Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Fjernmedlemsskap - Noen som har et tips?

Roy

over 20 år siden

Roy

Hei,
Har nylig avlagt prøve oger klarert for GrøntKort. Å tegne fullmedlemsskap i noen klubb er uaktuelt inntil videre av økonomiske/tidsmessige grunner.

Noen som har tips om en grei klubb å være fjernmedlem? Om det koster 600 eller 1000 i året er ikke så nøye, servicegraden/hastigheten er vel så viktig.

Grøntkort

over 20 år siden

Grøntkort

Moa GK i Ålesund.
Utrolig raske og billige.

Espen Hauan

over 20 år siden

Espen Hauan

Randsfjorden gk. Fax over prøveskjema så sender vi kort i dag. 950,- kr. for resten av dette året + 2005 tlf. 61128210

Gunnar

over 20 år siden

Gunnar

www.smolagolfklubb.no

Jeg er fornøyd i allefall..

Hurtig

over 20 år siden

Hurtig

Solum Golfklubb i Holmestrand. Kun 475 pr år inkl. Norsk Golf. Bor du på Østlandet får du en hjemmeklubb i nærheten, hvor du kan delta på ulike arrangementer. Ring 41 12 99 99 og så ordner det seg raskt!

Helge

over 20 år siden

Helge

Anbefaler Moa GK.
Billige og raske. Er medlem selv og har ordnet medlemskap for flere andre der også. Aldri noen problemer og alltid rask service.

Bambi

over 20 år siden

Bambi

Anbefaler på det sterkeste at denne raseringen av ordentlige golfanleggs mulighet til å holde god standard og opprettholde inntektsgrunnlaget gjennom medlemmers avgift avsluttes.

Billig "medlemsskap" som ikke gir deg en dritt tilbake utenom det hvite kortet og Norsk Golf (hva er vel det verdt?) burde ikke vært tillatt!! Minimumspris for å være medlem av en golfklubb burde være en viss prosentsats (80-95% kanskje???) av årsbudsjettet dividert på antall medlemmer. Om de bor i nærheten av banene eller ikke betyr ingenting. Få folk til å betale det det koster å drifte en klubb!!! Og da må faen meg en klubb ha mer enn en åker med 9 spadehull på det korteste gresset

Med VENNlig og seriøs hilsen
Bambi

Lars Chr. Hansen

over 20 år siden

Lars Chr. Hansen

Frogner GK i Sørum har en billig og grei pris, 1200/år som innkluderer fritt spill på en 6 hulls bane. 30 min. fra Oslo

Bambi

over 20 år siden

Bambi

Det er kanskje på sin plass å informere om at en del 6-hulls baner ikke lenger vil ha mulighet til å utstede hcp-kort.... ????

Tigerputt

over 20 år siden

Tigerputt

Etter det jeg hører er det en hel del golfklubber som neste år kommer til å differensiere greenfee, via en svarteliste over de ekte postkasseklubbene. Medlemmer der må betale dobbel greenfee..... Det kan, pent sagt, bli interessant.

ole

over 20 år siden

ole

Bambi,

Hvis du noen gang for sjansen til å se et regnskap fra en golfklubb, tror jeg du vil bli overrasket over hvor stor del av grunnlaget som faktisk stammer fra green fee.

Men denne diskusjoen har vi vel tatt (grundig) før, så jeg burde kanskje bare være stille....

Et alternativ til fjernmedlemskap, er også prøvemedlemskap. Da er man fullverdig medlem, og slipper green fee. Dette forutsetter selvfølgelig at man har en del baner i nærheten, slik at man kan bytte "hjemmeklubb" en gang i året.

Bambi

over 20 år siden

Bambi

Kjære Lille Ole...

Jeg har nok sett noen regnskap, men ikke så altfor mange, det skal jeg innrømme. Men du verden så fint det er for klubb óg medlemmer når man slipper å jage etter greenfeegjester for å få gressklipperne til å gå rundt, samt at medlemmene får spille på sin bane når de har lyst til det. Pengene rår, så betaler men får man også rettighetene til egen klubb/spilletid

Sjekk språkbruken.

over 20 år siden

Sjekk språkbruken.

Bambi.
Dette er et tema som er mye debattert gjennom flere år. Du kan banne så mye du vil, men du kommer ikke bort fra realitetene:

De færreste som tar grønt kort kjøper andel og betaler årsavgift på 3-5000 kroner.
Mange vil slutte å spille golf om man ikke har muligheter for en rimelig inngangsport. Det er kanskje din intensjon? Da vil vi miste mye av folkeligheten golfsporten har opparbeidet seg de senere år.
La heller interessen komme sigende etter hvert slik at man da tiden er inne kjøper seg inn med andel i en klubb.

Jeg tror at med dagens løsning, hvor klubbene markedsmessig stilles ganske fritt er av det beste for golfsporten og for en god utbedrelse av denne.
Størst mulig rekruttering vil også fostre flere fremtidige tourspillere etter min mening. De beste talentene vil i større grad fanges opp.

Pay an play uten medlemsskap har etter det jeg vet den klart største andelen golfere i så vel Sør Afrika som Storbritannia.

Disse land har jo fostret en del gode golfere, eller hur?

Slik var det ikke for hundre år siden da golf var en ganske lukket sport over hele verden.

Slik vil vi ikke ha det igjen!

AA

over 20 år siden

AA

Bambi høres nesten ut som gode gamle Dr. Leadtape og Asbjørn Ramnefjell..... :)

ole

over 20 år siden

ole

Poenget er at det ikke er alle som interessert i spille samme bane hele året, i hvert fall ikke år etter år etter år.

Og hvis det er så mange green fee gjester på en bane at medlemmene ikke får plass, vel da er det vel bare å justere green fee slik at det blir litt mindre attraktivt for ikke-medlemmer. Golf er økonomi det også, tilbud og etterspørsel styrer det meste.

For øvrig tviler jeg sterkt på at du har sett noen regnskap i det hele tatt... (I så fall, for hvilken klubb og hvilke år?)

BB

over 20 år siden

BB

AA:

Hvor er det blitt av den gamle Dr Leadtape. egentlig? Jeg mener å huske at han ble stilt til veggs i en tråd for en del måneder siden, og ble presset til å komme med utdypninger av noen innlegg han tydeligvis hadde skrevet uten altfor stor bakgrunnskunnskap. Og siden har ingen sett ham, eller?

Jeg tipper han fortsatt er her, men under andre nick... :o)

Bambi

over 20 år siden

Bambi

Nei og nei så såre tær man fikk nå da!!!

Nå kan jeg selvsagt sette meg i min sal på min høye hest og hovent se ned på dere og si: "Pøh, jeg vet best og mitt ord er lov" men det ville vel ikke føre så langt.

Jeg er enig i at man bør få en "rimelig" inngangsport til golfen hvor man kan prøve seg og utvikle interessen. "Rimelig" betyr her at både spiller og klubb skal leve med tilbudet, også i forhold til ordinær avgift. Det at man år etter år skal snuble rundt i "billigland" ville selvsagt være flott for enkeltspillern, men jeg tror ikke at golfen, i hvert fall ikke i Norge, ville overleve med god kvalitet.

Rekrutteringen av tourspillere vil vel neppe skades om alle over 20 år må betale 7500+++ i året (fiktivt beløp som er uviktig for poenget). Juniorer, dvs fremtiden?, skal selvfølgelig få lov til å leve billig i pappas lommebok.

Blyditt eller Skramle Raslefjell er ikke bekjente av meg så vidt jeg vet. Ikke er jeg veldig enig med AR heller, i de fleste saker i hvert fall.

At folk ikke gidder spille samme bane et "helt år" eller enda værre "to eller flere år på rad" sier vel mer om kvaliteten på banene enn det gjør om argumentet. Finner man en bane som er godt designet og i god stand vil man gjerne spille den hver eneste dag året rundt! Neida, det er gøy å kikke på andre siden gjerdet av og til, men jeg mener helt klart at om man har en flott hjemmeklubb, ja så blir man like blid hver gang man kommer hjem og ser hvor bra den er etter at man har trodd at gresset kanskje var grønnere på andre siden av de hvite stakene

Om man justerer greenfee slik at medlemmene får litt tid på banen sin, ja da blir det ramaskrik på samtlige diskusjonssider på hele Webben. DET har vi i hvert fall diskutrert i noen tråder tidligere.

Hvilke(n) bane(r) jeg er medlem av og dermed kjenner regnskap til gidder jeg ikke si noe om.

Mvh
Bambi

ole

over 20 år siden

ole

Jeg gidder ikke å fortsette denne diskusjonen så mye lenger, men jeg må bare få sagt følgende:

Hvis man spiller golf noenlunde regelmessig (f.eks. en gang i uken), så legger man igjen minst like mye penger som et medlem. Den eneste forskjellen er at man fordeler beløpet på flere baner.

Eks.:

25 runder a 350 i green fee = 8750.-

(pluss medlemskap i postkasse-klubb)

Avsluttende motto: La golfen bli hos folket! :-)

Joje

over 20 år siden

Joje

Fint motto, Ole. Men er det noen andre enn folk som spiller golf, da? :-)

ole

over 20 år siden

ole

Ja, man har folk, og så har man snobber (og så har man bergenesere, selvsagt). :o)

En gang jeg spilte på Haga, tok jeg igjen en flight bestående av to damer i 50-årene og to pudler! Ikke vet jeg hvem av dem som hadde brukt mest tid på å stelle krøllene sine...

Lars-Chr. Hansen

over 20 år siden

Lars-Chr. Hansen

Bambi:

Så vidt jeg vet er det ingen problem vedr. oppspill på en 6-hulls bane forutsatt at banen er slopet av NGF.

Bambi

over 20 år siden

Bambi

Tror det bør undersøkes nærmere i hvert enkelt tilfelle, men (skyt meg gjerne om jeg tar feil, det ER rådyjakt om dagen...) jeg mener å ha oppfattet at et anlegg på Lillehammer kommer til å miste retten til å utstede kort om de ikke lager 9-hulls bane eller lenger bane eller hva det nå var. Slopet og kortutstedng hadde de i hvert fall før, og jeg tror den blir borte!

Iron

over 20 år siden

Iron

Jeg vet ikke hvorfor Bambi har opparbeidet dette hatet mot enkle baner i grendenorge, eller hva som ligger bak hans ønske om å tøyle den frie konkurransen. Ei heller vet jeg hva som får ham til å mene at en sentral komité skal bestemme hva som er en golfbane. Svaret finner vi nok i barndommen hans, der han fremdeles befinner seg.

Bambi

over 20 år siden

Bambi

Det bare er sånn Iron! Forbundet bestemmer hva som er et golfanlegg i dag også de, så det er ikke en lys idé jeg har fått på egen hånd

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

At the moment you can have a 6 hole course so long as at least one hole is over 229 metres which is the USGA minimum length of a recognised Par 4. This allows a single handicap golfer to use his driver on at least one of the holes.

NGF at the moment follow USGA recommendations for sloping of a golf course and if they didn't then they would not have USGA sloped golf courses in Norway.

I would prefer to get rid of the whole idea of slope myself, I feel it stops golf courses being built and the handicap system is holding Norway back as a golf nation.

Brian Phillips
Golf Course Architect
www.niblickgolfdesign.com

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her