Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Lettspelt driver

Jens-K

over 15 år siden

Jens-K

Har den siste tida fått skikkeleg dreis på #3-wooden min, og har derfor blitt litt gira på å ta steget inn i driver-verda... Muleg at dette berre er tull, sidan eg fortsatt har høgt hcp (28) og slår meir enn langt nok med wooden. Men kvifor ikkje, kan jo vere gøy å begynne å prøve seg på rangen, om ikkje anna. Kan folket anbefale ein lettspelt driver? Wooden min er ein Nike SQ (ikkje den firkanta, men modellen før) Kunna det vore lurt å kjøpt ein driver i same serie, med tanke på skaft, flex osv.?

Masif

over 15 år siden

Masif

Prøv ut flere drivere og kjøp den du føler deg sikker på og liker best. :)
Det er så mye og velge mellom nå så.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Min erfaring er at hvis du har flere wooder (f.eks. 3 og 5) er det greit å ha samme type og ikke minst skaft.

Driveren føles derimot helt annerledes enn woodene, så her tror jeg du skal gjøre som Masif sier, prøv og kjøp den du føler du liker best. Det aller beste er hvis du får prøvd den på banen også.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Jeg har kjøpt en TM Burner 2009 modell. Veldig lettspilt.

Ang 28 hcp og driver. For 15 år siden da driver og 3-wood hadde samme hodestr var det et poeng. at man heller slo bedre med 3-wood. I dag med 460cc hoder er drivere lettere å slå enn 3-wood for de fleste nybegynnere.

Jens-K

over 15 år siden

Jens-K

Sjølvsagt er det beste å teste ut diverse køller, men eg har desverre ingen gode golf-butikkar i nærleiken, så det blir litt vanskeleg å få til... Kva med Callaway sin Diablo-driver, har nokon testa ut denne? I følge reviews skal denne vere rimeleg lettspelt, med stor sweet-spot...

jonag

over 15 år siden

jonag

Alle drivere er ekstremt lettspilte, men du må velge nok loft i kølla ellers blir det bare en flat kort rullende ballbane. Velg også nok respons i skaftet så du ikke sliter med å få fart i ballen.

Velger du også brede dype og lave driverhoder blir resultatet ofte bra.

Ping G15

over 15 år siden

Ping G15

Ping G15 med 12° loft og reg skaft burde kunne hjelpe deg langt på vei. Men bruk penger hos proen din!!

Jens-K

over 15 år siden

Jens-K

Takk for gode tips!

Har i grunnen bestemt meg for å gå for Callaway sin Diablo. Har valget mellom 10 eller 13 grader, vil det vere smartast å gå for 13 grader, eller skal eg berre hoppe i det med 10 graderen først som sist? Som sagt, har smått med muligheter for å teste ut før eg kjøper...

furu

over 15 år siden

furu

Har lest at Diablo er en "high launch" driver. Mulig at 13* vil gi deg høy ballbane og tapt lengde. Selvsagt også avhengig av spinn.

Nå skal ikke jeg komme med forvirrende forslag men onlinegolf.no har FT-iQ til 1.999,-. God driver til god pris.

mikkelrev

over 15 år siden

mikkelrev

en lettspillt driver finnes ikke :-))

Megaslice

over 15 år siden

Megaslice

Har selv Nike SQ som du nevner (ikke den firkantete) og er meget godt fornøyd med den! Har 9.5 graders, og den er passe for meg som tidligere hadde en Taylor Made som ble for mye "high launcher" for meg.

Foreslår at du prøver flere drivere før du bestemmer deg, og ser hvilken driver som du føler passer deg best. En Nike SQ burde du finne relativt rimelig på nettet, og den får ihverfall min anbefaling!

jonag

over 15 år siden

jonag

man bør slå 220 pluss før man trenger å gå til 10 og lavere i loft. Slår man kortere enn 200 er 13 grader bedre enn 10

Megaslice

over 15 år siden

Megaslice

Jonag;

Basert på at min ballbane med min gamle 10.5 grader var høyere enn nødvendig anser jeg det som en fornuftig investering å kjøpe en 9.5 grader. (Nå klasker jeg ballen 200-230 hvis ryggen er god, så da stemmer vel utsagnet ditt.) En 13 grader må jeg innrømme at jeg ikke prøvde i prosessen.

Men til spørsmålet fra trådstarter vil jeg si at selv om driver ikke nødvendigvis behøver å være fra samme produsent etc, kan det være en fordel med tanke på at han føler at han har kontroll på #3 wooden fra Nike. Nå ser det ut til at han valgte Callaways Diablo, en driver jeg har prøvd, men som ikke passet min sving pga "high launch". (Spiller med X-20 jern, men har byttet ut alle woodene - spilte tidligere med Callaway). Så test driveren hos pro, og kjøp den du (eller proen) finner passer deg best, er nå mitt forslag. Ender du opp med 9, 10 eller 13 er uvesentlig, bare du får den hvite runde tingen til å fly rett og langt nedover fairwayen. :-)

jonag

over 15 år siden

jonag

Jeg slår 220 pluss når jeg er i form og da går min 10.5 med high launch skaft og pegging langt frem som en flat men høy nok ballbane selv i motvind.

Dette er avhengig av hvor mye spinn man genererer, delvis gjennom angle of attack, delvis gjennom skaftet, delvis gjennom hvor mye spinn hodet generere, delvis gjennom hvor på face man slår.

Jeg mener at når det er godt tilpasset skal man ikke ha 9.5 før man slår 250+ for å få en konsistent høyde uten for mye jobb med positiv angle of attack. Likevel er det noen som er gode til å slå høyt og opp på ballen og da kan man spille med lavere loft.
Phil M spiller med veldig lavt loft og slår veldig opp, samme med Bubba W.

Dette blir individuelt.

Nå er min driver en lavspinn-driver så det kan hende andre må ned i loft for samme lengde og slagteknikk, men det er ingen fordel med en driver som lager spinn og at man må ned i loft for å oppnå lavt nok spinn. Da vil man variere launch angle for mye avhengig av dagsform på å slå opp i ballen.

generelt råd er å velge den driveren som gir lengst carry over feks 10 slag. Det må testes. Mine råd er litt sånn statistisk rettesnor..

Diablo

over 15 år siden

Diablo

Har en 2009 Diablo-driver, 11 grader. Har ikke allverdens til svinghastighet og slår derfor ikke spesielt langt (rundt 190 carry), så valget falt på en 11 grader istedet for 10. Meget fornøyd. Har opptil flere ganger føt å blitt "saved by technology" ;)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her