Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

The Open

PG

over 15 år siden

PG

Tenk om Daly kunne holdt inn en gang.... -7 etter 13 er en helt ok start. Hvem tror folket vinner til slutt? Selv setter jeg penga på Trevor Immelman. Vet det er en long shot, men gir god odds :-D

Cheryl Cole

over 15 år siden

Cheryl Cole

Hvordan klarte du å skrive om dette samtidig som meg PG? LOL

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

For en latterlig bra runde til nå av Mcillroy!!

Bamse

over 15 år siden

Bamse

FOR et innspill av McIlroy på 17!

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Wow, for et innspill på 17! Blir vel -9 der, og med "enkle" 18 igjen, kan dette bli en -10!

kingben

over 15 år siden

kingben

tigern er i dytten....

Bamse

over 15 år siden

Bamse

FOR et innspill av McIlroy på 18! ;)

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Han er god med wedgen ja. Blir et rotterace det her. Uten regn og vind er banen enkel ser det ut som...

Bamse

over 15 år siden

Bamse

Så lenge man bommer på bunkerne er den enkel ja!

kevin

over 15 år siden

kevin

Litt daarlig timing aa feriere denne uka,mens aarets event foregaar. Blir godt aa komme hjem om 2dg for aa faa med seg det beste.

Haaper paa Daly,men holder McIlroy som mulig vinner,sammen med Tiger

Golfer1

over 15 år siden

Golfer1

Både Rory, Tiger og McIlroy ville vært spillere jeg hadde satt stor pris på om vant, så dette ser meget bra ut :-). Et omspill med de tre etter dag 4 ville vært fantastisk

FOREplay

over 15 år siden

FOREplay

Rory og McIlroy i playoff. Hehe

furu

over 15 år siden

furu

Rory hadde vunnet over McIlroy i playoff. Tiger har ikke sjans mot dem!

Errevs

over 15 år siden

Errevs

Sto i dagens Dagbladet at 18 åringen Marius Thorp skulle være med The open. Flaut!

FOREplay

over 15 år siden

FOREplay

kanskje Marius kommer med i playoff med Rory og McIlroy.

.??

over 15 år siden

.??

Men svarte. Man kan vel ikke ha en 6 flight?? Rory mot mcillroy mot tiger mot woods mot Steve mot stricker??

Golfer1

over 15 år siden

Golfer1

Noen som vet om dette går på en annen TV kanal enn viasat sport?

veggiss

over 15 år siden

veggiss

Går på viasat golf også :D

Jung

over 15 år siden

Jung

Og hvem er Louis Oosthuizen, fra Sør-Afrika?

På golfsiden.com er det live TV på PC fra the Open! Gå inn via "Les mer" og trykk deretter på den store røde tekst. Da får du TV fra St.Andrews, gratis. Reklamen kan du slette etterhvert.

Jung

over 15 år siden

Jung

Bare så det er sagt; hverken McIlroy eller Tiger kommer til å vinne.
Å nevne favoritter til seieren i en golfturnering etter 1. runde, er galskap.
Det er lettere å nevne hvem som ikke kommer til å vinne!

Golfer1

over 15 år siden

Golfer1

takk

Jung

over 15 år siden

Jung

Unnskyld at jeg er aktiv i dag, men jeg er litt oppglødd fordi jeg etter mange års tørke endelig kan se en turnering på TV (via PC) igjen. Siste gang var da PGA ble vist på vanlig ikke-betalende kanal, og det er noen år siden. Jeg har ikke Viasat Golf.
Etter å ha sett St. Andrews i nesten to dager, virker det å være en møkkabane på meg. Nå blir jeg drept her, men jeg våger det likevel. Vi skal antagelig spille der neste år, så får jeg en bekreftelse eller ikke. Hva er så gjevt med en bane der alle greener er (sterkt) ondulert, ingen trær, dype bunkere med rette vegger, fairway og green ser ut til å gå i ett, ingen bakker ned eller opp. Bare et eneste stort jevnt og flatt (bølgende) jorde.
Helligbrøde å si det, men sånn virker banen på meg på TV. Jeg lurer på hva de amerikanske spillerne egentlig mener om St. Andrews, avskallet all ærbødighet for "golfens vugge" (som var i Prestwick) og andre floskler.
Hva mener dere som har spilt der, uten tanke på denne ærbødigheten. Egentlig? Jeg har selv spilt links-golf i Sottland, og syntes det var noe dritt. Og det har ingenting med mitt nivå å gjøre. Soret ganske bra, men banene likte jeg ikke.

Han er

over 15 år siden

Han er

Lodewicus Theodorus "Louis" Oosthuizen (born 19 October 1982) is a South African professional golfer.

Oosthuizen was born in Mossel Bay, South Africa. In 2000 he was a member of the South African team that won the World Amateur Team Championships. He won numerous amateur titles before turning professional in 2002 at the age of 19.

He has won five professional tournaments on the Sunshine Tour, the 2004 Vodacom Origins of Golf Tour event at Arabella, the 2007 Dimension Data Pro-Am and Platinum Classic, and the Telkom PGA Championship twice, in 2007 and 2008. He played on the European Challenge Tour in 2003 and has been a member of the European Tour since 2004. In 2009 he finished 31st on the Race to Dubai. He has featured in the top 50 of the Official World Golf Rankings.

In March 2010, he won his first European Tour event at the Open de Andalucia de Golf.[1] He also won the 2010 Master's Par 3 Contest.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Det er helt lov å ikke like St. Andrews, Jung. Det er en grunn til at ingen lager banene slik i dag.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Alle har lov til å ha meninger, og det er jo såpass enkelt at når Jung sier han ikke liker skjeve fairwayer, så er det bare tull å spille Linksbaner.

Å kalle det møkkabane på det grunnlaget derimot, blir litt søkt.

Når du i tillegg sier det ikke har noe med nivået ditt å gjøre, så bare ler jeg.

Linksgolf er et helt annet spill enn Norsk parkgolf. Det betyr at det er mye mer strategi og planlegging enn park og skogsbaner.

Nivået ditt har ALT å si for å like linksbaner. ikke fordi man må være så sykt mye bedre golfspiller for å komme gjennom banen, som du selv sier også, men fordi man må spille annerledes.

I Norge er vi vant til "Grip it and rip it", og driveren er gjerne fremme på alle hull hvor vi kan rekke frem med en driver.

Når du spiller links, så er det ganske greit å vite hvor du legger ballen for å slå det neste slaget.

Som GB sier, ingen lager baner slik som Old Course og den typen baner i dag. Det lages mange linksbaner fortsatt der det er egnet til det, men disse banene er mer konstruerte enn Old course og andre tilsvarende baner.

Og Jung, banen heter Old Course........ ;)

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Ikke la'rei lure av han derre Johannessen, Jung. Han tror han er noe bare fordi han har 7 i handikapp.

Jung

over 15 år siden

Jung

Endelig respons.
Jeg synes Old Course på St. Andrews virker stereotyp. Alle greener er ondulerte, og det er jo bare tullete. Selv liker jeg ondulerte greener, men ikke alle 18. Alle fairways går i bølger bortover, aldri oppover eller nedover. Mange spillere velger å bruke putteren fra fairway, 30-40 m. fra hullet. Og skrånende fairways finnes ikke, så hvorfor YJ bringer inn det, vet jeg ikke. Ingen doglegs, ingen trær og intet vann i spill. Så hvorfor denne banen er så gjev skjønner jeg ikke. Naturligvis forstår selv jeg at man må bruke andre køller og annen taktikk på denne banen, men det blir likevel for ensformig. Jeg har spilt flere links-baner - bl.a Royal Dornoch - og der var det faktisk mer variasjon.
Jeg tipper at spillerne - spesielt fra USA - hater denne banen.

blbla

over 15 år siden

blbla

Det er alltid lov å mene sitt, og har selv ikke spilt banen.

Ser du lurer hva amerikanere syns om banen, og jeg har engang lest et intervju av en amerikaner, T. Woods eller no slikt, som hevdet at st. Andrews under de RETTE forholdene, var etter hans synspunkt verdens beste golfbane..

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Artig innlegg. Old Course = Møkkabane. I meningsfrihetens navn er det greit å mene det. Blir som å si at Barcelona er et drittlag.

Jung

over 15 år siden

Jung

Jeg mente vel at den virker som en møkkabane, ut fra det jeg ser på TV. Skal rapportere neste år når vi har vært der, hva jeg egentlig mener. Nå er det nok mange som venter i spenning. Men YJs kommentar om at det ikke bygges slike baner lenger, taler vel sitt språk. For dersom Old Course er så flott og alle proffene liker den, da bør vi vel få flere slike. Skottland har nok av kyst og strand...
Old Course blir som å hoppe i Husebybakken istedenfor Holmenkollen. Tradisjon kontra modernitet. Dersom TW virkelig mener at OC er verdens beste golfbane, hva mener han da om alle PGA-banene i USA? Det er jo fundamental forskjell. Jeg tror (jeg tar nok feil) at amerikanernes uttalelser om OC er farget av tradisjon, frykt for å si noe galt i "hall of fame" og såre "Great Britain", den ene gangen i året de er der. Jeg tror de lengter tilbake til sine egne baner under oppholdet i GB. Men dette er bare synsing....
Hva mener Smilende Sam, som sikkert har spilt Old Course?
Bjørnstad har vel sagt at han synes OC er en møkkabane, men det teller vel ikke?
Å sammenligne en gressbane med et lag bestående av mennesker blir noe søkt, synes jeg.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Jung,
når fairwayene er ondulerte, så er de skjeve etter mitt syn, men det er selvsagt bare et definisjonsspørsmål.

At du liker baner med opp og ned er jo helt supert det, det betyr at du liker best amerikansk inspirerte park og skogsbaner, og at links ikke er noe for deg.

Ja, jeg sa de ikke bygger slike baner lengre, men det er jo en sannhet med modifikasjoner.
I USA bygger de ikke slike baner, da deres tradisjoner går på andre byggeformer.

Skottene har alltid vært links, og der er det tusenvis av de. Hvorfor bygge mange flere? De ønsker seg jo også variasjon, og Amerikanerne invaderer store nok deler av landet til at det blir bygget amerikansk-inspirerte baner stadig vekk.

Gleneagles The Centennary course, The Dukes Course i St. Andrews og mange andre anlegg har denne typen baner.

som i Norge så får heller ikke skottene lov til å ta av kystlinjen for å bygge flere golfbaner, så dette stoppes ikke av lysten til å få flere linksbaner.

Kingsbarns er en moderne linksbane, og burde etter mitt syn komme inn blandt de syv underverker. :)

Castle er en moderne utgave av links også, men bygget på gamle tradisjoner så den blir en slags mellomting.

Old Course er ørtenhundre år gammel Jung. Det er vel lett å forstå at denne verden også går videre.

Norges egen Bogstad er også en gammeldags bygget parkbane, som nå har blitt ubedret og modernisert så den skal møte kravene som kommer fra gode spillere i dag.

Old course bygges stadig om i små porsjoner, men denne banen vil aldri kunne bli en moderne bane, og det vil man heller ikke ha.

Husk også at på søndager, så er old course en kommunal park hvor folk går tur og det ikke spilles golf der.
Dette er så annerledes fra hva vi er vant med, og designet spiller en stor rolle for nettopp denne funksjonen.
Den er en naturlig del av området, og har i stor grad blitt formet av naturen, ikke etter ønske fra golfbanedesignere.

din synsing av hva amerikanere synes om old course lar jeg stå uimotsagt. Det blir for dumt å prøve å underbygge sitt eget ståsted med uttalelser som ikke har noe rot i virkeligheten.

Er det mulig Jung?

over 15 år siden

Er det mulig Jung?

Du fremviser en imponerende mangel på forståelse for banedesign med dine utsagn!

Dersom du sier at Old Course er en møkkabane, så sier det alt om deg. Jeg har spilt Spyglass, Blue Monster, Harding Park og mange av de beste banene i USA, og synes det er herlig å få testet sine ferdigheter på slike baner.

Jeg har imidlertid også spilt Old Course, og synes den var alldeles strålende. Banen må spilles på en helt annen måte, og jeg hadde gleden av å ha en caddie med +2 i hcp som spilte banen flere ganger ukentlig. Dette gjorde det mulig for meg å få en god score (77 slag), og å få en kjempeflott opplevelse selv om banen er krevende. Jeg hadde for eksempel liten erfaring med putter på over 60 meter, og med de ekstreme vindkastene som kom i perioder.

Når det gjelder ditt utsagn om amerikaneres syn på Old Course, så er det så dumt at det får stå for sin egen regning.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg spilte Old Course som 12 årig døffer med 28 i hcp og vil nødig mene noe om banen ut fra det. Jeg var ikke kvalifisert til å mene mye den gangen bl.a. pga manglende golfferdigheter, men husker at jeg syntes at runden var morsom.

Jeg liker gode linksbaner, bl.a. fordi de krever at man tenker litt anderledes i course management og fordi været har så mye å si.

Stian

over 15 år siden

Stian

Jeg spilte banen for ettpar år siden, og jeg skal tilbake. Må innrømme at spillet mitt ikke var peilet inn i noen stor grad så resultatet ble deretter(99), men det var en stor opplevelse. Og jeg skal tilbake da jeg føler jeg nå er mer skikket til å spille den litt mer effektivt.

Ingen trær..So ? Ingen doglegs, vel, so ?..Ikkeno vann ? Og så ?

Den har derimot en grei mengde bunkere som man burde legge inn en strategi for å styre unna derimot, der kommer shotmaking inn i bildet.

Store greener betyr ikke nødvendig at ting er enkelt, men at innspill til riktige steder for å benytte onduleringer o.l er alfa-omega.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg har ikke spilt Old Course, og har forsåvidt heller ikke noen spesiell dragning dit. Jeg liker baner som er mest mulig forutsigbare, jeg liker å se bunkere og vannhinder. Derfor tror jeg ikke at jeg ville bli spesielt glad i Old Course.

Sånn sett er jeg enig med Jung.

Å kalle det en møkkabane synes jeg derimot er teit, men jeg antar Jung bare setter det på spissen.

Jung

over 15 år siden

Jung

Det er unødvendig av deg å være så belærende YJ. Jeg er tross alt en voksen mann, og jeg har spilt golf mange steder. I Skottland og på Orknøyene har jeg spilt linksbaner, og jeg ser ikke sjarmen ved dem. Det blir for kjedelig for meg. Men jeg forstår konseptet: minst mulig inngrep i landskapet. La banen ligge naturlig til der den ligger. Men etter å ha sett Old Course over mer enn to dager på TV - med de begrensninger det gir i helhetsinntrykket - så synes jeg banen virker veldig stereotyp. Alle hull går rett frem, alle fairways går i bølger i alle retninger, alle greener er ondulerte, intet vann i spill, ingen trær, fairway og green går i ett, ingen bakker opp eller ned. det er altfor lite variasjon på hullene; dvs. det er ikke variasjon i det hele tatt. Hadde en slik bane ligget alle andre steder enn akkurat St. Andrews så hadde den enten ikke blitt bygget (!) eller så hadde den fått sterk kritikk. Det
må være legitimt å be om variasjon på hullene, og at landskap og layout ikke er så dønn kjedelig.
Det er nå min mening, og jeg tror ikke det har noe med min relativt svake spillestyrke å gjøre. Jeg har klart meg ganske bra på de linksbaner jeg har spilt, men det forhindrer ikke at jeg har kjedet meg og savnet mye ved disse banene. Det er vel visse uskrevne og grunnleggende krav til en god golfbane, og jeg tror ikke at OC oppfyller disse.
Min teori om hva amerikanerne mener om OC er nok feil, men jeg skulle gjerne hatt en dønn ærlig kommentar derfra, uten den sedvanlige ærbødigheten overfor golfens vugge, som ligger på en "forblåst utpost" (sitat Revisor`n fra en annen golfside).

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Om du opplever innlegget mitt belærende Jung, så er det vel fordi du føler deg veldig truffet i så fall.

Jeg prøver bare å forklare det du undrer deg over. Eller ville du bare uttale deg uten å få tilsvar?

Variasjon på hullene? Hvis du har spilt Royal Dornoch og savner variasjon så lurer jeg litt.

Er det landskap eller hindringer som er viktig når man er ute etter variasjon innen golf?

Som jeg sa, og som du sier selv også, så er ikke Old Course designet etter noe moderne designperspektiv, men ligger i landskapet.
Skulle man anlagt en fiskedam og plantet trær der, så ville hele preget blitt borte!

Jeg har da virkelig NULL problemer med at du ikke liker banen! Jeg prøver bare å fortelle mitt eget syn på hvordan banen er, både utseende og spillbarhet.

Jeg krever ingen landskapsmessige variasjoner for å spille golf. Jeg vil ha golfmessige utfordringsvariasjoner, og det får jeg i massevis på linksbaner.

Hvis du synes linksbaner er så kjedelig, så fatter jeg ikke hvorfor du fortsetter å spille de!...

og til din info: Det ligger slike baner MANGE andre steder, men det er bare et fåtall av de som er kjent for allmann.

slutt å være så sår når du får svar Jung, det er overhode ikke meningen å være belærende. prøver selv bare å være informativ, så får de som vil ta det slik de vil.

Når du snakker om hva andre mener om ting, derimot, da må du tåle å få tilsvar som du har fått i denne tråden her.

Jung

over 15 år siden

Jung

Svar til YJ:
Jeg savnet ikke variasjon på Royal Dornoch, men det er OC vi snakker om her. Landskapsmessige variasjoner synes jeg er et temmelig opplagt "krav", men det får man ikke på OC, og det synes du er OK. Du vil ha golfmessige utfordringer, og det får du på OC? På meg som TV-titter virker det som om utfordringene er like på alle hullene der. Hvor er vannet i spill, trærne, doglegs, bakkene? Jeg har spilt linksbaner fordi vi på reise har dumpet bort i dem, uten særlig planlegging. Det passet bare å stoppe akkurat der og da.

Du skriver at du får massevis av golfmessige utfordringer på linksbaner, men debatten vår dreier seg kun om OC på St. Andrews. Dersom du får det der, så er jeg blind når jeg ser banen på TV i disse dager.

Til Jung

over 15 år siden

Til Jung

Da er du blind! Har du lagt merke til noen av de 112 bunkerne, doglegs (for eksempel på hullet hvor du slår over Old Course hotell) m.m?

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Så, jeg får ikke lov til å sammenlikne med andre baner, når du selv nevner at du har spilt andre linksbaner og ikke liker noen av de?

Jeg lurer litt på hva du er ute etter.

Hvorfor i alle dager skal landskapsmessige variasjoner være et krav?

Linksgolf fra ST. Andrews er starten på golf som vi kjenner det, og når dette er utgangspunktet, så kan man si at det vi spiller i Norge er et resultat av utvikling i en retning fra nettopp dette utgangspunktet.

utvikling betyr ikke at alt blir bedre, men annerledes, er du ikke enig?

Ja, du er nok ganske blind når du ser på 2 dimensjonal TV kontra det å være der i virkeligheten.

Du kommer garantert til å hate OC uansett, siden det med liten sannsynlighet kommer trær, bakker og vann i spill på banen i mellomtiden.

Hvor har du ifra at dette SKAL være en del av golfbaner?
Hvorfor skal du betale 120 euro for å spille en bane du hater allerede før du har vært der?

og, til slutt. det er drøssevis av utfordringer på Old Course, i form av bunkere, buskas som får piggtråd til å virke som bomull og fairwayer som er så ondulerte at det ikke hjelper å slå en god drive midt i. Den må være heldig og får riktig rull for å ligge "bra".

Ergo, ingen bane for deg, siden du synes det er karakteristikken på en møkkabane.

kevin

over 15 år siden

kevin

var vel ikke mange som hadde tippet Louis Oosthuizen som vinner,men han knuste jo hele feltet på imponerende vis. Ble nesten litt kjedelig i dag. Engelskmennene viste at de mestrer linksgolf godt som vanlig. Morsomt med bra turnering av Stenson igjen. Og Tiger var aldri i nærheten av noen topp plassering i år

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her