Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kunstgras-greenar

Jens-K

over 15 år siden

Jens-K

Lurer på kva erfaring folket har med kunstgras-greenar. Er det korrekt at ein godt stelt kg-green kan samanliknast med dei beste konkuranse-greenane rundt omkring? Klubben min er i ferd med å legge kunstgras, og dei 3 greenane som er ferdige er nydelege å spele på :)

Budfox

over 15 år siden

Budfox

Hvilken bane er din hjemmebane?? Hadde vært artig å prøvd disse greenene...

Jens-K

over 15 år siden

Jens-K

Min bane er Vanylven Golfpark, på Eidså i Møre og Romsdal. Planen er at alle greenane skal vere ferdige i slutten av august. Vi får håpe at vèr-gudane er på vår side, då vi er avhengige av 100% opphaldsvèr for å legge graset...

Her kan du kike på bana vår: www.vangolf.no

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg vet ikke, men har hørt at:
1. ved innspill oppfører ballen seg helt annerledes enn på gressgreener
2. de er greie å putte på, men kan ikke måle seg med gode gressgreener
3. de krever mye vedlikehold, og må skiftes etter noen få år.

Har jeg hørt altså. Har ingen egne erfaringer.

furu

over 15 år siden

furu

kevin har spilt en bane med kg på tee og green - Oxie GK i Sverige. Ligger noen bilder og kommentarer på golfsnakk.no (ikke ment som "reklame", håper det går greit).

kevin

over 15 år siden

kevin

Jeg har spillte Oxie GK,like utenfor Malmø. De har 12 hull,med kunstgress-tees og kunstgress-greener.

Ble gledelig overrasket over kvaliteten på greenene. Selv med kunstgress hadde man fått til det "naturlige" utseendet,med onduleringer og layout generelt. Det var ikke synlige skjøter,bortsett fra like ved hullet,en 30x30 firkant. Men merket ikke skjøtene der ved puttingen. Med tanke på selve puttingen ville jeg heller hatt slike greener fremfor skikkelig dårlige greener. De er nydelige å putte på. På hjemmesiden opererer de med 9-9.5 på stimpen,jeg syntes de var raskere da jeg prøvde de.

Men,det som er utfordringene er innspillene. De er selvfølgelig endel hardere enn normale gress-greener,men de føltes veldig myke og fine ut å gå på. Opplevde at noen av innspillene spratt av,ikke som å treffe frost,eller asfalt eller andre harde legemer. Men litt "sprett-effekt" er det,slik som det er på steinharde gressgreener. Litt tøffere å få stopp i ballen tror jeg,uten at jeg er noen ekspert på det da jeg sjelden får mye spinn. Leste også at man må slå innspillene kort på greenene,eller lande foran og rulle inn. Noe som funka ganske bra. Men i det området blåser det ofte mye,så vinden er med på å gjøre det litt vanskeligere.

Så til spm om de kan sammenlignes med mesterskapsgreener,NEI vil jeg si. Men som et meget godt alternativ til baner som sliter med å få til skikkelige greener er de supre. Har ikke prøvd de i regnvær,kan hende de er litt annerledes da.

Når det gjelder vedlikehold vet jeg for lite om det,men åpenbart sparer man mye tid på klipping,men de må kanskje kostes på en spesiell måte. Og de slites fort vet jeg heller ikke,de så helt nye ut der jeg var,men det kan jo være fordi det er få folk som spiller der.
Og en annen ting er at de har den desidert lengste sesongen,stenger sent eller aldri,åpner tidligere enn alle andre.

kevin

over 15 år siden

kevin

hjemmesiden til Oxie GK http://www.oxiegk.se/start.htm

Jens-K

over 15 år siden

Jens-K

Gunnar Bull: Spart vedlikehold er vel det aller største argumentet for å legge kg. I sesongen kostes og løvblåsast greenane ein gong annan kvar veke, ein jobb som tek 3-4 timar tilsammen på heile bana. Før sesongstart går ein over med vertikalskjærer for å få opp igjen sanden, før ein dressar, kostar og valsar greenen. For ein liten klubb som oss, med begrensa ressursar å bruke på banevedlikehald, så er nok dette den beste løsninga.

Her på bana vår blei bortimot alle naturgras-greenane ødelagde av vinteren i år, sesongen vil vere halvgått før dei har grodd skikkelig til igjen. Dette treng vi i alle fall ikkje bekymre oss for lenger når kg kjem på plass :)

Når det gjeld spel på slike greenar, så er mi erfaring (den er ikkje noke å skryte av forresten) at om greenen er stelt skikkelig, har den ganske naturlege eigenskapar. Det som er problemet så lenge du ikkje har kg på alle greenar, er jo at du ikkje får inn følelsen med kg når du har putta på 5 naturgras-greenar før du kjem til kg.

Meinar på at dei vi har lagt no fekk 8-8,5 på stimpen, hvilket ikkje er raskt i det heile tatt, slik eg har forstått det?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Spennende prosjekt, Jens-K. Jeg skal muligens til de traktene i september, da må jeg få testet ut :-)

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Du er ikkje langt unna Sunnmøre Golfklubb heller da, GB.
Velkomen skal du vere!

Jens-K

over 15 år siden

Jens-K

Håpar at dette prosjektet kan vere med på å lokke meir gjestar til bana vår :) Også eit besøk på Sunnmøre GK er absolutt å anbefale, dei har fått til eit kjempeanlegg der :)

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Takk for det PegTee. Jeg skal nok si fra hvis det blir aktuelt. Har visstnok noe slekt som driver en golfbane på sunnmøre et sted også. Må sjekke litt :-)

Akkurat nå er jeg så lei av å spille dårlig at jeg vurderer å finne en annen hobby. Men det pleier å gå over.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Pøh, det er bare fordi du ikke har spilt med YNGVEBASSEN!....

kom og lek med meg, så skal du se det går over....

:D

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Du kan faktisk ha helt rett i det, Yngvebasse.

Ke

over 15 år siden

Ke

Jens-K:

8-8,5 på stimpen er ganske raskt for en "vanlig" norsk bane.

De fleste norske baner har en stimp på 5-7 utenfor toppsesongen, og 6,5-8,5 i Juli/August/September. 8-8,5 er derfor i forhold til vanlige norske baner, en relativt rask green.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her