joda..
Hva skal man forvente seg av en TV-kommentator?
Vel, at han kjenner sporten og dets termer, er en selvfølge. At han har en forholdsvis behagelig stemme som ikke skjærer i ørene, hjelper også litt. Han skal på en sakelig måte referere/forklare/kommentere det som skjer på skjermen, og gjerne analysere det.
Hva er det han ikke skal/bør gjøre?
Vel, han bør ikke snakke i "jeg-form" (det spilleren gjorde var dumt, jeg ville heller ha gjort si og så), ei heller foregripe spillets gang. Han bør ikke bable i vei i tide og utide, men heller vite at tystnad kan være gull verdt i rette øyeblikk.
Asbjørn babler i vei om hva han ville gjort hele tiden, og at de han kommenterer faktisk valgte feil og at noen burde rådføre dem (les; de burde rådføre seg med HAM...). Asbjørn burde bli fortalt at folk flest gir blanke i hva han måtte gjøre i en situasjon han aldri har vært i nærheten av å befinne seg i, nemlig å spille golf med GUTTA MED HÅR PÅ BRYSTET!
Videre eier han ikke sans for humor, noe som skinner klart igjennom hver gang han prøver seg. Det blir nesten så en selv blir pinlig på hans vegne.
Så,når noen betaler en femmer for å spørre ham om noe, kommer han til tider med flåsete svar og kommentarer - og i noen tilfeller stiller personen i et flaut/pinlig lys (les; at du kan være så teit at du spør om noe sånt). Ikke vet jeg hvordan intern kontrollen i ViaSat er, men noen burde ta opp en del punkter på et evalueringsmøte som egentlig burde være etter hver sending.
Ole Petter Westereng virrer rundt i eteren nesten uten mål og mening, og uttaler seg om "GRRRREENEN" til stadighet. Ikke vet jeg hvor han har uttalen fra, men jef tipper at en onkel i Amerika eller et lite studieopphold må ha satt sine spor i lillehjernen hans. Det er rett og slett irriterende å høre mannen si ordet "GRRREEN".
Teknisk faller han gjennom nettmaskene, men det kan hjelpe med rett skolering, hvis han vil. Kutter han også halvparten av ordene både på inn- og utpust, lyser håpet svakt i det fjerne.
Men kan man vente seg mer av ViaSat-kommentatorer..? Tror ikke det. Ikke før om en fem års tid med rett skolering. Zache har holdt på siden 60-tallet! Og den eneste som noen gang kunne nærme seg knehøyde på Zache her i Norge, Knut Th. Glé, gikk bort så altfor tidlig. Jeg savner ham fælt!