Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvorfor er alle banene stengt?

cheated

over 20 år siden

cheated

Er det noen som vet hvorfor de aller fleste baner i oslo området stengte for ca. 1 uke siden?
Det er ikke kommet betydelig frost.
Takk Tyrifjord - dere holder åpent: medlemmene får noe for årsavgiften, ihvertfall her.

Jalla

over 20 år siden

Jalla

det har noe med dårlig styring å gjøre. Labbet en tur på Kongsberg i helga og der var det supre forhold, men akk så stengt. Til og med greenene var frodige og burde kanskje klippes en gang til...

Men har man dårlig styre og medlemmer uten peiling så blir det som det blir....

Flyer

over 20 år siden

Flyer

At banene stenger før frosten har satt inn er katastrofe når man betaler mere enn 5-6000 i årsavgift. Vi må vel akseptere at medlemmene har forskjellig sybspunkt på dette, men personlig så foretrekker jeg en bane med noe skader som holder åpent 7 måneder i året, enn en som absolutt skal være perfekt med 5 månederes åpningstid.

På den annen side så er det jo synd om administrasjonen i klubben ikke får sin "tilmålte 5 måneders ferie".

Kjekstadmedlem

over 20 år siden

Kjekstadmedlem

Kjekstad holder begge banene åpne etter kl. 1000. Vi koser oss glugg ihjel!

flappo

over 20 år siden

flappo

Jeg tror det er av bekvemmelighensyn til klubbens ansatte og banemannskapene at banene stenger tidlig.
Null frost = spill golf er min mening

Bare lurer!?

over 20 år siden

Bare lurer!?

Er det noen av dere som svarer som har noe greie på gress? Trodde bare det var sånn at banen ikke bør være helt nedkjørt før vinteren setter inn. La oss stole på at det er greenkeeperens avgjørelse at banen er stengt og at det i så tilfelle er til banens beste. Synes sesongen har vært lang i år, hold dere hjemme hos kjærringa nå og bevar husfreden!

RS

over 20 år siden

RS

Til : "Bare lurer"
Flere av vestlands banene holder banene åpen hele året (stenger greener ved frost). Dette har ikke ført til skader på banene.
Endel av østlandsklubbene har kontrakt med banemanskapene som gjør at de stenger tidlig.

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Til Jalla
Kongsberg har valgt å hjelpeså greener, dyptlufte og gjødsle greenen for å forhåpentlig være bedre rustet mot vinterskader. Uansett hva man gjør er det galt.

Til "Bare lurer!?": det er jo dette som er diskusjon på internett, man er anonym, og kan bare slenge ut påstander som er solid forankret i kunnskap om plen hjemme og gressklipperen der, satt på spissen. Det er få, eller trolig INGEN her inne som har peiling på disse tingene, men "synse"... det kan jo alle.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Har tenkt litt på at det kan oxo være økonomiske faktorer som spiller inn: flere baner sliter med morgenfrost, hvilket ikke muliggjør spill før fom 12.00-13.00, dvs at man kun har 1-3 timer til rådighet for å sende ut flighter hvis disse skal rekke 18 hull før lyset slukkes. Sannsynligvis må de kjøre med fullt mannskap allikevel (?) og kanskje derfor stenger de banen når morgenfrosten melder sin ankomst ...

Golfer

over 20 år siden

Golfer

Til Runar Nyrud styre støttemedlem i Kongsberg. I fjor stengte de banen på samme tid for å åpne den igjen den 28.05.04. Det og være medlem på Kongsberg må tone seg som et mareritt for alle untatt Runar Nyrud. På Kongsbergs hjemmeside fortsetter man suksess med prisdumping av andeler på alle fullt betalende medlemmers bekostning. Du Runar du kunne blitt en fin medhjelper for Georg Bush!

LP

over 20 år siden

LP

Vel, frost eller ikke. Dette med datostenging av baner er en uting som man etter min mening kun gjør av bekvemmelighetshensyn. La medlemmene få tilgjengelighet til banen som første prioritet. Har da spilt Onsøy både med frost og tele og på sommergreener. Er den noe dårligere av den grunn? Altså, samme hvor jeg spiller i Sverige f.eks, og svensker spør når banene åpner og stenger, så ler de seg nesten kvekk i hel når jeg svarer at på min bane stenger man på dato. "Du skojar...", sier de.

Utslagsmatter og vintergreener - løsningen er såre enkel, men jeg vil ha mer igjen for min innsats til klubben.

H J Borgen

over 20 år siden

H J Borgen

Miklagard er fortsatt åpen i god stand.

Tica

over 20 år siden

Tica

En av grunnene til at de stenger (slik som jeg forsto greenkeeper i min klubb...) er at når det blir høst, så blir det som regel veldig vått i bakken, som igjen fører til at man slår større divots, og større nedsags merker, med andre ord, det blir mer skade på banen en det ellers blir, og når frosten kommer, så slutter gresset og vokse, så derfor blir ikke disse skadene reparert uansett hvor flink du er til og legge tilbake divots etc..

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Golfer: Jeg gidder ikke å ta hele diskusjonen om vinterskadene igjen. Den ble grundig diskutert her i vår. Jeg konstanterer at INGEN har noe svar på hvordan man skal unngå vinterskader. Vi håper på en god vinter og en tidlig åpning i 2005.

Golfaksjer de fleste steder selger ikke bra, man kan få de til lavpris over alt, Kongsberg er ikke noe unntak. Jo flere man får inn i klubbene rundt om kring jo mindre øker serviceavgiften så.... Mange klubber (feks. Skoger) har prøvemedlemsskap osv.

Flyer

over 20 år siden

Flyer

I mine øyne handler ikke dette bare om å ha et svar på hvordan man kan unngå vinterskader, det er vel et spørsmål om vi som medlemmer ønsker å forlenge sesongen når prisen vi må betale er en bane med noe mere oppslått torv.
Som Hauger medlem må jeg si at jeg skuffet over at banen stengte i midten av oktober, og er en av de medlemmene som er mere opptatt av å ha en lang sesong enn at bunkerkantene skal klippes med neglesaks. Til gjengjeld bør i mine øyne den banen som har fått mest pepper av alle her på forumet -Miklagard- få ros for at holder åpent.
En klubb som tydeligvis er til for medlemmene sine.

X-roy

over 20 år siden

X-roy

Tica, spiller det noen rolle om greset ikke gror på høsten, da? Når våren kommer er det krutt i vårkåte og soltørste røtter og det vil spire og gro som bare det. Kan ikke påstå at jeg noen gang har hørt noen beviselig påstå at spill sent på høsten har forårsaket skader på banen året etter! Jeg tror nok man opptrer overbeskyttende når det gjelder gress på golfbaner kontra gress andre steder.

Vinter

over 20 år siden

Vinter

Vinterskader unngås ved at det kommer mye snø, før den verste frosten. Og hvem styrer været?

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Runar, en av grunnene til at man vil være anonym er at man gjerne vil ha sitt syn igjennom uten at det får personlige konsekvenser mot styret i klubben/banen. Når man har lang erfaring fra andre steder og ikke blir hørt av et inkompetent styre i sin egen klubb da er eneste utvei å lufte sitt syn gjennom internett.
Som blind forsvarer av alt som gjøres av styret i Kongsberg golfbane kan du fortelle meg en sak: HVEM av dem som sitter der har erfaring (les peiling) på hvordan en golfklubb skal drives ? Hva slags refereanser har dem ? Banen styres av pensjonister som knapt har begynt å spille golf, høyhandicappere som nesten ikke har satt sin fot på andre baner og aldri vært medlem i andre etablerte klubber. Hvordan kan en slik lapskaus oppnå noe som helst?!
Jeg våger påstanden at Kongsberg er østlandets nydeligste bane, med et enormt potensiale ikke minst til å arrangere store turneringer. Men det eneste banestyret klarer er å hindre klubben i å arrangere turneringer annet enn etter kl 15 på lørdag kveld, og hvem gidder å stille opp da ?????
Og hva ønsker du å oppnå med ditt "positive tunnellsyn"? Søkte du på jobben som ny daglig leder ??? Håper for guds skyld du ikke fikk den...

Det er et faktum at Kongsberg var spillbar med vintergreener allerede i midten av april, og er fortsatt spillbar med frodig gress og friske greener. Minst 2 måneder spilletid tatt bort av et inkompetent banestyre.
I tillegg har hvert medlem blitt frastjålet 10000kr pga banens prispolitikk på nye aksjer, og samtidig får man ikke spille fordi noen er redd for skader. Økonomisk kriminalitet spør du meg !!!!!!

Et annet faktum er at korthullsbanen er i mye bedre stand enn hovedbanen til tross for at den har lengere åpningstid og stelles mindre.
Noe sier meg at greenkeeperen gjør mer skade enn gagn i måten han duller med greenene og fairwayene på. Ser fortsatt at det er døde flekker på fairwayene der han druknet gresset med sand i fjor.....

Golfer

over 20 år siden

Golfer

Bra saklig innlegg jalla! I tillegg har de byttet daglig leder og headpro om hverandre annet hvert år! Hvem er alle disse udugelige menneskene Runar forsvarer og hvorfor?

BT

over 20 år siden

BT

Håper du ikke svarer på dette innlegget, Runar.

Golfer

over 20 år siden

Golfer

BT du er kansje en av dem! Er enig at man kan bli litt usaklig, men hva skal man gjøre da?

Kongsbergmedlem

over 20 år siden

Kongsbergmedlem

Er vi på gang med nok en diskusjon om Kongsberg??
Jalla, bra innlegg, men mye av dette kan vel sies om veldig mange baner i Norge. Eller???
Er godt enig i dette med stenging av bane, som mange vet så kan gress vokse mellom asfalt! Ok, røttene kan bli skadet, men herregud, dette tetter sev til igjen.
Etter min mening burde alle baner vært åpne helt til man må ha snøfreser for å komme fram.
En annen ting Jalla, turneringer genererer ikke penger.
Det gjør derimot fornøyde medlemmer og greenfee gjester.

Golfer

over 20 år siden

Golfer

Til Kongsbergmedlem. Du sier at turneringer ikke generer penger. Det forteller bare om hvor kortsiktige og naive medlemmene er. Noe annet er jo ikke å forvente, for de fleste er jo ansatt i Norges største vernede bedrift " Kongsberg gruppen ". Det er klart at turneringer skaper flere greenfee gjester men er kanskje ikke den dagen turneringen arrangeres. Positiv omtale av banen, presse, rekrutering, innspill, bedre kvalitet etc...

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Jo, Kongsbergmedlem, turneringer genererer penger fordi turneringer genererer publisitet, sponsorene får vist seg frem og golfsporten får vist seg frem. Man får oppslag i lokalavisene, fokusering på utøvere som presterer, og for å legge lista litt høyt så kan Kongsberg gjøres bra nok til å få besøk av Europa-turen og greenfeeprisene kan lett økes 100kr uten at besøket svikter.
Fornøyde medlemmer derimot har ikke så mye å si for inntektene, de må jo betale årsavgift samma f. Denne inntekten er bombesikker og derfor kan styret tillate seg å drite i medlemmene uten at det får følger. (ikke tilfeldig at de to største talentene flagget ut pga for dårlig opplegg...)
Men man kan ikke forvente at et styre som aldri har vært nærmere en turnering enn sofaen foran TV'en (uansett idrett) skal kunne forstå dette.

Det finnes noen (få) medlemmer som faktisk spilte golf før 1996, og som har vært lenge nok på andre baner til å få med seg mer enn en selskapsrunde og to øl i restauranten. Disse burde få slippe til og skape et miljø.

Fred

over 20 år siden

Fred

Nøtterøy Golfbane holder åpent med sommergreener og gressutslag. I fjor stengte ikke banen før i desember! Lenge leve golfsesongen!

Spilte foresten 18 hull i dag og det var helt fantastiske forhold. Årstiden tatt i betraktning!

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Helt enig med Jalla: turneringer er (innen rimligehetens grenser) bra. OG det vil man nok få se igjen regner jeg med. Europatour... vel ... det er et bra "siktepunkt" selvsagt....

Jeg forvarer IKKE blindt alt som gjøres av styret. MEN jeg, i motsetning til mange andre, vet at jeg IKKE vet alt. Derfor er jeg motstander av at man skal slenge rundt seg med beskyldninger uten at man gidder å gjøre noe selv / sjekke bakgrunn FØR man kommer med dem. Alle som sitter ned sammen med meg (uansett om det er styret, daglig leder, kongen eller jalla) vi få min klare mening om ting som burde vært endret på. MEN det er snakk om å kunne akseptere at man er uenig i prioriteringer uten å mene at de andre er inkompetente av den grunn.

Vi kan ta et eksempel Jalla: "Men det eneste banestyret klarer er å hindre klubben i å arrangere turneringer annet enn etter kl 15 på lørdag kveld, og hvem gidder å stille opp da ?????"

Dette er jo helt galt. Det er helt riktig at banestyret ikke ønsker at man tar turneringer i "prime-time" i helgene. Jeg regner med at dette har 2 årsaker: 1) tapte greenfee inntekter. 2) Det er i denne perioden det også er størst pågang av medlemmer, det er faktisk mange som spiller golf, men som ikke deltar i turneringer.

Poenget er at TURNERINGSKOMITEN fikk "klager" fra mange medlemmer i fjor (meg inkludert) om at klubbturneringene startet for tidlig. Ok, da snur vi "på flisa" og start ble kl. 15.00, og nå får man selvsagt klager på det. Men slik vil det alltid være, noe passer den ene, noe passer den andre: men poenget er at man må kunne akseptere at noe som kanskje er riktig er kanskje ikke akkurat riktig FOR DEG. For meg passer turneringer kl. 1500, da jeg er et håpløst "b" menneske, for deg passer det ikke. Men kl. 1500 var vel ikke noe stor suksess, så jeg tipper at vi er tilbake kl 0800 til neste år. Vi må også huske på at det er frivillige som driver med å arrangere turneringer også på Kongsberg, og man "ødlegger" en hel lørdag når turneringen er kl. 1500... hvis dere skjønner......

Eksempel nr. 2: "Det er et faktum at Kongsberg var spillbar med vintergreener allerede i midten av april, og er fortsatt spillbar med frodig gress og friske greener. Minst 2 måneder spilletid tatt bort av et inkompetent banestyre." Feil igjen. Banestyret engasjerer seg i klippemøster, fairway bredde, vurdering av fjerning av trær osv. Åpning og stenging av banen er daglig leder og greenkeeper som styrer, at styret i banen eller andre ytrer sine meninger er selvsagt.

"Et annet faktum er at korthullsbanen er i mye bedre stand enn hovedbanen til tross for at den har lengere åpningstid og stelles mindre." LITT annen trafikk / slitasje på korthullsbanen kanskje ?? Og dessuten er jeg ikke enig med deg... ja det er ikke vinterskader på greenene på korthullsbanen... av den enkle grunn at den ikke har greener......

"Noe sier meg at greenkeeperen gjør mer skade enn gagn i måten han duller med greenene og fairwayene på."
HVA har han gjort feil ? Hvordan duller man egentlig med greenene og fairwayene ? Hvorfor har andre klubber samme problemer, duller de også med fairwayene / greener, eller er det andre faktorer som... feks. været noe å si her ?

"Ser fortsatt at det er døde flekker på fairwayene der han druknet gresset med sand i fjor....." I det ene tilfelle sier man i dette fora at gress kan vokse gjennom asfalt, i det andre sier man at man kan drukne det med sand... hm..... Dette er tullprat. Det er områder (feks. til venstre på hull en, nesten ute av fairway i nedslagsfeltet) som det bare er / var sand på, som også irriterer meg. Men det er da for pokker ikke sanda som er problemet, det er jo mangelen på gressfrø. OG jeg er enig: hvorfor er ikke det gjort noe med ? MEN i den store sammenhengen så aksepterer jeg at man ikke har prioritert det, selvom jeg ikke er enig. OG jeg har havnet der 1-2 ganger i år, av 40-50 runder...... Jeg kan også si at området fra 60 til 20 meter foran green på hull 12 burde også vært prioritert høyere.

Du glemte å si at de også i år har dumpet sand på fairwayene. GLIMRENDE !!!!! I år var fairwayene bedre enn de noen sinne har vært, og da blir de ennå bedre til neste år. Eller synes du topdressing av fairwayer er feil ?

Ja - jeg søkte på stillingen som daglig leder, og nei, dersom du ser på Kongsberg Golfklubbs websider, jeg fikk ikke jobben. Men jeg er derimot veldig fornøyd med det jeg leser om den nye, han har mye bedre utdannelse til å ta utfordringen i forhold til meg.

Og til dere som har peiling på gress, eller som mener dere har det: jeg var på Nøtterøy i dag, og overhørte følgende forklaring til hvorfor man ikke skulle "trå i graset" når det var frost, skrevet etter beste evne og husk: "når gresset får frost i seg så blir gresset ødlagt når du tråkker på det, og du vil få skader som ikke vil rette seg selv før langt utpå sommeren neste år, dersom gresset får være i fred til det har kommet skikkelig frost og sevjen i gresset har trukket seg tilbake, DA kan man gå på gresset uten at det tar skade av det"... Men da er vel egentlig poenget borte for når det er skikkelig frost på banen så har også snøen kommet... MEN det er vel slik man kan holde baner åpne andre steder ?

Jeg synes følgende er merkelig: det er mange som klager, men få som stiller opp når det skal gjøres noe. Det er mange som klager, men få som kommer med konstruktive forslag. Det er mange som klager, men du hører aldri noe fra dem på møter, årsmøter eller generalforsamliger. Det er mange som klager men som ikke klager å svare for seg når man "snur på det" og ber om konkrete ting / forslag til løsning. Og det er jammen merkelig: det er jaggu det samme om det gjelder golfbanen, idrettsforeninger, borettslaget, velforeningen, sameiet eller alle mulige andre foreninger, eller er det kanskje ikke så merkelig: det er vel bare sånn ?

Tiger McWould

over 20 år siden

Tiger McWould

DET!!!! Runar.... var det beste svaret på latterlig kritikk jeg noensinne har lest på forumet.
EVER!

problemet til de usaklige kranglefantene her, er at de har gått tom for skyts mot Miklagard, så da tar de Kongsberg i stedet.....

Alikevel, må jeg si meg ørlittegrann enig i at banen på Kongsberg desverre har fått alt for kort sesong i år.

Det er en flott bane, og det er vel på grunn av at den er fin, og gøyal å gå at alle surpompene her klager over stengingen av banen. de er sure for at de ikke får gå....

Vel, kom til Tyrifjord da vel...... nok av utfrordringer her, og greenene er fortsatt helt ok å spille på.
hvis de ikke har stengt nå da. Det har vært frost om morgenen, så det er usikkerhet rundt gjenåpning av banen......

velvel, reis til Evje, Nøtterøy, Larvik, Bergen, Mjölkjeröd, Strömstad, eller Onsøy..... masse å ta av enda. man må da for pokker respektere at noen klubber stenger tidligere enn andre.. vi bor da ikke i Spania heller.....

/Tiggr Out

Runar

over 20 år siden

Runar

At Kongsberg har fått alt for kort sesong i år, det er alle jeg har snakket med 100% enig i....

Ole Gregert

over 20 år siden

Ole Gregert

Runar og andre er dette ikke mer snakk om økonomi og kostnadene ved å ha åpent blir høyere enn de ekstra inntektene det skaper for klubben. Jeg vet ikke men spør ??

Runar

over 20 år siden

Runar

Det blir jo litt vanskelig å regne direkte "inntekt mot kostnad" når man snakker om medlemmer. Det blir vel heller å tenke på slitasje / skader på bane satt opp mot å ha åpent. Men dette har jeg ikke sjekket med noen så det blir "synsing".

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Jeg begynner å skjønne at når jeg la køllene på hylla for i år midt i september så var det kanskje like greit.... Ser ut som om jeg unngikk mye irritasjon.

cheated

over 20 år siden

cheated

Det var jeg som åpnet denne tråden.
Jeg godtar at man stenger banen når det er kommet frost: men å stenge banen før det er å gi fingeren til medlemmene - totalt uforsvarlig.
Til de som leter etter konstruktiv kritikk eller forslag/løsninger -
Min løsning er ganske enkel: HOLD BANEN ÅPEN INNTIL DET KOMMER FROST.

Golfer

over 20 år siden

Golfer

Til Tiger McWould. Når Runar Nyrud her selv forteller at han har søkt om jobb som daglig leder ved Kongsberg Golfklubb så forklarer det jo alt! Vi har faktisk tidligere trodd at det han skrev om banen og klubben var hans mening! Bare man får forklaring så løser det jo en hel del.

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Til Golfer: Hva forklarer det ? Når det ble kjent at daglig leder skulle slutte (august ?) så ble jeg av flere oppfordret til å søke. Jeg svarte i utgangspunktet nei, men etter en vurdering søkte jeg. OG jeg var, etter det jeg vet, den eneste som åpent gikk ut og sa at jeg hadde søkt.

Det jeg sier er 100 % min mening, å påstå noe annet beviser bare en ting: du kan umulig kjenne meg.

Golfer

over 20 år siden

Golfer

Du har helt rett, jeg kjenner ikke deg! Det jeg stiller spørsmål ved er om du som søker av ledig stilling i Kongsberg Golfklubb, er villig til å kritisere det styre som kansje skulle ansette deg. Når vi også vet at klubben bytter daglig ledere annet hvert år, er det kansje dumt og ødelegge for neste korsvei. Det er din objektivitet som jeg stiller meg tvilende til.

Hans Olav Husa

over 20 år siden

Hans Olav Husa

Hei

Har ikke tid til å lese alt som står her men det skulle vel handle om åpne å stengte baner denne tråden her . Så jeg sakset dette fra Sola GK sine hjemmesider.
Kan ikke si annet at vi golfere som bor her er litt heldige da!!

Vinteren kommer - og vi har åpne greener!
27.10.2004

Med stor suksess var greenene åpne mesteparten av forrige sesong, og greenkeeper ønsker ingen forandring denne vinteren. På Sola Golfklubb skal alle greener være åpne hele vinteren gjennom så sant det ikke er frost i bakken.

På første og 10. tee, vil det hver dag finnes kort informasjon om du som spiller kan benytte ordinære eller provisoriske greener. Skal vi få like mild vinter i år som i fjor, vil det være enkelt - da blir det stort sett sommergreener hele vinteren...

Hilsen
Husa

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Golfer: du får tro hva du vil. Dersom "tonen" i mine meldinger hadde forandret seg så skjønner jeg at du kan betvile det, men poenget er at jeg ofte kritiserer ting, men da i en form som "jeg synes vi skulle gjort noe med dette, jeg foreslår slik og slik". Ikke i en form "forbanna idioter som ikke vet at jeg vet best" type tone... hvis du skjønner..... OG i motsetning til andre så skjønner jeg at den beste måten til å få gjort noe er å gjøre noe, ikke sutre på internett.

Dersom, hvis aktuelt, at jeg skulle søke en slik stilling, så er det MEG, med meninger og alt de må ansette, jeg holder ikke tilbake for noe som kan skje mange år frem i tid. Jeg sier meningen min uansett. Du får bare tro på det eller la vær.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Det er realt råttent å forsøke å dolke Runar her. Spark under beltestedet i massevis fra hr. Golfer. Runar har vært 100 % ærlig såvidt jeg kan se. Man skal være ganske opptatt av konspirasjonsteorier for å se at Runar som medlem av Kongsberg og Runar som søker av en jobb har avvikende interesser på de temaene som har vært oppe i forumet. Jeg har ruslet rundt i dette forumet en stund og kan ikke se at Runar har skiftet særlig mening. Han har vært ganske lojal mot klubbens beslutninger, men har kritisert mindre ting. Som daglig leder ville ikke situasjonen vært nevneverdig anderledes...

...og la det være sagt: Jeg er ikke medlem av Kongsberg, jeg er ikke i slekt med Runar, har ikke søkt jobb som butler hos ham, har ingen private eller kommersielle forbindelser og har blitt kritisert kraftig av ham er på forumet.... Bare for å rydde alle idiotiske habilitetsmeldinger av veien.

Golfer

over 20 år siden

Golfer

Til Smilende Sam og Runar. Da beklager jeg det!

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Jeg vet ikke hva jeg mener med å dulle med greenene og fairwayene, derfor bruker jeg ordet "dulle".
Men det jeg har lagt merke til år etter år er at hjemme i hagen min, hvor barna spiller fotball, sykler, griller, spiller golf, løper. tråkker, slåss, slår opp telt, hopper på trampoline, reparerer mopeder, griser og herjer,
i den hagen er det grønt og fint hele året, ingen sykdommer, ingen nakne flekker til tross for at jeg aldri vanner, aldri gjødsler og aldri ettersår. Det eneste jeg gjør er å klippe og holde den fri for mose.

Hvorfor klarer ikke da en spesialutdammet gressoperatør med tilgang på alle slags maskiner, gjødsel, sprøytemidler, automatisk vanning osv å gjøre det samme ?

jeg bare spør........

Og det at det ikke er greener på korthullsbanen i Kongsberg er jeg bare delvis enig i. De har selvfølgelig ikke samme kvalitet som hovedgreenene, og de klippes ikke på langt nær så korte, men de er likevel tette og fine, fri for ugress og blir meget tidlig grønne.

Og en liten kommentar til slutt: Det at Runar var blitt oppfordret til å søke jobben som daglig leder i Kongsberg har nok en nøye sammenheng med hvilken holdning han viser. Jeg vet at den forrige ledelsen fulgte nøye med på dette forumet (eneste stedet de lærte noe on golfbaner), så ikke så rart de vil ha en ubetinget positiv bulldoser til å dra lasset videre.

Kikket så vidt innom hjemmesidene til Kongsberg, og ser de har ansatt en siv-øk som daglig leder..... Da vet vi hva som blir viktigst der i gården. Penger-penger-penger og fortsatt nedprioritering av medlemmer , opprioritering av greenfeespillere og ræva miljø.
>Men jeg håper jeg tar feil.

Emmanuel Houdini

over 20 år siden

Emmanuel Houdini

Hva skjer egentlig, om man "blir tatt" mens man spiller på en vinterstengt bane.
Så lenge klubbhus og sekretariat er stengt, og greenkeepergjengen har ferie eller i det minste helgefri så er det vel fritt frem.
Jeg var ihvertfall ofte ute og slo baller både etter stengetid i fjor høst, og før åpning i vår på flere av banene i Osloregionen uten at noen lurte på hvem jeg var eller hvorfor jeg var der.
Blir selvfølgelig ikke annet enn trening, men bedre enn ingenting.
Jeg oppfordrer alle medlemmer rundtomkring til å demonstrere mot for tidlig stengte baner ved å gå ut å spille likevel.
Man skal da ha litt valuta igjen for pengene, eller ????
Jeg kommer ihvertfall til å spille golf så lenge jeg ikke mister ballen i snøen

Les alt først

over 20 år siden

Les alt først

Til Jalla!

Fikk ikke med deg alt ser jeg.........
Prøv å les hele linje 2,3 og 4!
Ble det litt klarere hvorfor denne personen hadde kompetanse som daglig leder på en golfbane????

Og, neida, jeg er heller ikke medlem på Kongsberg, din påstand ble bare litt for dum.

Eskild er utdannet Siviløkonom med praksis innen revisjon og regnskap. Eskils golfbakgrunn er 2 års golfutdannelse fra USA samt praksis fra golfbanene Hof, Borre og Nøtterøy som henholdsvis Head-pro, banearbeider og instruktør.

Eskild vil være ukentlig tilstede på banen fremover og ta over som daglig leder fra 1. januar 2005.

Joje

over 20 år siden

Joje

Jalla. Kan ikke du søke på greenkeeperjobben da. Og som referanse kan du jo bare skrive at du klarer å holde plenen din hjemme grønn og fin. Burde være bra nok i masser, det...

Putte

over 20 år siden

Putte

Ja for på plenen til Jalla er det jo firerflighter som går ut med 10 minutters mellomrom fra kl 7 om morgenen til sent på kvelden i perioden fra mai - oktober - så slitasjen er omtrent den samme tror jeg da!

Kjekstad

over 20 år siden

Kjekstad

Kjekstad er åpen med gress-tees og sommer-greener.

Ernst

over 20 år siden

Ernst

Matteutslaget på hull 10 er FARLIG! Litt i ubalanse og du kan falle ned ca.10 meter i steinrøysa og deretter ned i vannet. Matten ligger 0,5 m foran stupet. Tenk dere litt om! Noen burde ta tak i dette før ulykken er et faktum.

Runar

over 20 år siden

Runar

Til Jalla:

"Og en liten kommentar til slutt: Det at Runar var blitt oppfordret til å søke jobben som daglig leder i Kongsberg har nok en nøye sammenheng med hvilken holdning han viser. Jeg vet at den forrige ledelsen fulgte nøye med på dette forumet (eneste stedet de lærte noe on golfbaner), så ikke så rart de vil ha en ubetinget positiv bulldoser til å dra lasset videre."

Hehe..... morsomt. Altså: det var vanlige medlemmer som oppfordret meg til å søke. Og jeg skal garantere deg en ting: selvom jeg ikke sitter å sutrer over ting og tang i dette fora, og heller kommer med saklige forslag og hjelper til med ting selv: jeg er PIRKETE når det kommer til hvordan jeg vil ha en golfbane. Du kan ikke få gjort alt med en gang, men man skal sette opp "alt" som er galt, så prioritere. Min filosofi er: en ting av gangen, og gjør det ferdig.

Hvis ikke Eskild's bakgrunn er helt optimal til å være daglig leder.... da vet ikke jeg hva som er det.... La mann få TID !! Og da mener jeg ikke en - to mnd.

Runar

over 20 år siden

Runar

Bare en kommentar til.... JEG HATER VINTER !! I går snødde det på Kongsberg...... &"&%¤""#¤"#¤"#¤.....

Mini Tiger

over 20 år siden

Mini Tiger

Daglig leder med bakgrunn som banearbeider, kommer han fra LO?
Eskild har ALDRI vært instruktør på Nøtterøy GK (Verdens beste bane på Nøtterøy)

Store Tiger

over 20 år siden

Store Tiger

Dritt i dårlige forhold og inkompetent ledelse på Kongsberg når det er flotte forhold på Nøtterøy 8 åtte 8 måneder i året.
Det er da man synes det er greit å betale 40-50000 for en aksje.

Himan

over 20 år siden

Himan

Store Tiger, du er vel ikke helt up to date! Hvor lenge har det vært bane på Nøtterøy? Gled deg om et par år. Da er det nok du som får pepper.

Twiggy

over 20 år siden

Twiggy

Heisann Mini Tiger !!

Sjekk fakta før du skriver noe. Eskild har instruert på Nøtterøy !!
Han hadde flere Gk kurs der i sommer, men jobbet ikke der fast.
Så det så !!!

Tiger McWould

over 20 år siden

Tiger McWould

til Emmanuel Houdini:

jeg kan jo lett se grunnen til at du gjemmer deg bak et dårlig nick i hvertfall..........

å gå på hjemmebane etter at den er erklert stengt for vinteren er jo det samme som å sabotere for hjemmeklubben.

tenk om alle skulle begynt å gjøre slikt?????

Da får du heller reise hjem til 5 stjerners plenen til jalla og slå baller der. han har tydeligvis ikke noe i mot det, med den flotte plenen som han har...

skjerp deg....

Kjekstad

over 20 år siden

Kjekstad

Ernst
Matten er nå trukket 1,5m bakover.
Enig i at den var noe skummel.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her