Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Regler på selskapsrunder

Magne

over 15 år siden

Magne

Vi er en gjeng som spiller selskapsrunder, og vi har som regel noen små kroner vi spiller om. Noen av spillerne mener vi ikke skal bruke de mest pirkete reglene som det er mange av i golf. F.eks. om en ved en forglemmelse flytter en gren i sidevannnshinder, så skal han ikke få straff, men legge grenen tilbake. Skulle ballen flytte seg 3-4 cm når noen flytter en sten eller noe i roughen, så skal det samme gjelde. De mener det blir altfor strengt å få straff for sånt. Hva mener dere ? Skal vi kun telle slag og kun legge til straff når vi slår out of bounds, dropper ut av hinder eller dropper 2 køllelengder, og ellers "drite i resten"(unnskyld uttrykket)

Truls

over 15 år siden

Truls

Det er ingen som kan nekte dere å finne på et eget spill med egne regler, men så lenge dere spiller Golf, er det golfreglene som gjelder. Disse skal selvsagt følges på lik linje med regler i andre sammenhenger. Ved brudd på regler følger det som regel en straff og denne skal tas ellers er det juks.

Jeg høre også ofte at golfreglene er for strenge. Det er fordi det ikke finnes noen "flytende grense". Er man skyld i å ha flyttet sin egen ball må man ta straffen for det. Det spiller ingen rolle om det er 5 cm eller 38 cm. Ingen vet om den blir lagt nøyaktig tilbake der den lå, eller om spilleren får forbedret leie av å legge den NESTEN på samme plass.

Hvis medspillerne dine slakker litt på tøylene når det gjelder dette, lurer jeg på om de gjør dette ellers i livet også. F.eks. betale bare halvparten av fartsboten fordi de syntes at straffen er for streng, eller flytte brikken sin, i Monopol, bare tilbake til Ullevål Hageby, fordi de syntes at HELT tilbake til start er alt for strengt?

Spillereglene i golf er der for å følges og det skal ikke være rom for å tøye disse. En annen ting er at, hvis golfreglene ikke følges, vil ikke runden være Hcp-tellende heller.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Truls har selvsagt rett. I min vennekrets er eventuelle unntak fra reglene gitt før start, men vi gjør ikke mange. Det typiske eksempelet er at dersom vi halser opp til teestedet alle mann uten oppvarming så gis det en mulligan på hull 1, et typisk annet eksempel er der en mister en ball (som typisk alle trodde han skulle finne) så dropper man på stedet som om den provisoriske ble slått dit. Rundene blir jo da ikke hcp tellende så dette er unntak for å få gli i spillet og ikke på hver runde.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Greitt å være smidig, og andre får gjøre som de vil.
Men jeg startet en runde med dobbel på første etter å ha halset opp bakken til start og endte på totalt 6 over etter 18 hull, så det behøver ikke være "kvelden" med en dårlig start.
Jeg bare godtar det som skjer (kan dog bli forbannet, uten at det hjelper) og gidder ikke å ta mulligan eller andre lettelser.

Men, det kan jo være smart å gjøre som SS på en ikke tellende runde hvis man var sikker på at ballen skulle finnes. Det hjelper jo på tempoet

Gladgolferen i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Så lenge man er enige før start - så er det vel bare å bruke de reglene som måtte gjelde. Viktig imidlertid å være oppmerksom på at handicapjustering KUN foretas når man spiller i henhold til NGF's regler - så dersom man gjør en kanon bra eller kanon dårlig runde - skal handicap forbli som det var - om man benytter regler som avviker.

Ett tips kan være at man gjør hverandre oppmerksom på at "dersom vi hadde spilt i henhold til golfreglene skulle følgende vært gjeldende" - på denne måten kan man unngå å forglemme seg dersom man er med på en turnering hvor NGF's regler gjelder - bare fordi man er vant til å gjøre sånn eller slik med venner (ser desverre at dette er tilfelle alt for ofte).

Håper dere finner en suveren spilleform - enten den blir med NGF's regler eller med venneregler.

vist

over 15 år siden

vist

Jeg fikk min eneste Hole In One, i en slik runde hvor man ikke er så nøye på reglene, utrolig surt. :-(

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Min erfaring er at de aller, aller, aller fleste gir blaffen i de mest rigide reglene når de ikke spiller turnering. Selv har jeg sluttet å registrere alle selskapsrunder, og blir sånn sett justert kun ved turneringer, på samme måte som de under 4,5.

Passer meg utmerket, da jeg synes hele handicapgreia har blitt mer og mer uinteressant for hvert år som går.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

107% enig med Gunnar Bull.
Regler følges når man spiller golf.
når jeg slår hvit kule i hverdagen, enten hverdagen er tirsdag eller søndag, så kan det hende jeg slipper ned en ekstra ball og slår den for å få ut noe jeg prøvde og misset på førsteballen.

I golf betyr dette at jeg har sluttet å spille på den første ballen, og er 2 slag rikere i runden min.
Og dette bare fordi jeg ikke sa "Jeg slår en provisorisk".

når jeg kommer i mål, hull 19, så spiller det null rolle, siden dette er en runde jeg spiller med meg selv som læregutt og lærer samtidig.
Man prøver jo gjerne å rette opp sine feil og forberede seg på noe viktigere enn resultatet på denne tirsdag/søndagen, så om man ikke har blitt enig på forhånd om et spill med vafler og kaffe eller lignende, så er det happy golfing regler som gjelder.

JJ

over 15 år siden

JJ

Syns det er tullete å gi seg selv eller sine spillekammerater straff for bagatellmessige regelbrudd i vennlige lag.

- Glemmer en å flytte tilbake markøren på greenen etter hå først ha flyttet den ut av en puttelinje er ikke det så farlig
-Setter en fra seg bagen i et markert hinder ville jeg aldri i verden ilagt straffeslag. Osv.

Truls

over 15 år siden

Truls

Gladgolfer: Det er ikke NGF som lager golfreglene! Det er R&A.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

"Setter en fra seg bagen i et markert hinder ville jeg aldri i verden ilagt straffeslag. Osv. "

Men det er da heller ikke brudd på golfreglene.

Og, man ilegger ikke andre straffeslag. Straffeslag er noe en spiller pådrar seg når hun/han bryter reglene.

Gladgolferen i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

JJ - det er ikke lagkammeratene som gir straffeslag - det er reglene som gir straffeslag. Og om lagkameratene unnlater å føre de opp - er de diskvalifisert - og dermed spiller man ikke i henhold til reglene. (som Truls korrekt påpeker er utarbeidet av R&A - beklager)

Kan godt hende jeg ønsker å avvike fra reglene - men dersom medspilleren ønsker å spille i henhold til reglene - må det respekteres. Kan jo hende vedkommende skal være markør, og da skal man jo bevitne at runden er spilt i henhold til reglene (alle reglene).

Sikker på at alle er med på å fravike reglene - så lenge man snakker sammen i forkant.

Hiv og hoi så lenge.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Dette er vel egentlig såre enkelt.

skal du spille en såkalt tellende runde, så spiller du etter reglene.

hvis du spiller en kanonrunde, men plukker opp 20cm-putter, dulter ballen når den ligger i divot i fairway, flytter en gren når du står i rough, etc. så kan du ikke justere hcp!...

???

over 15 år siden

???

Støtter fullt ut at dere kan Finne på egne regler og egne spill, turneringsformer etc. men avviker dette fra reglementet så er det IKKE hcp tellende runde.
Finn ikke på noe som sinker spillet.

Eksemplene som du nevner Magne ville JEG vært uenig i ettersom det forbedrer ballens leie. Derimot at ville jeg spurt om det var ok å flytte ballen hvis jeg ville ødelagt kølla mi ved å slå på ballen. Feks. hvis det ligger en stein i bunker, fjell i dagen ol..., men gjør jeg det så er er det ikke hcp tellende runde. Det samme hvis jeg ikke måler opp to eller ei køllelengde på riktig måte der jeg må gjøre det.

Uansett spill etter reglementet og ta straffa di. Løft aldri ballen for å indentifisere den - merk ballen din så slipper du det. :-)))))

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her