Jung
I pausen Portugal-Brasil er jeg inspirert til å ta en foreløpig oppsummering av VM. jeg har sett omtrent alle kampene (bortsett naturligvis fra de som går samtidig i 3. kamp)
De lagene som har imponert meg mest hittil er Brasil, Argentina, Uruguay, Mexico, Ghana, Japan og Nederland. Det er trist at 5 av 6 afrikanske lag blir utslått i gruppespillet. De spiller flott fotball, men blir på en måte utspilt av sitt eget høye tempo, som de ikke helt behersker i ballsituasjoner. Dersom man forstår hva jeg mener. For det er det nesten ekstremt høye tempoet som har imponert meg mest hittil, fra nesten alle lagene. England, Franrike og Italia virker rustne rent tempomessig, og må få opp farten i senere mesterskap. Dernest er det ballbehandlingen, tekniske ferdigheter og ikke minst lagånden som imponerer. Flere lag har en samkjøring, offervilje og lagfølelse som er noe nytt i VM, synes nå jeg. Uten "stjerner", men med mange ypperlige spillere, som drar lasset sammen.
Og vi opplever det sedvanlige i slike mesterskap; de store stjernene og kjente goalgetterne slår ikke til, og istedet får vi nye idoler.
Skuddferdighetene er elendige, på alle lag. Er det ballens skyld eller trener de for lite på skudd?
Det er dessverre altfor mye grisete og uanstendig spill, og alle gule kort synes jeg er rettferdig utdelt. Det må være svært vanskelig å være dommer i denne heksegryta, så all ære til dem. Trist å se at så gode spillere oppfører seg så usympatisk og som drittsekker på banen. Her er ikke mange - om noen - sympatiske spillere, som man liker.
Og de detter jo bare man puster på dem, og spiller skuespill. Vemmelig å se på.
Fotograferingen i dette VM er eksepsjonelt god. Uhyre flotte nærbilder av alle situasjoner, og av spilleres reaksjoner. Er det sør-afrikanere som står for kameraføringen og reprisene, eller er det satt bort til eksperter i andre land?
Norge her? Vi hadde blitt fraløpt, og hadde mistet ballen altfor ofte. Drillos "gjennombruddshissighet" blir en vits her. Den praktiserer jo nesten alle lag.