Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Amper vinterstemning på første tee

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Det er tydelig at det går mot sesongslutt i disse dager, og dette vekker frustrasjonen i enkelte. Det kunne anes en viss amper stemning på første tee ved Miklagard på lørdag da ballen vår ble servert en kommentar av det mer parodiske slaget. Det var ballrenne og kø grunnet frost fra morgenen. Tykk tåke gjorde sikten dårlig og min ball beståenda av fire personer (alle medlemmer) med hcp fra 4.5 tom 9 pegget opp på hvit tee (normalt går vi fra svart, men fant ut at hvit var mer passende pga forholdene). Tre av oss var ikke fullt på høyden på første utslag, og valgte derfor å slå en provisorisk ball. Vi hadde da alle en ball i spill og skulle til å gå når en mann kommer frem til oss og spør krast: "Har dere tenkt å holde farten oppe i dag?" Vi synes spørsmålet var såpass besynderlig at vi humret og svarte "Hehe nei". Hvorpå vi ble servert: "Nei fordi alle vi bak dere kommenterte at dere går fra hvit tee og spiller to baller hver". Jeg opplyste da vedkommende at ingen av oss var kjent for å spille spesielt sakte og at det nok ikke var mye å bekymre seg over. Dog med en ganske sarkastisk tone jeg håper vedkommende fikk med seg.

Det hele fortonet seg ganske eiendommelig og minnet mer om den stemning man kan merke i en drosjekø sent en lørdagsnatt, og ikke det man er vant til på en golf-bane. Jeg tror vi alle var offer for vinterangsten og vi får unnskylde episoden av den grunn. Det var uansett første gangen jeg har opplevd å få kjeftbruk for å slå provisorisk ball når første ball går i skogen. Neste gang skal jeg selvfølgelig bruke mine 5 minutter på å lete etter ballen for så å gå tilbake til tee og slå en ny hvis den er borte... God jul=)!

mvh Toughloose

X-golfer

over 20 år siden

X-golfer

Denne beretningen kom opp langs ryggraden som et gufs fra fortiden. Jeg husket de kalde fingrene, de duggvåte skoene, den iskalde, våte, jordbefengte ballen. Personen som er beskrevet ovenfor var i den tiden jeg spilte ganske sjelden. Men de fantes, og klonet seg i stadig økende grad. De var gjerne grøntkortspillere på femte året og pensjonister på fjerde. Og de var alltid fire i følget.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

.....typisk for en hvilken som helst norsk golfklubb Tøflus. Skulle det være en spektakulær historie måtte den gått ut på at ingen kom med en dum kommentar :-) Jeg antar at dere ikke så mer til fyren før tidligst i klubbhuset ?

Gunnar S

over 20 år siden

Gunnar S

Rent hypotetisk -

Hadde jeg stått og ventet ved utslag, og sett at 3 av 4 spillere som "kliner til" fra hvit tee ikke klarte å holde ballen i spill på utslaget, ville jeg nok garantert ikke blitt imponert, og undret på om kanskje ikke gul, blå eller rød tee hadde passet bedre...

God jul --

Padre

over 20 år siden

Padre

Jeg har selv opplevd flere lignende episoder. For et par år siden fikk jeg og en venn plass i en annen toer-ball med to karer rundt 45-50 år som, vi med en gang merket, hadde en noe bråkjekk fremtoning. De sto på første tee og hadde allerede slått ut midt i fairway og var litt småirriterte over at de ikke fikk spille alene. Det var så og si fullbooket den dagen.

Min venn som har hcp 4, hadde ikke varmet opp og hadde en noe "stiv start" og var noe småstresset fordi vi noe overraskende hadde fått starttid med en gang vi kom til banen. Det endte med at han toppet ballen som rullet 30 meter ned i et vann. Jeg la merke til at den ene karen så på den andre og var tydelig irritert. Jeg leste et "herregud" på leppene hans mens han himlet med øynene.

Det endte med en trippelbogey. Pipen fikk en helt annen låt da min venn, få hull etterpå var tilbake på par. Bråkjekkheten og den tøffe fremtoningen til karene på begynnelsen av runden, hadde blitt forandret til slukørethet og rødmende fjes etter 18 hull, da min venn fortsatt lå på par. Runden besto av 6 birdier og flere svært så spektakulære slag. Selv spilte jeg (hcp 6) en av mine beste runder den sesongen.

Jeg vet ikke hvorfor (jo, egentlig), men jeg hadde en så ekstraordinær, spesielt god følelse etter den runden!

Det hører vel også med til historien at "karene" slettes ikke hadde noen god-runde. Det ble nok av plukk-opp på de, skal jeg love. Kanskje fordi de ikke var interessert i å vise at de hadde et hcp på langt over 20...

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Gunnar: Man kan gjerne tenke hva man vil, men å gå frem til noen og si det er noe ganske annet. Selv ble jeg temmelig satt ut etter kommentaren, ikke nødvendigvis fordi jeg tok meg så nær av hva som ble sagt, men av at det finnes folk som er så borte at de får seg til å si det. Vi lagde aldri kø selv om vi skranglet oss rundt på 82-83 slag.

X-golfer

over 20 år siden

X-golfer

Ved annen gangs gjennomlesning kom et oppklarende lys rundt situasjonen som er til forsvar for de tiltalte. Jeg hadde kanskje også spurt på samme måte (bortsett fra å være krass). Tanken på å stampe bak en fireball kjekkaser i fire plussgrader gjennom runden gjør vel spørsmålene berettiget, all den tid utslagene i ballen foran slett ikke stod til pari kurs. Ditt angivelige sarkastiske svar på tiltalen er nok også i disfavør for deg. Jeg vil si partene kom likt ut, alt tatt i betraktning. Retten er hevet!

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Kjære X-golfer, innlegget var ment som en observasjon av hvordan mentaliteten forringes når det nærmer seg vinter. Dette hadde aldri skjedd på våren tror jeg. Det er ikke god etikette spydig å kommentere andre spilleres mindre gode utslag. Som sagt så var det så besynderlig at vi først trodde han tullet, når så neste melding kom og han fullstendig blottla sin mangel på golf-forståelse ble det ikke naturlig å beklage høflig. (Det må understrekes at det ikke er veldig uvanlig å slå provisorisk ball på hull 1 på Miklagard =). Runden gikk på 3 t 50 min =)

X-golfer

over 20 år siden

X-golfer

Så, så, du har min medfølelse. Jeg er egentlig bare glad for at jeg ikke var en forhutret kråke i nærmeste furu i skuddlinjen. Mitt innlegg ovenfor er for øvrig bare tidsfordriv på en ellers uspennende mandag.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Det er så langt til nærmeste furu at den nok uansett var utenfor rekkevidde. Riktignok slår vi langt men... =) Derimot har jeg sett noen lettbente ekorn som tilsynelatende gleder seg over at sesongen nå er på hell. De drister seg frem fra sine skjulesteder, legger hjelmene tilbake i kottet og gleder seg til å plyndre snetunge fuglebrett før en ny vår med nye farer atter springer frem =)

flappo

over 20 år siden

flappo

En småvittig kommentar kunne vel vært på sin plass Toughloose, men jeg deler din bekymring, og er ikke overrasket over din opplevelse.
Sto litt lenger bak i køen. Drittsekkene blomstrer dessverre til alle årstider, og de har ikke noe på en golfbane å gjøre. Hele opplpevelsen,golfspillet, alle fasettene kan enkelt gjøres til et mareritt av disse menneskene. Faan ta dem

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Tøflus - det er da ikke langt til nærmeste furu fra 1. tee på Miklagard ? Når jeg lett treffer både 1 og 10 furuer derfra så burde vel singel hcp'erne greie det ?

Satan i Gatan

over 20 år siden

Satan i Gatan

Det er ikke noen høy negativ korrelation mellom bruttoscore og tidsforbruk på 18 hull....

Det er greit å si at en ikke er en treig spiller eller at en spiller rakst, men å bruke at en spiller på 75 slag eller hva det nå skulle være, er inget argument som holder for å motivere at en spiller raskt.

Bare en liten sidekommentar av en som er lei av å vente på spillere som ikke holder rytmen (om de så er scratchspillere eller grønt kort spiller ingen rolle)

God jul, and in case I don't see you, Gott nyttår, God Påske og God begravning :-)

Rumba med Gunn

over 20 år siden

Rumba med Gunn

Til Satan. Enig med deg. Holder de ikke rytmen, så får de holde seg unna dansegulvet.

Bare en liten sidekommentar av ei som er lei av å vente på spillere som ikke holder rytmen. Ett to ett to. Kom igjen, for satan!

Det er for øvrig heller ikke påvist noen høyere korrosjon med en liten bruttohjerne enn med en stor lillehjerne. Forstå det den som kan. ;-)

Salsa med balsa

over 20 år siden

Salsa med balsa

Hvis jeg vil sikte mot hullet i 4 minutter så er det min meneskerett når jeg har betalt greenfee. Ikke mitt problem om andre tullinger tar lett på detaljene i golfen sin.... (slik tenker nordmenn...)

Rumba med Gunn

over 20 år siden

Rumba med Gunn

...som betaler greenfee.

Slowfox med mor

over 20 år siden

Slowfox med mor

Du kjære Balsasalsa.
Kranglefant. Ikke en eneste spiller jeg har møtt ser med særlig velvilje på 4 minutter sikting. Selv ikke du.
Skal vi se her: 4 minutter sikting på 80 slag = 320 minutter.
Regner med at den idiotiske kommentaren kom fra en grøntkortspiller, så 80 slag på banen utenom putting og utslag blir bra.
60 minutter i timen ikke sant... hmmm det blir jo litt over 5 timer sikting.
Ellers har du det bra ?
Fortsett på danseskolen og dans salsa med hvem du vil.
Skal du spille golf med meg en dag må du antageligvis løpe sikksakk.

Bamse brakar

over 20 år siden

Bamse brakar

SS: Jeg klarer ikke å se for meg furuene for bare granskog...

mulligan

over 20 år siden

mulligan

Hei.
Det var noen gode innlegg med et visst saklig nivå til å begynne med i denne debaten, men etterhvert datt man fullstendig ut her... Jeg har selv spilt både i ballen bak og ballen foran Toughloose ved flere anledninger, og kan garantere at spilletiden hans og til de han spiller sammen med alltid har vært veldig bra.

Jeg har også observert en negativ utvikling i mentaliteten til en del spillere nå som sesongen nærmer seg slutten med stormskritt. Dette kommer til uttrykk også ved at det er vanskeligere å slippe gjennom, fordi de skal jo bare forte seg å rekke rundt før det blir mørkt, og det at andre skal stå å vente hull etter hull er sånn sett ikke deres problem...

Spydige kommentarer om utslag er ikke forenlig med god etikette på golfbanen, men på den annen side kan jeg jo forstå at man synes det kan ha vært noe spesielt å se flere slå ut fra hvit tee, for deretter å måtte slå provisoriske baller... Etter å ha sett dere noen hull tipper jeg imidlertid at de valgte å holde kjeft, både som en følge av det gode spillet deres, og siden de selv helt sikkert ikke klarte å holde følge:-)

Mvh
Mulligan

flappo

over 20 år siden

flappo

Enig med mulligan, men det er nå sånn da,at det ene tar det andre, og svært ofte er de siste innleggene i debattene om helt andre tema.
Vanskelig å ikke kommentere f. eks. Salsa med Balsa sitt innlegg om at det er en menneskerett å sikte i 4 minutter. Da er vi igang ikke sant?
Fornøyelig svar han fikk forresten

Salsa med balsa

over 20 år siden

Salsa med balsa

Jeg skjønner at ironien i innlegget mitt var bortkastet - selv om den ble tydelig markert i den avsluttende parentesen...

Sola

over 20 år siden

Sola

Når løvene faller fra trærne blir golferene i dårlig humør. Gammelt (Jungel) ordtak tror jeg.

Trist at det snart er vinter og køllene satt bort for jeg vet ikke hvor lenge - det er godt at det er fora hvor en kan få blås ut litt

slowfox med mor

over 20 år siden

slowfox med mor

Sorry salsa. Ironi er en risikosport

lav HCP'er

over 20 år siden

lav HCP'er

Hvis alle hadde brukt litt mer tid rundt og på green vil scoren utvilsomt blitt bedre.
Elsker runder mellom 4 og 4,5 timer.

Tiger McWould

over 20 år siden

Tiger McWould

veldig smart av en lav handicapper å si........

du brukte nok mindre tid på greenen når du var høyhandicapper du også tenker jeg.
og da brukte du 4,5 til 5 timer uten å bruke denne dyrebare tiden rundt og på greenen.....

merkelig hvordan noen folk glemmer hvordan det var å være nybegynner når de har fått under 10 i hcp altså...........
eller begynte du på 0 og spiller deg oppover?

/tiggr Out

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her