Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Slår du kortere en før, sløve fade's???

snappy

over 15 år siden

snappy

Hei

Jeg har slitt med korte slag nå i 2 år... Har ikke funnet ut hva det var før i går.. Tenkte jeg skulle dele dette med dere, og kanske noen av dere vil ha nytte av dette.

Inntil for to år siden slo jeg ikke langt, men heller ikke kort.. Faktisk ganske langt til min kropp å være. Så for to år siden fikk jeg bare ikke lengde. Traff ballen i Sweetspot, og alt var bra, men fikk ikke de lengdene på slagene jeg hadde tidligere...

Men nå fant jeg ut av det... Ho ho ho.... Så gøy..

Det har faktisk med oppstilling å gjøre, håndleddenes posisjon ved adressering.

Jeg så at håndleddene mine hadde strukket seg ut ganske mye... Dvs: Det var lite vinkel mellom tommel finger og underarm ved adressering... Jeg la i litt mer vinkel, dvs at man senker armene noe ned mot bakken en tidligere... Man får da litt følelsen av at man allerede har satt håndledd før man startet svingen på en måte...

Denne endringen gav meg sikkert 40 m på drivingen i gj.snitt. Og sikkert 20% lengre jernslag.

Om du ikke har problem med slagene bør du heller ikke prøve dette... Du har kanskje allerede knekken i håndledd som trengs, og dersom du prøver kan det blir for mye, og resultatet kan bli dårlig.

Truls

over 15 år siden

Truls

Hyggelig at man deler slik "oppdagelser" med andre. Det er det for lite av her. :-)

Jeg er ingen pro, men har forsket mye på svingen de siste 18 årene.
Lengden bestemmes av 2 faktorer; balltreff og køllehodets hastighet ved balltreff. Dette er ren fysikk og har kun med overføring av energi å gjøre.

Et optimalt balltreff gir ballen den rette spinn og får den til å holde seg lenger opp i luften. Den vil hele tiden søke seg oppovoer i luften så lenge den har nok spinn. Har man overført mye kraft i slagretningen også har man lagt et godt grunnlag for et langt slag. Utgangsvinkelen har selvsagt også mye å si. Så lenge man tenker på at køllehodet skal gå "igjennom ballen" og ikke førsøke å hjelpe til med armer eller skuldre for å løfte den opp i luften, vil kraften blir overført på den mest optimale måten.

Jeg tenker på din vinkel på håndleddene. Dette fører selvsagt til at køllen må senkes ned noe og naturlig nok senke køllehodets hæl. Det problemet ditt kan ha vært er at du har truffet ballen med hælen for høyt i forhold til tåen på køllehode. Kraftoverføringen til ballen vil derfor bli dempet pga køllehodets utforming. Jeg lærte engang at, ved adressering, skal tåen på køllen ligge et par millimeter over hælens nivå pga skaftets vridning eller "tøying" i slagøyeblikket. Sålen på køllehodet skal jo optimalt sett være parallellt med bakkenivået. Dette gir som sagt mest energioverføring til ballen fra køllehodet.

Truls

over 15 år siden

Truls

Rettelse:

"Sålen på køllehodet skal jo optimalt sett være parallellt med bakkenivået I TREFFØYEBLIKKET. "

jonag

over 15 år siden

jonag

Jeg tror at du hindret release. Om du står veldig lavt og dypt med hendene blir det mer og mer release, kan ble for mye, men for lite dypde og vinkel kan bli veldig lite release og da lite svung...

kevin

over 15 år siden

kevin

Jeg slår like kort som før,med driveren. Er noe jeg ikke behersker spesielt bra,mye fade.....eller slice,må jeg innrømme. Lest mye og sett mye instruksjon,men sliter med å få teori og praksis til å stemme. Har innsett at pro-timer er nok det eneste som kan hjelpe meg.
Spesielt synd siden jernslaga er ganske bra

Stian

over 15 år siden

Stian

Fikk mer track på driveren når jeg gjorde takeawayen trengere. Dette ga meg mye mer kontroll på svingsporet.

Dette ga meg mulighet til å starte nedsvingen korrekt med hoftene, da armene var overaktive før.

Lengdemessig har jeg ikke mistet noen meter, men heller fått flere.

snappy

over 15 år siden

snappy

Problemet mitt var nok at jeg ikke fikk skikkelig release...

Jeg er skikkelig tent igjen nå... Bare håpe at P4 Tour kommer igjen... Da skal jeg være klar igjen...Savner P4 tidenen... Det var gøy....

jonag

over 15 år siden

jonag

Stan Utley lærer bort et type flopslag der man stiller seg dypt med hendene for mye release.

Snappy, sjekk også om lie kanskje lurer deg til å få for lite vinkel ? Du vet jo hvordan kølla skal stå til ballen og er lie for upright så kanskje du stiller deg med noe for lite vinkel ? Hvem vet.

ScanDigger

over 15 år siden

ScanDigger

Snappy: det er helt riktig at dette gir lengre slag. Med et sterkere grep med venstre hånd, får du hendene bedre forran ballen i balltreffet og delofter kølla samtidig noen grader.

Siden du tidligere har hatt et svakt grep med venstre hånd er du sikkert fra før vandt til å ha en flat venstre håndbak i ved tilslaget, noe som er ønskelig og tildels vanskelig for høyhcp. Mye vanligere er det at man flipper hendene litt og således får en høyere ballbane og svakere balltreff.

tim

over 15 år siden

tim

40m i snitt med driveren snappy???? nå må du slutte å drikke

snappy

over 15 år siden

snappy

ScanDigger: Mye sant i det du sier.. Slik jeg følte det, og andre som så på meg (inkludert treneren min) syntes det så bra, og at treff var bra.. Jeg hadde bra utgangs hastighet, og traff i Sweetspot fleste parten av gangene.. Problemet var jo at ballbanen var slapp. Det ble liksom ikke noe ut av slagene. I mot vind kunne jeg slå 3 jern fra 150 m og ikke komme frem til green. Helt idiotisk.

Tim: Det er ikke tull... For to år siden lå jeg på rundt 245-250m på drivene... De to siste årene har jeg ligget rundt 210 m med bra treff (det er veldig kort.. Og grunnen til at jeg ikke gadd å spille golf). Men i dag er jeg oppe i samme lengdene som før, +/- 250m. Nå er det gøy å spille golf i igjen..

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Har samme opplevelse fra i fjor til i år. Lagt på Driven opptil 30-40 meter, og det er deilig. Selvfølgelig er jeg inni purra innimellom, men det var jeg før også, så det er ikke forskjell der. Eneste forskjellen er at det blir mye mindre kølle inn mot green. Men scoremessig er jeg stand still, for chippingen ble tilsvarende dårlig... :(
Jeg vet ikke hvorfor jeg har lagt på såpass med meter, men noe mystisk skjedde nok i vinter. La på meg 8 kilo(øl-muskel), kanskje det hjalp?

tim

over 15 år siden

tim

ok...skjønner. Enig med deg....håper p4tour eller noe kommer tilbake,eller noe av det samme. Norges cup er jo bare ræva,ingen proer som spiller det. Som du sa ..."p4 var en fin tid det"

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her