Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ny putter - vektfordeling

wahtever

over 15 år siden

wahtever

Skal bestille meg ny putter og har et kjapt spørsmål i den anledning:

Weight-distribution: heel - toe
Weight-distribution: extreme back

Er det sistnevnte som passer med en puttesving som er square mot målet gjennom hele svingen?

hackz

over 15 år siden

hackz

Teoretisk så skal en face balanced putter passe bedre for et square putting stroke. Center-shaft kan også bidra.

wahtever

over 15 år siden

wahtever

Problemet er at tgw.com ikke opererer med face balanced, kun "heel-toe" og "extreme back". :-)

Kanskje det er extreme back som er face balanced

hackz

over 15 år siden

hackz

Kanskje det :)
Kan jo google de forskjellige putterne du vurderer, da finner du sikkert ut hva slags vektfordeling de har.

wahtever

over 15 år siden

wahtever

Jeg kjøpte en av hver, så får dama den jeg ikke liker :D

jonag

over 15 år siden

jonag

Heel toe ser ut til å være mer eller mindre face balanced alle sammen.

Extreme back betyr at tyngdepunktet ligger langt bak face. Feks i Taylormade spider.

Heel toe betyr nok et tyngdepunktet er rimelig nære face, og mot hel og tå for lite vridning.

Putter kjennes forskjellig om tyngdepunktet er langt fra eller nære face da man vil kjenne avstanden tyngdepunktet er fra skaftplanet/faceplanet.

Om man har littegrann release i putteren vil de 2 ulike putterne oppføre seg littegrann ulikt.

jeg tror en extreme back er bedre til å rulle ballen da den lettere releaser opp på ballen og ruller den godt, men kan være vanskeligere å få skikkelig god feel med. Jeg har en slik putter og føler jeg må stille tyngdepunktet under nesa i oppstilling og ikke facen under nesa om noen skjønner forskjellen.

wahtever

over 15 år siden

wahtever

Takk for innsikten jonag <3

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Jeg putter med en Rossa Corza putter med centerskaft.
usikker på om den er extreme back, men jeg også stiller meg opp så tyngdepunktet er under nesa i stedet for face, så jeg kjenner igjen tanken din om det Jonag....

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Du har definitivt tyngdepunktet lavere enn nesa ja... ^^

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

hmmm... ble jeg krenket nå tro?

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

hmmm... si det... ;)

on-topic: kjøpte meg en slik Odyssey White Ice 2-ball V-line putter.
Det var digg, fikk bedre uttelling for det dårlig stroket mitt. Scottyen min er en kjempeputter, men på en dårlig stroke-dag/år så blir det ofte en pull for meg... og det er grenser for hvor mange 1 meter putter jeg orker å bomme.

jonag

over 15 år siden

jonag

jeg har vent meg til face balanced og ikke sånn med toe hang. Toe hang puller jeg lettere fordi tåa releaser for fort for meg...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her