Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Lengde tap med kortere driver

hackz

over 15 år siden

hackz

Var en tur på rangen og hilste på en hyggelig fyr som slo ballen latterlig langt. Hadde selv en bedre dag med drivern og slo bra langt til meg å være, men! ble litt betenkt over en ting den hyggelige fyren sa, nemlig at min driver (som er kappet til 43 1/2) hadde gått 10-15m lenger hvis den hadde vært i orginal lengde, 45inch.

Noen som kan bekrefte dette? eller kanskje avkrefte.

(Gitt at balltreff er konstant)

kingben

over 15 år siden

kingben

Gitt at ALLE andre faktorer er identiske så er det jo ren fysikk!!!

Da går det noe lengre..

Men, som regel også skjevere.. :-) jeg har også tatt av litt på min driver.. taper minimalt (om jeg taper noe i det hele tatt) lengde.. men den gir noen flere FW.

så spørsmålet er jo om man ønsker å få noen ekstra meter på bekostning av noen FW...???

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Ved lik sving og tilført kraft så er tida frå byrjing baksving til exit tilnærma lik. Ved lengre kølle må hovud bevege seg litt lengre på same tid, ergo får ein større hastigheit på hovudet, meir fart på ballen og meir lengde. I teorien. Men ein miss kontroll, seier mange.
Eg ofrar gjerne 10-15 meter på lengda om eg får fleire treff i fw. Det gjeld forresten alle køller frå tee.

jonag

over 15 år siden

jonag

Dette er tull. Skaftlengde virker lineært på køllehastighet, dvs øker man lengden med feks 1 tomme, noe som er ca 1/45 = 2%. 2% større svinghastighet er ca 2 mph som gir ca 2m pr mph er ca 5 m mer carry.

men å bomme sweetspot kan gi lett gi feks 5-7% mindre ballhastighet dvs 5-7% mindre lengde som fort er 10-15m.

Mer confidens i å rappe til ballen med kortere driver kan utligne de 2% over og dermed kan man stå igjen med å oftere slå til sitt potensiale.

Det er det som teller.

hackz

over 15 år siden

hackz

Takk for fine svar.

Ser den Jonag - lurte litt på om flexpunkt etc spilte inn men det gjør det vel kanskje ikke?

Fairway er oppskrytt, men OB stinker.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Jeg har lengre skaft og lettere skaft i min nye driver.
For meg gir det en del meter ekstra carry, kjærkomment for en som ikke slår langt.
Synes ikke presisjonen har blitt dårligere med lengre skaft.

David Hatt

over 15 år siden

David Hatt

Men en lengre kølle gir mer moment i luftmotstanden, derfor kommer den også føles noe tyngre å svinge med (i tillegg til den ekstra massen da).

Så med lik tilført energi i svingen kommer derfor køllehastigheten IKKE øke så mye som lineært med skaftlengden, men noe mindre, hvis du ikke da velger å bruker MER energi i svingen.

Prøv du å svinge en 90 inch lang kølle i den dobbelte hastigheten. Lykke til! ;)

jonag

over 15 år siden

jonag

Ved lengre skaft er det treghetsmomentet man kjenner. Dvs skaftlengde*skaftlengde*hodevekt.

Luftmotstand øker ikke radikalt.

Men det blir riktig uansett at jo lengre skaft jo "tyngre" blir det og til slutt klarer man ikke release kølla.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her