Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Liten forsvars tale til Miklagard

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

Spilte Miklagard for første gang 2 runder denne uken. Tror jeg kan si at det er den beste banen jeg har spilt i Norge så langt. Flotte hull (minus nr1) som alle gir flere alternativer/taktiske vurderinger når en står på tee. Banen har tydelig god drenering og holdt godt selv om det var tildels meget våte spilleforhold. Har lest og hørt mye hetsing av deres drift modell og er egentlig lei det. Vil man spille der ;kjøp andel ,betal 10 lapper i året og kos deg. Før jeg kjøpte meg inn i Hakadal( som jeg tror kan blir like bra) brukte jeg sikkert 15 - 20 lapper i green fees rundt omkring i sesongen. Spiller en mye golf vil en få et meget godt utbytte et medlemskap i Miklagard,spillemessig og økonomisk. Til alle andre ,de som klager over prisen på greenfee: Hva i all verden er det dere klager over. Vil dere ikke betale det greenfeeen koster, spill og kos dere steder. Vil dere på liv og død spille der ,grav i lommeboka eller kjøp dere inn. Simen

Uff, da

over 20 år siden

Uff, da

Det mest intetsigende innlegg jeg har lest på lenge. Hadde vært bedre poste et blankt...

Gønne fingre

over 20 år siden

Gønne fingre

Spilte også Miklagard i dag. Fine forhold med noe tilfeldig vann, men hva er vitsen med å male greenene grønne? Det er første gang at jeg går av en bane med grønne fingre.

Tiger McWould

over 20 år siden

Tiger McWould

hmmm......

Uff, da er i hvertfall helt på jordet.......

litt befriende å lese en nøytral som skryter av Miklagard....

jeg har personlig kjempelyst til å spille der selv, men har ikke hatt anledning enda i år.

helt enig med deg Simen når du snakker om kostnaden med å spille.
slutt å klage, og spill heller der du har lyst i stedet for å kaste bort energi på debatter som det ikke finnes dekning for.

sånn som når Putte startet den nye hete Miklagard debatten, så kastet folk seg på som fluer.... lol av hvor lettlurte folk er.... hihi

velvel....

nok nå.

MGK er sikkert flott... jeg gleder meg..

pytteliten

over 20 år siden

pytteliten

De maler ikke greenene sine, de blir spøytet mot sykdommer med et middel som inneholder sjøgressestrakt. Fargen er uvesentlig og stoffet er ufarlig.

Roger

over 20 år siden

Roger

Er også helt enig med Simen. Er selv Losby medlem, men har ingen problem med å se at Miklagard er en flott bane. Utvilsomt den beste i Norge.

lobo

over 20 år siden

lobo

Nå har vi ikke diskutert miklagard her på en god stund så at det i det hele tatt skal være behov for noen forsvarstale treffer meg som underlig, du sier at du har gått lei av hetsen mot miklagard. Det er synd du ikke innser at dette innlegget er potensiell grobunn for ny kritikk (noe jeg har tenkt til å benytte det til)

Nei jeg skal ikke kritisere Miklagard for til det vet jeg alt for lite om banen. Jeg skal kritisere de kjerringene som sitter med se&hør på fanget og hyler om høye greenfeer, adgang til alle, skadefryd om noe går skeis og jantelov langt inn i endetarmen.

Om bare de som lot seg provosere av den stakkarslige drittkastingen til disse folkene bare kunne la det gå, men så enkelt er det ikke. For vi elsker tydeligvis å bli provosert alle sammen. Det er jo åpenbart at de menneskene som klager ikke er rasjonelle individer, de evner ikke å se større sammenhenger enn seg selv og er egoistiske men tror selv de er altruister. De evner ikke se sammenhengen mellom årsavgift/ greenfee, mellom medlemmer/ gjesters interesser eller mellom tilbud og etterspørsel.

Uansett, whatever til hele debatten...
couldnt care less

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

Til "lobo",nå lever jeg ikke livet mitt her i forumet,men er mesteparten av min tid ute i det store området som også er kjent som samfunnet. Det er mest ute på andre baner at jeg opplever at miklagard blir omtalt negativt pga sin driftsform (høy greenfee/årsavgift kakse klubb osv). Det var i hovedsak det jeg siktet til i min lille "forsvarstale", ikke det som har blitt skrevet i diverse debatter her...... Uansett :ikke whatever til hele debatten ..... could care less. Simen

SJ

over 20 år siden

SJ

Vel, den mest populære tråden jeg har sett her inne, med over 200 innlegg, handlet vel først og fremst om "elendige Miklagard". Så helt hetseløst har det vel ikke vært....?

lobo

over 20 år siden

lobo

Nei men hetsen kommer fra mennesker som ønsker at alle skal ha lik lønn for ulikt arbeid,samme goder osv og mener at det er rettferdig. Hvordan skal man kunne argumentere mot det? Det er jo fånyttes å forklare at så lenge noen tilbyr et produkt og markedet er villig til å betale for dette så er det faktisk økonomisk lønnsomt, iallefall så lenge det ikke dreier seg om et nødvendighetsgode og det finnes mange substitutter som har et prisnivå alle intresserte klarer å betale. Om det virkelig er så viktig å spille så kan du jo ta en alternativkostnader101 og fortelle dem at om de hadde brukt den tida de bruker på å syte til å arbeide så ville de sikkert fått råd til en eller to ekstra runder på miklagard i løpet av året ;)

bergenser

over 20 år siden

bergenser

Miklagard, NGA(golfsiden.com), og noen medlemmer har selv sørget for å "legge hodet på hoggestabben". De har sagt at Miklagard er den meste banen i Norge(trolig i hele Europa?). De har skrytt over greenene, design osv. Det er helt greit at medlemmene snakker fint om banen sin, men det går en grense, og den grensen mer blitt kraftig overtråkket her.
Det finnes etterhvert mange bra baner i Norge, noen har også nesten like høy årsavgift og greenfee som Miklagard uten at de blir "slaktet" i ulike diskusjonsforum. Grunnen til det er at ingen andre klubber i landet kjører den "profilen" som Miklagard(eller dens medlemmer). De sier: Vi har Norges(europas?) beste bane, vi har 14 på stimpen, designet er unikt, vi har høy årsavgift og greenfee(for å understreke at banen er en eksklusiv medlemsbane), vi er medlem av PGA ETC, den og den ET-proen har skrytt av banen, osv.
Jeg tror at en slik profilering er med på å opretholde vanlige folks meninger om at golf er en rikmanssport.
Så Miklagardsmedlemmer har seg selv(og Golfsiden.com) og takke for alle "sure" innlegg som kommer i ulike debattfora.
Selv har jeg aldri spilt banen, og har derfor IKKE uttalt meg om de kvalitetene som Miklagard helt sikkert har, jeg har bare påpekt hvorfor jeg tror Miklagard får så mye "pepper" her på disse debattsidene.

Joje

over 20 år siden

Joje

Til bergenser. Når jeg leser ditt innlegg, føler jeg at jeg forstår litt bedre hvorfor det er krig i verden. Bedre eksempel på generalisering og smålighet er det lenge siden jeg har sett.

Litt rart at det kommer fra en bergenser. Dere har jo selv en skikkelig flott bane der borte, med medlemmer som er veldig gode til å påpeke akkurat det samme som du beskylder "hele Miklagard" for. (Ref: Langeland, Færevåg)

Men det er kanskje litt greiere, fordi vi er mere vant til at bergensere er store i kjeften?

Bare for å presisere: Jeg synes det er helt greit at medlemmene skryter av banen sin, uansett om de kommer fra Bergen eller Harstad. Eller Oslo. De må selvfølgelig tåle at noen er uenige, men så lenge argumentasjonen er saklig, er vel det greit nok.

Mye av "kritikken" mot Miklagard har - etter mitt syn - holdt et atskillig lavere nivå enn det "skrytet" du nevner her.

bjarne

over 20 år siden

bjarne

Hahaha, snakker om generalisering!

"Men det er kanskje litt greiere, fordi vi er mere vant til at bergensere er store i kjeften?"

Du veltet ditt eget innlegg allerede før du var kommet skikkelig i gang...

Bergenser

over 20 år siden

Bergenser

Til Lobo.
Kjekt at du nå skjønner hvorfor det blir krig:)
Jeg har bare sagt hva jeg TROR er årsaken til at Miklagard får så mye "pepper", og dette var nok til å få deg til å gå "av hengslene". ....(bra du skal bo i England et år, slik at britene også får oppleve ditt svingende humør:) )
Som sagt så har jeg ikke spilt Miklagard, og kommer sikkert ikke til å spille den heller. Ikke fordi jeg tror den er dårlig, men fordi det for meg er både dyrt og vanskelig å reise til Kløfta for å spille en runde golf. Da rusler jeg heller bort til min hjemmeklubb og spiller en (etter min mening) helt grei bane. Den har 18 hull, bra greener, god drenering(et must i Bergen) etter hvert bra FW, om enn litt kort og trang. Av og til unner jeg meg en tur til Meland og spiller en meget bra bane.

lille trille

over 20 år siden

lille trille

Nå er det vel ikke bare medlemmene som skryter av banen? Norsk Golf har rangert den som nr 1 i Norge og Peugeot Golf Guide har gitt den 18 poeng. Det vil si at det er også ikke-medlemmer som skryter av banen. De har kanskje heller ikke lov til det? Jeg bare spør..

Joje

over 20 år siden

Joje

Til Bjarne: Enig, dårlig formulert.

Var egentlig et spørsmål til Bergenser om det var slik han tenkte, og jeg hadde et syltynt lite håp om jeg ikke ville bli misforstått, da jeg etterpå presiserte at jeg synes det er greit at alle medlemmene skryter.

Men - håper jeg fikk fram poenget nå da.

Til Bergenser. (Tror du egentlig skrev til meg, ikke til Lobo): Jeg var klar over at du kun sa hva du TROR årsaken var.

Jeg tror dessverre at du traff spikeren på hodet, og det var forsåvidt kun holdningen jeg ønsket å kommentere. Men det ble så drepende kjedelig med alle slags forbehold, og så kunne jeg ikke dy meg for å utnytte sjansen til å erte på meg en bergenser eller to..:-)

Til Bjarne (igjen). Det siste var en spøk - sånn for ordens skyld :-)

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Lille Trille,

How do you know it is not a member that gave the ranking in Peugot Golf Guide, it is a secret who wrote the article.

I like Miklagard but 18 points for that course is just a joke...and whoever gave it that many points is naive or very biased towards the course. It is a well designed golf course on farming land, not much else

I would give it about 16 points at the most when being compared to other 18 point courses in the book. No course in the book gets 20 points so that means whoever has ranked the course has ranked it one point behind the greatest courses in Europe and that is absolutely rubbish...in fact a joke...

One point behind the following courses:

Ballybunion
Carnoustie*
Ganton
Kingsbarns*
Muirfield*
Nairn
Portmarnock
Royal Birkdale*
Royal County Down
Royal Dornoch*
Royal Lytham
Royal Porthcawl*
Royal St. Georges
Royal Troon
Turnberry*
Valderamma

I have played the courses with an * and sorry, Miklagard doesn't even come close to them. Not in playing standards or even surroundings.

I think the point system has to be used within each country and not across the whole of Europe...do you really, really believe that Miklagrad is ONE point behind Valderrama...give me a break.

If Miklagard gets 18 points then what is Holtsmark or Kristiansand going to get when they are finished...or what is Evje or Notteroy going to get...

Brian Phillips M.Sc.
Golf Course Architect
www.niblickgolfdesign.com

bjarne

over 20 år siden

bjarne

Hehe, jeg er med deg nå, men jeg må si at "misforståelsen" hang i luften. Men man skal alltid benytte sjansen til å henge ut en bergenser, det er sant det.. Det var bare *litt* dårlig timing akkurat her :o)

Mr dollar

over 20 år siden

Mr dollar

Mr Phillips... Again.... The problem with Mr Phillips is that most people thinks that this guy actually knows what he is talking about. I know that you got the right to use that title, but where is you experience? What great golf courses have you designed? Geilo?

But anyway, I`m sending your your reply over to the Peugeot Golf Guide and maybe they can answer you who that actually rated the course.
By the way, I think you need a class in marketing, this can not be good for your reputation..

Tigerputt

over 20 år siden

Tigerputt

Mr. dollar, det der er slag under beltestedet - helt unødvendig.

Brian, I am willing to bet a crate of good claret that the Peugot guide is to serious to have members rating the courses... are you on ?

SJ

over 20 år siden

SJ

Folk flest tror ikke, men VET, at Brian Phillips kan mer om design enn de fleste her inne til sammen. Med relevant design-utdannelse, og ikke minst den erfaringen han kan skilte med, BØR man ta innleggene hans på alvor. Og folk flest skjønner også at han ikke titulerer seg for å reklamere, men for at man lettere skal kunne plassere hans meninger i den store sammenhengen.

Jeg har ikke spilt noen av de banene han nevner over, men utfra det jeg har sett på TV og lest i golf-blader, er det ikke være mye tvil om at Miklagard ikke er like bra som de beste britiske og spanske banene.

Og det er faktisk ikke noe mer enn det Brian Phillips sier i innlegget sitt over. Han rakker ikke ned på Miklagard, som flertallet her inne faktisk gjør. Tvert imot, han skryter jo av banen! ("well designed") Han sier ganske enkelt at banen ikke er blant topp 20 i Europa (topp 16 for å være nøyaktig), og det har han sannsynligvis evig rett i.

Joje

over 20 år siden

Joje

Til SJ. Miklagard fikk 18 poeng i Peugeot-guiden, hvilket den fikk sammen med ca 80 andre baner. 16 baner fikk 19 poeng, og Miklagard var altså IKKE en av dem. Det skulle da også bare mangle.

Ellers er jeg enig med Brian Phillips i at de aller beste banene kanskje burde fått 20 poeng istedet for 19. Personlig har jeg spilt tre av de andre banene som fikk 19 poeng, og jeg synes ikke at disse er bedre enn Miklagard. Jeg har spilt veldig mange med 18 poeng, og vi snakker fortsatt om gode baner.

Brian Phillips har selvfølgelig all rett til å mene hva han vil, men fagmenn krangler seg i mellom i alle bransjer. Det at han kan mer om golfdesign enn de fleste andre nordmenn, gjør ikke ham til noen som helst guru.

For å si det sånn: Jeg tror nok det er like stor avstand mellom Brian Phillips og verdens beste golfdesignere, som det er mellom Miklagard og verdens beste golfbaner.

Eller er den større? Tja, det blir opp til deg og meg å mene noe om. Hvis vi gidder, da.

Joje

over 20 år siden

Joje

Korreksjon i linje 5: "Personlig har jeg spilt tre av de andre banene som fikk 18 poeng" - altså ikke 19 (selvfølgelig:-)

Smaken

over 20 år siden

Smaken

Smaken er som baken, delt..
Og Brian liker ikke området hvor Miklagard ligger, det får jo være hans sak. Men nå er det jo ganske mange dyktige spillere, både nasjonale og internasjonale, som mener at banen er fantastisk bra.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

No, I do not have the experience of the Trent Jones team but I am not knocking the design team, I am knocking whoever gave Miklagard 18 points and I think it is wrong.

You don't have to be an experienced architect to be able to judge golf courses, you have to have experience in playing many other golf courses....something that I have done.

I am not going to argue about my experience in golf course design on this website but I have been involved quite a number of golf courses with other architects and yes Geilo is my only solo design at the moment but as I said before I am only 35! When does an architect become an architect? The lead designers for all the major architects don't get their names on the design but it is them that do the designing...
Define a golf course architect...and I will tell if I meet your criteria or not.

No harm meant at Miklagard whatsover but my points were mainly stating that I think the rating is wrong and the rater got it wrong..

Smaken,

The course is good, very good but it is not an 18 point course in my opinion...and that is all it is, an opinion.

The way I use the ratings goes something like this:

19 points - a course that is so fantastic that you would fly across the world to play it.

18 points - Exceptional course that you would fly across Europe to just play it.

15 - 16 points - All very good courses that you are willing to make the effort to make a long drive to but you don't lie awake thinking about the course the night before as would for a 19 or 18 point course.

You have to ask yourself would you rather play Cruden Bay, Royal Aberdeen, El Saler, Gleneagles (kings), North Berwick, Woodhall Spa, Prestwick, Royal Liverpool, Rye, Saunton, Sunningdale (Old and New), The Grove, Wentworth (all 18 point courses)

or

Miklagard?

It is a fantastic course but it is not an 18 point course when compared to the list above...is it?

Joje,

I would love to know which of those courses are. I agree that there is a big difference between a small architect company like ourselves and the 'big' boys. There is a difference in what they can provide in things such as shapers, foremen and a signature course. A course designed by RTJII is worth a lot more than a course designed by Niblick Golf Design, they are ranked in the top two in the US and number 1 in Asia...I don't think we even get a ranking!!! ha! ha!

But we might do one day...and we hope to make you guys and Norway proud of that fact....maybe our project in Sicilly is our major breakthrough...you never know.

Brian Phillips M.Sc.
Golf Course Architect
www.niblickgolfdesign.com

Miklamedlem

over 20 år siden

Miklamedlem

Helt enig Mr.Philips. De som ranket Miklagard kan ikke ha vært ved sine fulle fem når de gir den 18 poeng. Miklagard er den beste banen i Norge, men desverre sier ikke det så mye hvis man løfter blikket fra sin egen navle.

Joje

over 20 år siden

Joje

Til Brian. Mitt poeng var at du - selv om du vet langt mer enn meg - ikke er noen guru, og det er du tydeligvis enig med meg i. Det er fint.

Når du signerer din artikkel med tittel og firmanavn, er det dessverre mange som mener dine ord blir veldig både riktige og viktige. Det var kun denne holdningen jeg prøvde å imøtegå i forrige innlegg.

Fordi det til syvende og sist likevel handler om smak og behag.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Det kan virke problematisk at Peugot-guiden sammenligner baner over landegrenser, spesielt hvis det ikke rates etter samme kriterier i de ulike landene (ulike ratere). Når det er sagt så er jeg av den oppfatning (ja jeg er medlem av Miklagard) at Miklagard har fortjent sine ekstra poeng sammenlignet med de andre norske banene i guiden (jeg har ikke spilt Larvik ennå så med det forbeholdet). Hvorvidt 18 poeng er for høyt har jeg ikke tilstrekkelig sammenligningsgrunnlag for å uttale meg om, da jeg ikke har spilt andre 18 poengsbaner i utlandet, ei heller baner som burde hatt det.

Samtidig så ser jeg at Almenara får lavere poengsum enn f.eks Tyrifjorden, noe som gir indikasjon om at det kan være grunn til ihvertfall å ta den internasjonale sammenligningen med en klype salt.

Når det gjelder Miklagard så blir beliggenheten gjerne brukt som argument MOT banens høye rating. Beliggenhet i naturen er vakrere andre steder, eksempelvis er det områder ved Tyrifjorden som er vakrere, men der blir mange blendet av utsikten og dermed går glipp av at mange av hullene ikke er spesielt gode. Miklagard ligger i et åpent landskap og utsikten er ikke den vakreste, men det bør heller ikke blende for de veldig gode golfhullene som er der. Dessuten så er det enkelte som vil påstå at en bane som ligger 10 minutter fra et lands hovedlufthavn har en temmelig god beliggenhet for f.eks internasjonale turneringer etc.

Synes heller ikke man skal forringe Brian Phillips sin status som golfbanearkitekt på bakgrunn av at han ikke har tegnet de helt velrennomerte banene ennå. Han skal til og med ha lov til å ha meninger om baner tegnet av de store mestrene. Dette er modig av Brian, personlig hadde jeg nok ikke turt å legge meg ut med professorene i mitt fagfelt med bare en cand.scient grad i ryggsekken.

Miklagard viser igjen at den er en het potet, vi lidenskapelige medlemmene forsvarer banen vår med en glød som bergenseren ville nikke gjenkjennende til. Vi tar ethvert angrep på banen som en personlig fornærmelse, for vi oppfatter det som et angrep på muligheten til å spille golf slik det er ment og spilles, for den muligheten får man nettopp på Miklagard.

mvh Toughloose

Boggie

over 20 år siden

Boggie

Enig med Brian at 18 poeng er i drøyeste laget for Miklagard, Her var imidlertid diskusjonen om "skrytet" osv rundt M ,og Peugotguiden og "Golferen" ble brukt som nøytrale/ikke medlemskilder - det må jo være lov.
Interessant diskusjon om hva Peugot burde gitt osv., men deres "objektive" mening er altså 18 og Miklagard er nok ikke den eneste banen som får "feil" karakter (selv kjenner et par grove feil).
Så vidt jeg har sett så mente jo Brian at Miklagard (2003 standard) var den beste banen i fjor(?), så vi er vel ganske enige ,da...

Forøvrig deilig med en skikkelig debatt om Miklagard igjen.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Brian - are Cruden Bay, Royal Aberdeen, El Saler and Wentworth 18 points ? Well, then I understand your sceptisism. However, they have put Nairn on 19 points - and I find Cruden and R. Aberdeen to better courses. This shows that this is a matter of taste - to some extent. However, I do agree with you - Miklagard is not quite up there with those courses but it has them within viewing distance and it is definitely a good course and in the 16-17 range.

lobo

over 20 år siden

lobo

Bergenser jeg tror du i din iver snakker til joje og ikke meg.

world

over 20 år siden

world

Ser her at Brian Philips sammenligner Kristiansand, Holtsmark, nøtterøy og Evje med Miklagard. Han sier vel også at disse banene er bedre, hvis jeg forstår han rett.
Jeg har spilt Nøtterøy og Evje, og har i tillegg sett på de andre anleggene. Dette gjør at jeg begynner å få tvil om Brians meninger... Jeg har selv spilt golf i nesten 20 år og har veært så heldig å få spilt over 200 baner, deriblant Valderrama, KingsBarns og Prince de Provence. (alle med 19 poeng i Peugeot Guide) Jeg tør å påstå at jeg har en god bakgrunn for å uttale meg om golf, design, service osv.

Ut fra dette mener jeg at påstandene om at Miklagard ikke fortjener 18 poeng er helt grunnløse. Banen har et fantastisk design, kvaliteten er svært høy og servicen meget bra. At utsikten rundt anlegget ikke er å skryte av har ingenting å si for det golftekniske. Du har baner rundt omkring i verden med fantastisk utsikt, men det er jo ikke bra kvalitet på banen på grunn av det?

Jeg er ikke medlem på Miklagard eller noen annen norsk bane, men jeg vil gi honnør til Miklagard for sin unorske holdning og et flott anlegg!

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

World,

Thank you for replying in the way you have, politely and with dignity. No I do not think Evje or Kristiansand or the other courses are better but they are very close if not equal.

My point is what rating are the courses I mentioned going to get if Miklagard receives 18 points?

If 19 points is perfection in the guide then 18 points is near perfection no? I do not believe that Miklagard is near perfection, not yet anyway. It is not built on near perfect ground and the surroundings are not near perfect either.

The only way to compare points is to look at the other courses that have received 18 points and in my opinion (personal opinion) I do not think Miklagard deserves to be on the same list...yet.

Technically Miklagard is extremely good but not near perfect, there are holes on the course that are mediocre when compared to other courses that have 18 points.

I am not disputing the fact that it is a good course but it is not exceptional when comapred to courses like Kingsbarns. I find it hard to believe that you think that Miklagard deserves to be only one point behind courses like Valderrama and Kingsbarns.

I would have to disagree with about the terrain and surroundings when evaluating a course. The terrain at Miklagard is hilly but not extremely hilly, it is not perfect golfing terrain (hence the amount of earthmoving that was needed to create it) the surroundings are not pretty.

I think that surroundings and terrain are important when judging a golf course, you may not but I do. It is the terrain of a course that gives the skeleton of a course (only a certain amount of earthmoving can change that) without it you are already fighting nature.

I agree with you that all credit should be given to Miklagard and the people that financed and designed it. However, is this the best that can be designed in Norway? Have we reached the summit of golf course quality in Norway. No, not in my opinion, I hope not anyway.

If 18 points is correct then do you also agree that it is equal to courses like

Loch Lomond
Hillside
Wentworth
Woodhall Spa
Gleneagles
Royal Liverpool
Sunningdale
Prestwick
Moortown
St. Andrews Old Course
Doonbeg

I am not trying to bring Miklagard down, I am trying to place it on the correct rung, I do not think it belongs on the same rung as the courses I have just named. I think it belongs on at least one rung below them.

Miklagard has put Norway on the map, it has taken design and construction to another level...the question is do we push for better or do we sit back and gloat in what we think is perfection?

Brian Phillips M.Sc
Golf Course Architect

world

over 20 år siden

world

Har for liten tid til en lang kommentar nå, beklager. Men en ting henger jeg meg opp i: Hvorfor nevnes Old Course St Andrews som en meget bra bane. Jeg vet at det sannsynligvis er helligbrøde å kritisere den, men det gjør i alle fall jeg. Det historiske aspektet er faktisk det eneste poitive jeg kan finne ved den banen. Design- og kvalitetsmessig kan den jo ikke konkurrere med moderne baner i det hele tatt. Hva gjør feks en metersdyp bunker med rette kanter 30 meter fra utslaget på et par 5 hull?

Boggie

over 20 år siden

Boggie

Brian, du lister opp en del baner med 18 poeng (sannsyligvis som du liker spesielt godt) - selvsagt er det forskjellig kvalitet på baner i Peugot som får 18 poeng. Er Miklagard like god som den dårligste av disse så fortjener den 18 selv om Loch Lommond sikkert er en mye bedre bane. Selv har f.eks spilt Moortown av de du nevner ,og synes ikke den er det spor bedre enn Miklagard (mener du virkelig det?). På Gleneagles likte jeg Centenary bedre enn Kings' mens guiden er motsatt.

Min personlige oppfatning er at M hadde fortjent 16-17 med potensialet opp til 18, men at den er på nivå med enkelte andre 18 baner. Guiden er et synspunkt og det ikke finnes ikke noen fasit her - bare et grunnlag for diskusjon.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Boggie,

Moortown receives many points because it was designed by Dr.MacKenzie and apparently is cleverly designed in that you can score badly on it without knowing why. This brings up the arguement again about wether or not history should have any influence on the rating of a golf course.

Moortown is designed by MacKenzie and it has held the Ryder Cup...should that matter...?

I have not played it yet but it is on my list.

By what you are saying about Gleneagles is that you prefer American style golf courses that used a lot of earthmoving to create the style rather than a natural golf course that is routed with nature. I prefer the Kings because I enjoy the way James Braid used nature to come up with a quirky golf course without the possibility of using dozers that they have these days.

I think sometimes it is just too easy for architects to remove natural or quirky movements in the ground just to satisfy golfers that don't like unfair golf.

Have you played Cruden Bay? I would love to hear your opinion about that course or North Berwick.

Brian Phillips

Boggie

over 20 år siden

Boggie

Jeg har ikke spilt noen av de du nevner, Brian.
Enig i det du sier når det gjelder Gleneagles. Synes Kings' avgjort var en flott bane som fortjente rankingen sin, likte bare bedre å spille Centenary . Vi har bare litt forskjellig smak, men jeg liker "klassiske" baner også(!). Synes f.eks. Portmarnock er glimrende.

Tiger McWould

over 20 år siden

Tiger McWould

hmm.....

World:
jeg tror kanskje du misforstår litt opplegget med the old course.

dette er en bane som i utgangspunktet har blitt slik den er helt av seg selv.

det er kun gjort justeringer i ettertid for tilpasning og forlengning av banen.

jeg gikk the old course for ca. 1 mnd. siden, og jeg er enig i at dette ikke er den flotteste og beste banen, men ærlig talt. er ikke ærverdigheten og stemningen litt av verdien bak det å spille golf på slike baner? Se på de fantastiske omgivelsene? se på de vakre kurvingene som banen er fyllt opp med...

Andre flotte baner jeg har spilt er Kingsbarns og Gleneagles PGA.
Disse to banene TRONER for meg når det gjelder spillefølelse... Det var rett og slett fantastiske baner å spille. både design, spillbarhet, kvalitet, naturen rundt, klubbhus, stemning, ja ALT her er som å komme til golfhimmelen.....

jeg har ikke spilt Miklagard, og jeg har ingen negative ting å si om banen. jeg vil heller rette en skarp lampe mot de som absolutt skal mene så sterkt om banen, enten det er negativt eller positivt.
Janteloven er det mange her som er tilhengere av, det kan jeg i hvertfall se. man snakker om at "det ikke passer seg" å skryte av banen sin, og hvis ikke det er misunnelse og janteinnstilling, nei da vet ikke jeg.

Det jeg derimot kan si meg enig i, er synsingen rundt sammenlikning av disse flotte skotske banene med en bane som er skuffet sammen på et jorde på Romerike...

Hvis Miklagard virkelig er så fantastisk som disse banene jeg har spilt i Skottland , så skal jeg ta av meg hatten for det.
Sjelden kan det finnes en flottere opplevelse enn å gå en bane som har de kvalitetene som Kingsbarns står for. Vakker natur, fantastiske fairwayer, helt uforståelig raske og flotte greener, layout som gjør at man tror banen er 100 år gammel, når den faktisk ikke er eldre enn 5 år, samt den gode følelsen man får ved å spille på et slikt sted.
Ja, får jeg tilbake den følelsen av Miklagard når jeg skal spille der, så blir jeg virkelig imponert.

Jeg er ikke sarkastisk i det hele tatt i det jeg skriver her. jeg er ganske fersk i golf, og har vært heldig og opplevd en del baner allerede, og regner banene i St. Andrews for å være golfens mekka for min del.
Jeg skal skrive et uutholdelig langt skrytebrev hvis jeg liker Miklagard like godt.......

Til slutt vil jeg kommentere til Brian.
The caddies we used at Kingsbarns, and also the waitor in the clubhouse, whom we asked a lot of questions regarding the course, both told us that there was a whole lot of earthmoving done to create the Kingsbarns course. However, it was shifted in a matter so that it would seem like nature had created the whole course in the same way as the old links courses were naturally created.

I am not claiming anything here, but according to these two, who worked at Kingsbarns, that was the case.

/tiggr Out

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Tiger McWould,

That was a wonderful piece of writing. I agree with everything you said.

I know the Kingsbarns project very well, Kyle is good friend by e-mail. I have never met Kyle but we correspond quite often by e-mails. A new book has just been published where Paul Daley the editor asked 50 of the worlds architects and writers to choose one their favourite holes in the world and write a description about it.

I chose the sixth at Kingsbarns as one of my favourite holes in the world. I absolutely love Kingsbarns because of how it was created. The site is divided into two levels. The top part is farmland and the bottom part nearer the sea is old links sand flattened and covered with topsoil.

What the design and construction team did was to dig out all this great sand from the bottom part of the land to be used on the whole course.

To create a cocoon effect while playing the course fake dunes were needed to hide the views inland. The design team also wanted it so that the sea could be seen from every hole (which was achieved). They also wanted to establish lean playable whispy rough this speeds up play is more enjoyable to play from. The other main thing in the design was to create wide fairways (really wide fairways!) by doing this you create angles of attack into greens. If you can create angles of attack into greens you automatically start to create strategy.

The greens were seeded with the following grasses:

40% Slender Creeping red fescue
30% Chewings Fescue
30% Browntop Bent

They are cut at a height of around 5 mm and are very fast. When the Dunhill Links comes to play there the cutting height is raised!! The greens are deemed too fast for televised golf!!

It is absolutely true about the earthworks. 400 000 m3 of earthworks were needed to create Kingsbarns. There was a lot cut and fill in the same locations to create dramatic height differences. Just to let you know, both levels were pretty flat when they started and nearly every dune you see at Kingsbarns is fake!! The total height difference between the two levels is about 13 metres.

To recreate the dunes and humps and hollows the way it has been done the team brought in a man called Dr. Robert Price who is an expert on linksland and geomorphology (the study of physical features of the earth) to help them understand how dunes are formed in that area. Some of the dunes were created by dumping sand in an area and letting nature take it's course over the winter and then seeded after the winter.

Wall to wall irrigation was used for the grow in of the grasses even in the roughs. The whole course was hydroseeded apart from greens and tees that were dropseeded.

The construction was started in 1997 and was done by a company called Southern Golf. The project manager is a guy called Stuart McCollum (I always get his surname wrong) who used to work on The Old course before getting into construction. He is now the Head Greenkeeper at Kingsbarns and is a great guy and always has time to talk about the project. He says the construction was one of the most stressful times of his life.

The main shaper is probably one of the most well known shapers in Europe a guy called Mick McShane, who is a genuis with a dozer. His brother Jock did some of the shaping for me at Grini.

The greens are not built to USGA standards but with the local sand. All the sand was tested by Ann Murray at ETL and a decision was made to go with the local sand. They created a local rootzone of 30 cm that was then placed on at least 60 cms of links sand. This was deemed to be the best hight not only for drainage but also the best growing medium.

Kingsbarns is probably the best manfactured golf course in Europe and will always be a favourite of mine. I would put it in my top ten of courses I enjoy playing. I am looking forward to taking my kids there or even my grand children one day and see it they can spot what is manufactured or not....I think they will get a shock!!

Brian Phillips.

Tiger McWould

over 20 år siden

Tiger McWould

Brian,

Thank you for filling out blanks regarding the creation of Kingsbarns....
It's interesting to read how the scots and probably other countries too, are spending money on technology and thinkthrough to make sure the courses created will hold the best possible standards.

I have a feeling that this is not entirely the case on the courses made in Norway.
With exceptions of course.

A lot of the norwegian courses are made out of landscape that does not fit a golf course at all.
However, the course designers and workers tend to get an exciting golf course out of it anyway.

But in some places in Norway, I am sure it would be possible to make a real Links course, like the ones mentioned in Scotland......
like Jæren for instance..... that is a lot of dunes and links-like nature which is just waiting to be explored by a links golf course designer...

what do you think?

/Tiggr Out

Chip

over 20 år siden

Chip

Dette kommer kanskje som ett litt mere useriøst inlegg i en ellers så overaskende saklig debatt (til denne siden å være)

jeg har spillt en linksbane i norge som jeg likte godt, og det var Lofoten Golf Links. Ikke noen helt enorm kvalitet på de forskjellige hullene, men den var veldig spennende

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her