Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Revolusjon?

Jung

over 15 år siden

Jung

Det har i det stille foregått en slags revolusjon i norsk golf. F.o.m. i år er grønt kort forsvunnet, og med det båe praktisk prøve og teoriprøve med eksamener. Man trenger bare å ha fulgt undervisningen i et golfkurs, uten avsluttende prøve. Så kan man gå rett ut på hvilken som helst bane og spille. På noen baner trenger man ikke bevis for å ha tatt dette kurset engang...
Jeg går ut fra at det fortsatt kreves medlemskap i en golfklubb for å få lov til å spille golf i Norge?

Hva mener vi om dette bortfallet av grønt kort og prøver?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Det dette betyr er at veien har blitt noe enklere fra sofaen til golfbanen - og det er hyggelig og positivt. Det som blir spennende er om det fører til en del spillere som ikke har godt nok grunnlag teoretisk og praktisk. Jeg tror ikke det blir et problem og klubbene trenger medlemmer. Egentlig så er man fortsatt med VTG mer grundige enn man var f.eks på 1970/80 tallet.

lost ball

over 15 år siden

lost ball

Blir fint å få med flere. Jo mere vi er sammen...

På den annen side så blir det ett lite hel.... å måtte gå og stange i 5 timer på banen pga ferskinger som slår og går på kryss og tvers uten å ofre en eneste tanke på etikette og spilletid. Da blir lost ball fort sur - veldig sur. Det er på mange måter ille nok som det er, dette trekket gjør det neppe bedre.

Oggi

over 15 år siden

Oggi

Lost ball; - erfaringene fra egen klubb tilsier at det ikke er ferskingene som er det største problemet. Tidstyvene er firerballene med 4-10 hcp som i sin egen selvopptatthet leser og leser og overleser greener. Krabber rundt som Villegas 4. dag på Masters. Som bruker like lang tid på å måle opp og vurdere et mulig/umulig slag fra skogen eller havner i endeløse diskusjoner om regelfortolkninger.
Ferskingene er stort sett livredde for "proffene" som kommer halsende bak og som ser surt på på dem, bredbent og med hendene godt og demonstrativt plantet på hoftekammen. Derfor plukker mange opp baller de fremdeles kunne slått på.
VTG-opplæring er ikke bare kurset, det er også måten vi tar imot nybegynnerne på banen. Enten blir de nervevrak og forsvinner etter kort tid, eller så går dette bra. Som oftest går det bra. Vi spiller jo fremdeles - både du og jeg :-)

kingben

over 15 år siden

kingben

ser egentlig bare positivt på dette.

til 7ende og sist er de jo opp til hver enkel klubb og sette begrensninger på hcp.

er en klubb veldig plaget med dette er det bare å sette grnsen på 36 så er vi tilbake der vi var....

Jung

over 15 år siden

Jung

Ser vi konturene av en utvikling dithen at noen klubber velger å melde seg ut av NGF og greenfee-samarbeidet og bli rent private (som Oustøen)? Dette har vel lite med bortfall av GK å gjøre, men kan det tenkes at klubber ikke gidder å ha slike nye medlemmer og gjester, og derfor velger å lukke banen? Det har de vel full rett til, eller....?

Unnskyld et naivt spørsmål: Er det slik at klubbene betaler en avgift til NGF for hvert medlem de har, og at dette er hovedinntektskilden til NGF?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Det siste spørsmålet ditt er riktig, Jung. Jeg vet ikke eksakt hvor mye hver avgiften er, den var 165 kroner for fem år siden, og har steget en del siden da. Muligens rundt 200 kroner.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Tror ikke Oustøen inspirerer mange andre - det er det ikke medlemsmasse for andre steder enn i Oslo-regionen. Å lukke banen for risikoen for sakte spill pga høyt handicap har Oslo GK gjort i minst 15 år. Det har ikke hjulpet veldig.

barce

over 15 år siden

barce

Oggi: Hvordan kan "proffene" komme halsende bak når de bruker så lang tid på å lese greenen etc?

Kamte

over 15 år siden

Kamte

Sam; Riktig at Oslo GK hat hatt strenge restriksjoner i lang tid, men hvordan kan du si at det ikke har hjulpet på spillehastighet? Oslo GK er defintivt den banen med raskest runder belegg på banen tatt i betrakning. Sjelden særlig over 4 timer.
Trolig skyldes det heller en god marshalltjeneste over lang tid hvor spesielt skotten innprentet "trykk" i spillehastigheten og etablerte en god kultur for raskt spill. Alltid vært imponert over Bogstad når det gjelder dette, medl.sammensetningen tatt i betrakning.

Forøvrig så er det som kingben sier ; opp til klubbene å lage hcp-begrensinger på greenfeespillere. Egne medlemmer slipper ut , men her bør man bidra til å skape en kultur for gått spill. Dersom den nye ordningen gir flere golfspillere så er det av det gode, men kunnskapsnivået vil være noe lavere for nybegynnere. Her kan jo vi veteranene prøve å hjelpe på en positiv måte..!

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

i vår klubb har vi praktisert opplegget "Happy golfing" for nybegynnere.
Dette går ut på at de som spiller med typ. grønt kort spiller fra spillefeltet uansett hvor de havner.

d.v.s dersom en havner i bunkeren, så kan man slå derfra, eller man kan løfte ballen ut, legge den i fairway og slå derfra.

I tillegg så er det et enkelt krav om at man i happy golfing bruker maks 15 minutter på hvert hull, og dermed unngår opphoping.

Dette har fungert veldig bra, og spillehastigheten hos oss er sjelden over 4t15m, noe jeg selv synes er behagelig og bra.

Dette er selvsagt et tilbud til medlemmene, og vil ikke hjelpe for gjester som kommer for å spille på banen.

Jeg tror ikke Grønt kort kurset avgjør hvorvidt folk følger etikette eller ikke.
Etikette er noe som er individuellt, og min oppfatning er at dette er noe som kommer av god erfaring med mer erfarne spillere, og ikke som et resultat av et tradisjonellt grønt kort kurs.

Igjen så har vi eksempel fra egen klubb, hvor det i gjennomføringen av grønt kort kursene har vært mye større fokus på etikette og hensyn til medspillere enn det å lære å spille golf.

Jeg tipper at det i de fleste tilfellene er umulig å se hvilke spillere som har tatt grønt kort prøven og hvilke som ikke har det dersom 4 står på rangen og slår baller og halvparten har tatt prøven mens resten kun har den nå påkrevde innføringen.

Lanc

over 15 år siden

Lanc

Sam; Riktig at Oslo GK hat hatt strenge restriksjoner i lang tid, men hvordan kan du si at det ikke har hjulpet på spillehastighet? Oslo GK er defintivt den banen med raskest runder belegg på banen tatt i betrakning. Sjelden særlig over 4 timer.
Trolig skyldes det heller en god marshalltjeneste over lang tid hvor spesielt skotten innprentet "trykk" i spillehastigheten og etablerte en god kultur for raskt spill. Alltid vært imponert over Bogstad når det gjelder dette, medl.sammensetningen tatt i betrakning.

Forøvrig så er det som kingben sier ; opp til klubbene å lage hcp-begrensinger på greenfeespillere. Egne medlemmer slipper ut , men her bør man bidra til å skape en kultur for gått spill. Dersom den nye ordningen gir flere golfspillere så er det av det gode, men kunnskapsnivået vil være noe lavere for nybegynnere. Her kan jo vi veteranene prøve å hjelpe på en positiv måte..!

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Yngve
Det er ikke krav til GK for å delta på Happy Golfing, heller ikke krav til medlemskap i klubben for deltagelse. Det som gjelder da er at en er invitert av et medlem som også deltar. (Gjelder deg også, med gjest)
Gjesten kommer også med ut på banen som deltager av Happy Golfing.

Et meget bra konsept om jeg skal uttale meg.
Var selv med som GK spiller første sesong dette var i klubben og fant en meget generøs og positiv vei til min Happy Golfing i dag.

Oggi

over 15 år siden

Oggi

@barce - der knep du meg i en solid logikkfeil. Poenget mitt var at klubbens erfaring tilsa at det ikke er nybegynnerne som er de største tidstyvene, men en annen gruppe spillere.
I min iver etter å sette denne saken på spissen, ble eneste resultat at jeg stakk meg selv...
Touché.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Lanc, min erfaring er at Oslo er en relativt treg bane og ofte ender med 4.30-5 timer, men da har vi forskjellig erfaring.

Tregingene finnes i alle hcp klasser. Det sitter i hodet og ikke i svingen, men det er klart at en GK spiller som skal lete etter alt han smeller langt inn i skogen ikke er lynraskt.

ariel

over 15 år siden

ariel

Det er mulig at det er bra med kortere vei fra sofaen til golfbanen.
Men, det ser ut til at veldig mange av de som slipper til uten avsluttende prøve spiller forran meg ute på banen. Det går tregere og tregere.

???

over 15 år siden

???

Jeg er ikke redd for hastigheten. Det som er avgjørende er hvordan opplæringa til de nye foregår. Hos oss vil det legges mye vekt på etiketten og praktisk trening. Dette er mer viktig enn om du får ett eller to straffeslag for å grunne kølla i bunkeren.

Nybegynnerene starter med klubbhcp. De vil som oftest spille med en fadder og i de mindre travle periodene. Ingen fare å starte fra fairway kanten eller å bruke mesteparten av tida på korthullsbanene der det finnes.

Velkommen til en mer praktisk opplæring enn det var før. Heldigvis er det slutt på weekend kursene.

AndersB

over 15 år siden

AndersB

Oggi: Er helt enig med deg. Har selv vært i flight bak en 4er med karer som tror de er Tiger og skal studere putten fra alle kanter. Gjerne noen unge gutter som overvurderer egne evner en smule også. Mine erfaringer er også at GK spellere er "redde" for å være trege, og ofte sitter og venter lenge på neste tee for å slippe deg igjennom. Tror ikke GK spillerne er noe problem så lenge de holder seg til 5 min regler og gjerne booker seg inn litt utenom primetime slik jeg gjorde da jeg startet.

Når det gjelder spilletid så er jeg enig i at en runde på 4-4,5 timer er fornuftig. Det jeg derimot synes er utrolig slitsom er alle som tror at golf er langrenn. Mange der ute tror det er om å gjøre å løpe rundt raskest mulig, pese de foran....helst slå inn på green før ballen foran har rukket å gå av osv. Hva skjer med disse folka? Når jeg er på golfbanen så er det for å kose meg, jeg er med kompiser og slapper av. Man går jevnt raskt, og holder farten til de foran....og man har fri fra kone og barn. Mange der ute på pese kona(jeg slipper heldigvis:-) for å "få lov" til å stikke av en lørdagsformiddag....og hva er da poenget med å stresse så sinnsykt med å komme seg rundt?

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

På Holtsmark slippes vel det meste utpå banen, og der er vel ikke rundetidene de kjappeste. Men det kan jo hende det er alle lavhandicaperne som har skylden, ikke vet jeg.

zzzTAG

over 15 år siden

zzzTAG

Gammel tråd, men lenge siden jeg har vært innom og lest. Jeg bodde i Nederland, når jeg begynte å spille golf. Der var det enkle retningslinjer som man ikke MÅTTE følge, men ble anbefalt å følge. Det var ti punkter men husker bare noen viktige:

1. Ikke spill på 18-hullsbanen før du kan gå ni hulls par3-banen på under 50 slag.
2. De uten etablert hcp ble oppfordret til å spille med lakeballs.
3. De uten etablert hcp ble oppfordret til å ta fridrop rundt alle bunkere.
4. Ikke bruke mer enn 5 slag på å komme fram til green. Var de fortsatt ikke inne kunne de ta med ballen og droppe på greenen.

Det var noen flere, men poenget mitt er uansett at selv om dette ikke var PÅBUDT, ble det stort sett fulgt av folk. De fleste baner her hjemme har ikke en skikkelig treningsbane, så punkt 1 faller vel bort.

Punkt 2 burde ihvertfall innføres. Det er håpløst med nybegynnere som har så dyre baller at de ikke vil miste for mange av dem.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her