Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Forbilder/Idrett

kingben

over 15 år siden

kingben

Jeg sitter her som sikkert mange andre å ser på the open på tv.

Her ser vi forbilder/idrettsmenn rusle oppover fairwayene med sigarett i munn.
Vi ser glimt fra oppvarming hvor våre "helter" står å røyker på putting-green

Jeg er ingen anti-røyk fanatiker. Men, her snakker vi om verdens desidert beste utøvere for idretten golf! forbilder og helter for mange håpefulle. Er det da riktig med en slik fremstilling!? hva slags signaler gir det videre?

Ikke veldig rart at golf ikke anerkjennes som idrett i enkelte kretser....

Truls

over 15 år siden

Truls

Nå er ikke golf en kondisjonsidrett heller. Jeg kan ikke huske å ha sett så mange røyke på banen på tv faktisk, men en og annen sigar har jeg sett. Det gjør meg ingenting. Før i tiden hadde de jo pipa i kjeften når de slo. Jeg kan godt se på de som "helter" uansett om de røyker eller ikke. At de røyker for bli deres egen sak/problem.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg har flere ganger observert at Formel 1-gutta sjangler rundt med en sjampisflaske rett etter at de har kommet i mål :-)

veggiss

over 15 år siden

veggiss

verdens beste håndballspiller røyker han også, men de eneste som bryr seg er anti-røykerne og journalister.

ScanDigger

over 15 år siden

ScanDigger

Jeg ser helt klart poenget til kingben. Veldig unødvendig!

Selv om verdens beste dart spillere står med sneipen i munnviken og halvliteren ved siden av seg, er det vil ikke slik man ønsker å fronte "sporten".

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Skal man ikke vise sporten slik den er?

Hvis det er mulig å være top 10 WW og allikevel ha kulemage og røyke så er jo det bare slik det er.

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

"I verden dør det 5000 mennesker hver eneste dag som direkte følge av røyking, lungekreft hadde vært et tilnærmet ikke-fenomen uten røyking.
Likevel får tobakksindustrien fortsette å tjene penger på ekvivalenten til å styrte 10 Airbus 380 fly om dagen" - Sir David Lane

Et forbud mot røyking er ikke realistisk, men jeg er helt enig med trådstarter, det hadde ikke vært mer enn normal anstendighet for idrettsutøvere og potensielle forbilder å unnlate å reklamere for røyk på idrettsarrangementer.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Nå var trådstarters vinkling at det skader Golfsportens image.

Noe helt annet er å dikskutere hva tobakk koster som følge av sykdommer og elendighet.

Jeg har mer tro på opplysning enn på forbud og propaganda.
Skal TV-kanalene sensurere spillere som røyker, eller skal spillerne la være å røyke?

Knommel

over 15 år siden

Knommel

Scrambler: De kan la være å reklamere for røyk på idrettsarrangementer :)

helt enig med resurrected

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

"reklamere for røyk"? :-) De tar seg jo bare en blås, fordi de har blitt avhengig av nikotin.
Hadde Jimenes hatt et sigarmerke på capen samtidig som han dampet så hadde det vært reklame.
Hva med de som dynker hverandre i champagne og drikker litt av flasken? --- Alkohol skaper mye elendighet. Oppfordrer de til en øl/vin/sjampis etter runden? Jeg tar en øl etter runden når sjansen byr seg.
Flere av spillerne har superraske biler. --- Mange dør i trafikken + at de har biler som er miljøsvin kanskje. Bruker flere liter på mila.

Det er golf de er unike på.
På resten av pakken er de ganske like vanlige mennesker.

kingben

over 15 år siden

kingben

Jeg stilte 2 spørsmål i starten min.

Omdere syns det er riktig at man fremstiller idretten slik og hvilken signaler det gir videre....

Mange her uttaler seg om røyk og trekker sammenligninger til alcohol og biler.... man mener at folk ikke skla bry seg, osv...

Men, jeg stilte 2 spørsmål... ingen som har svart på de enda....

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Jeg forstår argumentet ditt Scrambler, men jeg er ikke helt tilhenger av at man ikke kan gjøre noe med en ting fordi det også er andre ting som er skadelig.

Jeg tror røyk ville stått høyt opp på lista hvis man kunne av-oppfinne EN ting. Champagne-spruting i formel-1 er vel mer et symbol på feiring enn på drikking, det er vel mye mer spruting enn drikking også. Hadde golfspillere/formel-1 kjørere åpenlyst gått og drukket sprit på TV, så hadde nok det også vekket reaksjoner.

Røyking er avhengighet av nikotin, innånding av helseskadelige stoffer som ikke har noe annet enn negative virkninger. Selv om de fleste røykere vil påstå at de røyker for at det gir dem noe, så kan det samme argumentet brukes av heroinistene som også finner glede av å døyve sine abstinenser.

Bilkjøring er en aktivitet som i utgangspunktet skal ha en nytte-funksjon i form av transport av personer og varer. Det er utenkelig, og må jeg si, også noe usaklig å ville forby bilkjøring på samme grunnlag som røyking.

Røyking og tv-sendt idrett er en dårlig kombinasjon, og utøverne burde skjønne det selv mener jeg.

Truls

over 15 år siden

Truls

Svar på spørsmålene:
- Det er ikke heldig at "idrettsmenn" som f.eks. John Daly står og røyker på tv.
- Det gir et dårlig signal til yngre golfspillere og unge mennesker i det hele tatt. Røyking er ikke sundt, uansett hvor man gjør det. Unge mennesker skal ikke begynne å røyke, uansett om de driver med idrett eller ei.

Røyk er bare en liten filleting i forhold til hva enkelte toppidrettsfolk dytter i seg. Vi leser og hører stadig om kjente idrettsfolk som blir tatt for å drikke alkohol, sniffe kokain og det som værre er og ikke minst tar sprøyter og tabletter med alskens kjemikalier for å kunne prestere bedre. Dette får også ungdommen med seg...

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Om dere syns det er riktig at man fremstiller idretten slik.

Jeg mener man skal fremstille idretten slik den er. De klarer å spille topp-golf selv om de røyker.
Hvis de er så sugen på en røyk at de må ta en sigarett underveis så er det sannheten.

Jeg mener ikke med det at det er positivt å røyke, og jeg røyker ikke selv, men jeg har vel ikke rett til å kritisere noen for at de gjør noe som er helt lovlig.
Forøvrig enig med Truls.

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Selvfølgelig kan man kritisere ting selv om det er lovlig. Utroskap, astrologi, homeopati og annet legalisert svindel, smålighet, fråtseri, gjerrighet, baksnakking, patronisering, kroppsfiksering også videre også videre er alt fullt lovlig, men det må være lov å kritisere det like fullt.

I biljard ble det innført forbud mot å røyke under turneringer for 10 år siden, det samme kan man gjøre i golf. Lovlig eller ei, jeg mener at det er en uting å assosiere golf med røyk. Forøvrig synes jeg det er en uting med spillere som fronter mumbo-jumbo som magnet-armbånd og annet kvakksalveri også. Selv om det er fullt lovlig, forbeholder jeg meg retten til å kritisere det. (På samme måte som folk har rett til å kritisere meg når jeg blir sint og furten på golfbanen).

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Biljard er innendørs. Kanskje mer forståelig med forbud.

Og selvfølgelig har du like rett til å kritisere røyking, på samme måte som de som helt lovlig tar seg en røyk har retten til det.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Så var vi i gang igjen..... Røyking er dumt, selv jeg som røyker vet det. Jeg er også enig i at det i idrettssammenheng ser litt rart ut med utøvere som røyker i tv bildet. Mange er de ikke. Jimenez, Daly, Clarke og noen til så noen voldsom grunn til opphisselse er det vel uansett ikke. Hvis problemet er at de utøver en lovlig aktivitet så synes jeg det er dumt å reagere. Hvis problemet er at de gjør det i TV ruta så kan jeg forstå det. Med litt smidighet så hadde Daly fått sigarettene sine og producer tv-bildene sine.

At det skal være bedre å koble alkohol (sjampis) og bilkjøring (Formel 1) er jeg uenig i.

Forøvrig er jeg enig med Truls: Tiger er et av de største forbildene innen golf - fortsatt blant mange unger. Han kjørte i påvirket tilstand og er mistenkt for å ha misbrukt ulovlige preparater. Er de to sigarene pr. runde som Jimenez røyker et større samfunnsproblem enn Tigers misbruk av kvinner og preparater ? Hva med sykkelsporten som folk sitter klistret til skjermen og ser på? Hver dag dør det mange flere av sult enn av røyking - bilparken til PGA Tour spillerne kunne reddet flere titusener.....

Igjen; jeg forstår poenget til kingben og argumentene til Ressurrected - men synes vel det blir litt enkelt å kritisere røykere etterhvert. Nå også røyking i friluft som kun går utover den enkelt misbruker.

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Hadde de drukket sjampisen FØR løpet så hadde jeg reagert, det verste er egentlig at de søler så jævli spør du meg...

Saken i denne tråden er røyking i forbindelse med tv-sendte sportssendinger, og det må man kunne diskutere selv om det finnes andre grusomheter i denne verden. Jeg synes ikke røyking koblet med tv-sendt idrett er en bra ting. Folk må ta livet av seg på hvilken måte de selv vil, men man bør ha i bakhodet at den største rekruttering til røyking er blant ungdom. Det hjelper ikke at det ufarliggjøres og aksepteres i sportssammenheng.

Men vi er vel enige alle sammen, dog med nyanser.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg er også ganske enig med de fleste, merker jeg. Det er litt kjedelig. Når det gjelder røyk og forbud, så var ihvertfall alle forbudene som kom en medvirkende årsak til at jeg klarte å slutte. Så jeg tror forbud ofte virker mye bedre enn opplysning. Ofte - men ikke alltid.

Jeg synes ikke de burde vise sigarettrøykende golfspillere på tv, signaleffekten er ihvertfall ikke positiv for golf som sportsgren.

Rart å se gamle tv-programmer i sorthvitt hvor alle sitter og røyker. Jeg er glad det ikke er slik nå.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Fillern også Resurrected!
jeg hadde nå tenkt å ta frem poenget med at du ble sinna og furten etter et dårlig slag, men den tok du brodden fra...

:P

Jung

over 15 år siden

Jung

1) Ja, en slik fremstilling er riktig
2) Det gir ingen signaler overhodet. Våre unge golftalenter og andre TV-tittere vet best selv, og tar ikke etter.
Det finnes atskillig verre ting enn det å ta en røyk på banen. Vi snakker om levende mennesker på godt og vondt. Tror nok at TW hadde vært like god om han hadde tatt seg en røyk innimellom. Det er forskjell på "selskapsrøykere" og kjederøykere. I golf spiller det ingen rolle, siden lungekapasiteten ikke er avgjørende.
Jeg misliker puritanere, på alle livets områder. Hedonister fremfor asketer! Det gjelder også golfspillere. De tar seg sikkert en dram jevnlig, ihvertfall en del øl. And so what? Blir sikkert bedre golfspillere av å være litt menneskelig.

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Jeg får bruke samme retorikk som den kategoriske Jung jeg også da: Jeg misliker folk som har et ignorant forhold til en kynisk industri som bevisst prøver å få folk til å bli avhengige av et livsfarlig produkt som de kan tjene penger på, enten det er kokain eller nikotin.

For mange er det ikke et bevisst og opplyst valg å begynne å røyke, fordi de gjør det i ung alder og uten å ha reell forståelse og innsikt i konsekvensene av valget. Jeg setter barns rett til å ikke bli utsatt for nikotin-leverandører høyere enn tobakksindustriens rett til å selge giften. Hvis det gjør meg til puritansk, så gjerne det, med tanke på hvor betegnelsen kommer fra så er det vel kanskje grunn til å ta det som en kompliment :)

Jung

over 15 år siden

Jung

Jeg kan hjelpe deg med hvor betegnelsen kommer fra. Det er det latinske ordet "puritas", som betyr renhet.

Jeg synes denne diskusjonen er for viktig til å slutte her. Spørsmålet for golf - og la oss holde oss kun til golfsporten her - er om topputøverne røyker og/eller drikker i privatlivet, eventuelt hvor mye, og om det skader deres form på noen måte. Eksponering av røykingen på banen er en avsporing her. Det er viktigere å snakke om effektene av "privat" røyk og drikk - i moderate mengder vel å merke - på resultatene. Spiller det noen som helst rolle?
Etter å ha tapt et omspill på PGA sa Ernie Els at "det var surt, men etter den 7. ølen tok jeg det penere". Tar ikke toppgolferne en øl eller tre, røyker de aldri, tar de aldri vin, whisky eller cognac? Naturligvis gjør de det, kanskje tilogmed etter hver runde i en turnering. Og trolig spiller det ingen rolle for resultatet dagen etter, kanskje det styrker spillet!

Det jeg vil frem til er at jeg tror at asketisk livsførsel ikke bringer noe godt med seg for topp golfspillere.

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Dette er vel en annen debatt enn den trådstarter drar i gang. Poenget er uansett at barn og unge må basere sin kunnskap på læring i mye større grad enn erfaring. Når de blir fortalt at de skal se seg for før de går over veien, bruke flytevest i båt osv. så er det viktig at de gjør dette uten at de må erfare ved å bli kjørt ned av en bil, eller drukne. Av den grunn er det viktig at det de lærer også er sant og riktig og livsbevarende, bare se hva som skjer med de som vokser opp under en religiøs oppdragelse og blir proppet hodet full av vrøvl.

Jeg våger påstanden at å vise røykende idrettsstjerner er med på å senke terskelen for unge til selv å begynne å røyke. Det er jo bare å se på hvor mange som nå åler seg rundt på greenene etter at Villegas kom i TV-ruta.

Jeg tror også at man vet så mye om skade-effekten av røyking, alkohol og feit mat at det bare er tullete å si at dette gir en overall positiv effekt på golfspillet. Kanskje noen i enkelte tilfeller kan oppleve det slik, men å gjøre det til en norm at man må røyke og drikke for å bli en god golfspiller faller på sin egen urimelighet. Dette handler altså ikke om hva en og annen har følt der og da, enkeltobservasjoner gir lite verdi når det store bildet viser at røyk og alkohol har negativ effekt på helse og fysikk.

Folk har makt til å gjøre som de vil, men jeg synes likevel det er bedre med de som unnlater å reklamere for røyking og drikking, enn de som gjør det.

Stian

over 15 år siden

Stian

Det er vel foreldre som skal oppdra avkommet sitt til å ta de riktige valgene, og ikke en røykende golfspiller ?

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Det er mange som har oppdragene effekt og er normsettere, overfor barn i ungdomsalder er foreldre knapt på pallen når det gjelder å påvirke sine barn. Jeg synes det er et godt prinsipp å forsøke å være et godt forbilde når man eksponerer seg, spesielt overfor unge. Så får man selv velge hvor mye man legger vekt på sitt ansvar som normsetter. Det er uansett greit å ha i bakhodet at man har påvirkningskraft, og jeg har personlig mer respekt for de som føler på at de har et sånn ansvar, enn de som ikke bryr seg. Så igjen, hvis jeg skulle velge mellom golfstjernen som røyker åpenlyst for kamera, og han som lar vær å røyke foran kamera fordi han er bekymret for signaleffekten, så går min blomsterbukett til sistnevnte. Hva de derimot gjør i sin egen stue, (såfremt det ikke er passiv-røykende tilstede) eller på en selskapsrunde er meg knekkende likegyldig.

kingben

over 15 år siden

kingben

Jeg deler tankegangen til Resurrected her.
Hvorvidt de drikker/røyker i egens stue under kontrollerte former bryr jeg meg lite om.
Eller rettere sagt: Det de gjør på privaten for stå for deres regning, det har ikke vi noe med.

Det å tro at man ikke blir påvirket på noen måte av disse stjernene er naivt. Vi ser alle på juniorer som bruker samme "gestikulering", "snurr på kølla", "åling på green" osv som de "store gutta" gjør på TV.

Jeg så darren clark, jimenez, daly, en spiller fra thailand og et par caddyer med røyk i munn under helgens turnering. Altså verdens største Golf-turnering med millioner av TV-seere og flere tusen tilskuere!

Mange "håpefulle" har sikkert også fått med seg det samme som meg.

Det jeg reagerer på ar at jeg mener dette er med på å ufarligjøre røyking, og er faktisk med på å motarbeide alle som bruker masse penger og tid på anti-røyke kampanjer ol...

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

"Det de gjør på privaten for stå for deres regning, det har ikke vi noe med."
Og det de gjør på banen har vi vel strengt tatt ingenting med så lenge de ikke gjør noe ulovlig.

Noen vil sikkert henge seg opp i at de tar en øl/drink også.
De gjør ikke noe ulovlig, og jeg synes det er dobbeltmoral å ikke våge å være som man er.

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Det må da være mulig å diskutere normer, etikk og moral, selv om det ikke er rammet av en eller annen straffelov? Spesielt når det er en diskusjon om hvorvidt noe faktisk burde være lov eller ei. Som sagt så er det ikke ulovlig å være utro heller, men jeg forbeholder meg like fullt retten til å mene noe om det. Med Scrambler sin definisjon på dobbeltmoral så er det vel dobbeltmoral av Tiger å ikke ligge med et par-tre kvinns i buskaset i løpet av en runde, for det er jo sånn han er eller???

Nei, dobbeltmoral har lite å gjøre med å vise hvem man er. Jeg kjenner flere som røyker som sier at de håper at ikke barna deres begynner med det, uten at det er veldig dobbeltmoralsk av den grunn. Er det ikke sånn at det er bedre moral å gjøre hva man kan for at andre ikke begynner å røyke, enn å ikke gjøre det?

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Selvfølgelig er det dobbeltmoral av TW å ikke ligge med damer på banen. Han gjør jo det etter rundene, og det har jeg fra deg. Jeg har ikke peiling på hva han gjør utenfor banen.
Jeg går ut fra at samtlige av dem går på dass i løpet av fire-fem timer uten at vi får se det.
På samme måte som Darren C og Jimenez tar seg en røyk etter rundene privat så gjør de det i TV-ruta også.
Gutta er som de vi ser, de er ikke dobbeltmoralske hva gjelder det at de røyker.

Jeg tror de unge håpefulle ser mye på Rory McIlroy, Rickie Fowler (i Mesta-kostyme), Villegas, Garcia m flere istedet for en gamling med hestehale og en halvgammel Ire.

Røyking er skadelig, det vet alle. Men jaggu er fanatisme verre enn mange laster.

Jung

over 15 år siden

Jung

Helt enig med Scrambler her. Det at juniorene blir påvirket av de store gutta når det gjelder det golfsportslige er vel klart, men derfra til å tro at de blir påvirket eller inspirert av det de gjør utenomsportslig - som f.eks. å røyke på banen - er vel naivt. Jeg tror faktisk ikke at våre juniorer er så dumme eller lettpåvirkelige. Jeg tror ikke et øyeblikk at noen golfjunior i hele verden begynner å røyke bare fordi de ser at Daly eller Jimenèz gjør det!

Jeg dro opp en annen diskusjon i tillegg, nemlig om de store sportslige forbildene drikker og/eller røyker privat, og om dette påvirker deres prestasjoner. Hvor prektige er de egentlig? (jeg ser da bort fra utroskap). Jeg skulle gjerne visst hvordan deres forhold til røyk og drikk er mellom rundene (drikker de alkohol til middagene da?) og hjemme mellom turneringene. Blir man blant verdens beste golfspillere fordi man avstår fra røyk og alkohol, eller kanske motsatt; fordi man har et avslappet forhold til det og nyter det med måte - mellom rundene og mellom turneringene? Noen som vet?

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Jeg legger merke til at Scrambler velger å spille fanatisme-kortet her, men det ville vel vært like saklig å spille rasisme-kortet fordi Tiger ble nevnt? Hvorfor ikke snu på det da: Hvorfor er du så "fanatisk" opptatt av at folk som røyker hjemme MÅ røyke foran kamera? På bakgrunn av en noe merkelig forståelse av begrepet "dobbeltmoral"?

Jung, så du mener at forbilder ikke har påvirkning på unge? Nei, det tror jeg ikke du mener. I såfall burde du være gjerrigere med utdeling av naiv-stempel. Det er vel ikke snakk om at juniorgolfere som ser på the Open tenker: "Neimen heisann, tror du ikke at han Jimenez røyker gitt, det må jaggu jeg begynne med også, men først må jeg få anlagt samme ølmage som han". Men kanskje er det noen som ikke er så fjern fra tanken på å begynne, og som tenker at "Når han gjør det og fortsatt spiller grei golf, så er det kanskje ikke så skadelig?"

Påvirkning handler om å bli dyttet i en eller annen retning, om å bli mer eller mindre disponert/tilbøyelig for noe. Hvorfor begynner unge å røyke i utgangspunktet? Er det et medfødt nikotin-sug, eller er det ytre faktorer, eller en kombinasjon? Hvorfor har jenter (og forsåvidt også gutter) blitt stadig mer kroppsfikserte?

Min ringe erfaring gjennom en del års ungdomsarbeid er at det er temmelig lett å påvirke holdninger, på godt og vondt. Ikke absolutt og på et blunk, men man kan dytte dem i den ene eller andre retningen. Så er spørsmålet i hvilken retning man ønsker å påvirke, og der er det åpenbart ulike oppfatninger. Jeg mener at det er grunn til å trå varsomt.

Når det gjelder hvor mye røyking og drikking påvirker prestasjoner så finnes det sikkert studier, men det sannsynlige er at den negative effekten øker med mengde inntak. Ettersom det gjennom regresjonsmodeller er vist at risiko for lungekreft, hjertekar-sykdommer osv øker stort sett lineært med inntak. Ting som påvirker konsentrasjon, fysikk, oksygen-opptak har vel antageligvis en effekt også på golf. Noen kan sikkert ha en positiv effekt gjennom å roe nervene, men ofte handler det vel også om å døyve en avhengighet/abstinens, spesielt med tanke på røyking.

Vi forsøkte en gang å fyllekjøre bilspill, og selv om det hjalp på humøret, hjalp det ikke på prestasjonen, så å spille golf i påvirket tilstand har tvilsomt særlig positiv effekt. Sliter du med alkoholisme, så kan det sikkert hjelpe mot abstinens (tilsvarende nikotin), men da er det jo alkoholen som har skapt problemet i utgangspunktet.

Jeg tror det er få seriøse idrettsutøver som inntar alkohol i umiddelbar forkant av utøvelse av sin idrett. En relativt ølglad og røykende toppspiller i biljard, uttalte at han ville ikke en gang drikke en halvliter kvelden før en turnering fordi han kjente at det forringet prestasjonen. Ole Einar Bjørndalen er totalavholds, og han har klart det ganske bra "på tross av" at han ikke røyker eller drikker.

Så er det noen som lurer på hvor lykkelige de er når de forsaker dette, men det er jo selvfølgelig en avsporing når det ikke er lykke som er temaet, men idrettsprestasjon. En full mann er vel som regel lykkeligere enn en edru, i hvert fall en stakket stund...

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg støtter resurrected fullt og helt her, og synes det er merkelig at dere kaller hans synspunkter fanatiske. Det han sier er at hva de gjør på privaten er deres egen sak, hva de gjør på TV er noe annet.

Er det fanatisme? Da er det vel fanatisme når ingen programledere får lov til å røyke på TV også da?

En av de mest benyttede reklameeffektene er nettopp å bruke kjendiser og forbilder for å promotere et produkt. Selvfølgelig virker det.

Stian

over 15 år siden

Stian

Heldigvis er vi fortsatt der at profesjonelle golfere behandles som voksne mennesker, og får lov til å ta valget om de vil røyke når de er utendørs og gjør jobben sin.Det at de er på TV gjør de da ikke automatisk til noen som er ansvarlig for andres barn ?

Programledere på en tv kanal er ansatte og må forholde seg til ett visst regelverk. Om de ikke vil følge dette, vel, da er det bare å ansette noen andre vil jeg tro. Det er litt vanskeligere med profesjonelle golfere.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Kanskje man heller skal ta tak i ledelsen for Europa Touren.
De har sponsorer som Alfred Dunhill og Johnnie Walker.
Det er lett å finne ut hva som befinners seg bak de navnene av produkter.
Jeg skjønner ikke at man skal peke på noen fordi de tar seg en røyk.
Hvis sannheten er at man kan spille toppgolf og allikevel røyke og drikke noen øl, ja så er det sannheten.
Hvilken rett har vi til å si at Darren Clarke, Jimenes eller Daly må la være å røyke. Hvis de er nikotinavhengige og er på banen i 6-7 timer inkl oppvarming så sier det seg selv at de må røyke.

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Stian: Hvis det er at de skal behandles som voksne mennesker som er målet, så burde de jo heller få samme rett som alle 5 år gamle barn har til å bruke kortbukser når det er 30 varmegrader. Det er en rett som sikkert flere spillere kunne fått glede av, enn retten til å røyke under turnering. Det hadde vært vesentlig mindre rart om PGA satte ned et forbud mot røyking under turnering, med tanke på signaleffekten, enn å forby dem å gå i korte bukser. Jeg vet ikke hvordan dette er regulert i andre idretter, men jeg kan ikke huske å ha sett f.eks tennis-spillere røyke mellom sidebyttene.

Scrambler: Jeg har ingen rett til å nekte dem å røyke, men jeg har en rett til å mene noe om at de reklamerer for røyk. Som voksne ansvarsfulle og samvittighetsfulle mennesker så ønsker de sikkert ikke å påvirke noen i negativ retning og kanskje de trenger en påminnelse. Darren Clarke har fått merke brystkreftens tragiske skjebne, og ønsker sikkert ikke å dytte unge i retning av lungekreft og munnhulekreft.
Men som dere påpeker, det er deres fulle rett å velge dette selv, i hvert fall så lenge PGA synes kortbukser er verre enn røyking. Også er det min fulle rett å mene at det ikke burde være sånn.

(Og hvis det er sånn at folk ikke bryr seg noe om hva disse folka promoterer, så må noen snarest fortelle sponsorene deres at de kaster bort millioner av kroner)

kingben

over 15 år siden

kingben

Hvorfor er dette så vanskelig å forstå for dere!?

eller er det slik at dere egentlig gjør det men ikke ønsker å være med i "gjengen av de fornuftige".. skjønner at man er lei alt type overvåkningspoliti fra myndighetene og den til tider umyndiggjøring de holder på med....

Men. Det at mennesker som dere ikke klarer å selv se at det er lite fonuft i å røyke forran tv-kamera og hvilken effekt det KAN ha. det er nok en grunn til at det viser seg å være nødvendig med den innblandingen fra myndighetene vi alle hater så sterkt...

Btw så går det helt fint for røykere å være uten røyk i 6-7 timer... Hva tror dere piloter som daglig røyker gjør!! finnes flere måter å få i seg den "nødvendige" giften på....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her