Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Råeste driver / skaftegenskaper

airborne

over 20 år siden

airborne

I fjor hadde vi noen interessange utstyrsdebatter som gikk på råeste driver, torque, flex,skaft og selvbygging. Hva er den råeste driveren på markedet i år? Hvilke skaftegenskaper bør en ha i tankene ved valg av skaft. Jeg har en annerkjent driver, som er kjøpt via nettet i USA. Jeg synest køllen er bra, men jeg sliter med å få ballen opp i luften. Når ballen lander ruller den langt, men jeg har problemer med at ballen gjerne tar bakken etter 160-170 meter, og da har jeg problemer med å komme forbi diverse hindringer. Skaftet er regular, har 3,2 i torque og høyt bend punkt. Jeg mistenker at et skaft med lav/middels bend pungt hadde hjulpet. Vurderer derfor å bytte til Graffaloy blue superlite. Noen erfaringer med dette skaftet?

fh1

over 20 år siden

fh1

Hva slags merke er det på driveren?

veggiss

over 20 år siden

veggiss

tja...han som driver lengst på touren i usa, Victor Schwamkrug, bruker en smt spectrum med 5 grader loft og et accuflex vs339 skaft (vs som i navnet hans...). hans lengste driver i år har vært på 429 yards, så dette er nok ikke langt unna den råeste driveren du får som ikke er en ld kølle.

www.smtgolf.com <-- drivern
www.accuflexgolf.com <-- skaftet

har ingen erfaring med graffaloy skaft selv, men har hørt mye bra om dem. hvilken loft har du på drivern? hvis du bare får 160-170 meter carry så er det noe som er seriøst galt. prøv å flytt ballen lenger frem i stancen, og peg den opp høyere evt.

Jostein Flå

over 20 år siden

Jostein Flå

Hei Airborn, forstår på spørsmålene dine at du er uerfaren og det er derfor lurt å spørre andre som har kommet litt lenger.

Du sier du har carry på 160-170 m og er fornøyd med driveren (bra driver)......det er tre mulige forklaringer her. 1. Du er svingeknisk dårlig, bra fysisk og har en bra driver. 2. Du har fysikk som en 75 åring, bra teknikk og en bra driver eller 3. Bra teknikk, bra fysikk og en dårlig driver.

Tror det er 90 % sannsynlig at du teknisk er for dårlig. Uansett driver spekk burde du ha lengre carry hvis du har normal fysikk og teknikk (160 meter er som et normalt 5 jern). Så jeg anbefaler at du glemmer alt om bend point, fleks og toruque til du har carry på 200 m. etter det kan du finslipe utstyret.

årsaken (10% sann) kan også være at hodet på driveren har 6 eller 7 graders loft. Hvis dette er tilfellet må du bytte til minst 11 grader og vil øke carry med minst 20 meter.

mulligan

over 20 år siden

mulligan

Hei Airborne.
Jeg er helt enig med Jostein Flå. Hvis din carry er på 160-170 meter med en driver, så er det lite interessant å diskutere alle de andre parameterene du nevner. Isteden bør du ta en del protimer slik at du kan forbedre teknikken din, og slik at du på sikt kan finne en driver som passer akkurat for deg. Som det har vært sagt gjentatte ganger, så bør man legge vekk driveren til man har under 10 i hcp (med mindre man har en ekstremt lettspilt driver, og mestrer den godt). Hvis du er relativt ung, og har køller som passer deg, så vil du helt sikkert kunne slå et 5-jern rundt 160-170 meter (selv slår jeg et 7-jern for å få den lengden...), evt. vil du kunne benytte en 5-wood eller en rescue. En driver vil du isteden bruke når du skal over 200 meter...

Lykke til!

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Hmm...
Det jeg legger merke til at du skriver at du har høyt bendpunktt og lav torque (3.2). Du har kanskje også stiff/X-stiff skaft? I alle fall, kombinasjonen lav torque og høyt bendpunkt (fuji speeder) er vel strengt tatt forbehold svingerz med *stor* akselerasjon - her snakker vi strengt tatt 110 mph ++ i topphastighet (selv om det er litt misvisende å trekke frem topphastighet, velger jeg å gjøre det på lik linje med f.eks. Fujikura). Hvis du i tillegg har lite loft, ja da er det ikke rart du oppnår lite carry (men mye rull).

veggiss

over 20 år siden

veggiss

jeg tviler på at problemet ligger i hverken skaft eller driver, ta deg en tur til en pro, så kan han se på svingen din.

mulligan: sier meg sterkt uening i din påstand om at man ikke bør bruke drivern før man han under 10 i handicap, den er jo halve morroa, og det er jo langt fra så vanskelig å bruke den som folk tror. dagens drivere (400cc+) er jo så lettspilte at hvem som helst kan lære seg å slå med dem med litt trening.

mulligan

over 20 år siden

mulligan

Hei veggis.
Jeg er helt enig med deg i at problemet ligger nok i svingen (noe som burde kommet tydelig frem i mitt forrige innlegg).

Jeg burde nok modifisert utsagnet om bruk av driver noe, og sagt at en del mener at man burde vente til man er singelhandicaper... Jeg har personlig intet imot at en høyhandicaper bruker driver hvis vedkommende får noe ut av det enten i form av et kjempegodt slag i ny og ne, eller ved å generelt sett få bedre lengde på utslagene. Imidlertid har jeg ofte sett at når driverene trekkes frem i tide og utide av høyhandicapere, så blir resultatet at de enten slicer/hooker ballen langt uti roughen eller at de ikke kommer lenger avgårde enn maks 170-190 meter. Når det skal være slik, er det som regel mer hensiktsmessig å slå en 3 wood eller 5 wood, for så å lande trygt plassert midt på fairway. Selvfølgelig finnes det hederlige unntak, og driverne har jo blitt vesentlig mer lettspilt de siste årene... Diskusjonen blir derfor hva som skal være ønsket resultat av å bruke driveren; er det 1) å få et kjempegodt slag i ny og ned, mens ellers skal man gå å lete etter ballen eller 2) å stabilt kunne få et godt resultat med den. For å få til sistnevnte er det en forutsetning at man har en relativt stabil sving (noe som i mange tilfeller henger sammen med lavere handicap). Problemet generelt sett er nok heller at mange verken tar nok protimer, eller har en driver som ikke passer dem (med riktig skaft, loft osv). Når høyhandicapere går å kjøper seg drivere til 5000-7000 kroner uten å vite om den passer til dem, for så å bytte den ut fordi ikke får til å bruke den uten å bruke pro en eneste gang, så synes jeg det er en trist skjebne for dem...

Håper det oppklarte misforståelsen noe...:-)

Mulligan

airborne

over 20 år siden

airborne

Takk for svar.
Jeg er som de fleste sikkert skjønner ganske fersk som golfspiller. Jeg har spilt i 3 år, har akkurat passert 30år, har 22 i hcp, har bra fysikk(er 188 cm og veier ca 88 kg). Min driver har følgende spec: SMT Deep Bore 10gr, Penley Stealth 70 Wood skaft, 44tommer langt, regular flex(torque er 3,5 og ikke 3,2).
Jeg sier ikke at jeg ikke er fornøyd med total lengde på mine driver, men ballen er for "kort i luften".
Er enig med de som tror at min teknikk er for dårlig, og at pro timer muligens er det eneste som hjelper. Har hatt noen protimer, men jeg følte ikke at de enkeltstående timene hjalp så mye.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

jeg har samme driver som deg, og med samme loft. har accuflex vs339 skaft i den though. har ingen problemer med å få en carry på 240 meter med den. den er veldig lav, men ved å bruke en høyere peg, og sette ballen lenger frem i stancen, så blir det høyde på den alikevel. min er 47" lang, stiff flex. har spilt golf i 3 mnd, og treffer fairway 7 av 10 ganger med denne comboen. blir spennende å prøve den til våren når fairwayene tørker opp, sånn som de er nå så blir det ikkeno rull i det hele tatt.

min stance ser sånn ut.
0=ball
F= fot
-= siktelinje

------------------0-------------------
-------------------F-----------------
-------------------------------F-----

for noen ser helt sikkert det der helt teit ut, men det funker som faen for meg. ved å ha høyre fot 6-8" bak, så får jeg skuldra lenger ned, og mere ut av slaget. har kun den stancen når jeg bruker drivern dog.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Kjære veggiss !!!

Jeg trodde en liten stund at du hadde peilig.....Men nå tror du juger.
Bløffmaker

airborne!
Det eneste rådet her som du skal lytte til er: Snakk med Proen i klubben din. Bli enig om et kvarter i uken i minst 10 uker. Da skal jeg love deg at du har carry på 220 meter eller mer. Det dette koster er antakelig mindre enn det du sparte på å importere driver. Proen - som kanskje skulle ønske at du kjøpte driver av han - tjener sine penger og er godt fornøyd - det samme som du blir.
Det å stå på rangen og slå baller uten instruksjon er igrunnen bortkastede penger.

Om meg, så har jeg importert og limt køllene mine selv. Jeg her samme driver som du har (blandt flere). Den gikk lavt og kort med lang rull i begynnelsen. Nå gjør den ikke det lenger. Utrolig fin driver(favoritten min). Jeg tror du har et skaft som passer fint, selv om jeg har et annet.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

Swinger: hva behager? bløffer om hva? hvorfor skulle jeg gidde å bløffe om at jeg treffer fairways med drivern? du får faen meg backe opp påstanden din litt bedre før du slenger dritt rundt deg i hytt og pine...jævla idiot.

Imponert

over 20 år siden

Imponert

over Veggis
Spilt i tre mnd.
Treffer 7 av 10 fairways
240 meter carry
Håper du har valgt rett driver. Du kan jo maaange meter å gå på med hvis det skulle være noe å hente på riktig driver

veggiss

over 20 år siden

veggiss

imponert: altså...med 47" langt skaft, så kan egentlig hvem som helst nå 240 meter uten de store problemene. har bare spilt to runder med den enda, men som sagt, den har overgått alle forventninger. mulig jeg har hatt flaks, kan godt være, men jeg har ingen glede av å sitte her å juge for dere. skjønner at janteloven gjelder her inne også ja...

og ja, tipper jeg har mange meter å gå på til sommeren.

Imponert

over 20 år siden

Imponert

OK Veggis. Du la opp til det selv med "statistikken" du kom med. Nå er det vel slik at statistikk ikke kun bør tas over to runder.
47" langt skaft er ikke for hvem som helst. De fleste vil være bedre tjent med 44" hvis fairwaytreff teller.

Uansett, lykke til

ola pottit

over 20 år siden

ola pottit

Hei veggis.
Utrolig godt gjort å bli en så dyktig spiller på så kort tid! Hva er handicapet ditt nå da? Du er vel nede i rundt 5 vil jeg tro hvis det står i stil med resten av dine meritter... Hvis det er noen som er en jævla idiot, så er det en person som deg som uttaler seg som om man var pro uten å ha sett vedkommende du råder... Det er vel liten tvil om det beste vil være å oppsøke pro, ikke å følge råd fra alle og enhver (deg innbefattet) som skriver allverdens glupe råd på nettet! Det slår sjelden feil; jo høyere handicap de har, desto større behov har de for å gi egne råd til andre. Hvor er du medlem forresten? Jeg regner med at du er på europatouren neste sesong... Og forresten; det er ekstremt navit å tro at nærmest alle og enhver slår ballen 240 meters carry, og med fairwaytreff på nivå med elitespillere. Spill noen selskapsrunder på forskjellige baner, så vil du fort oppdage at både lengden på drivene, og hvor ballen lander varierer sterkt... Noen ganger slices det, andre ganger hookes, og atter andre ganger så treffer de faktisk fairway:-) Neida, de fleste har nok glede av driveren, og får noe igjen for å bruke den, men generelt sett burde heller investert i noen flere protimer.
pengene

Til airborne. Som har vært sagt av flere andre, så bør du trene jevnlig med pro, og så vil han/hun kunne hjelpe deg med å tilpasse utstyret til deg.

Lykke til!

5 handicaper

veggiss

over 20 år siden

veggiss

var da voldsomt da...

ola pottit: hvis du hadde lest lenger opp, så hadde du sett at jeg foreslo at han skulle ta seg en tur til en pro...uansett så hjelper det å pegge opp høyere, og flytte ballen lenger frem i stancen hvis du vil ha høyere ballbane.

hvor jeg er medlem, og hva mitt handicap angår, så ser jeg ingen grunn til å opplyse dette til deg, annet enn at handicapet er høyt. har ikke spilt så lenge som du sikkert fikk med deg. du har 5 i handicap, javel, at du ikke klarer og slå 240 meter og er furt fordi jeg klarer det, det ser ikke jeg på som noe problem.

imponert: nei, var ikke ment som en slik statestikk heller, kom bare litt feil ut. havner nok ned på 40-50% tipper jeg når jeg får begynt skikkelig til våren igjen. var på fornebu i dag, og det går greit, men de jeg bommer går til venstre uten unntak. blir det for ille er det uansett bare å kappe skaftet en tomme eller to, har jo litt å gå på :)

Lars Chr. Hansen

over 20 år siden

Lars Chr. Hansen

Veggis:

Nybegynner med 240 meter carry med et 47" skaft og høy treffprosent på fairway ?
Hva mener du med S-flex skaft? Har du forlenget en eksisterende driver eller har du kjøpt den til reell S-flex?
Den driveren er sikkert morsom å leke med, men kommer til å skaffe deg grå hår i hodet når du får den vanlige utviklingen og normale endringen i svingen din i tiden fremover.
Lite rull tyder på for mye underskru eller for høy utgangsvinkel på ballen (eler komb). Det er veldig vanskelig å få en penetrerende ballbane med et så langt skaft og en fersk sving. Kraftige hooker eller slicer blir nok det du ser mest til i tiden fremover.

ola pottit

over 20 år siden

ola pottit

Min gjennomsnittlige drive er på 270 meter, så lengden på mine driver er det intet problem med.

Bløff

over 20 år siden

Bløff

Bare 270?? Hva bruker du da? Mauser???
Trodde dette var en seriøs side med voksne folk som diskuterer golf, men der tok jeg feil gitt!, -bare en masse tomsinger som skriver med et mål: PROVOSERE!

Imponert

over 20 år siden

Imponert

Mr. Bløff
Har det slått deg hvilken tomsing du selv kan oppfattes som siden du lar deg provosere til å skrive slikt. Du er ikke med på å heve nivået med slike utblåsninger.

Flere innlegg ovenfor er vel rimelig saklige med forsøk på litt fleip / harsellering.

ola pottit

over 20 år siden

ola pottit

Hei Bløff. Hvor har du det fra at man ikke kan ha et snitt på 270 meter? Er det så usannsynelig for deg at noen med 5 i hcp slår 270 meter? Det finnes faktisk en god del spillere, meg innbefattet, som har den lengden på drivene. Som det har vært sagt utallige ganger i denne debatten, er det avgjørende at man har en driver som passer for en, og at man trener jevnlig med pro. Jeg trener ukentlig med pro, og har kjøpt en driver som passer perfekt for meg.

Håper ellers at du får en strålende aften!

ola pottit

over 20 år siden

ola pottit

Kort kommentar til. Du stoler forresten på at en som har spilt golf i 3 måneder slår 240 meter, men ikke på at en langt mer erfaren spiller slår ballen 30 meter lenger... hvor er logikken i det? Tipper du selv sliter med lengden på drivene, og dermed har vanskelig for å tro at noen kan slå over 250 meter...

Ta deg en runde på en god norske bane en vakker sommerdag, så vil du overraskes av hvor mange som har meget gode lengder på drivene sine. Det finnes faktisk mange rimelig gode spillere i Norge. Hvis du nå skal trekke inn at det er mange på Eruopa-touren som i gjennomsnitt ikke driver 270 meter, så still deg i kø. Jeg har fått den slengt etter meg tidligere, men etter noen runder sammen med meg så holder de kjeft om lengden (at jeg er dårligere på de andre delene av spillet er noe annet:-))
Poenget er jo at det er mange andre elementer i dette spillet, og det er disse som gjør at man sliter med å komme seg fra 5 og nedover, og som også trolig vil være årsaken til at man aldri nærmer seg de som er VIRKELIG GODe til å mestre dette spillet. Med dette sikter jeg til hvor stabile de er på utslagene, hvor gode de er til å mestre ulike forhold, hvor gode de er til å scramble, og ikke minst til nærspillet deres...

ola pottit

over 20 år siden

ola pottit

Hei igjen Veggis.
Var ikke meningen å være å ufin mot deg,men reagerte på din noe forenklede fremstilling av hvor enkelt det er å slå langt. Selvfølgelig er det enkelte spillere som svært raskt for gode lengder på drivene sine, og det å pegge høyere og lengre frem i stancen vil kunne gi bedre resultater. Jeg mener imidlertid at dette er noe airborn burde få hjelp av en pro til å se på, men det har du jo nå sagt at du er enig i. Lykke til med videre spill til både veggis, airborne og imponert.

god kveld!

Bløff

over 20 år siden

Bløff

Og da imponert hva er problemet ditt? Du ser vel at du er like idiot selv. Ola Pottit er jo en homo som tror at han kan skryte på seg hva som helst, og det samme gjelder han dusten veggis. Bøgis burde jeg vel heller kalle han...

Tore Nettpoliti

over 20 år siden

Tore Nettpoliti

Slik språkbruk ønsker vi ikke. Webmaster?

Webmaster

over 20 år siden

Webmaster

Nei, vi gjør ikke det. Det kan virke som om det er snart er på tide å avslutte denne diskusjonen....

veggiss

over 20 år siden

veggiss

Lars: mener s-flex som i stiff flex. drivern har 3" bore, skaftet er satt inn 1 1/2", skaftet var 47" langt fra før, men er kappet for å gi en spillelengde på 47", det er ikke trimmet noe på tuppen av skaftet, kun kappet bak. grunnen til at jeg har hatt lite rull nå, er søkkvåte fairways. det er ganske lav ballbane på den. har ikke fått sjekket hvor mye underskru det er i ballen, men det er sikkert også en faktor. blir den umulig å håndtere er det bare å kappe den et par tommer kortere. fairwaytreffene mine må du som sagt ta med en klype salt, har bare gått to runder enda, men jeg synes det lover bra hvertfall. det viktigste for meg nå er at jeg har det gøy med den, og det skal jeg love deg at jeg har. om jeg hooker av og til (slicer så og si aldri), så får det bare være, de som går rett frem veier opp for det :D

ola pottit: 270 meter høres bra ut, er det jeg håper å havne på om et par-tre år. jeg er nesten to meter høy, og har stor rekkevidde, så med litt trening så håper jeg å snuse på drivene dine jeg også :D

Nick

over 20 år siden

Nick

Ola Pottit. Usle 270 m. gjennomsnitt !! Min gjennomsnittlige drive er på 350 m. Og Veggis min driving accuracy percentage er på 110%. D.v.s. at jeg treffer 11 av 10 fairways. Dere må nok komme opp med noe bedre. Og Bløff, ikke prøv åbeskylde meg for å bløffe.

Bløff (den riktige!!!)

over 20 år siden

Bløff (den riktige!!!)

Jeg har 12 i Hcp, har spilt golf i snart 8 år, og har ALDRI spilt sammen med noen som har slått 270 meter mer enn kanskje 1 gang i løpet av en runde. Her teller jeg selvsagt ikke alle ballene som flyr til skogs! At noe her hevder at de har 70-80% fairwaytreff med sånne lengder BLØFFER!!!. Det er mange her som drømmer om å være mye bedre enn de virkelig er, de som ljuger mest er sikkert de som sliter mest med å få ballen over 160-170 meter?

ola pottit

over 20 år siden

ola pottit

Hei Bløff.
Det at du ALDRI har spilt med noen som slår så langt betyr vel ikke at det ikke finnes noen som gjør det? Det sier vel mer om de du har spilt sammen med:-) Det blir like latterlig som å si at jeg har aldri spilt med noen som har fått hole in one, ergo det går ikke an å få det... Jeg har nok av golfmakkere som vil kunne bekrefte lengden på mine driver, så det vil ikke være noe problem å få verifisert det. Imidlertid er det fullstendig bortkastet å overbevise deg om det, siden du tydeligvis kjenner de beste av de beste. Du har jo tross alt 12 i hcp, og har spilt i 8 år... Snittet på mine driver ligger muligens nærmere 255, men jeg har ALLTID (med mindre det er ekstrem motvind) minst 3 driver i løpet av en runde på 270 meter.

Ha en strålende dag videre.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

"Min gjennomsnittlige drive er på 270 meter, så lengden på mine driver er det intet problem med."

Stor forskjell på gjennomsnitt 255 og 270 ...
Snakker vi forresten om gjennomsnittslengde på fairwaytreff?

Ola Pottit

over 20 år siden

Ola Pottit

Hei.
To presiseringer:
1) Lengden er ikke carry, men totallengden på drivene, og gjennomsnittet ligger nok nærmere 270 enn 250.
2) Ja, vi snakker om driver som treffer fairway, ikke som slås langt til skogs.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Skjønner, greit med presiseringer :-)

Er enig med deg at 270 driver ikke er så sjeldent fenomen, men jeg har til gode å se spillere utenfor norgestoppen som driver 270 i gjennomsnitt med 80% fariwaytreff - og da har de virkelig dagen ;-)

PS! for å unngå videre diskusjon så har jeg ikke oppfattet det dit at du har 70-80% fairwaytreff ;-))

Ola Pottit

over 20 år siden

Ola Pottit

Hei Bobby Peru.
Fint at vi er enige:-), og at du i motseting til visse andre er enig i at det ikke er helt uvanlig med lange driver. 80% fairwaytreff hadde vært å foretrekke (og 270 i snitt), men, som du sier, dette er det svært få som har, meg innbefattet (selv om jeg gradvis nærmer meg:-)). Imidlertid vil jeg tippe at dersom flere brukte mer penger på protimer, og litt mindre penger på utstyr, så ville man øke treffprosenten ganske betydelig... Det er det som bekymrer meg at folk ikke innser når de kommer med råd til andre med spesifikasjoner om hva slags driver som de bør kjøpe uten å ha sett svingen deres, og uten å selv ha noen som helst form for spisskompetanse...

God helg!

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Utrolig så hyggelig skrytpavene har det med hverandre.

Hvor mange Yards er 270 meter? Skal vi si ca. 295?

Se på dette, og skam dere.

http://www.europeantour.com/stats/data.sps?strDataID=DIS&iYearID=2004&display=all

Og til de som ikke gjør det. Velkommen til Slammergolf. Det skal bli gøy å se dere i aksjon.
Forøvrig, hvis jeg slo så langt ville jeg ikke være så redd for å si hvem jeg er, hvor jeg spiller, osv.

For å nå disse resultatene er det ikke bare protimer som trengs, men så mange treningstimer at ..... Sier ikke mer..........

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Swinger: De som ikke skammer seg er velkommen til Slammergolf?

Du er altså ikke Thomas Nielsen..... :)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Swinger:

Skjønner ikke problemet ditt. Jeg har i alle fall sett en god del driver på 270 m. Nå spiller jeg som regel med folk som spiller på Norges og AmaTour, men uansett ... synes det her vitner om liten peiling fra din side. Finn ut hvem de 5-10 beste spillerne i klubben din er og følg noen av dem en runde. Ok?

Terje

over 20 år siden

Terje

Kikket litt på driving-statistikken på PGA-touren:

1 1 Hank Kuehne 314.4
2 2 Scott Hend 312.6
3 3 John Daly 306.0
4 4 Mike Heinen 305.2
5 5 Chris Smith 304.0
6 6 Lucas Glover 303.4
7 7 Geoff Ogilvy 303.3
8 8 Chris Couch 302.1
9 9 Tiger Woods 301.9
10 10 J.J. Henry 301.3

Hadde Ola P. spilt PGA-touren i år hadde han ligger på 33-plass på drivingstatistikken (på plassen foran Sergio Garcia) - Imponerende Ola!!

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Det er rett og slett komisk å lese hva enkelte "verdensmestere" kan lire ut av seg her

Elv har jeg spilt gold i ca 2.5 åt og kommet ned på 16.6. Har som mål å komme ned på 10 neste år så får vi se om jeg blir verdensmester senere..

Det er mange teorier ute og går på flex skaft lengde loft og så videre.. Det enenste som er riktig er å ta kontakt med proen og få han til å hjelpe. Jeg har brukt min pro aktivt i år og det har gjor sitt til at jeg har kommet ned fra 27.5 til 16.6. Skulle vært lavere men da høsten og mørket kom så var det kun tid til å gå en 9 hulls runde.

Tror jeg ligger i snitt på ca 220-230 meter. Har slått ca 270 EN gang og landet på fairway. Har slått mange over 300 meter på skogen. rart hvor langt ut en ball kan gå når den finner veien ove en skog gitt........

Oppfordrer alle til å kutte ut alle ville teorier og HØR PÅ PROEN

Beundrer

over 20 år siden

Beundrer

Ola Pottit. Jeg regener med at til og med du slår noen dårlige driver på 240 m. noen ganger.Det vil si at du må ha noen på på 300 m. for å opprettholde 270 m. gjennomsnitt. Du er min helt.

ksj

over 20 år siden

ksj

Det siste var vel ikke helt matematisk korrekt, vel...

Og; er det noen som skiller mellom drive med og uten rull her, eller??

Ola Pottit

over 20 år siden

Ola Pottit

Hei.
Hyggelig at så mange beskylder en for løgn. Ja, jeg driver 300 meter en del ganger i løpet av en sesong, men husk at dette er med rull, og gjerne med medvind. Jeg har en Taylor Made X05 driver med stiff skaft. Med normale vindforhold driver jeg normalt sett mellom 260 og 280 meter. Når så noen skal komme å trekke inn statistikk fra Europatouren for å bevise at dette er løgn, så blir det for dumt! Har dere noen ganger tenkt på at disse spillerne ikke drar til det de har, og isteden sørger for å ha kontroll og lander stort sett alltid på fairway? Ernie Els driver laaangt over 300 meter når han virkelig vil slå langt, men isteden satser han på å legge seg strategisk.

Beundrer; hyggelig at jeg er helten din

Terje; jevnfør mine kommentarer over. selvfølgelig vil Garcia slå meg i en driving-konkurranse, og han vil også være langt mer treffsikker. imidlertid betyr ikke dette at jeg ikke kan drive 260 meter og treffe midt på fairway. tre driver på 260 og tre på 280 gir 270 i snitt. Enig? De lengste drivene vil da gjerne være på hull hvor fairway heller nedover, og ikke mot meg. Er dette et mysterium, eller har du kanskje opplevd at det er noen hull som er slik???

Som andre har vært inne på, så kan du garantert finne flere spillere som driver så langt i stort sett alle klubber. Hvis du i tillegg tar inn i regnestykket at jeg har spilt golf i 6 år, er 194 høy, og har handicap 5, spiller mye golf og trener med pro hver uke, så burde det ikke være et mysterium...

Igjen, takk for alle anklagene om at det er løgn jeg fremsetter. Det passer godt overens med god golfetikette. Hva sier dere hvis noen kommer inn til klubbhuset, og forteller at de har spilt en runde hvor de har fått en meget god score, som er vesentlig bedre enn deres handicap skulle tilsi? Det naturlige vil da være å si at du er en løgner og en juksefant... Eller hvis en 15 handicaper får eagle på et par 5 hull. Vil dere da si at det er det så få som klarer, at nå skrøner du... Det er vel mer sannsynlig at en 5 hcp kan drive langt?

Selvfølgelig er det dager hvor drivene mine er betydelig kortere, og hvor jeg sliter med å treffe fairwar. I det store og det hele er det imidlertid slik at jeg har et snitt på godt over 250 meter. Siden dette tydeligvis er rent oppspinn, og jeg ljuger så det renner av meg, at mine golfmakkere også lyver hvis de ville støttet meg i det utsagnet, og at jeg hevder jeg er bedre enn de aller fleste på touren, så er det nok best at jeg ikke kommenterer denne saken mer.

Til alle dere som har hevdet at det er løgn, så vil jeg anspore dere om å spille på noen gode baner med noen lavhandicapere, så vil dere se at det er en del som slår langt...

Ha en fortreffelig helg, og kos dere med statistikkene deres.

PS! Til den som hevdet at de som skrøner mest er de som slår kortest; ja, jeg er enig i det utsagnet! Jeg slår imidlertid 170 meter med mitt 7-jern...

Nick

over 20 år siden

Nick

Terje. Lengdene du nevner er yards. Sånn for ordens skyld. Et annet interessant poeng er at leder av drivingstat. Hank Kuehne, ligger på 59 plass på rankingen.

Nick

over 20 år siden

Nick

Regstrerer at gjennomsnittlengden på Ola P. sine driver er på veg ned. Fra 270 m. til 250 m.
Hvor langt slår du med de resterende køllene i bagen?

Terje

over 20 år siden

Terje

Nick - det stemmer at tallene i tabellen er i yards. Jeg har tatt høyde for det (Garcia har et snitt på 295,1). Videre er jeg klar over at denne statistikken er misvisende som Ola Potet er inne på (det er sjelden disse spillerne drar til alt de har - og det er ofte de ikke bruker driveren, men en spoon)

Ola Potet - jeg har forsåvidt ikke beskyld deg for løgn. Jeg er fullstendig klar over at det er mange langtslående spillere uten at disse alltid har lavt hcp (personlig slo jeg lenger da jeg hadde 30 i hcp enn jeg gjør nå når jeg har 7) men jeg tviler allikevel på at du har en gjennomsnittslengde på 270 når du bruker driveren.

Det virker på meg som du kanskje også er enig i dette når du skriver:
"I det store og det hele er det imidlertid slik at jeg har et snitt på godt over 250 meter"
- Var det ikke 270?

Du sier også:
"Selvfølgelig er det dager hvor drivene mine er betydelig kortere, og hvor jeg sliter med å treffe fairwar"

De fleste av oss (meg selv inkludert) har vel en tendens til å glemme drivene som slicer ut i roughen eller skogen når vi snakker om gjennomsnittsdriven.

Ola: Kanskje er det gjennomsnittet av gode driver i fairway på tørt underlag som er 250-270 meter?

Pelle

over 20 år siden

Pelle

ola p bare slå langt du, men vet du hvorfor du slår langt?
husk også på det nabo kona sa: det er ikke lengden det kommer ann på.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Hva er det med menn og lengde. Kan det være så utrolig at Ola Pottit snitter 270? Det virker som det stort sett er misunnelse og en del testosteron som får flyte her. Har selv spilt med flere 5-10 hcpere som driver laaangt forbi meg, og jeg ligger kanskje på 240-250. Når man selv denger til det man makter så kan det være hardt for egoet å bli drivet ut med 20-30 meter, men det skjer altså og man bør passe seg for å kalde noen løgner av den grunn. En av de mest langtslående jeg har spilt med hadde 6 i hcp, i helt blekkstille gikk han inn på to slag på hull 16 på Miklagard, fra svart tee! Det er vel 535 meter og det er vann foran greenen så rull er det ikke snakk om. Men det er vel sånn med mange: "du tror det ikke før du får se det".

Kort

over 20 år siden

Kort

Jeg har aldri noengang hørt maken til skryt. Ola Pottit: "Jeg slår imidlertid 170 meter med mitt 7-jern...". Med tre prikker etter, sånn til ettertanke for oss andre liksom? Makan. Jada, du er kjempeflink, men du er likevel ingen helt for meg.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Fra nettpraten med Brovold:

Lars Petter Brovold: Har allerede svart på hva som er i bagen. Men favorittkølla... det er vel driveren. Den er god å ha. På den nye banen på San Roque, da jeg spilte på 61 slag, så slo jeg 330 meter i medvind og litt nedoverbakke på hull 16.

http://tux1.aftenposten.no/nettprat/brovold181104/

Kortere

over 20 år siden

Kortere

Lett å sitte og skryte på en nettside Ola Pottit, hvem er det du gjør det for, din egen manglende selvtilit???
Tipper du treffer fairway en gang i blant, og neppe slår over 140-50 meter. Du er kort sagt en taper med ALT for stor munn!!!
Bli med utafor å få bank!

Ola Pottit

over 20 år siden

Ola Pottit

Hei Nick.
Lengder med de forskjellige køllene.
PW 100-120 m
9 jern 115-130 m
8 jern 130-150 m
7 jern 150-175 m
6 jern 165- 185 m
5 jern 180-200 m
4 jern 190-215 m
3 jern 200-225 m
5 wood 195-225 m
3 wood 210-240 m
driver 250-80/90 m

Jeg har ikke sagt at jeg driver bedre en tourspillere, at jeg alltid treffer fairway eller at jeg har et unikt talent. Min styrke har alltid vært at jeg har slått veldig langt, og når jeg sa 270 meter i snitt, så hadde det nok vært lurt å presisere at dette er på dager hvor det ikke er stor medvind, og at dette ikke alltid ligger på fairway. Som jeg har forsøkt å presisere, så er nok snittet kanskje nærmere 260, men det betyr vel ikke at jeg har skrytt på meg mange meter? Forsøk å les gjennom leserbrevene en gang til, så skjønner dere godt hvorfor jeg oppfatter det som at jeg blir beskyldt for løgn! Jeg har så og si alltid en rimelig god sjanse til å gå inn på 2 på par 5 hullene. Hvordan hadde det vært mulig dersom jeg drivet 230-240 meter? Isteden har jeg som regel en drive på rundt 270, deretter et slag med 3 wood på rundt 200-220 meter inn. selvfølgelig er det en del ganger at disse ikke ligger plantet midt på greenen, men isteden i greenkanten, men jeg har fortsatt god sjans til å få birdie.

Tydeligvis er det for en del spillere ekstremt provoserende at noen sier at de driver 270 meter, men som flere har sagt, så er det faktisk en del spillere som er kapable til å slå den lengden. Det er tydeligvis noen som får problemer med egoet sitt her, men det gir vel ingen rett til å slenge dritt til andre? Til deg kort og kortere; det er vel din manglende selvtillit, som gjør at du mener at du er berettiget til å slenge så kvalme kommentarer til andre. Slosskampen får du forsøke å få igang med noen andre.

cavalier

over 20 år siden

cavalier

Det er flere tusen golfspillere verden over som slår lengre en de fleste på touren, men det virker som noen ikke har fått med seg at det å slå langt faktisk ikke er målet i golf! Det som skiller de beste fra alle andre er nærspillet. 20 yards fra eller til på utslaget spiller fint liten rolle. Det beviser jo alle "gamlingene" som gjør det bra om dagen!

270m i snitt er bra, men langt i fra umulig. Har selv vunnet to "long drive" konkurranser i turneringer med driver som er blitt målt til 300 og 330m. Men snittet er ikke mer enn 250m nå som jeg har kommet med en del ned i HCP, når jeg hadde HCP 20 drivet jeg betraktelig lenger. Har endelig forstått at det ikke dreier seg om å slå lengst mulig og at det er lettere å slå en PW fra fairway enn å stå med en LW med gress til knærne.

Det jeg har problemer med å forstå er at mange ikke skjønner at noen har helt andre fysiske forutsetninger en dem selv. En av grunnene til at jeg slår kortere i dag er at jeg ikke trener lenger. For tre år siden satset jeg aktivt som "toppidrettsutøver" og trente to ganger hver dag. Det har faktisk en del å si!! Tro det eller ei.

Frode

over 20 år siden

Frode

Hei.
Jeg har fulgt debatten, da jeg spiller jevnlig sammen med personen som bruker nicket Ola Pottit. Jeg kan bekrefte at han slår betydelig lengre enn det som er gjennomsnittet, og at hans driver stort sett ligger på mellom 260 og 280 meter. Jeg har også sett han drive 300 meter ved noen anledninger.
Når vi spiller sammen med andre for første gang, har jeg det utrolig morsomt med å se uttrykkene deres etter at det har blitt slått en drive som ligger 40-50 meter foran dem. Jeg slår selv driver på rundt 240 meter, og det svir like mye hver gangt når Ola slår driven godt forbi min, men alle spillere har sine styrker, og Ola har sin på lengden på slagene, mens jeg kan være vassere på nærspillet. Med 5 i handicap er han imidlertid en stabil og god spiller, og han burde vel aldri uttalt seg om lengder i dette forumet med mindre han ønsket å bli beskyldt for både det ene og det andre. Jeg kan imidlertid garantere at de lengdene han viser til for de ulike køllene faktisk stemmer, da jeg har spilt med han i en årrekke, og jeg synes det er ekstremt ufint hvordan en del beskylder han for å være både en løgner og en taper fordi han fortalte hvor langt han drivet. Jeg håper noen av dere møter han på en runde kommende sesong, for da vil jeg garantere dere at det ikke lenger blir noen diskusjon om hvorvidt det er mulig å slå såpass lange driver.

som Toughloose sier det; man tror det ikke før man får se det...

Petter

over 20 år siden

Petter

Selvfølgelig er det ikke lengden som er det eneste som teller. Hvis Ola Pottit har 5 i handicap, så betyr vel ikke det at utslagene stinker, og at resten av spillet er dårlig... Da hadde det vel ikke vært mulig å spille til det handicapet...

God kveld alle grinebittere.

Kortest

over 20 år siden

Kortest

Jeg kjenner personlig Kort og Kortere, og kan bekrefte at de begge normalt ikke slenger dritt til tapere uberettiget. At det egentlig er meg selv som bekrefter mine egne utsagn kan ingen av dere motbevise så lenge jeg fortsatt er anonym.
Både Kort og Kortere har som regel rett når de slenger dritt, ja til og med når jeg slenger dritt så hender de at de slenger enda mer, og ikke nok med det: de er sågar enda mer treffende enn meg selv, selv om også jeg er helt fantastisk. La meg si det slik, jeg er kanskje best i hurtigslenging mens Kort og Kortere er best i lengre utvekslinger med mer gjennomtenkt argumentasjon og oppramsing av usakligheter.
Jeg syns det er trist når noen prøver å beskylde Kort eller Kortest for å være usaklige når de bare gjør det de er best til.
Jeg håper virkelig noen av dere vil møte Kort, Kortere, eller Kortest i løpet av vinteren eller kommende sesong, da vil dere virkelig sitte igjen med følelsen av hva det vil si å bli slengt dritt til!

Eller som Toughloose sier det; man tror det ikke før man opplever det...

Titleist

over 20 år siden

Titleist

Hahahaha... jeg så det samme som deg Kortest, det er samme mann bak nicket "Ola Potit" og "Frode". Skriver på akkurat samme måte, med de samme skrivefeilene! MORSOMT!!!

g

over 20 år siden

g

Ola potitt(jordet)
Hvor langt putter du

Petter

over 20 år siden

Petter

Jeg ser også at måten å skrive på er påfallende lik i innleggene til Ola Pottit og innlegget til Frode. Men hva er egentlig hensikten med innleggene til kort, kortere, kortest, botsett fra å slenge spydige kommentarer? Er det noen grunn til å tvile på at Ola kan slå 270 meter i snitt? Fysikken til spillere varierer, og jeg har spilt med flere som har slått rundt 270-280 meter i de årene jeg har spilt. Lengden på puttene til Ola vil jeg tippe avhenger av hvor langt det er til hullet, mens det for en del nye spillere ser ut som lengden på putten er den samme uavhengig av lengden til hullet:-)

Tore Nettpoliti

over 20 år siden

Tore Nettpoliti

Webmaster; når er det man går over streken egentlig i denne debatten? Nå har riktignok Ola Pottit pseudonym, men det betyr vel ikke at folk fritt bør få skrive at han er en taper, løgner osv??? Er ikke dette svært dårlig nett-etikette???

pontus

over 20 år siden

pontus

pottit må ha litt problemer på innspillene sine, en variasjon på
20-25 m i lengde på en og samme kølle....eller han har vel tatt med at han slår oppover i motvind og nedover i medvind på disse talla sine.
Mål lengdene dine på flatmark og vinstille du pottit så blir det mer riktig.
( ps mål carry og ikke med rull da )
obs, glemte visst balltreffen til pottit kan jo også være veldig ujevn sikkert?

H

over 20 år siden

H

Noe å strebe etter;

http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/golf/article305720.ece

Ola Pottit

over 20 år siden

Ola Pottit

Hei.
I motsetning til Pontus kan jeg slå forskjellige lengder med de ulike køllene. Lengdene jeg oppga er de lengdene jeg slår under normale vindforhold og på flatmark, uten rull. Hvor langt jeg vil slå med de ulike køllene, varierer jeg med å ha forskjellig svinghastighet. Det betyr at jeg bruker for eksempel 9 jern på innspill fra 115 til 130 meter. Det er vel ikke noe hokus pokus med det?

Takker ellers for hyggelig innlegg som etterhvert i langt større grad går på å drite ut meg enn på å diskutere sak. Jeg står fast ved at jeg i snitt ligger på et sted mellom 260 og 270, og at dette ikke er så unormalt som en del av dere skal ha det til. Hvorvidt dere ønsker å tro på det eller ikke, er jeg revnende likegyldig til!

For ordens skyld; innlegget av Frode er det ikke jeg som har skrevet!

Webmaster

over 20 år siden

Webmaster

Tore Nettpoliti.
Kan ikke påstå at man tråkker over noen strek så lenge man "erter" en annen anonym. Hvor interessant denne diskusjonen etterhvert blir med bare tøv og tull er en annen sak. Det er brukerne som selv bestemmer hvilket nivå diskusjonene skal ligge på og bør "oppføre" seg deretter. Hvis en diskusjon havner i tøyseland med bare sludder og vås kan jeg nok finne det for godt og sette en strek.

Leif

over 20 år siden

Leif

Hva er det egentlig man diskuterer her? Diskusjonen har jo sporet helt av, og det ser ut som en del av innleggene har gått ut på å drite ut en person og å komme med en rekke anklager mot vedkommende uten å ha noe som helst bakgrunn for det. Det er vel ingen grunn til å tvile på at noen kan snitte rundt 270 meter med drivene sine?

Hvis dette er representativt for debattene på dette golfforumet, så er jeg sikker på at man vil miste mange lesere etterhvert! Et viktig poeng bør jo være at man skal komme frem til noe konstruktivt i debattene, ikke at man skal ukritisk skal slenge dritt til alle og enhver, for så å skjule seg bak diverse nick...

???

over 20 år siden

???

Hvor ligger grensen mellom"erting" og hetsing? Og hvis det er anonyme innsendere, så kan man gjøre stort sett akkurat som man vil?

Innlegget til Bløff var tydeligvis helt i grenseland, mens det å kalle andre for taper og løgner er helt ok. Det var jo greit å få en oppklaring i at dette er denne sidens offisielle policy.

Olle

over 20 år siden

Olle

Kikket igjennom innleggene her, og føler det flyter over av testoseron og jantelov.

Det heter at på seg selv så kjenner man andre, så hvis du er overbevist om at Potit juger..................

Tore Nettpoliti

over 20 år siden

Tore Nettpoliti

Webmaster!
Må få gjøre oppmerksom på at Tore Nettpoliti's innlegg nr. 2 er en annen Tore Nettpoliti....

pontus

over 20 år siden

pontus

å ja jeg forstår pottit... jeg har da 50-160m med 6 jernet,spørs hvilket slag jeg vil slå. men vi har jo alle våre måter å komme i hull på.

Nick

over 20 år siden

Nick

He,He. Alltid morsomt å erte Macho-gutter

Dick

over 20 år siden

Dick

og homser som heller burde hete Nicky enn Nick

Til Webmaster

over 20 år siden

Til Webmaster

"Hvis en diskusjon havner i tøyseland med bare sludder og vås kan jeg nok finne det for godt og sette en strek."

Kanskje på tide og sette den omtalte streken?

Truffet

over 20 år siden

Truffet

Føler webmaster seg truffet av Dick sitt innspill:-)

Webmaster

over 20 år siden

Webmaster

Sitter ikke og nistirrer på denne diskusjonen hele tiden, men jeg tar nå hintet. :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her