Runar Nyrud
Helt enig med Jalla: turneringer er (innen rimligehetens grenser) bra. OG det vil man nok få se igjen regner jeg med. Europatour... vel ... det er et bra "siktepunkt" selvsagt....
Jeg forvarer IKKE blindt alt som gjøres av styret. MEN jeg, i motsetning til mange andre, vet at jeg IKKE vet alt. Derfor er jeg motstander av at man skal slenge rundt seg med beskyldninger uten at man gidder å gjøre noe selv / sjekke bakgrunn FØR man kommer med dem. Alle som sitter ned sammen med meg (uansett om det er styret, daglig leder, kongen eller jalla) vi få min klare mening om ting som burde vært endret på. MEN det er snakk om å kunne akseptere at man er uenig i prioriteringer uten å mene at de andre er inkompetente av den grunn.
Vi kan ta et eksempel Jalla: "Men det eneste banestyret klarer er å hindre klubben i å arrangere turneringer annet enn etter kl 15 på lørdag kveld, og hvem gidder å stille opp da ?????"
Dette er jo helt galt. Det er helt riktig at banestyret ikke ønsker at man tar turneringer i "prime-time" i helgene. Jeg regner med at dette har 2 årsaker: 1) tapte greenfee inntekter. 2) Det er i denne perioden det også er størst pågang av medlemmer, det er faktisk mange som spiller golf, men som ikke deltar i turneringer.
Poenget er at TURNERINGSKOMITEN fikk "klager" fra mange medlemmer i fjor (meg inkludert) om at klubbturneringene startet for tidlig. Ok, da snur vi "på flisa" og start ble kl. 15.00, og nå får man selvsagt klager på det. Men slik vil det alltid være, noe passer den ene, noe passer den andre: men poenget er at man må kunne akseptere at noe som kanskje er riktig er kanskje ikke akkurat riktig FOR DEG. For meg passer turneringer kl. 1500, da jeg er et håpløst "b" menneske, for deg passer det ikke. Men kl. 1500 var vel ikke noe stor suksess, så jeg tipper at vi er tilbake kl 0800 til neste år. Vi må også huske på at det er frivillige som driver med å arrangere turneringer også på Kongsberg, og man "ødlegger" en hel lørdag når turneringen er kl. 1500... hvis dere skjønner......
Eksempel nr. 2: "Det er et faktum at Kongsberg var spillbar med vintergreener allerede i midten av april, og er fortsatt spillbar med frodig gress og friske greener. Minst 2 måneder spilletid tatt bort av et inkompetent banestyre." Feil igjen. Banestyret engasjerer seg i klippemøster, fairway bredde, vurdering av fjerning av trær osv. Åpning og stenging av banen er daglig leder og greenkeeper som styrer, at styret i banen eller andre ytrer sine meninger er selvsagt.
"Et annet faktum er at korthullsbanen er i mye bedre stand enn hovedbanen til tross for at den har lengere åpningstid og stelles mindre." LITT annen trafikk / slitasje på korthullsbanen kanskje ?? Og dessuten er jeg ikke enig med deg... ja det er ikke vinterskader på greenene på korthullsbanen... av den enkle grunn at den ikke har greener......
"Noe sier meg at greenkeeperen gjør mer skade enn gagn i måten han duller med greenene og fairwayene på."
HVA har han gjort feil ? Hvordan duller man egentlig med greenene og fairwayene ? Hvorfor har andre klubber samme problemer, duller de også med fairwayene / greener, eller er det andre faktorer som... feks. været noe å si her ?
"Ser fortsatt at det er døde flekker på fairwayene der han druknet gresset med sand i fjor....." I det ene tilfelle sier man i dette fora at gress kan vokse gjennom asfalt, i det andre sier man at man kan drukne det med sand... hm..... Dette er tullprat. Det er områder (feks. til venstre på hull en, nesten ute av fairway i nedslagsfeltet) som det bare er / var sand på, som også irriterer meg. Men det er da for pokker ikke sanda som er problemet, det er jo mangelen på gressfrø. OG jeg er enig: hvorfor er ikke det gjort noe med ? MEN i den store sammenhengen så aksepterer jeg at man ikke har prioritert det, selvom jeg ikke er enig. OG jeg har havnet der 1-2 ganger i år, av 40-50 runder...... Jeg kan også si at området fra 60 til 20 meter foran green på hull 12 burde også vært prioritert høyere.
Du glemte å si at de også i år har dumpet sand på fairwayene. GLIMRENDE !!!!! I år var fairwayene bedre enn de noen sinne har vært, og da blir de ennå bedre til neste år. Eller synes du topdressing av fairwayer er feil ?
Ja - jeg søkte på stillingen som daglig leder, og nei, dersom du ser på Kongsberg Golfklubbs websider, jeg fikk ikke jobben. Men jeg er derimot veldig fornøyd med det jeg leser om den nye, han har mye bedre utdannelse til å ta utfordringen i forhold til meg.
Og til dere som har peiling på gress, eller som mener dere har det: jeg var på Nøtterøy i dag, og overhørte følgende forklaring til hvorfor man ikke skulle "trå i graset" når det var frost, skrevet etter beste evne og husk: "når gresset får frost i seg så blir gresset ødlagt når du tråkker på det, og du vil få skader som ikke vil rette seg selv før langt utpå sommeren neste år, dersom gresset får være i fred til det har kommet skikkelig frost og sevjen i gresset har trukket seg tilbake, DA kan man gå på gresset uten at det tar skade av det"... Men da er vel egentlig poenget borte for når det er skikkelig frost på banen så har også snøen kommet... MEN det er vel slik man kan holde baner åpne andre steder ?
Jeg synes følgende er merkelig: det er mange som klager, men få som stiller opp når det skal gjøres noe. Det er mange som klager, men få som kommer med konstruktive forslag. Det er mange som klager, men du hører aldri noe fra dem på møter, årsmøter eller generalforsamliger. Det er mange som klager men som ikke klager å svare for seg når man "snur på det" og ber om konkrete ting / forslag til løsning. Og det er jammen merkelig: det er jaggu det samme om det gjelder golfbanen, idrettsforeninger, borettslaget, velforeningen, sameiet eller alle mulige andre foreninger, eller er det kanskje ikke så merkelig: det er vel bare sånn ?