Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Callaway X14 vs nye køller

Golferen

over 15 år siden

Golferen

Hei. Jeg vurderer å investere i nye jernkøller, men er usikker på hvor mye man kan forvente å få igjen for dette. Per i dag spiller jeg på X14 køller som jeg fikk custom fitted den gangen hos køllemaker den gangen jeg kjøpte de. Jeg spilte da på rundt 15 i hcp, mens nå spiller jeg på 7 og har gjort det noen sesonger. Hva er erfaringene til noen av dere andre som har byttet køller? Jeg synes AP1 og AP2 seriene ser utrolig flotte ute, men kjenner ikke godt nok til hva fordelene med dem vil være i fht køllene jeg har nå. Er det for eksempel slik at jeg kan forvente å slå 10% lengre? Er de mer tilgivende? Er det lettere å forme slagene? Alle innspill mottas med stor takk!

bakseteproen

over 15 år siden

bakseteproen

Jo, ut ifra det du sier om hcp ditt, så er du kanskje ikke på jakt etter 10% mer lengde når du kjøper et nytt jernsett, men kanskje på jakt etter ett som gir deg det du trenger, nettop en kølle du er herre over, som du kan styre ballen greit med og som føles bra (som du skriver som site punkt). For deg er nok dette AP2, der AP1 vil både se og føles mer klumpete.
X-14 er gode køller, men jeg vil anta slagflaten er godt brukt, og du vil nok uansett se forbedringer i både ballbane og ballkontroll ved bytte av jernsett.

jonag

over 15 år siden

jonag

X14 er så bra køller at om du ikke plages av for mye spinn eller for høy ballbane fordi du slår langt og slår bra ned i ballen så vil du ikke oppleve noen forbedring med nye køller, snarere tvert imot.
Det krever selvfølgelig at de køllene du har er godt nok tilpasset deg, men det er de sannsynligvis.

Man får ikke mer lengde med jern normalt sett. Mykere skaft gir mer lengde pga mer kick. Bedre fitting kan gi høyere køllehastighet og balltreff.

Det er noe annet med en driver.

Det du kan gjøre er å sjekke opp ballbanen din med X14 og se om det finnes endringer du bør gjøre for å bli enda bedre fitted. Så kan du enten endre på X14 eller ta med deg de endringene du trenger til et sett med hoder som passer deg bedre.

AP1 kan godt hende passer, tyngdepunktet er litt høyere så om du sliter med spinn og høy ballbane kan det hjelpe litt. AP2 er littegrann lite spillbare etter min mening og siden AP1 er såpass good looking allerede.

Det er feil over. Man får ikke kontroll på ballbanen med lite hode. Man får kontroll på den med en god kombinasjon av spillbart og tilgivende hode og god nok feel i greiene. Og det må testes.

Golferen

over 15 år siden

Golferen

Hei. Tusen takk til dere begge for gode råd! Jeg opplever selv at X14-køllene er veldig gode fortsatt, og har ikke helt sett behovet for å bytte med mindre nyere sett er vesentlig bedre. Jeg skal teste en del køller neste uke, så da blir det spennende å se hvordan de oppleves.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her