Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvordan beregnes Netto slag på et hull?

Helt fersk

over 15 år siden

Helt fersk

Jeg er helt fersk golfer. Skal spille min første match på lørdag. Det er match hvor det skal spiller pr hull. Vinner på hullet er den med færrest netto slag. Hva er netto slag i forhold til brutto slag og banens par?

Fint om noen kan gi et eksempel. Første hull er par 4, index 11. I slopetabellen har jeg 34 tildelte slag (HCP 36+).

veggiss

over 15 år siden

veggiss

Brutto Par på det hullet er da 4. med index 11 og 34 tildelte vil du få to slag på det hullet og netto "par" blir da 6 slag. hvis du spiller mot en person som har 1 tildelt slag på det hullet så vil dere dele hullet hvis han får 5 og du 6, han vinner på 4 og du 6, og du finner hvis dere begge har 5 slag :)

Xo

over 15 år siden

Xo

Netto slag = antall brukte slag minus tildelte slag
Med 34 tildelte slag total får du 2 slag ekstra på alle hull bortsett fra index 17 og 18 hvor du får ett (1).

Du bruker 5 slag på hull 1
Netto = 5 minus 2 (tildelt på index 11) = 3 slag netto

Hull 2, par 3, index 17
Du bruker 5 slag
Netto = 5 minus 1 (tildelt på index 17) = 4 slag netto

Hull 3, par 5, index 7
Du bruker 8 slag
Netto = 8 minus 2 (tildelt på index 7) = 6 slag netto

Osv. Osv.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Husk at når du spiller match, så får du ikke lengre 34 tildelte slag.

hvis din motstander for eksempel har 25 mottatte slag, så blir regnestykket slik:

du får: 34-25 = 9 mottatte slag.
motstanderen får 0.

det betyr at du har 1 slag på motstanderen på index 1 til og med index 9.

lettere å regne, og resultatet er nøyaktig det samme, siden du ikke beregner noen poeng, men kun forskjellen pr. hull.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Yngve har rett - de to over tar feil, med mindre det er matchspill med spesialregler.

Javel...

over 15 år siden

Javel...

Hva er det som er feil med de to andre da "ekspert" sam?

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Det de to forklarer har ikke etter det jeg klarer å skjønne noe med match å gjøre.
De forklarer netto resultat pr hull.

Hvis en har sphcp 10 og den andre 5, så har han med høyest sphcp 5 slag på han andre.
Da kan han spille ett slag mer på de hull som har lavest index og allikevel dele hullene.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Presisering
Da kan han spille ett slag mer på de 5 hull som har lavest index....

Veggis har nok rett

Xo

over 15 år siden

Xo

Jeg er usikkker på om Yngve faktisk har rett. Dette Kommer ann på hvordan index på banen er satt, er den satt ift. det som faktisk er de vanskeligste hullene på banen, eller er de satt etter hva som gir størst forskjell mellom en scratch spiller og en 36 Hcp'er. Poenget må jo være om de 9 slagene skal gis på de letteste hullene (index 10 - 18) eller de vanskeligste hullene (index 1 - 9). Dette har ingen betydning i Stableford, men kan få konsekvenser i matchspill. Derfor mener jeg at begge spillere skal spille med det hcp som skal benyttes i turneringen å skille på de hullene som de da skal skille på, i Yngves eksempel hull med index 10 - 18. Jeg har ikke regelboka foran meg, så dette blir synsing fra min side.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Jeg har aldri sett annet praktisert enn det som Yngve beskriver.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Javel...., hyggelig av deg å kalle meg ekspert, men hvor du tar det fra vet jeg ikke. Feilen er at man ser på hvor den enkelte har slag i stableford og ikke gir slagene etter lavest index, ref Yngves mail.

furu

over 15 år siden

furu

Yngve har rett ja. Men jeg må si at i Golfliga er reglene annerledes for fourball.

5.2 Four-ball match (se også regel 30)
I Four-ball match beregnes ingen differanser mellom parenes Spillehandicap. Parenes beste nettoscore sammenlignes med hverandre. Det paret med lavest nettoscore på hullet, vinner hullet.

5.2.1 Eksempel
Spiller 1 og 2 representerer lag A og spiller 3 og 4 representerer lag B.

På hull 1 scorer spillerne slik:
Spiller 1 får netto 4 slag
Spiller 2 får netto 5 slag

Spiller 3 får netto 6 slag
Spiller 4 får netto 5 slag.

Den beste nettoscore på Lag A (som er spiller 1 sin score) er bedre enn den beste nettoscore på lag B (som er spiller 4 sin score), og lag A vinner dermed hull 1 og er én opp i matchen!

tja

over 15 år siden

tja

det er forskjellen mellom de to som teller....
dette kun for å gjøre det lettere å føre. match har (på lik linje med golf) heller ingenting med stableford å gjøre....

ergo. det er forskjellen mellom spillerne som bestemmer. derfor er det riktige spørsmålet før en match. Hvor mange slag for jeg av DEG? altså den med lavest hcp.

om du har 36 motatte og skal spille match mot meg som antagelig har 6 så skal du altså ha 30 slag på meg. dvs du får 2 slag på hullene med indeks 1 til 12 og 1 slag på hullene fra indeks 13 tom 18.

dette er i utgangspunktet akkurat det samme som om du skulle ha spilt med 36 motatte og jeg med 6, men det gjør det hele lettere å telle....

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

NGF har laget 29 sider med hcp-regler, men har ikke klart å være veldig klare på dette pkt.
Men noe står det da:

Note 2: I matchspill med handicap som skal avgjøres ved at spillet fortsetter på hull 19 og eventuelt senere hull (sudden death), gis handicapdifferansen på nytt og fordeles i henhold til handicapindeks.

Ingen av de første åtte indeksene bør plasseres på første eller siste hull. I klubber hvor konkurranser kan bli startet på hull 10 gjelder dette også hull 9 og 10.
Dette forhindrer at en spiller kan få en utilbørlig fordel på hull 19 hvis en match går til sudden death.

Helt fersk

over 15 år siden

Helt fersk

Tusen takk til dere som har svart. Jeg skjønner det er et tema som ikke er 100% entydig. Nå vet jeg hvordan netto slag beregnes. Satser på at motstanderen har en mening om vi skal fordele ekstraslagene på letteste eller vanskeligste hull. Det har ikke stor betydning for meg. Fra diskusjonen over synes det som vi ikke blir straffet av regelverket om vi velger den ene eller andre veien.

For nybegynnere hadde det vært en fordel om det sto bedre beskrevet i reglene, men det er en god erstatning å kunne spørre på forumet her. Takk for hjelpen!

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Det er ingen tvil om at dersom du spiller Matchplay, så skal differansen fordeles over de vanskeligste hullene.

At det finnes avarter innen golfen vet vi jo alle, men reglene i matchplay, samt all min logikk, sier at man starter på index 1 når man fordeler slag.

Jeg har 10 tildelte slag på min hjemmebane, og de tildelte slagene får jeg på index 1 til index 10. ikke fra index 9 til index 18.

:)

Dilter

over 15 år siden

Dilter

Fra randa.org:
Stroke play

In stroke play, a handicap is a certain number of strokes that a player is allowed to remove from his total gross score for a round. For example, if a player with a 15 handicap has a gross score of 87, his nett score would be 72.

Match play

In match play, the situation is a little more complicated. In a match played off scratch, handicaps are not used at all. In a handicap match, however, a player may give strokes to his opponent, or receive them from his opponent, depending on their respective handicaps and the handicap allowance that is in force.

Fra usga.org:

(i) Singles Match Play

Allowance: The higher-handicapped player receives the full difference in Course Handicap between the two players; the lower-handicapped player plays from scratch. (See Decision 9-4a/1 and 9-4a/3.)

Example: A player with a Course Handicap of 17 receives four strokes from a player with a Course Handicap of 13. The player receives them on the first four allocated handicap-stroke holes.

The Royal and Ancient hadde altså ikke noe spesifikt om dette, men det hadde USGA. Det er altså differansen i hcp som gjelder.

Dilter

over 15 år siden

Dilter

Fant også følgende i handicapreglene til EGA:

F-2/1 MATCH PLAY
Handicap Strokes to be taken according to the Handicap Stroke Index.
Singles:
The player with the higher handicap receives the full difference between the Playing Handicaps of the two players.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

I fourball matchplay uten "lag-hcp" skulle eventuellt hver av de to spillerene på laget motta/avgi et visst antall slag i forhold til hver av de to spillerne på det andre laget, og disse slagene skulle så fordeles etter index. Dette ville blitt temmelig komplisert å holde rede på så da spiller man heller netto score på alle hull.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Men, i hvilke tilfeller spiller man fourball matchplay uten lag-hcp?

det er jo ikke lag, dersom det ikke er lagets beste score som teller?

kaffe

over 15 år siden

kaffe

@Yngve: Spilles slik på den landsdekkende matchturneringen Golfliga:)

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Så du sier at i lagmatchen, så er det ikke lagscore, men hver mann mot de to individuellt i motstanderens lag?

kaffe

over 15 år siden

kaffe

Det stemmer.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Det er vel strengt tatt slik fourball match avgjøres. Hvis en spiller på den ene siden beseirer begge spillerne på den andre laget, vinner hans side hullet.

jonag

over 15 år siden

jonag

Det er ett fett om de 2 eller 3 eller 4 tar med alle sine tildelte slag for hullet og avgjør netto score for hvert enkelt hull og sammenligner eller om man tar med kun de overskytende slagene til den ene spilleren og avgjør netto score.

Det er forskjellen som betyr noe og den kommer med på de vanskeligste hullene uansett.

Dersom en spiller har 18 tildelte og den andre 19 vil forskjellen uansett være at han med 19 har ett ekstra slag på han andre på hullet med index 1.

Siden match er en sammenligning av slag, dvs differansen er det ett fett altså.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Men hvis den ene har 17 og den andre har 18 mottatte slag kommer vel det ekstra slaget på hullet med index 18. I utgangspunktet vil dette være et av de letteste hullene hvor man mener at den dårligste spilleren trenger det minst. Ved så like hcp spiller vel dette neppe noen avgjørende rolle, men hvis en spiller har 6 motatte slag og den andre har 18, må den dårligste spilleren spille de 6 vanskeligste hullene uten hcp-fordelen.

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

De tildelte slag gis alltid på hullene fra indeks 1 og oppover.

Om en vrir jernen sin bare litt så vil en se at det er det vanskeligere hullet hvor den beste spiller har sin fordel. For han vil det hullet ha mindre utfordringer og trøbbel en for en svakere spiller.

furu

over 15 år siden

furu

Vi hadde en match i Golfliga der fourball ble spilt etter reglene for singel, ikke de reglene som faktisk skulle vært brukt.

Jeg tok en gjennomgang av scorekortet etterpå og det viser seg at det gikk i vår disfavør på tre hull. Det er definitivt ikke ett fett.

Eksempel;
Motstanderen min har 9 slag.
Jeg har 23.
Differansen er 14, jeg har altså ett slag på index 1-14.
På hullet med index 17 fikk han birdie, jeg par. Dermed vant han hullet siden jeg ikke hadde slag på ham her.

Med korrekte regler for fourball hadde vi delt hullet fordi han ikke har slag på index 17 mens jeg har ett slag.

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Hvordan slo dette da ut på hullene 6 - 9 hvor dere ville ha like mange tildelte slag? Vil tro du ikke tapte på noe på løsningen du legger frem selv om hull 17 blir veldig synlig ved din gjennomgang...

furu

over 15 år siden

furu

Det gjorde utslag på hull med index 14, 17 og 18.

Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor dere er skeptiske når reglene er klare og det beviselig påvirker utfallet. For å gjøre det helt klart, utfallet av matchen var hadde blitt 2&1 til oss, ikke delt slik som den ble. Det viser helt klart at det hadde betydning.

Senere i kveld eller i morgen skal jeg legge ut en gjennomgang av hullene slik at dere kan se. Lawinth hevder at resultatet blir det samme uansett hvordan vi regner hcp. Er det slik å forstå? Jeg har nettopp spilt en match som beviser det motsatte.

Index 18 - Begge lag får par. Vi hadde egentlig slag her, de hadde ikke. Skulle vunnet, ikke delt.
Index 17. Begge lag får par. Vi hadde egentlig slag her, de hadde ikke. Skulle vunnet, ikke delt.

Resten kommer en annen gang. Nå griller jeg litt :) Men stå på dere som mener at utfallet hadde blitt det samme uansett. Det er imponerende :)

Gladgolferen i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Matchspill ER 100% klar på reglene. Dersom spiller 1 har 20 tildelte slag og spiller 2 har 2 tildelte slag etter slopetabellen - har spiller 1 1 slag mer på alle hull for å dele hullet.

Om noen er i tvil så send spørsmålet via www.golfregler.com - han er GUD på regler.

jonag

over 15 år siden

jonag

hmm, her er det noe..ser den tilskuer..og furu et al, det er jo ikke ett fett.

Det rette er at den spiller med flest tildelte får disse på de hull han trenger dem mest, dvs de med lavest index. Den spiller med lavest handicap vil måtte spille på "scratch"

Klubben vår følger disse reglene så da gjør vi heldigvis rett.

Da kan jeg dette håper jeg i fremtiden.

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Jeg har ikke hevdet at resultatet blir det samme.
Jeg bare konstaterer at ved din vurdering furu, så vil dere begge ha ett slag tildelt på hullene 6 - 9, og spør hvordan disse hullene gjenspeiles resultatmessig i din gjennomgang.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Dersom en spiller har 18 slag og en annen har 17, så er det med en netto slagscore hullet med index 18 som blir variabelen.

Dersom det er matchplay, så er det index 1 som er variablen.

Der vises det ganske klart at det er forskjell på hvordan du regner, jonag.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her