Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Mitt besøk på Larvik

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Med en greenfee-billett billett liggende i skuffen bestemte jeg meg for å spille Larvik for første gang på lørdag og her følger min vurdering av banebesøket:

Klubbhuset var fint, med fine garderober, fin restaurant og en velutstyrt og tilsynelatende rimelig proshop. Vi fikk beskjed om at hvis vi ønsket å gå ut før vår starttid så var ikke det noe problem. Baneguide hadde de ikke (inne til revidering) og det er et stort minus når du går en bane for første gang. Det var flere steder vi vimset frem og tilbake for å finne ut hva som faktisk var neste hull og hvor ”vår” fairway var (hull 7 og 11). (Rangen var heller ikke fullt på høyden, de mattene og ballene kan du få billig av meg.)

Hvite tee-klosser var ikke satt opp (skuffende) og vi ”måtte” derfor spille fra gul ”dametee” =) med en lengde på snaue 5900 meter. Årstid og dato tatt i betraktning hadde vi ikke de helt store forventningene til baneforholdene, men det var absolutt spillbart og greenene var overraskende jevne og fine. Roughen var derimot klippet ned så mye at man kunne spre drivene hvor man ville uten at man ble straffet nevneverdig, jeg antar at banen derfor spilte vesentlig mye lettere enn det den normalt gjør.

Frontnine (spesielt) fortonet seg noe ensformig, mye av grunnen er at banen er så flat. Bunkersanden var god, og endelig en bane som har presset greenbunkerene helt opp i greenene. Greenene var harde og jevne og forbausende gode til årstiden å være, det jeg derimot ikke likte var hvordan flere av dem var utformet. Med lange armer (trekløver-fasong) som flere ganger resulterte i at selv om jeg lå på greenen måtte over rough eller bunker for å komme til flagget. Noen vil sikkert si at: ”ja men sånn er det på fancy-smancy bane ditt og datt”, men som samvittighetsfull golfer liker jeg ikke å måtte stå med en wedge og chippe/lobbe på en green. Skjønner ikke hvorfor de har utformet greenene på denne måten.

Backnine var mer variert, hull 10, 11,12 og 13 var gode hull. 18 var heller ikke dumt. Ingen Mikke Mus-hull på banen gjør at helhetsinntrykket er bra. Jeg setter tommelen opp for Larvik og plasserer den rett bak gode baner som Evje og Nøtterøy.

Mvh Toughloose
(Miklagard-medlem)

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Som du er inne på er ruffen en av de viktigste beskyttelsene Larvik har og banen kan fremstå for lett og litt kjedelig når den ikke er oppe. Tror det er en grunn til at de klipper den ned nå før vinteren, muligens for å unngå at den blir for tykk i bunnen til våren.

Hadde du spurt i shoppen om å få spille fra hvit hadde du fått det.

En av hovedgrunnene til at Larvik er vanskelig for de beste er at fra hvit er par tre hullene krevende. 4 par tre hull over 185 meter normalt fra hvit det lengste opp mot 210. Spiller dere fra gul er dette selvsagt mye lettere. De beste norske spilte banen 3 runder på Nordiv league i juni og vinneren hadde +1 etter tre runder. Personlig tror jeg banen er norges tredje vanskeligste etter Meland og Hauger. men i motsettning til disse to er den fair og det er mulig å holde en stor turnering i Larvik.

Ellers må jeg gi deg honør for en edruelig og greit beskrivelse, men skal man bedømme banen skikkelig bør det skje under sommerforhold med høy ruff og mye vind som det ofte er .

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her