Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Livet er kjedeligere uten fotball

Jung

over 15 år siden

Jung

En klok mann har sagt at livet er kjedeligere for dem som ikke liker fotball. Det er sant. Jeg har vært fotball-gærn - både som spiller og tilskuer - i mange, mange år. Nå er det fotball-VM, og jeg får utløp for alle følelsene. Idag har jeg sett Elfenbenskysten-Portugal på en pub (fordi jeg ikke har betal-TV hjemme), og det var en flott kamp. En av de beste 0-0-kamper jeg har sett. Intens og spennende og ganske velspilt. Det virket som om vi var ivorianere de fleste av oss på puben, og med et par halvlitere innabords ble stemningen høy. Senere i kveld er det Brasil-Nord-Korea (!), som kan bli et artig oppgjør.
De beste lagene hittil etter min mening: Mexico, Tyskland og Ghana.
Gleder meg som en unge til de 50 kampene som gjenstår. Og sure Drillo bør holde kjeft.

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Eg synest klart at livet er kjedeligare med fotball. Heilt klart. Ein klok mann eg kjenner sa at fotball er drittkjedelig. Han har heilt sant.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Fotball er vel en av de morsomme tingene i livet, men jeg hadde neppe kjedet meg uten heller.

Drillo er ikke sur.

VM til nå: Spennende å se en del av de mindre landene hevde seg - nivåforskjellene blir mindre og mindre. Tyskland og Holland spilte taktisk godt som alltid. Italia med treg start som vanlig. Favoritter utpekes ikke før alle har spilt for min del.

TinCup

over 15 år siden

TinCup

Livet er kjedelig uten fotball! Samtidig kan fotball være ekstremt kjedelig også.

Forresten uenig ang Mexico.

Lettere å ramse opp skuffelser foreløpig i VM... men gleder meg til España i morn!

ScanDigger

over 15 år siden

ScanDigger

Helt plutselig ble Jung en kjempe sympatisk kar :-)

Jeg gleder meg også som en unge til resten av kampene....

Det er mye VM igjen og masse, masse å glede seg til.

Jung

over 15 år siden

Jung

Det fine er at ingen her kjenner meg og mine egenskaper. Selvsagt er jeg sympatisk ScanDigger, det mener alle som kjenner meg. Jeg er også empatisk, kunnskapsrik, nysgjerrig, engasjert og sosial!

Enig med Sam i at nivåforskjellene blir mindre år for år. Det betyr igjen at tilfeldigheter mer og mer vil avgjøre utfallet av kamper. I et ellers festlig intervju med Dag Solstad i DN sist lørdag sier han at det er urettferdigheten som er det mest fascinerende ved fotballen.

Mexico imponerte meg mest fordi de spilte dristig offensivt mot arrangørlandet i den første kampen. Kamerun skuffet. Algerie tapte ufortjent. Håper at S-A, Ghana og Elfenbenskysten går videre, og langt.

Forøvrig er det en fryd å se ballbehandling, teknikk og tempo på høyt nivå, omtrent hos alle lagene. Der har Norge mye å ta igjen. Men skuddferdigheten er elendig, hos alle. Det samme gjelder innlegg fra kanten inn i feltet. Nesten alle går for langt.

Og det er for tidlig å spå om favoritter, selv ikke når alle lag har spilt en kamp. Vent til minst to kamper er spilt. Jeg nevnte bare de lagene jeg likte best, hittil. Men smaken er forskjellig, også øynene som ser.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Godt innlegg Jung.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Enig med Sam i at det var et godt innlegg, ihvertfall det som hadde med fotball å gjøre.

Din inngående beskrivelse av dine flotte personlige egenskaper er jo også grei folkeopplysning. Men jeg sliter med å se troverdigheten i ditt utsagn: "Det fine er at ingen her kjenner meg og mine egenskaper".

For nå har du jo røpet alle sammen :-)

Eller?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Denne er til ettertanke for oss alle...

http://www.youtube.com/watch?v=z-Ln_rqPpPk

Jung

over 15 år siden

Jung

I pausen Portugal-Brasil er jeg inspirert til å ta en foreløpig oppsummering av VM. jeg har sett omtrent alle kampene (bortsett naturligvis fra de som går samtidig i 3. kamp)

De lagene som har imponert meg mest hittil er Brasil, Argentina, Uruguay, Mexico, Ghana, Japan og Nederland. Det er trist at 5 av 6 afrikanske lag blir utslått i gruppespillet. De spiller flott fotball, men blir på en måte utspilt av sitt eget høye tempo, som de ikke helt behersker i ballsituasjoner. Dersom man forstår hva jeg mener. For det er det nesten ekstremt høye tempoet som har imponert meg mest hittil, fra nesten alle lagene. England, Franrike og Italia virker rustne rent tempomessig, og må få opp farten i senere mesterskap. Dernest er det ballbehandlingen, tekniske ferdigheter og ikke minst lagånden som imponerer. Flere lag har en samkjøring, offervilje og lagfølelse som er noe nytt i VM, synes nå jeg. Uten "stjerner", men med mange ypperlige spillere, som drar lasset sammen.
Og vi opplever det sedvanlige i slike mesterskap; de store stjernene og kjente goalgetterne slår ikke til, og istedet får vi nye idoler.
Skuddferdighetene er elendige, på alle lag. Er det ballens skyld eller trener de for lite på skudd?

Det er dessverre altfor mye grisete og uanstendig spill, og alle gule kort synes jeg er rettferdig utdelt. Det må være svært vanskelig å være dommer i denne heksegryta, så all ære til dem. Trist å se at så gode spillere oppfører seg så usympatisk og som drittsekker på banen. Her er ikke mange - om noen - sympatiske spillere, som man liker.
Og de detter jo bare man puster på dem, og spiller skuespill. Vemmelig å se på.

Fotograferingen i dette VM er eksepsjonelt god. Uhyre flotte nærbilder av alle situasjoner, og av spilleres reaksjoner. Er det sør-afrikanere som står for kameraføringen og reprisene, eller er det satt bort til eksperter i andre land?

Norge her? Vi hadde blitt fraløpt, og hadde mistet ballen altfor ofte. Drillos "gjennombruddshissighet" blir en vits her. Den praktiserer jo nesten alle lag.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her