Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfbag i bagasjen på fly

Circa 62

over 14 år siden

Circa 62

Hva gjelder når en vil ha med golfbag på Ryan Air og Norwegian, (evt. andre flyselskap). Leste litt om det på deres nettsider, men hører stadig historier om at det var en annen praksis når en kom til skranken etc.

Noen som har erfaring de kan dele?

Lisa

over 14 år siden

Lisa

Ryan Air og Norwegian bør du booke på forhånd.

Dårlige erfaringer med Norwegian - booker ikke utenlandsturer med
de lengre. Alle naboer, familier etc. har fått endret sine bookinger
med forsinkelser på tid må ta overnatting i Oslo eller andre byer.

Jeg opplevde at flyet til København fra Malaga var satt ut av rute i sommer, men vi har ikke problem med en ekstra gratis overnatting, hva med alle de andre?. De har i tillegg kansellert samtlige fly på tirsdager i April fra Faro. Utrolig at det er så lite skriverier i media om alle deres kanselleringer, de har for mange ruter men for lite fly.

TAP Air tar ingen betaling for golfbag og er sammen med SAS den
"gunstigste løsningen" når du reiser innen Europa.

Enur

over 14 år siden

Enur

Har bestilt 3-dagers "Winter Package" på St.Andrews (inkl. Old Course) nå i midten av april. Bestillingen ble gjort tidlig i høst, og greenfee som er "Not refundable" måtte også betales da.
Samtidig ble flyreise bestilt med Norwegian, da tidene passet fint slik at vi kunne dra hjem om kvelden etter den 3.runden.

Nå, et halvt år etter, får vi plutselig beskjed fra Norwegian om helt endrede tider, både når vi skal bortover og ikke minst når vi skal hjem, noe som medfører at vi mister all golfspilling den 3.dagen, og taper også innbetalt greefee for denne dagen! (Godt at vi la Old Course-runden til den midterste dagen ihvertfall).

Hendelsen gjør at jeg også blir svært betenkt til å benytte Norwegian i fremtiden, vil heller gå over til å karakterisere det som et useriøst drittselskap!

Petter F.

over 14 år siden

Petter F.

Bare postive opplevelser med Norwegian. Book først billett på nett, så golfbagen etterpå. Biibbiillig! TAP er jo som regel bra, men prisene er også såpass. i tillegg må man lande i Lisboa og så ta nytt fly til Algarve (Faro) Direkteruten til Norwegian er fantastisk (lørdag). I tillegg er det hjemreise på ettermiddagen slik at man får spilt golf på avreisedagen også.
Vanligvis er det jo lørdag til lørdag som teller. Dette er også fordi de fleste utleiere har turnover på sine utleievillaer på lørdagene. Ser at i April har de lørdag til lørdag som vanlig.

Ryanair har som regel helt håpløse flytider nesten uansett hvor man skal.

Noen stykker som teller litt på knappene nå med avreise tirsdag 30.3 og hjem mandag 5.3. Flybillett inkl. golfbag rundt 4000,- Blir bare 5 dager med golf, men det er jo bedre enn ingenting. Frister litt mer enn småsørperte i Norden.

Trippelbogey

over 14 år siden

Trippelbogey


KLM er uansett kongen når det skal reises på golftur. De var det før og ble enda mer sikre på tronen etter denne nyheten:

http://www.norskgolf.no/node/291

TB

Patriarken

over 14 år siden

Patriarken

Enur;

Ulempen med Norwegian er at de ikke er IATA og derfor kan du heller ikke kreve erstatning utfra det regulativet. Men EU sitt kan du bruke opp mot Norwegian. Litt avhengig av når du bestilte billettene og når endringen skjedde og hvilke alternativer du fikk av Norwegian, kan du kreve de for erstatning for det du taper her. Krev erstatning!

At selskapet sliter med mange kanselleringer er det ingen tvil om. De har for få fly....useriøst drittselskap er vel ikke jeg enig i, men at de har blitt for store på for kort tid og nå må ta på seg "ansvaret" som SAS alltid har hatt som klagemur er nok noe de ikke helt har beregnet og ikke takler.

Jung

over 14 år siden

Jung

Spørsmålet gjaldt vel golfbag? Med Norwegian koster det ca. kr 200 hver vei. Betales ved skranken. Behøver ikke da registrere golfbaggen som kolli ved bestilling, da blir det kr. 60 ekstra.
Tidligere var det gratis med SAS, vet ikke nå.

Enur

over 14 år siden

Enur

Det er ikke så stor hjelp i å vite prisen for hva en golfbag koster hos Norwegian, når:

a) flyene ikke går / eller tidsplanen blir kraftig endret (som i mitt eller Lisa sitt tilfelle nevnt over)

eller

b) når Norwegian lar samtlige 60 golfbager bli stående igjen på flyplassen (som de gjorde for 60 golfere som skulle på golfferie fra Rygge til Tyrkia for en drøy uke siden)!

Dilter

over 14 år siden

Dilter

Vedr. (evt. andre flyselskap):
Thai Airways tar USD 70 hver vei.
SAS tar NOK 160 innenriks og i Europa og NOK 320 utenfor Europa (hver vei).

Dette gjelder selvfølgelig når du reiser på billigbillett.

SAS har følgende regler:
EuroBonus Gull-medlemmer og reisende i Business eller Economy Extra kan ta med seg ett stykk sportsutstyr eller musikkinstrument gratis. Dette kommer i tillegg til den normale (koffert/bag) innsjekket bagasje.

ShortSwing

over 14 år siden

ShortSwing

Ryanair tar seg greit betalt 400 hver vei, men allikevel de som kommer billigst ut, for min del. Har reist på en del golfturer med de og ikke hatt noe trøbbel. Forventer ikke gull når jeg betaler med gråstein. Dublin om 3 uker 1200 t/r inklusive golfbag. Tidene er ikke geniale nei, men små flyplasser og golfbaner rett ved. Aka, en runde ved landing. Avreisedagen er vi allikevel utslitt.

Forbrukerombud

over 14 år siden

Forbrukerombud

Å fly Ryanair er som å skyte seg selv og alle andre forbrukere i foten!

Dersom man bestiller tidlig blir f.eks. TAP og SAS latterlig billig uansett med tanke på hva som er inkludert. Bare synd at SAS har så dårlig forbindelse til Scotland.

Hemmi

over 14 år siden

Hemmi

Dilter, jeg fløy med Thai for ikke lenge siden og betaltwe ikke noen ting for golfbaggen, hveken til eller fra Thailand, eller innenriks i Thailand og vi reiste på økonomiklasse.

Jantje

over 14 år siden

Jantje

Også Air France har nå innført gratis transport av golfbag, skriver golferen.no

Gruber

over 14 år siden

Gruber

Enig med shortswing. Fløy til alicante nå med ryanair t/r med golfbag for 1400 kr. Sas hadde blitt 2400 kr, norwegian rundt det samme. Hadde SAS kommet på 17-1900 hadde jeg nok valgt de, pga at de flyr fra gardermoen....

Forstår meg bare ikke på alle som klager på ryanair. De er iallefall punktlige og effektive. Norwegian faller etter min mening mellom to stoler.

Når det er sagt, har norwegian den store fordelen at man kan bytte billetten sin i en annen reise inntil 30 min før avgang mot et gebyr på 250 kr pr billett. Har selv gjort dette flere ganger.

Megaslice

over 14 år siden

Megaslice

To ganger har vi bestilt med Ryanair, og BEGGE gangene har reisetidspunktet blitt forandret - og vi har endt opp med dyre billetter med andre selskap ettersom vi ikke kunne fly på de tidspunktene som Ryanair kom opp med. Samme for en kollega av meg som skulle dra til Barcelona fredag ettermiddag, og Ryanair endret avreise til formiddagen klokken 11. Rimelig håpløst.

Mulig de er punktlige - når de først flyr - men man får som regel det man betaler for.....

Øyvind

over 14 år siden

Øyvind

Reiste med Norwegian til Dubai. Etterbestilte golfbag, null stress. 200,- bolts hver vei, men det var det verdt.

Men det jeg synes er et problem er at bagen kun kan veie 15 kg!

Da jeg dro hadde jeg kun bagen med køller og nødvendig tilbehør samt et skopar liggende oppi. Veide inn til 17 kg, og fikk beskjed om at jeg var over maksgrensen. Fikk ikke noen konsekvenser siden hun i skranken tydeligvis hadde en bra dag, så det fikk gå denne gangen.

Men om du har med et par dusin med kuler og kanskje to par sko om du skal spille mye eller lign, masse stress!!!

Verdt å tenke på!!

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Den 15-kilosgrensa er egentlig håpløs. Min bag veier over 12 kilo uten noe tilbehør, og reisetrekket veier over 5.

Men jeg har aldri måttet betalt overvekt for det, så det spørs om de er klar over problemet.

Bjørn R

over 14 år siden

Bjørn R

Jeg var en av de ca 60 som ikke fikk golfsettene med fra Rygge til Tyrkia onsdag 17/4. Norwegian har såvidt vi forstår bare VALGT å sette igjen golfbagene pga overvekt/plass. Alle hadde betalt ekstra for dette, så Norwegian kan ikke skylde på at de ikke "visste". Golfsettene kom lørdag kveld, og hadde det ikke vært for at noen kunne plukke opp alle golfsett på flyplassen lørdag kveld, hadde vi vel ikke fått utstyret før vi skulle hjem 24/3.
Vedr. grense på 15 kg, så tar Norwegian 60 kr./kg for overvekt.

St. Able Ford

over 14 år siden

St. Able Ford

Snakket med noen svensker en gang som skulle på en chartertur til Tyrkia hvor hele flyet av fullt av 170 golfere. De måtte alle sammen begrense seg til 7 køller pga av den samlede overvekten. Detter var kjent allerede da de meldte seg på turen. De var derfor ute og trente med 7 klubbor. Så det er nok ingen tvil om at mange golfbager på et fly kan blir tungt....

Ellers er jeg enig i at 15 kg som vektgrense er helt håpløst. Har akkurat samme erfaring som GB. Burde i hvert fall vært 20 kg!

Dilter

over 14 år siden

Dilter

Hemmi: Jeg betalte USD 70 i går.

Hemmi

over 14 år siden

Hemmi

Dilter.
Jeg møtte opp på Gardermoen med koffert og bag. Fikk to tags til bagene og beskjed om å levere bagen i spesialbagasjen. I Bangkok og Phuket gjorde jeg det samme og de tok i mot bagen uten tillegg. Dette var i Desember og Januar. Jeg var også forberedt på å betale for bagen, men siden de ikke sa noe om det, "tilbød" jeg meg heller ikke å betale noe. Så min pris på frakt av bag ble kr. 0, og ikke ca kr. 1000 som heg hadde renet med for 4 flyturer med bagen.
Det var min historie på dette, men jeg skal ikke påstå at de ikke tar betalt:-)

Traveler

over 14 år siden

Traveler

Norwegian igjen:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=595284

Bestisen Bernt

over 14 år siden

Bestisen Bernt

og igjen ... http://www.golferen.no/wip4/detail.epl?id=478253

Hiks

over 14 år siden

Hiks

og noen gikk på aprilspøken for i år ;p

Thaigolfer

over 14 år siden

Thaigolfer

Har spilt golf i Thailand både i november/desember og mars/april, og fløyet med Thai Airways. Begge ganger uten å måtte betale en eneste krone for golffbagen. Har tidligere reist med Lufthansa og Austrian Air til Thailand, og de tar seg godt betalt...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her