Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Dagens norske tulling

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Fra Golfsiden har jeg kopiert følgende innlegg som viser hvorfor Norge er og blir et potetland i golf.

"Ben Johnsen (01. nov - 08:44) *
Det at noen tråkker i puttelinjen din har kanskje utslag på de beste banene med bra kvalitet på greenene. Jeg mener bestemt at om man tråkker i puttelinjen til noen på de aller fleste norske baner, har ikke dette noe å si for resultatet i det hele tatt. Er enig i at man helst skal unngå det, men det er liksom ikke på det man taper slag på en golfrunde..."

Fh1

over 20 år siden

Fh1

Haha. enig

Tore

over 20 år siden

Tore

Enig i at Ben J er en tulling eller
i at man "helst ikke skal tråkke i puttelinjen"?

Ikke helt tydelig å se ut fra det som er skrevet.

P.s. Egen mening er at tråkking i puttelinje helt klart påvirker resultatet, selv på en dårlig green,
Mener likevel det er unødvendig å henge ut noen som tullinger av den grunn. -Ikke det språket vi er blitt vant med av deg Sam. Høres nesten ut som en Asbjørn R. uttalelse dette.
Kanskje vedkommende ikke har spillt så lenge.. Han sier heller ikke at man IKKE taper slag vedr. puttelinjen, men at man ikke taper de fleste der.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Tore, Tiltrer at jeg burde sladdet unna navnet. Elendig av meg. Poenget er at den holdningen som kommer til uttrykk er vanligere enn man skulle tro. BJ blir ikke akkurat møtt med protester ..... Mulig jeg er en gammel tulling selv - som ikke ser at man i moderne klubbgolf må tåle prating, spasering i synsfeltet, puttelinje tråkking og ureparerte nedslagsmerker - men så lenge det er liv i meg skal jeg protestere mot det.

Tore

over 20 år siden

Tore

Bra Sam!
Jeg er støtter opp om protestene mot dårlig etikette, med høflige og pedagogiske virkemidler.

M.v.h. Tore Nettikette-politi

lobo

over 20 år siden

lobo

Sam er ikke så smilende lengere, det BJ her snakker om er kun tråkking i puttelinjene, ikke prating, nedslagsmerker etc. Personlig gjør det meg ikke allverdens om noen trør i puttelinja mi, jeg informerer om det og putter videre. Vil du at et uheldig tråkk skal få konsekvenser for spillet ditt, så gjør det det. Hadde du fjernet navnet ville det hatt samme effekten som klistremerke sladding i kulturblader :)

Tiger McWould

over 20 år siden

Tiger McWould

herregud så lite som skal til for å skape en detalj debatt på dette forumet.

Tore:
hvorfor i alle dager sier du at han sier man ikke taper de fleste slagene der?

det står jo 14 cm lengre opp at "det er liksom ikke på det man taper slag på en golfrunde".........

står ikke noe som helst om minst eller mest, kun at man ikke taper slag. det betyr INGEN. ikke 2-3, mange, få. men INGEN.....

Dette burde være en temmelig grei sak.
man lærer på grønt kort kurs å oppføre seg på banen, men ikke noe oppfølging er obligatorisk.
Det er helt sprøtt egentlig, når man tenker på at det faktisk er mennesker vi snakker om.
Jeg er naiv nok til å tro at de aller fleste liker best en runde uten problemer med medspilernes manglende etikette.

Dette blir det samme som i trafikken, hvor gærningene som fikk førerkortet i posten på 50 tallet fortsatt får lov til å kjøre bil etter dagens regler, men uten å sjekke om de overhode har peiling på hva disse reglene er.

Grønt kort kurs handler ikke i første omgang om å bli god til å spille golf, men derimot om å lære seg hva som skal til for å kunne bli en golfspiller, og hvordan man skal og ikke skal oppføre seg på en golfbane, og til slutt, at man bestandig skal ta hensyn til andre spillere på banen. ikke bare seg selv, og slett ikke bare sin egen flight.

hihi... dette ble et langt svar......

Til slutt vil jeg bare si at det er mye bedre å være en etikette rytter enn en regel rytter.
regel ryttere er sjelden med på å skape balanse og trivsel i en flight, mens en som er opptatt av egen og andres etikette vil bidra til å få strammet opp de slappe holdningene som noen viser når det gjelder hensynet til andre spillere...

/Tiggr Out

Tore

over 20 år siden

Tore

Til Tiger:
Fordi det er det Ben J skriver, svart på hvitt. Godspillet ligger i basisteknikken og ikke i en ekstra fordypning i puttelinjen.

Men hva svarer du ellers på?
Etiketterytter er bedre enn regelrytter.
Ja takk til noe av begge deler
Uansett: Bruk hodet!

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

lobo.... Poenget er holdningen til etiketten BJ viser. Hvis en fireball har en som gir blaffen i puttelinjen, en som alltid prater mens andre slår, en som rusler midt i siktelinjen når du putter og en som konsekvent har skyggen i linjen, så er alle like gode, men alle gjør feil. Poenget er at hvis BJ skal ha rett til å gi blaffen i et etikettepunkt så må de andre ha samme rett...

Forøvrig så er bruk hodet alltid et godt utgangspunkt. TigerMcW sier det helt riktig:

"Grønt kort kurs handler ikke i første omgang om å bli god til å spille golf, men derimot om å lære seg hva som skal til for å kunne bli en golfspiller, og hvordan man skal og ikke skal oppføre seg på en golfbane, og til slutt, at man bestandig skal ta hensyn til andre spillere på banen. ikke bare seg selv, og slett ikke bare sin egen flight."

Det er på det punktet norsk golf er helt på feil spor....

Olle

over 20 år siden

Olle

Synes det er litt artig at SS er mer eller mindre enig på golfsiden, og skriver at det er greit at folk tråkker i putte linjen min så lenge jeg sier det er OK, og det gjør jeg som regel. For å deretter henge ut vedkommende på et annet forum.

Hvis denne etiketten er et eksempel på hvordan SS oppfører seg ellers, så tror jeg SS har en stor fremtid som reality deltaker, sladring kan han i hvertfall.

bdk

over 20 år siden

bdk

For de som lurer på hvor sitatet som SS slenger ut kommer fra, så anbefales det å lese: http://www.golfsiden.com/debatt/thread.asp?id=123 for å se hva debatten egentlig handler om. Antar vel at de fleste debattanter her også frekventerer debattsidene på Golfsiden. Vet ikke helt hva SS (Smilende Sam) prøver å oppnå, men å presentere løsrevne sitater fra en annen debatt på denne måten, bidrar i alle fall ikke til en konstruktiv debatt. Hva er vitsen? SS hevder at Norge er et potetland i golfsammenheng. Jeg vil i alle fall påstå at SS bidrar til å gjøre dette forumet er et potetland sånn rent diskusjonsmessig. Husk at det ikke bare er på golfbanen det finns noe som heter etikette. Det er også høyst aktuelt for et debattforum på nettet, men det er det tydelig at SS ikke tar like alvorlig.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Olle - jeg sier ikke noe annet her enn der. Det jeg pekte på der du henter innholdet fra - er at det er en vesensforskjell på at jeg sier at det er OK at noen står i puttelinjen - og på det at du setter labbene dine der helt uten videre. Skjønner du ikke forskjellen så har du et problem. Dessuten så feilsiterer du meg når du hevder at jeg nesten alltid lar folk tråkke i linjen.... Stilfullt.

bdk - det som sies på en nettside kan altså ikke bringes videre til andre nettsider av samme slag ? Trodde du at golfsiden.com var en lukket brukergruppe ? Det er forøvrig verdt å merke seg at både du og din kompis BJ kaster dere inn i personangrep istedet for å ta ballen.... For meg sier det ganske mye. Konstruktiv debatt ? tein i glasshus - spør du meg.... Hvis du leser litt lenger oppe så har jeg faktisk beklaget at jeg ikke tok vekk navn... selv om det er et sitat som bringes videre.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Etikette handler om å innrette seg etter et sett vedtatte regler, eller i motsatt fall sette seg selv over reglene. Noen gjør dette så fort det kommer en regel de ikke skjønner, og da er det motivasjonen bak regelbruddet som er provoserende. Under lag-NM for ett år siden plantet en motspiller begge bena i puttelinjen min for å sette en putt. Jeg påpekte: "Unnskyld men nå står du midt i linjen min" følgende svar ble servert: "Å det gjør ikke noe fordi greenene er så harde" for så å putte ferdig. Han kunne like gjerne sagt: "du ligger så langt unna at du bommer sikkert uansett, dessuten er det mye viktigere at jeg får satt denne putten", det hadde ikke vært mer provoserende det. Det motsatte er jo når noen spør:"Oj står jeg i linjen din nå kanskje?" da svarer man jo som regel "det gjør ingenting, bare putt deg ferdig". Begge puttene blir like påvirket av fotmerker, men måten regelen brytes på er utvilsomt forskjellig.

lobo

over 20 år siden

lobo

Sam jeg skjønte poenget og alle bør være enig i det, jeg er bare så lei av de evige vinterstid golf debattene :) Problemet har uansett ingen annen løsningen enn å enten stramme inn GK kurs reglene, noe klubbene åpenbart ikke ønsker, eller å si ifra til folk. I år skal jeg ønske meg en ny dimensjon i golfsporten som vi kan diskutere.

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

NÅ var det jeg som åpnet den problemstillingen på golfsiden ved (vel å merke ved først å konstatere at man ikke skal tråkke i puttelinjen, men deretter) å tillate meg et spørsmål om hvor mye tråkking i puttelinjen faktisk betyr, gitt at noen i forrige flighten allerede har valset rundt på samme stedet.

Men, som ikke så uvanlig i golfforaene - i stedet for å få en debatt basert på faktiske opplysninger, så ble det stort sett en debatt av typen "du er dum, du ..." og den syntes tydeligvis Sam det var nødvendig å føre videre over i dette forumet. (Jeg er ikke så helt sikker på hvem "dagens ... tulling" i overskrifter peker mest mot...)

I stedet for at de fleste klager over hvor dårlig opplæringen er, hvor håpløse andre spillere er osv, så savner jeg i disse debattene noen som er villige til å bidra med noe virkelig konstruktivt.

Dere som vet alt så godt (- dere har sikkert brukt litt av fritiden deres på å drive GK-opplæring, dere også. Tatt litt konkret ansvar for å bidra, til å bygge en god fremtidig golf-kultur, hm..?):

Hvordan skal vi gjennomføre opplæringen bedre gitt de begrensningene vi har? Hvordan vil dere gjenomføre et GK-kurs innenfor dagens rammer, alternativ hvilke andre rammer bør vi (og kan dere?) etablere?

lobo

over 20 år siden

lobo

Espen,
jeg tenkte på det samme, gitt at en flight har gått i puttelinjen før, gresset vil sikkert heve seg litt, men noen ujevnheter vil vel fortsatt være der, men så er det noe psykisk når du ser noen trø midt i linja. I forhold til hvordan man skal kunne gjøre det bedre, vel jeg tror alle vet at en ikke skal trø i puttelinja til motstanderen, jeg har seriøst vanskelig for å forstå at det går folk med GK som ikke vet det, når det skjer regner jeg med at det er en forglemmelse, jeg vet jeg har tråkket i et par puttelinjer i år. GK prøven kunne inneholdt obligatoriske spm en må kunne svare på for å bestå, som puttelinjer, prating, etc.

[jeg beklager alle skrivefeil i dette og alle innlegg i to-tre uker framover, sitter og skriver med tre fingre og orker ikke bruke ett år på det :)]

Tiger McWould

over 20 år siden

Tiger McWould

Espen,

du har et poeng, men da må jeg samtidig etterspørre de rammene som eksisterer.
er det noen som sier at vi ikke kan øke undervisningen, eller lage et opplegg for oppfølging etter tatt grønt kort?
når jeg skrev det i innlegget lengre opp, så synes nå i hvertfall jeg at det er konstruktivt, synes du ikke?

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

De rammene vi har idag følger av bl.a.
- NGFs retningslinjer for gjennomføringen v GK-kurs (se http://ngf.golf.no/wip/files/diverse///1073911844.19813.278.doc)
- hvorvidt man har egne treningsanlegg eller er avhengig av tilgang på (en ellers presset) hovedbane for å kunne drive reell praktisk opplæring
- hva slags lokaliteter en ellers har til disposisjon
- hvilke krav til kompetansenivå som stilles ved prøve i regler og etikette
- hvilken læringsevne en gjennomsnittlig kan (og som minimum bør) forvente i elevmassen
- at klubbene i stor grad må basere seg på frivilllig innsats fra medlemmer for å gjennomføre undervisningen utover praktisk slagtrening
- hva slags undervisningsmateriell som er tilgjengelig
- hva folk totalt er villige til å betale for GK, og
- hor mange timer potensielle nye spillere kan forventes å være villige å bruke på et kurs, jfr. klubbenes økonomiske behov for tilsig av nye medlemmer
- mv

Olle

over 20 år siden

Olle

Synes Smilende Sam sier det best selv: "....jeg er en gammel tulling". Det er en ting å føre diskusjonen videre på et annet fora, og en annen å kalle personen Dagens tulling. Når det i tillegg viser seg at dere faktisk er ganske enige i utgangspunktet, men SS er tydligvis for konflikt orientert til å se det, blir fiaskoen komplett.

Jabb

over 20 år siden

Jabb

Drøyt å henge ut en med annen mening som dagens tulling. Selvhøytideligheten kjenner åpenbart absolutt ingen grenser i visse golfmiljøer.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Kan gjerne være tulling jeg - hvis det fører til at folk tenker over etikette. (Men jeg er ikke så dum at jeg mener at hvis et tema diskuteres i ett fora så er det umulig å diskutere det i et annet. Diskusjonsekslusivitet?)

Til Espens spørsmål - ja jeg har faktisk bidratt - både på GK kurs og gått fadderrunder i bøtter og spann.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

SS:
Innlegget du startet tråden med er en uthenging av BJ, og ikke en oppfordring til meningsutveksling omkring temaet etikette.

Tittelen på innlegget ditt snakker for seg selv.

Sitatet i seg selv er ingen oppfordring til etikettebrudd såfremt man ikke *antar* at BJ mener at man kan tråkke i en annen spillers puttelinje uten å spørre først.

Det du utelater å nevne er at BJ skriver senere i samme tråd:

"Bare for å få slått det helt fast, så synes jeg også at det er en uting at folk går i puttelinjen til andre men jeg tror ikke at det har noe å si..."

Jeg legger også merke til at du ikke oppgir at dette er en diskusjon du selv er deltager i, ei heller nettadressen til denne diskusjon.

Det er ikke bare på greenen det er etikette å følge SS!

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

" ja jeg har faktisk bidratt - både på GK kurs og gått fadderrunder i bøtter og spann."

Bra, Sam! Har du så noen tanker om forbedringstiltak?

Joje

over 20 år siden

Joje

Det ser ikke ut til å være grenser for hvor mye du har forandret deg i det siste, Smilende Sam. Fra "rimelig edruelig" til "selvhøytidelig tulling" på to måneder - slett ikke verst!

En ting er i hvert fall sikkert - du har i hvert fall fått i stand noen fengende diskusjoner, og det er vel - når alt kommer til alt - kanskje det viktigste..?

Jeg vet ikke om det er noen trøst, men jeg har også blitt kalt selvhøytidelig, drittslenger og det som verre er på dette forumet. Selv om det har gått hardt inn på meg, så har jeg stått løpet ut med hevet hode (hehe).

I frykt for at vinterdepresjonen har tatt kraftigere tak i deg enn du tror, samtidig som jeg ønsker å gi uttrykk for at du fortsatt har min fulle respekt, dedikerer jeg mitt siste "stuntdikt" til deg:

Når snoen stengjer det 19. hål
og me går med gore-tex-kler
Då sit me heller heime
og speler Svarte Per.

Joje

over 20 år siden

Joje

Huffameg - sett i ettertid ble det fryktelig dårlig...

Sorry Sam, du hadde ærlig talt fortjent noe bedre..:-)

Nick

over 20 år siden

Nick

Det jeg tror Sam er ute etter, er den "jeg gjør hva jeg vil" holdningen som er ute og går blandt flere og flere. Mange gir blaffen i etikette og regler.
Jeg er muligens også en tulling , men jeg har stor respekt og kjærlighet til spillet. Golf er mere enn et spill. Det er en livsstil basert på gode holdninger, tradisjon og sportmanship.
Jeg synes folk skal infinne seg med at regler og etikette må man ha på en golfbane. De er tross alt basert på erfaringer opparbeidet gjennom hundrevis av år

Tiger McWould

over 20 år siden

Tiger McWould

Grønt Kort komitéens oppgave er å:
• legge forholdene til rette slik at nye spillere får realisert sitt ønske om å spille golf, og at dette skjer innenfor målsettingen om kvalitet, ferdighet, trivsel og sikkerhet for alle som ferdes på golfbanen
• arrangere teorikurs
• bidra til at nye medlemmer får tilbud om nødvendig praktisk opplæring
• gjennomføre Prøver til Grønt Kort i henhold til NGFs bestemmelser og retningslinjer

Espen,

det står ingenting om rammer som begrenser muligheten til å endre oppsettet på kravene til Grønt kort.
dette er ingen rammer, men rettningslinjer eller anbefalinger, på minimums opplæring for det grønne kortet.

sånn som jeg ser det, så bør NGF inn på banen og endre dette oppsettet, slik at opplæringen foregår for eksempel over to faser.
en for å ta kortet, og en for å å ytterligere trykke på med etikk og regler noen måneder etter grønt kort, eller evt. starten av neste sesong,, eller lignende.

det er i hvertfall konstruktivt......

/Tiggr out

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

Jeg kan ikke se at jeg har omtalt NGFs normer som noe annet enn "retningslinjer", så det er ikke i utgangspunktet noe uenighet der (- bortsett fra at "retningslinjene" til NGF faktisk heter "Bestemmelser og retningslinjer" og faktisk også inneholder noe som ikke er ment å være fravikelig.

Jeg er ellers enig med deg i at en markert to trinns modell for GK-opplæringen trolig vil gjøre det lettere å oppnå de holdningene vi er på jakt etter. Jeg blir for min egen del frustrert av at NGF på den ene siden sier at vi skal nedprioritere regler til fordel for etikette - samtidig som teoriprøven spør etter like mye regler og lite etikette generelt.

Jeg tror det ville være bedre å først ha en etikette-orientert (teorio)pplæring som grunlag - med bare noen enkle hovedelementer av reglene kombinert med caddie-runde, samt slagtrening og banerunder med fadder. Dette kunne lede til et "banesertifikat" som man ikke kan delta i noen som helst slags konkurranse med. Når man så føler seg klar for det, kan man legge på litt mer utfyllende spilleregler og konkurransebestemmelser og få et GK som gir grunnlag for konkurransedeltakelse og handcap-kvalisfisering.

"Ulempen" med en slik modell er at man ikke kan avvikle noen mer konsentrerte kurs. Dette er en ulempe for de som eventuelt må reise, men ellers kan jeg ikke se annet enn at det vil stimulere til det vi alle er opptatt av.

En annen mulighet er å kreve en banerunde med en spiller som skal byte ut GK med hvitt kort. Da får vi i det minste en slags "etterkontroll" - men ikke for de som bare fortsetter med GK.

Tiger McWould

over 20 år siden

Tiger McWould

Espen,

kan hende jeg opptrer pirkete nå, men det ble omtalt som rammer, og da ønsket jeg bare å se disse rammene.

poenget med svaret mitt var nettopp det du skriver i ditt siste innlegg, at NGF må på banen(hehe... bokstavlig talt...) og da endre disse "ufravikelige" rammene.

jeg kan ikke lenger se noen grunn til å lage flere klagende debatter rundt dette temaet, da det bare medfører cyber-krangling, og ikke noe resultat.

NGF må ta del av ansvaret, og se på muligheten for en endring av grønt kort opplæringen.

fortenkt..

:)

/Tiggr out

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Til de som harver løs på meg - så synes jeg dere skal ta en titt ganske langt oppe på siden her - der jeg faktisk raskt beklaget nettikette bruddet mot BJ. Det gjør jeg gjerne en gang til - hvis jeg skriver det to ganger så kanskje alle ser det ;-) Feil fremgangsmåte erkjennes og beklages. Bobby Peru - takk for brukbart saklig korreks. I stand corrected. Men jeg nekter å gi meg på realiteten.

Nick har tatt poenget - det er "jeg gjør hva jeg vil holdningen" jeg vil til livs.

Espen - jeg er langt på vei enig i mye av det du sier i siste melding. Fadder runder og tvungen caddy virksomhet kan løse mye - forutsatt at den man er med kan det selv og tar ansvar. Dette bør være i tillegg til mer undervisning og tøffere grønt kort prøve hva angår etikette. Men jeg tror at man skal gå lenger og kreve at den som skal få hvitt kort må avlegge ny prøve, gjerne lagt inn i en konkurranse e.l. slik at det blir alvor. I dag går man fra GK til hvitt kort basert alene på ferdigheter i spillet - la etikette bli en del av "konfirmasjonen"....

Kujon

over 20 år siden

Kujon

til diskusjonens kjerne.

tråkking i puttelinje: fy i hht etikette.

om tråkking i puttelinje påvirker scoren: nja, tja, en put kan like gjerne gå inn som ut pga påvirkning fra fotinntrykket, og derfor er det vel den mentale påvirkningen som influerer mest på scoren.

aksepter at enkelte nybegynnere ikke klarer å holde styr på alle etiketteregler, selv vi erfarne spillere kan "tråkke i salaten" i iveren når all konsentrasjon dreiere seg om egen put.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her