Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Pottesur Tiger ...

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Duoen Woods/Mickelson burde ha vunnet begge sine matcher. Vi snakker tross alt om #2 og #4 i verden! Mickelsons spill er avhengig av at han er i godt humør (noe han har visst jobbet mye med det siste året). Det var sannelig ikke lett på fredag ;-)

Jeg synes virkelig synd på Phil som måtte gå hele fredagen med en surpomp som Tiger ...

At Tigerns dårlige humør skyldes hans dårlige spill
er det vel liten tvil om. Det er mange som mener at han spiller dårlig pga lite motivasjon og/eller pga manglende fokus på golfen (pga forloveden).
Jeg stemmer heller i med Ron Sirak i Goldfigest som mener det skyldes hans ambisjon om en perfekt mekanisk sving som caddien hans justerer inn 172 m fade og trykker på knappen. Han er innbitt på å klare dette alene (uten hjelp fra f.eks. Harmon), men har nok litt for mange tenkiser rundt det svingtekniske. Når han kan stiffe pinnen med et 200m jernslag er det ingen *svingtekniske* årsaker som sender drivene til skogs. Han sturer så vanvittig lenge på hvert feilslag - spesielt på drivene - at det er utrolig at han i det hele tatt får til noen gode slag (med så my feil (negativ fokus).

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Tror dette er ganske komplekst. Ikke lett å ha vært super-suveren, hausset opp og spilleren alle ville slå så lenge og så møte motbakken. Jeg tror på mange måter at Tigeren kunne hatt godt av en to ukers session med Seve B. Ike for at han er så bein ut av tee, men kanskje for å få spillet mindre mekanisk og mer "spansk" i grunfilosofien.

Humøret hans har jo aldri vært en styrke. Ser ut som om han kommer rett fra sin egen begravelse - og alle som så TV i helgen så at noen aktivum for laget - var han på ingen måte. Men det er få av amerikanerne som klarer det der... Les intervjuene med Monty fra søndag - så skjønner man hva lagånd er !!

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Enig. Tigern har et enormt press på seg - ingen andre spillere er i nærheten av å ha lignende forventninger knyttet opp mot spillet sitt. Men jeg tror han leter etter løsningen på feil sted - tror ikke han finner den i svingtekniske fordypinger.

Det jeg savner er kanskje den aggresive Tigern som bykser frem, pekende etter ballen (fra en major-turnering han vant for noen år siden). Killer-instikt og det lure smilet. Den innstillingen bør han jobbe for å få frem - tror resten følger etter ;-)

Til sammenligning (fra golfdigest.com):

Mickelson was 2 up after Garcia made a mess of the eighth hole, stirring hopes the Americans could pull off an unprecedented rally.

At the time, the top five U.S. players - a top-loaded order that also included Tiger Woods, Davis Love III, Jim Furyk and Kenny Perry - were winning their matches, threatening to overcome a formidable 11-5 deficit after the first two days.

Oakland Hills was rocking with chants of "USA! USA! USA!"

That's when Garcia took over.

"I was mainly trying to be positive," he said. "I knew if I got something going, I would at least show my partners that I could get back in the game, have a chance to win a point and help out a little bit."

Sier det meste om verdien av positiv holdning ...

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Det Amerikanske oppleget var ganske enkelt:
Siden Golf er en individuell idrett er det best at deltakerne i det amerikanske laget spiller som individualister.
Det europeiske laget hadde satset knallhart på sammensveising og team-ånd.
Jeg tror dette er essensen av europeisk og amerikansk tankegang rent generelt, og det gleder meg stort at team-tanken vinner. Dette er selvsagt ikke noe amerikanerne forstår akkurat nå, men de finner nok ut av det når de har tapt et par ganger til.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Det er riktig Swinger - og derfor vinner ikke USA 4x 100 meter i friidrett så ofte som de "burde" - og sliter med å bli gode i lagspill som fotball etc. Lagspill basert på "plays" - forhåndsplanlegging - som am. fotball - er de mye bedre i.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Hmm... tror dere er inne på noe der, ja. Kanskje amerikanerne rota litt med ordtaket; There's no team in I. Forøvrig gjorde US Basket Dream Team slett innsats i OL i år. De skulle jo bare hente gullet.

Allikvel, for amerikanerne er det jo kun fire lagidretter som gjelder:

- baseball
- amerikansk fotball
- basketball
- hockey

I de to første i alle fall er det mye lagspirit - kanskje fordi det er så mange spillere på laget? Neste års Ryder Cup lag burde ta en prat med en manager for et amerikansk fotball eller baseball lag.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

....USA klarte ikke å vinne OL gull i baseball heller - det har de faktisk aldri gjort. Dream team ga f... de var fulle kvelden før kampen - jeg var der og så dem... Amerikansk fotball er typisk "play" basert. Skal de lære noe om lagspill så må de kanskje snu seg til sitt eget damelag i soccer.... Evt. leie inn Mark James eller Sam Torrance som kaptein for Ryder laget sitt....

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

... eller tilby Montgomery amerikansk statsborgerskap ;-)

Olle

over 20 år siden

Olle

Når det gjelder amerikanere og lagspill, så tror jeg de over har et godt poeng. I alle lagspill så blir de vurdert som individer. Det er statestikk på alt. Tror mange blir redd å ofre seg for laget hvis det gjør seg utslag på statestikken.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg ser at amerikanske golfmagasiner har kommet fra til samme konklusjon. Det er lagånden som mangler.

Olle: Hva mener du med å ofre seg for laget. Det er vel ikke meningen at noen skal tape. Det vi snakker om her er at ved den rette lagånden får alle et positivt løft som påvirker spillet slik at marginene går litt mer i en vinnende retning.

Men Olle er inne på noe. I amerikansk "play"-ånd er det nettop noen som ofres for at andre skal lykkes. Det er det som er lagånd. De er rett og slett for dårlig på det felles løft som europeisk lagånd handler om.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her