Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nettet avslører alt

Tvilende Tom

over 15 år siden

Tvilende Tom

En ivrig debattant her har avslørt indirekte og ufrivillig sin identitet.
I forrige uke skrev han her at han hadde spilt to golfrunder på sin hjemmebane. Tidspunktene var såpass nøyaktig angitt at det var lett å gå inn på Golfbox i ettertid og finne hans navn. Deretter er det bare å gå opp løypa på nettet, og i løpet av 5 minutter har jeg disse data om ham: alder, inntekt, formue, bopel, utdannelse, yrkeskarriere, arbeidsgiver, kompetanseområder, hobbyer. Det samme for hans kone. Og begge er avbildet på sin arbeidsgivers hjemmeside.
Uhyggelig, ikke sant? Man legger igjen spor overalt, og kan egentlig ikek beskytte seg. Det verste synes jeg er skattelistene. Det er visst bare FrP som er enig med meg i at disse ikke bør være offentlige. Denne personen er trolig også på Facebook, men der stopper min nysgjerrighet.
For å beskytte ham skal jeg ikke oppgi hverken navn eller nick.

Apropos

over 15 år siden

Apropos

I tillegg har en del folk for mye tid tilgjengelig til å snuse etter unødvendig info.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg er veldig enig med Tvilende Tom i at skattelistene ikke burde være offentlige. I dag er det alt for lett å skaffe til veie alle slags opplysninger om folk, og det er alt for mange gærninger der ute som kan misbruke dette.

Når i tillegg skattelistene til tider er fullstendig misvisende så ser jeg ingen annen grunn til denne eksponeringen enn at media så sårt trenger noe å skrive om.

Ja, og noen sosialister trenger syndebukker da seff. Men heldigvis ikke alle.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Jeg er enig angående skattelistene, -og jeg er ikke FRP.

barce

over 15 år siden

barce

lol, det må da ha vært meg!!!

ps! skattelistene er til de grader misvisende forresten.. ;p

kevin

over 15 år siden

kevin

er vel omtrent bare meg som er ivrig her for tiden,men tror ikke han snakker om meg heller. Jeg forteller aldri sånne detaljer og tar mine forhåndsregler:

- slår av tlf før jeg reiser hjemmefra for å spille golf
- registrerer meg aldri på forhånd på nett
- kjører aldri gjennom bomringer
- bruker ikke kredittkort/bankkort
- dekker til skiltet på bilen på parkeringsplassen,med et annet skilt
- dekker til understellsnr på bilen(hvorfor er det synlig egentlig på nyere biler?)
- snakker aldri med noen,spør noen om å få spille med meg rister jeg bare på hodet.
- spiller stort sett bare på tider som ingen andre gjør
- fjerne evt kvitteringer/bagtag på bagen
- bruker helt hvite golfballer uten noe reklame eller merke

og viktigst av alt så har jeg flere nick på diverse nettsteder og gir meg ut for å være en hyggelig kar fra Vestfold her...har seff tatt identiteten hans.

Og skattelistene var "mosjomme" første gang de ble offentliggjort i forrige århundre

Hva er Facebook?;)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

LOL@Kevin.

Såvidt jeg vet må man inn på Golfbox i forkant av runden for å se spilers navn....

Bamse

over 15 år siden

Bamse

Sammy da, det er bare å huke av for "se utgåtte tider" eller noe når du står i det vanlige vinduet for bestlling.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Ikke noe problem å se tidligere spilte runder i golfbox, nei.

Man kan langt på vei være enig i at skattelister nok kan unnværes. Det morsomme her for meg at Tvilende Tom har sjekket navn på vedkommende for deretter å ta en helsjekk på vedkommende minus facebook.

Mye kan sies om vårt åpne samfunn, men mye kan jamen sies om en person som til de grader sjekker ut fullstendig ukjente personer også!

Futen

over 15 år siden

Futen

Og hva er problemet med skattelister? Javel, jeg har hørt påstått at barn/ungdom i velstående områder/bydeler sjekker foreldrene til venner og medelever og erter/mobber de som har foreldre som "er dumme nok" til å betale mye skatt. Noe stort problem nekter jeg å tro dette er.

Og om jeg var innbruddstyv kunne jeg jo gå og sjekke hvor det er mest å hente, i villaen til på Frogner eller i 2-rommern i 7. etasje på Stovner. Nei, hva skulle man gjort uten disse listene?

SAbeltann

over 15 år siden

SAbeltann

tåpelig innspill "Futen".
Hvorfor kan det ikke få være privat hva man betaler i skatt og har som netto inntekt?

Hvilken nytte er skattelistene, er det motsatte og kanskje mer korrekte spørsmålet?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Norge er så vidt jeg vet det eneste landet i verden som åpner for en slik grafsing i folks privatliv. Det sier noe.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Det er forsåvidt greit at skattelister er offentlige, men tidligere måtte du i det minste ta turen ned på ligningskontoret for å få tilgang til opplysningene. At avisene m.fl nå publiserer søkbare lister, og at vi faktisk finner det interessant å bruke tid på disse, sier litt om vårt behov for å grafse i naboens privatliv. Dette skaper bare grobunn for misunnelse og/eller skadefryd, og er etter min mening et sykdomstegn i samfunnet.

Futen

over 15 år siden

Futen

Ja, GB, selvsagt sier det noe, spørsmålet er hva. Det glemte du visst å si. Eller har flertallet alltid rett? Å betale skatt er da ærlig talt ikke en privatsak på samme måte som å kjøpe en leilighet eller å bli medlem i en golfklubb. Jeg bryr meg ikke om hva naboen tjener. Men jeg vil vite hvem som betaler skatt.

SAbeltann

over 15 år siden

SAbeltann

Ja, men da fikk vi i hvertfall avslørt at du driter i andre så lenge du får tilfredsstilt ditt behov for å sjekke listene selv.

Du nevner et par eksempler i det forrige innlegget, og sier i samme slengen at du ikke ser på det som problematisk at noen som tydeligvis er mer bemidlede enn deg selv får innbruddstyver hos seg fordi de betaler mye skatt.

Er det slik, eller har jeg misforstått deg?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Til futen. Det sier vel at vi er et folkeferd som er mer opptatt av hva naboene gjør enn ellers i verden.

Du sier du vil vite hvem som betaler skatt. Jeg antar du da mener hvor mye hver enkelt av oss betaler tilbake til samfunnet. Det svaret får du ikke her. Hvis du eier et aksjeselskap, vil ikke skatten som aksjeselskapet betaler komme på dine personlige opplysninger. Momsen vi alle betaler for alt vi kjøper av varer og tjenester kommer heller ikke med, og avgiftene vi betaler for biler osv er også fraværende.

I Norge blir man gjerne mobbet som nullskatteyter selv om man har betalt tiltalls millioner i skatter og avgifter. Av folk som selv bidrar med femsifrede beløp.

Det er kult. Tro gjerne at du blir opplyst, men husk at du ofte blir ført bak lyset istedet.

SAbeltann

over 15 år siden

SAbeltann

godt sagt GB.
Og dette peker jo da i kun en retning! og det er at med disse informasjonene i bakhånda, så må motivasjonen for å se skattelistene være basert på misunnelse, janteloven og annen faenskap som besetter oss mennesker når andre får til noe vi ikke tør å prøve selv.

Futen

over 15 år siden

Futen

Til GB: Eller sier det noe om åpenhet og tradisjon for sosial rettferdighet?

1. Tallene sier ikke alt, de sier noe om samfunnet, men fører ingen bak lyset
2. Hvem tror egentlig at de rikeste har det vondt og føler seg mobbet?
3. Det er bare pinlig når alle hele tiden skal gjøre seg til offer og roper på jantelov, misunnelse og slikt. Stakkars!
4. SAbeltann misforstod poenget helt, men for å hjelpe litt på vei: Jeg tror du ville få en dårlig karriere som innbruddstyv om du måtte ha skattelistene for å finne fram til de største smykkeskrinene i Oslo.
5. God natt!

kingben

over 15 år siden

kingben

litt tidlig å legge seg kanskje....

eller nei. please gjør det.....

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Til futen.

1. selvfølgelig blir vi ført bak lyset når tallene er feil
2. hva vet du om det?
3. pinlig for deg, greit nok
4. politiet har selv gått ut med denne informasjonen, men du vet kanskje mer?
5. "god natt" er en fin indikasjon på at man er i ferd med å gå tom for saklige argumenter.

Så jeg sier istedet: Våkn opp :-)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Må innrømme at hele skatteliste problematikken har fått litt latterlighet over seg. De personer som offentligheten kunne hatt interesse av innsyn i de klarer å skjule informasjonen og de som man får innsyn i det blir nabografsing. jeg mener at en viss transparens er av det gode men tror det kunne vært organisert anderledes enn det er gjort i dag - uten å svekke vakthund posisjonen til pressen. Publingen av lister etc i avisene er bare dum.

For egen del er det å si at skattelistene aldri har vist noe som gir en indikasjon på hva som er riktig.

SAbeltann

over 15 år siden

SAbeltann

Futen er vel kanskje den som misforstår her ja.

når du går ut med eksemplet med innbrudsstyver så bør du sjekke fakta før du buser på.

som GB sier, så er dette basert på informasjon fra politiet, som i seg selv anbefaler at skattelister skal skjermes fra offentligheten.

Det jeg lurer på er hvor sosial rettferdighet kommer inn i bildet når man skal ha muligheten til å grafse i hverandres velstand og elendighet.

Er det sosialt rettferdig?

på meg høres det mer ut som potensial for misunnelse, så får du mene hva du vil om ordet misunnelse, men gi meg ETT godt argument for at jeg skal få lese om deg i skattelistene!

Tvilende Tom

over 15 år siden

Tvilende Tom

Jeg ser at denne tråden dessverre har sporet av. Jeg skylder vel forumet en begrunnelse for trådstarten, der skattelistene var en parentes.
Jeg skriver sjelden her, og like sjelden på "golfsiden". Men jeg har i mange år lest alt som debatteres begge steder. Da har det for mitt vedkommende vært en spesiell debattant som jeg har festet meg ved. Han er skarp, velformulert og ivrig, og han har en mening om alt. Jeg har derfor lenge vært nyfiken på hvem han egentlig er. Navnet er uvesentlig, men hvilken posisjon har han, utdannelse, yrke og alder?Det var denne personen som fredag og lørdag i forrige uke skrev om sine to golfrunder på hjemmebanen, med såpass nøyaktig tidsangivelse at det var lett å identifisere ham. Han vet tydeligvis ikke om funksjonen "Vis utgåtte tider" på Golfbox, ellers hadde han vel ikke vært så åpen. Siden det var akkurat ham jeg var nysgjerrig på, så gikk jeg opp løypa på nettet og fant alt det jeg har beskrevet ovenfor om både ham og kona.
Nå vet jeg altså det jeg trnger å vite om ham, og kan lettere bedømme hans innlegg heretter. Det er min lumpne begrunnelse, men selv synes jeg det er helt OK. Nettet er et mangehodet troll, og vi legger igjen spor der, pluss at offentligheten og arbeidgiver legger ut mye stoff vi egentlig ikke ønsker skal være der - tilogmed bilde! Tilsammen skaper dette en person-profil, selv om vi mangler viktige ting.

SAbeltann

over 15 år siden

SAbeltann

Og det synes du er helt greit?

wahtever

over 15 år siden

wahtever

Jeg tror jeg forstår nå.

Skattelistene er offentlige for at man ikke skal kaste bort flerfoldige timer på snoking ala TT.

ggggggggg

over 15 år siden

ggggggggg

Ja, da var det ihvertfall ikke barce ;)
"skarp, velformulert og ivrig". Jojo, kanskje ivrig?

Ra

over 15 år siden

Ra

Og hva så? Hva er problemet med at noen "avslørt sin identitet?"???

Det eneste problemet jeg ser her er at noen bryr seg om hvem som er hvem i virkeligheten her og bruker tid og energi på å kartlegge dette. Å deretter lage en tråd der en så åpenbart avslører HVEM det er som har "avslørt sin identitet" er fullstendig latterlig, ikke fordi den personen ("som ble "AVSLØRT" ;) ) nødvendigvis bryr seg, men fordi det blir en så vanvittig dobbelmoral når du på ene siden kritiserer informasjonssamfunnet og særlig da skattelistene, bare for å da selv sammenfatte slik informasjon om et individ og/eller oppfordre til det og da gjøre folk oppmerksom på en mulighet for en metode å identifisere en bruker her som kanskje ønsker at hans identitet ikke skal spres unødvendig mye.

Har bare noen ting å si til trådstarter:

1. Velkommen til internett

2. Har du sovet godt? (de 10-15 årene du sov før du oppdaget at informasjonssamfunnet har åpnet for slike muligheter, eller har du bare vært særdeles uoppmerksom?).

3. Det finnes en tommefingerregel som sier: "Gjør/Skriv/ladd-upp aldri noe på Internett som du ikke kunne klart at din familie eller dine venner ble oppmerksomme på. Å holde seg helt anonym på internett er vanskelig, men fullt mulig. Men det beste en kan gjøre er å oppføre seg i stil med sin egen personlighet selv over internett, for da slipper en å være bekymret for om noen (ofte med sosiale problem) velger å bruke tid på å finne ut av hvem som er hvem ettersom du da allikevel ikke har noe å skamme seg over å ha skrivet eller gjort på internett.

4. Jeg vet ikke hvem det er du mener har gjort slike (i følge deg grove identitetsavsløringstabber, men for oss andre folk flest, no big deal) på hverken i det virkelige liv eller hva han har for nick her. Ikke fordi jeg ikke KAN finne ut av det, men fordi det ikke betyr noe for meg og det ikke minst ikke er min business i det hele tatt å leke Poirot og den korte tiden hvor fascinasjonen over hva informasjonssamfunnet åpner for muligheter var på sin topp rundt 1998-1999 for meg, og ikke 2010 som det virker som det er for deg.

5. At du da samtidig velger å bruke ekstra, unødvendige for diskusjonen, detaljer om personen og situasjonen så som:

"En IVRIG debattant her" - Ivrig eller ikke, spiller ingen rolle for diskusjonen
"I FORRIGE UKE skrev han" - Spiller ingen rolle når han skrev det
"spilt TO golfrunder på sin HJEMMEBANE" - Igjen detaljer som en som IKKE prøver å avsløre noens identitet ikke hadde tatt med. Altså en som avslutter sitt innlegg med:

"For å beskytte ham skal jeg ikke oppgi hverken navn eller nick."

Beklager dette blir bare for tåpelig Tvilende Tom. Du prøver bare å skape kontroverser her som en sann drama queen. Eneste måten å få deg til å roe deg ned å begynne å få et mer moderne og voksent forhold til internett er nok å fra nå av:

6. IGNORERE - Et sterkt verktøy i internett som med god effekt bland annet etterhvert roer ned forumstroll da de ikke oppnår ønsket effekt om å få oppmerksomhet og/eller skape kontroverser.

Vet det blir litt selvmotsigende å engang skrive i denne diskusjon, men syntes bare det var litt for komisk for å la gå forbi =)

Likte sterkt kevin's innlegg! Viser jo hvor naivt det er å tro at en til enhver tid skal kunne rydde unna alle spor etter seg i dagens moderne samfunn. Spor som rare personer som Tvilende Tom kan få for seg å etterforske ;) ;) ;)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Siden jeg har dokumentert at jeg ikke visste om utgåtte tider på Golfbox i denne tråden så må det antas at det er meg som har vært gjenstand for Toms morsomheter. Kan ikke huske å spilt golf på noen hjemmebane forrige lørdag så den delen er litt rar.

Men for å se litt mer på det Tom vil ha frem; Det gjør det hele ganske morsomt at det er hel en del personer med mitt navn i Norge - hvorav flere er født i samme år - så hvem av oss som er avdekket og hvilken kone og hvem sine hobbyer det er snakk om er ganske interessant. Hvordan vet man at informasjonen er riktig - det er et interessant spørsmål.

Forøvrig - om Tom skulle ha koblet riktig - så er ikke min anonymitet på forumet knyttet til at jeg bryr meg om at folk vet hvem jeg er. Mange her inne vet langt mer om meg enn nettet kan bekrefte og har spilt opp til flere runder med meg. Jeg ser bare ikke noe poeng i at det jeg mente om noe i 2001 skal Googles frem i 2020.

Send meg gjerne en mail Tom: smilendesam@yahoo.com - så skal jeg av- eller bekrefte hvis det er et poeng....

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Nå så jeg at vedkommende skulle være skarp - da er det ikke meg for det.

Stian

over 15 år siden

Stian

Nettet avslører alt indeed. Google avslører følgende om GS idag :

"Site is listed as suspicious - visiting this web site may harm your computer"

http://safebrowsing.clients.google.com/safebrowsing/diagnostic?client=Firefox&hl=en-US&site=http://golfsiden.no/debatt/debatt.asp

Jaja, om ikke debattforumet skader sinnet ditt, kan muligens PC`n skades.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

...og nå var det i orden igjen? Men alle innleggene på nesten to dager er borte...

Alle mine innsiktsfulle ord... Ja, og dere andres selvfølgelig :-)

ggggggggg

over 15 år siden

ggggggggg

er nok siste backup som er lagt opp...

wahtever

over 15 år siden

wahtever

Jeg hacka begge golfsidene for å vise at ingen er trygg. Jeg vet alt om dere, skattelister er for amatører.

0o:.:You hate us, coz u aint us:.:o0

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her