Simen Myhre
Kjære Jung,
La det være sagt, ytringsfriheten beskytter din rett til å kritisere hvem du vil, og på hvilket grunnlag du vil, så lenge det ikke rammes av injurie-lovgivningen. Så juridisk sett så har du vel ditt på det tørre. På samme måte har andre lov til å kritisere din fremtoning, så det må du i så fall også godta på samme grunnlag.
Når det gjelder om du har noen moralsk rett eller grunn til å kritisere, er jeg litt mer usikker. Stian står så vidt jeg vet ikke til ansvar overfor deg uansett hva slags score han måtte få. Ikke har du bidratt med penger, tips eller andre ressurser som gjør at du har noen som helst eiendomsrett på hans resultater, være seg gode eller dårlige. Du trenger derfor heller ikke å skamme deg hvis han gjør det dårlig, like lite som du ikke har ett fnugg av ære hvis han spiller bra.
Av nevnte grunner virker det derfor rett og slett bare usmakelig når du forsøker å trykke ned de som på egenhånd og av egne ressurser forsøker å satse på drømmen sin. For når jeg tenker meg om, hvorfor skal vi bare kritisere de beste? Er det ikke bedre å ta for seg de som virkelig ER dårlig i golf i dette landet her? Er det ikke de som egentlig fortjener kritikk, for hva i svarte er det de driver med som snubler seg rundt på 100 slag? De gjør vel også skam på sine klubber og ikke minst Norge som seriøs idrettsnasjon, og de skulle ikke hatt lov til å være på en golfbane når de driter seg ut på den måten eller hva? I tillegg står de på driving-ranger og har feil grep, feil sving, og dårlig balltreff! (Heldigvis har vi noen barmhjertige samaritaner som ser det som sin misjon å uoppfordret korrigere denne type adspredelse). (Håper ironien var åpenbar nok)
Kred til Stian for måten han takler dette på, det vitner om profesjonalitet og riktig innstilling. Hvis det er noen her inne som ikke trenger å skamme seg over golfen sin, så er det nok Stian.