusta til å gå søndagstur til vanlig, får meg til å grøsse. For min del kunne de gjerne tatt 10000 i greenfee på Augusta, bare det var mulig å få spilt. Jeg kan altså sitte å se golf på tv og vite at selv om jeg gjør det til min livs mål å få spilt feks Augusta, så vil jeg ALDRI få lov til det. Er ikke det litt trist?

Olle

over 20 år siden

Olle

Helt enig at det er trist hvis det er tilfelle.

Blir det samme som at Halle Barry skulle bli nonne. Ikke det at jeg har noen sjangs, men det er teoretisk mulighet ;-)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Fikk høre en anekdote en gang om et ektepar fra statene som hadde kjøpt seg medlemsskap i Loch Lomond (er oxo regnet blant de mest ekslusive, lukkede klubber) - har lest at det er $100.000 i initiation fee, i tillegg kommer jo årlig medlemsskapsavgift.
I alle fall, historien sier at de dro over til Skottland, og spilte banen hver dag i en uke til en av klubbens representanter gir dem en sjekk på innmeldingsgebyret og ber dem forlate klubben ... Sånt gjorde man visst bare ikke ;-)

http://www.lochlomond.com/

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Hva med denne?

Domaine Laforest
Sagard,Quebec

* Designed by Thomas McBroom
* Opened in 2002
* Private golf course of Mr. Paul Desmarais
* It has no members and no fees
* Only a limited number of friends and guests
will ever get to see this immaculate course.

:-)

lobo

over 20 år siden

lobo

hehe, kult.. er jo bare aa bli kompis med mannen det.. ingenting er umulig saa lenge man vil :P

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Eller denne:

Cherokee Plantation Golf Club
South Carolina

* Designed by Donald Steel
* Membership is limited to 25 Families
* Initiation fees costs $2 million dollars
* Annual fees $160,000

(http://www.sports-wired.com/golf/trivia.asp)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Enig :-)

liker spesielt delen "a LIMITED number of friends and guests" ...

SB

over 20 år siden

SB

Når det gjelder Augusta, så mener jeg å ha hørt at de slipper bl.a. TV-kommentatorer utpå en runde før eller etter Masters.
Så "bdk", det er kanskje en mulighet...

Sol

over 20 år siden

Sol

BDK og andre som har helt (nokså) urealistiske drømmer. Bare drøm så mye dere vil. Jeg har også en drøm, tenk å få kjøpe en FERRARI av største type, eller bare reise jorda runt resten av livet uten å gjøre noe annet enn kun det jeg har lyst til. Det er lov å drømme så mye dere vil, men dersom dere skal "forandre verden" for at dere skal få drømmene oppfylt så får dere snart ikke mer å drømme om. Tror det kan bli kjedelig når alle drømmene er oppfylt

Når det gjelder Augusta tror jeg det snart kommer en liten link til en epistel en annen "reporter" har skrevet med beskrivelse av hvert enkelt hull :)

H Cap

over 20 år siden

H Cap

Nåja, er tydelig at det er kommunister også blandt debatantene på denne siden....

spørsmålet i tråden var priser og golfferdigheter på countryklubber.

I usa kan cc's deles inn i to kategorier:

1) Høystatus klubber som koster flesk, USD 50-100.000 i innmelding og over USD 10.000 per år i kontingent. Hovedsakelig eldre medlemmer hvor hovedbeskjeftigelsen er sosialt samvær og golfferdighetene kan være deretter.

2) Klubber hvor medlemmer som har råd til inntil USD 10.000 i innmelding og USD 4.000 per år i kontingent. Pensionister tilbringer hele dagen her, spiser frokost og lunch, og spiller golf og kort hele dagen. Den arbeidsføre delen av medlemmsmassen spiller golf i helgene, og trener på driving rangen. Og spiser ofte middag og deltar i sosiale arrangementer i helgene. Det er gjerne tennisbane og svømmebasseng der også.
Golfferdighetsnivået er som i en norsk golfklubb med egen bane.

Augusta faller inn under den første kategorien, og at Bobby Jones engang var medlem og startet å arrangere en turnering som bare var for eliten av golfspillere skal vi som liker å se god golf være glade for idag.

Så får vi heller være overbærende med at medlemmsmassen ellers i året er mest opptatt av å ta seg ut i sine grønne jakker og passe på at ingen damer slipper til.

Til slutt må det nevnes at i USA er golf et spill og ikke en idrett. Derfor spilles golf gjerne med en øl i den ene hånda og en sigar i den andre, noe som er fullt ut akseptert, også på PGA-touren.

b

over 20 år siden

b

HEI Sol spør etter link til beskrivelse av Augusta

Æres den som æres bør - her er linken til en som tydeligvis har spilt Augusta :

http://www.golfsiden.com/allesdrom.html

Jeg visste jeg hadde lest den en gang!

Værsågod Asbjørn Ramnefjell

RGB

over 20 år siden

RGB

Knaggen - forsøk å skriv om noe du har greie på.

Å sammenligne Bogstad med disse banene beviser hvor langt på jordet du er...-
Så vidt jeg vet har Oslo Gk et juniorprogram med ca 100 barn og unge. Grunnen til at de ikke tar inn flere medlemmer er på grunn av kapasitetshensyn og lange ventelister.

I tillegg kan du spille greenfee på banen for en pris som er lavere enn Haga, Miklagard, Oustøen og Losby!... men det er mulig du ikke har lavt nok handicap....

Det registreres at egen ferdighet til spillet ofte gjenspeiler mangel på kunnskap og hvilke holdninger man har.
Siden "alle" spiller golf, har plusetlig "alle" en skråsikker uvitende mening de må ut med, spesielt hvis man er vant til å bli hørt på jobben til daglig.

Fy f... for en gjeng med sutrete søppelhuer.

Spilte nylig en bane i sydligere strøk der vi ikke kom inn i klubbhuset for det var "Members Only". Så fint det må være å være medlem der.

Hvis misunnelsen ikke hadde vært større enn kjønnsdriften her i landet, hadde vi kanskje kommet noen vei!

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Det er mye man *ikke* får anledning til her i livet. Og å spille Augusta National bør være blant de drømmer som rager høyest ;-)

kili

over 20 år siden

kili

Hei, bdk.
Du hadde en kommentar om at det er dyrt å spille i St. Andrews. Jeg er bare delvis enig med deg i det. The Old Course kostet såvidt jeg husker £110 (2004-sesongen), og det svir litt. Men man MÅ jo bare spille der i alle fall én gang... St. Andrews Links byr dog på 5 baner til, og der er prisen og tilgangen en helt annen.
Hvis du tør ta sjansen på litt frisk vintergolf, er det frem til mars måned rasende billig å spille på alle 6 baner.
Jeg var i St. Andrews senest i mai. Da spilte jeg på de andre banene (Jubilee, New, Eden, Strathtyrum, Balgove). De første tre koster mellom 30 og 40 GBP i høysesongen. Hvis du virkelig skal få mye ut av oppholdet, skal du imidlertid velge et 3 eller 7-dagers pass. For £105 kunne man i 2004 spille ubegrenset i 3 dager på alle banene utenom The Old Course. Da blir det rimelig!
Et poeng her er at St. Andrews Links har bygget to klubbhus for gjestespillere som er av høy kvalitet og som har en fantastisk hyggelig betjening.

bdk

over 20 år siden

bdk

Hei, kili

Jeg er helt enig i at man en (eller flere) gang(er) i livet bør spille på golflidenskapens arnested, St. Andrews, og at det koster litt, er helt greit. Og det var hele poenget mitt med denne tråden. Jeg syns det er fantastisk at slike baner er åpen for alle som vil spille, dog med enkelte hcp-begrensninger, antar jeg. Da kan man gjøre som du har gjort: faktisk reise dit og spille SAMME bane som de store gutta. Spille nøyaktig samme hull, putte på samme greener og slite med de samme bunkrene som du har sett på tv. Faktisk få oppleve at hull 17 (The Road Hole, heter det vel) på St. Andrews faktisk ER like vanskelig som det ser ut på tv. Det syns jeg er helt fantastisk, rett og slett.

Men så har man altså de andre klubben som man ALDRI vil få spille på. Man hører om hvor raske og fine greenene på Augusta er, men man vil ALDRI få mulighet til å kjenne dette selv. Greenene på Augusta er jo blitt en slags referanse på hvordan perfekte greener skal være, og jeg syns det er litt trist at "vanlige" golfere aldri vil få sjansen til å faktisk føle hvordan "perfekte" greener er ment å være.

Men når sant skal sies, så er det vel nok av baner å velge mellom, så man klarer seg vel gjennom livet uten en runde på Augusta også, på samme måte som de fleste fotballspillere må klare seg uten å teste gresset på Wembley. Men drømmen er der............. :-)

Jerker Selte

over 20 år siden

Jerker Selte

Jeg synes det blir feil å bruke ord som "trist" (selv om det er bedre enn "urettferdig"). De klubbene som er stengt for oss dødelige, er tross alt private. Det er ingen menneskerett å få spille golf hvor man vil. Det blir som å si at det er trist at ikke alle får delta på andejakt med Kong Harald eller være gjest i bryllupet til Rimi-Hagen.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Det er jo en mulighet ... ved å kvalifisere seg til US Masters ;-))

Olle

over 20 år siden

Olle

Oddsen er vel bedre for at man klarer å melde seg inn i Cherokee Plantation Golf Club.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

http://www.usatoday.com/sports/golf/masters/2002-09-27-augusta-list.htm

der har dere medlemslisten til augusta i 2002 hvertfall, kunne bare telle én medlem under 40, han var 39. mange over 90 år der hvertfall. kvinner har btw ikke lov til å være medlemmer i det hele tatt der.

Pebble Beach og Norge

over 20 år siden

Pebble Beach og Norge

Pebble Beach er i likhet med St. Andrews tilgjengelig for en stiv pris. Men hvis du ikke kjoper nytt golf-utstyr hvert aar har du raad til aa spille 2 av de 3 mest ettertraktede banene i verden...

Selv om det ikke er private baner i Norge (ex Oustoen), er det selvfolgelig attraktivt aa vaere medlem i en klubb hvor man ikke maa reservere, gaa 5 timers runder eller irritere seg over baneforhold.

De som vil betale for dette maa faa lov og vi andre maa finne oss en annen klubb og evt. betale hoy greenfee paa bedre baner som slipper oss til.

Det som faktisk er norske komministregler er at vi maa vaere medlem i en klubb (ikke tilfelle i USA f.eks). Det er ugunstig hvis man spiller relativt faa runder i aaret eller bruker mange forskjellige baner. Kanskje ikke saa lett for postordre klubbene uten dette kravet, men jeg tror ikke saa mange hadde lagt opp golf i Norge hvis de ikke maatte "satse" for ett helt aar om gangen. Husk at du kan spille Pebble Beach, men ikke Kjekstad uten noe off. hcp eller klubbmedlemskap....

Sportslig Hilsen
Tore P.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

'Greenene på Augusta er jo blitt en slags referanse på hvordan perfekte greener skal være, og jeg syns det er litt trist at "vanlige" golfere aldri vil få sjansen til å faktisk føle hvordan "perfekte" greener er ment å være.'

That is totally untrue. The greens at Augusta are not what greens should ever be played at. The greens are so stressed by the end of the tournament that the course shuts down and they usually die. It is a winter course and is shut during the summer. The annual budget for looking after that course is bigger than the annual armed forces budget for Norway!

The look of Augusta has caused more problems around the world for greenkeepers than most people realise.

Brian

kili

over 20 år siden

kili

Interessant tema, Tore P., angående tvunget medlemskap. Jeg har bittelitt erfaring fra Frankrike. Der har de til og med et grønt kort-opplegg à la det vi har her. Godkjennelsen av GK skjer gjennom en pro. Han/hun registrerer dette og sender det til det franske golfforbundet. Man betaler for lisensen (inkl. forsikring), og er derefter klar for ordinært greenfeespill. Så er det opp til klubbene å gjøre seg lekre slik at de kan være attraktive nok for at golfspillerne melder seg inn.
Har litt sansen for den løsningen. Hvert år fornyes lisensen vis à vis golfforbundet. Lisensen består av et plastkort i kredittkortstørrelse.

Vive la France! :-)

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Jeg må si meg enig i det Tore P. sier, nemlig at jeg foretrekker løsningen de har i f.eks. USA, Australia der man ikke har behov for medlemskap for å spille på en public course og man har heller ikke noe krav om grønt kort/hvitt kort.

Jeg vet at mange nå vil tenke og si at det er en nødvendighet å ha grønt kort-kurs og sikre at folk har medlemskap slik at ikke hvem som helst skal komme ut på banene og ikke vite hvordan de skal oppføre seg. Jeg har imidlertid bodd i begge landene i en del år til sammen, og jeg har enda til gode å oppleve "dårligere" oppførsel på baner i USA/Australia enn jeg opplever her i Norge. For å være ærlig så vil jeg argumentere for det stikk motsatte. Min erfaring er at atmosfæren på banene i USA og Australia er mye mer avslappet og gemytlig enn hva jeg opplever her i Norge.

Jeg må for øvrig også si meg enig i det bdk sier, at det er synd man ikke har mulighet for å spille "alle" banene man har lyst til, men slik er det nå bare en gang med private saker og ting. Ikke alle kan slippe inn over alt. Dessuten er det så utrolig mange gode baner rundt om kring som slipper deg til, at jeg ville bare la Augusta stå der med de døde greenene sine ;o)

Lars

over 20 år siden

Lars

Har selv bodd i Australia noen år, og tror at grunnen til at stemningen er mer avslappet skyldes at de godt voksne herrene som mener noe om alt og alle, er mindre fremtredene.

Ola R

over 20 år siden

Ola R

Ikke rart at Augusta er bra hvis de har ett vedlikeholdsbudsjett som er større enn det norske forsvarsbudsjettet (ca. 30 milliarder NOK). Spørs om ikke Brian blingser litt med tallene her.

H Cap

over 20 år siden

H Cap

vedlikehold før masters er selvfølgelig dyrt og ikke relevant i denne diskusjonen.
å spille på en dyr country club eller norske golfbaner som er i god stand er ett fett sportslig sett. den store forskjellen ligger i detaljene og de øvrige fasilitetene. På country clubber finner du f.eks. ikke "moelvenbrakker" som klubbhus, og det henger håndkleder på bag-stativene på driving rangen.

Ute på selve banen er det liten forskjell. jeg har spilt ca 100 baner rundt om i verden, men stort bedre spilleforhold enn det var da jeg spilte Nes golfklubb's bane den 13 August iår skal man lete lenge etter.
den store forskjellen på berømte baner og "vanlige" baner er selve designet, og hvor mange gode golfhull hver bane har.
Nes har bare etpar-tre gode hull, Augusta og Pebble Beach har mange flere.

Golfer'n

over 20 år siden

Golfer'n

Medlemslista til Augusta var virkelig lystig lesning! Totalt kun 285 medlemmer, og med en geografist spredning som får en norsk postkasseklubb til å blekne. De 285 medlemmene er fordelt på 37 stater pluss 6 land. Gjennomsnittsmedlemmet er i 80 årene.
Tenkte først at det skulle ha vært moro å snike seg inn og se på denne "rullatorgolfen", men her er det helt tydelig at medlemskapet har lite med utøvelse av golfspillet å gjøre. Her snakker man kun om en sositetsklubb. Det viktigste er å ha navnet sitt på medlemslista.
Men, hvem spiller på banen til daglig? Kan noen fortelle meg det?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her