Resurrected
Jeg legger merke til at Scrambler velger å spille fanatisme-kortet her, men det ville vel vært like saklig å spille rasisme-kortet fordi Tiger ble nevnt? Hvorfor ikke snu på det da: Hvorfor er du så "fanatisk" opptatt av at folk som røyker hjemme MÅ røyke foran kamera? På bakgrunn av en noe merkelig forståelse av begrepet "dobbeltmoral"?
Jung, så du mener at forbilder ikke har påvirkning på unge? Nei, det tror jeg ikke du mener. I såfall burde du være gjerrigere med utdeling av naiv-stempel. Det er vel ikke snakk om at juniorgolfere som ser på the Open tenker: "Neimen heisann, tror du ikke at han Jimenez røyker gitt, det må jaggu jeg begynne med også, men først må jeg få anlagt samme ølmage som han". Men kanskje er det noen som ikke er så fjern fra tanken på å begynne, og som tenker at "Når han gjør det og fortsatt spiller grei golf, så er det kanskje ikke så skadelig?"
Påvirkning handler om å bli dyttet i en eller annen retning, om å bli mer eller mindre disponert/tilbøyelig for noe. Hvorfor begynner unge å røyke i utgangspunktet? Er det et medfødt nikotin-sug, eller er det ytre faktorer, eller en kombinasjon? Hvorfor har jenter (og forsåvidt også gutter) blitt stadig mer kroppsfikserte?
Min ringe erfaring gjennom en del års ungdomsarbeid er at det er temmelig lett å påvirke holdninger, på godt og vondt. Ikke absolutt og på et blunk, men man kan dytte dem i den ene eller andre retningen. Så er spørsmålet i hvilken retning man ønsker å påvirke, og der er det åpenbart ulike oppfatninger. Jeg mener at det er grunn til å trå varsomt.
Når det gjelder hvor mye røyking og drikking påvirker prestasjoner så finnes det sikkert studier, men det sannsynlige er at den negative effekten øker med mengde inntak. Ettersom det gjennom regresjonsmodeller er vist at risiko for lungekreft, hjertekar-sykdommer osv øker stort sett lineært med inntak. Ting som påvirker konsentrasjon, fysikk, oksygen-opptak har vel antageligvis en effekt også på golf. Noen kan sikkert ha en positiv effekt gjennom å roe nervene, men ofte handler det vel også om å døyve en avhengighet/abstinens, spesielt med tanke på røyking.
Vi forsøkte en gang å fyllekjøre bilspill, og selv om det hjalp på humøret, hjalp det ikke på prestasjonen, så å spille golf i påvirket tilstand har tvilsomt særlig positiv effekt. Sliter du med alkoholisme, så kan det sikkert hjelpe mot abstinens (tilsvarende nikotin), men da er det jo alkoholen som har skapt problemet i utgangspunktet.
Jeg tror det er få seriøse idrettsutøver som inntar alkohol i umiddelbar forkant av utøvelse av sin idrett. En relativt ølglad og røykende toppspiller i biljard, uttalte at han ville ikke en gang drikke en halvliter kvelden før en turnering fordi han kjente at det forringet prestasjonen. Ole Einar Bjørndalen er totalavholds, og han har klart det ganske bra "på tross av" at han ikke røyker eller drikker.
Så er det noen som lurer på hvor lykkelige de er når de forsaker dette, men det er jo selvfølgelig en avsporing når det ikke er lykke som er temaet, men idrettsprestasjon. En full mann er vel som regel lykkeligere enn en edru, i hvert fall en stakket stund...