Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Droppe på greenen?

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

Har alltid trodd at man ikke kunne droppe på greenen, men jeg ser, og hører, på viasat golf nå at det er fullt tillatt. P.Mick gikk i vannet, men kunne droppe innen 2 køllelengder, og dermed på greenen.
Har det alltid vært slik??

lp

over 14 år siden

lp

Jo, da, man kan alltid droppe på greenen i dette tilfellet. Men, om Mickelsons dropp var berettiget, det er en helt annen sak. Slik jeg oppfattet situasjonen så krysset ballen aldri linjen. Om det var tilfellet, så kan man ikke droppe ut av vannhinderet på den måten, da får man isteden for pent gå tilbake og slå fra der ballen sist krysset grensen til hinderet.

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

De må ha blitt enige om at ballen hadde krysset linjen, på green-siden ja.
Ok, takk for oppklaringen. Trodde green, og dropp, ikke passet sammen...

007%

over 14 år siden

007%

Usmart tråd som passer til en tiger-fan og nick-rapper

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

Et innlegg i din klasse og stil, som forventet. Det som er synd, er at du fortsatt er her.

Scrambler

over 14 år siden

Scrambler

Det er vel i tilfeller hvor man tar fritak fra feks sprinklerlokk eller tilfeldig vann at det ikke er lov å droppe inn på green.

Og lp, ballen til PM var over den røde linjen. Jeg har opptak av runden i går og den er over og ruller tilbake

Langt og hardt

over 14 år siden

Langt og hardt

Ikke lov å droppe på green, der plasserer man

Scrambler

over 14 år siden

Scrambler

PM droppet ballen på greenen i går.

Langt og hardt

over 14 år siden

Langt og hardt

Det var ikke fringen han droppet på altså?

lp

over 14 år siden

lp

Takk, Scrambler. Jeg så ikke det så godt av TV-bildene.

LH - regel 26-1c + 20-2b - ingen plassering i dette tilfellet; regelen krever at man dropper (banen inkluderer også greenen)

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Hvis det ikke er lov til å droppe på greenen bør noen si fra til Kanadagjessene på Bogstad snarest.

Scrambler

over 14 år siden

Scrambler

Han puttet fra ca 35-40 cm fra fringe, så han droppet nok på greenen. Jeg tenkte det samme ang fringe og sjekket opptaket

Langt og hardt

over 14 år siden

Langt og hardt

Det er jo en skam hvis jeg har praktisert dette feil, men lp, se 20-2c(iii)Regler er gøy.

Langt og hardt

over 14 år siden

Langt og hardt

Mener bestemt at jeg har lest i regelboka at man ikke kan droppe seg inn på green og heller ikke rulle inn uten at jeg klarer å finne regelen nå.

Scrambler

over 14 år siden

Scrambler

Det er meget mulig du har rett i det du skriver Langt og hardt. Det kan være at PGA har en egen regel ang dette.

Jeg fant denne diskusjonen ang temaet ved litt googling. Regler kan være gøy og lærerikt å diskutere. :-)
http://www.thegolfchannel.com/golf-forum/drop-ball-on-green-174522/?go=1&dz=4F622975-5CBF-4FC9-B12D-FD22A1219072

Langt og hardt

over 14 år siden

Langt og hardt

Takker Scrambler. Det nærmeste jeg kommer å finne regelen jeg mener å ha lest er 25-1b(i), men den gjelder unormale grunnforhold.

Uansett, ved dropp fra sidevannhinder ved green har jeg droppet etter denne regelen.Altså, ikke droppet på green. Har ballen rullet inn på greenen har jeg droppet på nytt (20-2c(iii)) i god tro på å ha fulgt reglene.

Det blir ikke et golfslag i påsken, kun regellesning ü. God påske karer.

Scrambler

over 14 år siden

Scrambler

Jeg tror det med å ikke droppe på green bare gjelder når man tar fritak uten plikt.

Men, det er bra å diskutere litt. Man lærer.
God Påske

lp

over 14 år siden

lp

Som linken over beskriver, ved anvendelse av 26 og 28 kan man droppe på puttinggreenen.

Om ballen når den droppes - som i Mick. sitt tilfelle, først traff på spillefeltet for så å rulle inn på puttinggreenen (20-2c iii), så skal ballen droppes om. Om den treffer puttinggreenen først, så skal ballen spilles som den ligger (om den da ikke er nærmere hull)

Nei, det er svært sjelden at tourer har andre regler enn de reglene vi spiller under. Golf skal være golf samme hvor man spiller.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her