kevin
Jeg har spillte Oxie GK,like utenfor Malmø. De har 12 hull,med kunstgress-tees og kunstgress-greener.
Ble gledelig overrasket over kvaliteten på greenene. Selv med kunstgress hadde man fått til det "naturlige" utseendet,med onduleringer og layout generelt. Det var ikke synlige skjøter,bortsett fra like ved hullet,en 30x30 firkant. Men merket ikke skjøtene der ved puttingen. Med tanke på selve puttingen ville jeg heller hatt slike greener fremfor skikkelig dårlige greener. De er nydelige å putte på. På hjemmesiden opererer de med 9-9.5 på stimpen,jeg syntes de var raskere da jeg prøvde de.
Men,det som er utfordringene er innspillene. De er selvfølgelig endel hardere enn normale gress-greener,men de føltes veldig myke og fine ut å gå på. Opplevde at noen av innspillene spratt av,ikke som å treffe frost,eller asfalt eller andre harde legemer. Men litt "sprett-effekt" er det,slik som det er på steinharde gressgreener. Litt tøffere å få stopp i ballen tror jeg,uten at jeg er noen ekspert på det da jeg sjelden får mye spinn. Leste også at man må slå innspillene kort på greenene,eller lande foran og rulle inn. Noe som funka ganske bra. Men i det området blåser det ofte mye,så vinden er med på å gjøre det litt vanskeligere.
Så til spm om de kan sammenlignes med mesterskapsgreener,NEI vil jeg si. Men som et meget godt alternativ til baner som sliter med å få til skikkelige greener er de supre. Har ikke prøvd de i regnvær,kan hende de er litt annerledes da.
Når det gjelder vedlikehold vet jeg for lite om det,men åpenbart sparer man mye tid på klipping,men de må kanskje kostes på en spesiell måte. Og de slites fort vet jeg heller ikke,de så helt nye ut der jeg var,men det kan jo være fordi det er få folk som spiller der.
Og en annen ting er at de har den desidert lengste sesongen,stenger sent eller aldri,åpner tidligere enn alle andre.