Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hersketeknikker på forum

007

over 14 år siden

007

De vanligste hersketeknikkene

•Latterliggjøring.
•Blande sak og person, ved å kritisere personen og ikke det han eller hun står for.
•Gi skyldfølelse til motstanderen.
•Utestenge den eller de en ikke liker.
•Usynliggjøring gjennom å overse den andre.
•Dobbelt straff. Det er galt hvis du gjør det, men også hvis du lar være å gjøre det.
•Å holde tilbake informasjon.
•Stjele ideer fra andre gjennom å presentere andres ideer som sine egne.
•Rakke ned på andre.
•Overse den andre.
•Bruke vanskelig språk.
•Bruke tydelig negativt kroppsspråk når motstanderen snakker.
•Sette noen i bås, generalisere.
•Sette folk opp mot hverandre.
•Ha regler, men bryte dem når det passer en selv.
•Si at egne meninger gjelder maaange andre, ikke minst andre møtedeltakere.
•Oppsummeringskuppet. "Nå må vel alle ha sagt sitt, så.."
•Liksomdemokrati - du får være med, men jeg bestemmer.
•"Fint at du engasjerer deg, men.."

Hva er det mest av her?

Putta

over 14 år siden

Putta

Negativt kroppsspråk.

007

over 14 år siden

007

Jeg ler og overser den, Putta.

wahtever

over 14 år siden

wahtever

Å rette på skrivefeil er også en klassiker, som jeg synes jeg er flink til å avstå fra å benytte. På den annen side er det sikkert greit for den som blir korrigert, man lærer jo noe. De gangene jeg har forsøkt meg har det alltid vært noen med dysleksi, så jeg har endt opp med dårlig samvittighet.

Sånn sett er jo "dysleksiforsvaret" en god teknikk for å vinne mot korrektur-strategien.

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Jeg kjenner ikke igjen noen av disse hersketeknikkene her inne, 007. Dette må dreie seg om et annet forum...

(Hva synes du om den, da :-)

007

over 14 år siden

007

•Ikke "forstå" problemstillingen

sånn nå er den med! ;)

Furu

over 14 år siden

Furu

Dette er tåpelig 007. Du kommer med like håpløse innlegg som du er som person. Forstår du ikke at du skaper dårlig stemning på forumet? Du har alltid holdt på slik, det er typisk for slike som deg. Ikke spør om jeg kan nevne tidligere eksempel for det gidder jeg ikke. Alle vet om det.

Jeg er sikker på at jeg har så godt som alle her med meg når jeg sier at du gjerne kan delta her men du må tilpasse deg. Selvsagt flott at du viser adekvat engasjement men måten du stigmatiserer enkelte brukergrupper i dine innlegg gjør at vi like godt kan sette en stopper for videre utvikling av denne tråden.

Furu

over 14 år siden

Furu

Nå var det sikkert ingen som skjønte ironien?

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Jeg ble litt usikker nå ihvertfall...

Men jeg kan jo spørre: 007 nevner 19 forskjellige "hersketeknikker" i trådstarten. Hvor mange av disse teknikkene tøtsjer han innom i sitt eget innlegg?

5?

Furu

over 14 år siden

Furu

Det var ikke meg som skrev innlegget 07:46. Ikke stjel brukernavn.

Kubein

over 14 år siden

Kubein

Så registrer deg da...herregud.

jonag

over 14 år siden

jonag

Hehe, bra tråd. Det er endel halvgale halvgode her inne assa...

En som ikke står er å la andre latterliggjøre seg selv, kanskje ikke en ekte hersketeknikk, men det virker som bare det.

hackz

over 14 år siden

hackz

Er du sikker på at du tar opp temaet på riktig forum 007?

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Jeg synes man skal være litt forsiktig med å bruke ordet "hersketeknikk" i tide og utide. Det blir litt som mobbedebatten vi hadde tidligere. Beskyldninger om mobbing kan fort bli nettopp mobbing, og det er kort vei fra å være offer til å bli den som plager.

Når det er sagt, så synes jeg selv det er mest irriterende når andre "tolker" meg med ekstreme overdrivelser, og gir meg meninger jeg aldri har sagt.

Det er et par her inne som er ganske dyktige på dette, uten at jeg er sikker på om det blir gjort med hensikt. Jeg skal heller ikke se bort fra at jeg gjør det selv noen ganger.

Furu

over 14 år siden

Furu

@ Kubein. Supert med et surt drittinnlegg uten noen som helst verdi for noe eller noen i universet :) Til opplysning så trodde jeg at jeg hadde registrert dette brukernavnet. Slike innlegg er og blir et stort problem. Sure oppstøt fra folk som mangler dannelse både på internett og i hverdagen. Skjerp deg Kubein.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Om man kaller en del av punktene hersketeknikker eller retoriske verktøy er en spørsmålsstilling i seg selv. Det blir litt feil å lage en liste som inneholder en hel del normale debattgrep og kalle det hersketeknikker.

Listen er åpenbart ikke tilpasset forumaktivitet og her inne finner man vel stort sett innslag av følgende i varierende grad:

•Latterliggjøring.
•Blande sak og person, ved å kritisere personen og ikke det han eller hun står for.
•Rakke ned på andre.
•Sette noen i bås, generalisere.
•Sette folk opp mot hverandre.

Jeg bruker garantert noen av disse, har ikke alltid dårlig samvittighet for det og så blir sikkert noen sure. Det er et debattforum er det ikke?

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Enig med deg her, Sam. Dette er et debattforum, og et debattforum som verken forargrer eller gleder blir temmelig tamt.

Jeg har derfor laget en parole for oss her, basert på en tidligere diskusjon vi hadde om dårlige tapere. Den lyder slik:

Diskuter på Scangolf. Bli sur og blid med samme sinn!

Vad tycks? Fikk ikke helt klem på den nei :-)

Kubein

over 14 år siden

Kubein

Hvis du hadde registrert deg så ville du lagt merke til at du tastet passord hver gang du postet en tråd....
Blir litt som å la bildøra stå åpen med nøkkelen i og si: ikke stjel bilen min da....

hehe....ikke vondt ment, håper dette ikke ødela dagen din :-) Bare kødder

Fuuru

over 14 år siden

Fuuru

wahtever...

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Jeg synes parolen din er fin jeg GB.

Kubein

over 14 år siden

Kubein

Det skrives faktisk: whatever......;-)

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Da får jeg si som Nils Gunnar, Sam: Det er jo hyggelig det.

Selv synes jeg den er teit :-)

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Selv velment støtte kan altså utsettes for hersketeknikker

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Hihi.

Gunnar Bull, hersketeknikkenes (beste)far.

Scrambler

over 14 år siden

Scrambler

Diskuter på GS. Bli sensurt og sur i sinn, og forsvinn.

Det var vel SS det.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Hæ?

ScanDigger

over 14 år siden

ScanDigger

Nop - det er meg.

Scrambler

over 14 år siden

Scrambler

SS
Det var ikke vondt ment, bare for å lage et ordspill på GB ang Scangolf.
Og du skygget jo banen der har du skrevet pga sensur. :-)

Freud

over 14 år siden

Freud

Man kan ikke hverken fornærme noen eller anklages for å bruke ufine hersketeknikker, der både avsender og mottager er ukjente for hverandre. Det er vel derfor man har valgt å være anonym, nettopp for ikke å være sårbar overfor slikt. At en for meg ukjent person karakteriserer meg ufint her, blåser jeg i. Han vet ikke hvem jeg er, og jeg vet ikke hvem han er. Hvordan kan man da bli såra og vonbroten?

En annen ting er at det virker som om flere personer her inne kjenner hverandre personlig. Det gjør ikke jeg. Men de som tilhører denne gruppen kan da lettere såre hverandre.

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Greit at du mener det sånn, Freud. Men det gjelder ikke meg.

Hvis en eller annen her skriver ufint, eller beskylder meg for noe som ikke stemmer, blir jeg absolutt fornærmet.

Blir vel litt det samme som om jeg treffer noen på gata som kaller meg stygge ting, så blir jeg også fornærmet, selv om jeg aldri har truffet fyren før eller vet hva han heter.

wahtever

over 14 år siden

wahtever

Diskuter på Scangolf, fordi ingen hører på deg noen andre steder.

Den passer for alle gæmliser iaffal.

wahtever

over 14 år siden

wahtever

Og ettersom vi er så glade i dikt for tida, så kan jeg illustrere ovennevnte med et.

Nothing Gold Can Stay

Nature's first green is gold,
Her hardest hue to hold.
Her early leaf's a flower;
But only so an hour.
Then leaf subsides to leaf,
So Eden sank to grief,
So dawn goes down to day
Nothing gold can stay.

FriDropp

over 14 år siden

FriDropp

GB, enig i innholdet i ditt slagord, men kanskje du kan arbeide enda mer med rim og rytme?

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Blid eller sur? På Scangolf blir du like lur.

(Eller not?)

FriDropp

over 14 år siden

FriDropp

Du beveger deg sakte i riktig retning. Sjekker status etter påske.....

Freud

over 14 år siden

Freud

Trådstarter har med altfor mange "hersketeknikker". Det er best her å holde seg til de 5 klassiske, postulert av Berit Aas på 1970-tallet, og alle myntet på menns forhold til kvinner på arbeidsplassen:
1) Usynliggjøring
2) Latterliggjøring
3) Tilbakeholdelse av informasjon
4) Dobbeltstraff
5) Påføre skyld og skam

Disse hersketeknikkene forutsetter dog fysisk nærvær mellom den som utøver og den som påføres. Det er både verbalt og med kroppsspråk, ofte samtidig. Noen av dem er utspekulerte.
Jeg finner derfor ikke at noen kan utøve hersketeknikk overfor meg når jeg ikke vet hvem vedkommende er og han ikke mvet hvem jeg er, og vi ikke har fysisk nærvær.
Forøvrig er det ikke hersketeknikk når noen sier ufine ting eller beskylder noen for noe som er usant. De er bare dårlig diskusjon. Hersketeknikk er mye mer subtilt og infamt, ofte på en måte som ikke kan avsløres uten videre eller sette fingeren på noe egentlig galt i fremføring eller oppførsel.

007

over 14 år siden

007

Jeg sliter mest med de som juger åpenlyst over lengre tid, og direkte sabotering av arbeidsoppgaver.
De tillater jeg meg å usynliggjøre f.x.

100% enig med Jonag.
Eksemplet hans her er ikke en teknikk men et enormt kraftig VÅPEN.
Det våpnet kan kle av og blottstille folk helt.
Man må være meget varsom i bruk av den.

Resurrected

over 14 år siden

Resurrected

Dere har glemt en veldig viktig hersketeknikk, den er veldig mye brukt, veldig lite konstruktiv, og ganske meningsløs.

Det er den hvor man beskylder motdebattanter for å bruke hersketeknikk....

007

over 14 år siden

007

Er det mye av det da, Resurrected?

Flere her sier de bruker det selv liksom ..

jesus maria

over 14 år siden

jesus maria

Selvom en som blir benyttet hersketeknikk på påpeker dette og benytter begrepet "hersketeknikk", så er han jo fortsatt blitt hersket med, og er motstanderen underlegen inntil det motsatte er bevist. Ergo er ikke å påpeke bruk av hersketeknikk en egen hersketeknikk.

GB føl denne: "sur og stri? En tur innom scangolf får smilet på gli' "

xy

over 14 år siden

xy

kanskje

xy

over 14 år siden

xy

Kanskje det er litt hersking når moderator / de som har muiligheter andre ikke har som :
Sletter innlegg
redigerer innlegg
kommenterer innlegg som er både slettet og redigert
stenger ute dedbatanter
dvs bruker metoder som ikke andre har

007

over 14 år siden

007

De jeg kjenner som har pleid å få viljen sin ved bruk av vold og trusler om vold, tror jeg har gitt opp å delta i web-forum.

tm

over 14 år siden

tm

007: Hvor finner vi absolutt mest av hersketeknikker?
Eller andre som føler for å svare.

007

over 14 år siden

007

De vanligste: I familier.

tm

over 14 år siden

tm

Greitt det,007;men i hvilke familier?
Har aldri noen sinne opplevd mere bruk av hersketeknikker
enn i "det absolutt øverste laget" av befolkningen.
Da er vi på "gamle"familier.

B.D.

over 14 år siden

B.D.

Oppspinn! Hersketeknikker er oppfunnet av de som ikke klarer å forsvare seg i debatter, som ikke har argumentene i orden eller som ikke har maktet å ta steget forbi sektretær-yrket.

tm

over 14 år siden

tm

Oppsann,007!Få høre mere.

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

jesus maria, din er desidert best så langt.

Nå synes jeg det skal sies til mitt forsvar at jeg EGENTLIG slengte en sur pille (ev brukte hersketeknikk) til en gammel diskusjon om "tap og vinn med samme sinn".

007

over 14 år siden

007

Vi er vel noe enige tm.

Vanskelig å debattere uten å tøtsje noen hersketeknikker ...
De som hersker(positivt ment) på web-forum er de som:
- har skrevet mye vettigt
- kommer raskt til poenget
- deltar i tråder for å underholdes og lære/lære bort
- er ærlige over lang tid

De som er ydmyke og deltar i diskusjoner for å bli klokere ser ingen vits i ren "hersking".

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Du glemte en hersketeknikk, 007. Nemlig å stjele andres nick.

I de siste dagene er det noen som har stjålet både 007 og Freud's nick her inne. Det synes jeg er leit, teit og jævlig barnslig.

wahtever

over 14 år siden

wahtever

Man fortjener vel ikke vern om man ikke registrerer nicket.

Forøvrig kan det å påstå at man ikke har skrevet noe selv også være en form for hersketeknikk.

Utover det er jeg enig med GB, når det ikke er morsomt er det leit, teit og jævlig barnslig.

007(the real)

over 14 år siden

007(the real)

Det var et eksperiment å ikke reservere nicket.
Det var kanskje også leit, teit og jævlig barnslig.
At en Tiger-fan rappa den, passer inn i mitt verdensbilde.

Har forlatt flere forum uten å oppleve noe sorg ....

wahtever

over 14 år siden

wahtever

Er det en trussel? Isåfall nok en hersketeknikk.. Selv om jeg håper du blir ;-)

007(the real)

over 14 år siden

007(the real)

;-)

forlater ikke forum som gjevnlig for meg til å knise eller le ..

gggggggggg rappa nicket "007"!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her