Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Forklaringen bak nick'ene

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Min deltagelse her inngår som kjent i min doktoravhandling i medievitenskap der Diskusjonsforum og lignende på internett er sentralt. Siden jeg har hatt mye glede av deltagelsen her (men også på andre forum) så tenkte jeg å dele litt med dere. Et av kapitlene er opprinnelsen til nicknames og dere betydning og der har jeg gjort et utrolig grundig grunnforskningsarbeid. Så for de av dere som lurer her er forklaringene:

De golfinspirerte:

Gunnar Bull = alle vet selvsagt at dette er navnet på den første Norgesmester i golf. Gunnar Bull var hjelpemann for lakselordene og en norsk golfpionér og vant det første, men ganske uoffisielle mesterskapet. Det ble spilt matchplay og Bull slo Lord Waterford i finalen (3/1). Nickeieren er altså åpenbart godt pålest på den norske golfhistorien.

Enur: Noen tror kanskje at dette er ett slags billig anagram eller baklengslesing. Det er feil. Alle som kan HB's historie vet at Enur er navnet på Henriks første bamse. Nickbrukeren viser altså sin enorme detaljkunnskap i nicket - et ganske vanlig triks.

St.Able Ford: dette ser tilsynelatende ut som et enkelt nick og dechiffrere. Så feil kan man ta. Utgangspunktet her må tas i nick innehaverens forhold til de Kalimeiske profetiene (et skrift fra det 3 århundre ca. 267 e.kr). Der finner man en hellig person som heter Able fra Botrikos. Han ble i 1567 gjort til helgen fordi det på graven hans kun var planten Kristi blodsdråpe som ville vokse. Det er bare å bøye seg i støvet for nickbrukerens fantasi når han kobler sin tro og sin golfinteresse gjennom tillegget Ford.

@lle fugler: Enkel denne - mannen bak nicket har klart birdie på alle hull på sin hjemmebane. Det tok riktignok 34 år, men like fullt....


Ikke-golfrelaterte:

R8 (uttales rotte): Dette er et såkalt machonick. Han vil ikke være en mus (are you a man or are you a mouse) og kaller seg rotte. Nickinnehaveren har trolig machointeresser som skihopp og bil ved siden av golfen.

Beartown: Ja, noen trodde vel at dette var Bjørnstad oversatt? Men nei. Forskningen viser at Beartown er et firma i Wisconsin som er utrolig gode på såkalte bear analyser innen finans. Gjett hvor mannen bak nicket jobbet tidligere?

Smilende Sam: Et såkalt antinick som var en test. Hvor lenge kan man komme unna med å være en sur kødd med et sånt nick var testen. Svaret ble at 1 år 6 måneder 4 dager 2 timer og 36 sekunder (etter første innlegg) så kom første melding om at "du burde hete Surmulende Sam".

Yngve Johannessen: Lissom ekte-nick. Like lite som Ask Burlefot er et ekte navn er Yngve en ekte person. Men fantasi har han - for Yngve Johannessen er navnet på den person som har fått trykket flest leserbrev gjennom tidene i Aftenposten. Bra funnet på dette.

Kevin: Nok et lissom-ekte nick. Forskningen viser at mannen bak nicket er ihuga Flashdance fan og har kalt seg opp etter Kevin Bacon.

Lawinth: Et av de mest fantasifulle nickene. På esperanto betyr nemlig lawinth - hull. I tillegg kjenner vel alle Bwuno Lawinth; mannen bak "the Quiet Earth".

007: Alle kjenner Bond, men færre vet at mannen bak nicket 007 er en av Norges mest fremtredende bond-tradere. Fantasifull kobling jobb - fritid her altså.

Simen Fulland: Denne er ganske kul. Dette er mannens navn i alle registre, men fyren het opprinnelig Peter Losby. Navnet byttet han for å slippe å assosieres med noe annet enn sin hjemmebane (som ikke er Losby)

Freud: Etter det jeg forstår er det ikke her den østerrikske psykiater og nevrolog som er forbildet, men snarere kortformen av Freudenfest - som på norsk er "fryd". Nicket søker altså å understreke en ønsket stemning.

gggggggggg: Nicket ble til ved at innehaveren sovnet foran tastaturet.

barcentrale: Stedet der nick-eier traff dama si er en bar i Italia, som heter bar centrale. Romantiske nick er sjeldne - men det finnes....

....resten av nickene vil selvsagt bli behørig presentert i avhandlingen, men jeg kan vel røpe at det er langt mer spennende nick ute og går på datingsidene som inngår i forskningsmaterialet..... (selv om han med nicket "Lang og hardt" kunne kvalet inn begge steder).

tm

over 14 år siden

tm

Du verden,trodde midtsidene i et pondus - blad i 2009 ville gitt deg de fleste svarene du var ute etter her.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Hyyysssjjjj, TM

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

ja.... vel, jeg sovnet ihvertfall ikke av de kjedelige diskusjonene! ^^ :)

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Hahaha, kjedelig dag på jobben, Sam?

Sjelden har jeg sett så mye si så lite, men moro var det nå lell :-)

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Cut and paste, Bull. Kjeder meg aldri noe sted.

007

over 14 år siden

007

Jeg er Facebook-venn med bikkja som holdt på å bli "bikkja i bakken".

Noen som husker nicket Jonny og Ulf Gleditch i papirAftenposten?

Kevin

over 14 år siden

Kevin

Mosjomt:)

Men synes forklaringen på mitt nick var litt....boring. Trodde det skulle noe med Tin Cup eller lignende...Kevin Bacon er det vel knapt noen som husker

St. Able Ford

over 14 år siden

St. Able Ford

"...Det er bare å bøye seg i støvet for nickbrukerens fantasi..."
Det er visst fleres fantasi man bare må bøye seg i støvet for!
Imponert over fantasi, kreativitet og påhittighet hos trådstarteren.
Gleder meg til avhandlingen blir å få kjøpt. Blir sikkert en bestseller av de store. (Nå sier vel ikke det så mye da det er de færreste avhandlinger som selges i mere en fem eksemplarer (og de går stort sett til opponentene), men dog...
Hva gjør man ikke for å få tida til å gå på et golfforum, da snøen ligger metertykk, det er mandag og opptil flere dager før Henrik skal i ilden igjen...
Hvor tar du det fra...?

@lle Fugler

over 14 år siden

@lle Fugler

hehe.... bare flaks ;)

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Beklager "Kevin", men sannheten er av og til kjedelig.

St. Able; for noen år siden ble en finsk doktoravhandling oversatt til tysk. Formålet var å øke kretsen interesserte lesere fra 3 til 10. Til alles overraskelse og begeistring ble det solgt 13 av den tyske, men det viste seg at 5 av dem ble kjøpt av forfatteren og gitt vekk til jul.

tm

over 14 år siden

tm

SS:Det skal du ha,det var innmari godt skrevet.

007

over 14 år siden

007

Bra trådstart seff .. synes også mange engangsnick kan komme med mange gode poenger.

http://www.007.no/ har intet med 007 på norske golfsider å gjøre.

Truls

over 14 år siden

Truls

Jeg har nesten vært sikker på at nicket "gggggggggg" sto for 10 G'er
eller Ti g'er. See? - Tiger

Når det gjelder "Tiger"; Han er jo en blanding av Thai og neger. Er det derfor han ble kalt Thai-ger?

tjihi

FriDropp

over 14 år siden

FriDropp

Snufs

jesus maria

over 14 år siden

jesus maria

Haha, sick puppy SS! Sick, men fønni! :)

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Du glemte FriDropp, Sam. Med min menneskekunnskap er det lett å lese mellom linjene at han er svært lei seg, ja kanskje gråten nær.

Du glemte jesus maria også. Det er virkelig et spennende nick. Jeg ser frem til din dyptgående analyse av det.

Hehe, Truls. Den var ganske rolig :-)

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

joda Truls. Det er nok en baktanke med de 10 g`ene ja. Gamle Tiger-fan her.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

FriDropp; jeg lovet jo deg at du ikke skulle eksponeres før i hardback utgaven..... (historien med at du fikk GK på tiende forsøk gjennom en ulovlig FriDropp ville du jo ikke ha ut før det?)

JM, sick - ja, puppy - nei :-)

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Jesus Maria er jo et enkelt nesten seksualmotivert nick - han er fan av Mianne Bagger og velger derfor et transe-nick.

gggggggggg; flaks at du våknet etter at g'en var trykket 10 ganger ..... 12G'er hadde vært litt døll.

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

tja. :) jeg er jo ifølge deg ggg, så hva er verst?

Lawinth

over 14 år siden

Lawinth

Smilende Sam:
Det er mange gode løsninger her og personlig har jeg alltid trod alle oppererte med sitt riktige navn her på forum, bortsett fra Kevin og Yngve Johansen.
Kevin fordi han under det navnet har ytret ønske om å spille en guidet runde med meg på TYGK i sommer.
Han/hun kan ikke hete Kevin, men Katrine eller noe lignende.
Årsaken er enkel. Om vedkommende kommer så stiller jeg selvsagt opp siden det er min hjemmeklubb. Resultatet vil bli at jeg spiller fletta av osv.......
Derav må det være et skjult pikenavn bak nicket Kevin.

Yngve Johannesen har ført opp at han har samme hjemmeklubb som meg, men det finnes ingen høy smekker blondine med kjempepupper på TYGK som lyder det navnet. Derfor har jeg som utgangspunkt i min søken etter å finne ut hvem det er, at det kan være hvem som helst i klubben, men trolig ikke en av de yngre juniorspillerne.
Jeg følger nøye med hver gang jeg er på banen og håper en dag å avsløre henne.

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

Bra Lawinth. Jeg skal hjelpe deg å snevre inn søket litt til. Let etter en som slår 145m med utslagskølla på hull 1, sånn ca midt i dammen...

FriDropp

over 14 år siden

FriDropp

Ser fram til hardcore utgaven. Regner med jeg får et signert eksemplar i posten. (Send meg en mail ......)
Mht GK prøven så sitter du inne med feil opplysninger, det gikk greit på 1. forsøk. På utallige oppfordringer kan jeg informere om at jeg slo til med birdie på baneprøven.

Yngve Johannessen

over 14 år siden

Yngve Johannessen

Den fikk du IKKE klem på hr. Kuro........

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

^^ Synes det var ganske beskrivende. :D Er vel nærmere sannheten en at du er blond og store pupper ihvertfall.

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

Er jo forsåvidt vanskelig å se om du er blond.... (den fikk jeg klem på!!)

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Jeg synes det er hyggelig å høre at Yngve nå kommer helt frem til dammen. Progress, man!!

Yngve Johannessen

over 14 år siden

Yngve Johannessen

gggggg-Gustav,

den fikk du mer klem på, mens Sams siste var FRYKTELIG dårlig....

Sam, du kan bedre! og det på tross av bergensede evner!

tilskuer

over 14 år siden

tilskuer

Kevin Bacon husker vel alle som er gamle nok. Strålende prestasjon mot Meryl Streep i River Wild. Koblingen mot Flashdance er jeg derimot mer usikker på. Enten er dette et utslag av Smilende Sam's strålende fantasi, en kobling jeg ikke skjønner, eller en forveksling med filmen Footloose.

Lawinth

over 14 år siden

Lawinth

Der skrev du feil vel?

Mener den filmen heter Foooore Loost... oh shit

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

tilskuer, Tusen takk. Selvsagt var det Footloose. Godt jeg ikke skal i trykken enda....

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Yngve, evnene er ikke bergensede, men jeg har ofte Stav-anger når jeg har vært slem med deg. Ynnskyld.

QKEN

over 14 år siden

QKEN

jeg hadde sendt pcn på reparasjon og en hyggelig dame ringte for å få passordet til den. Jeg fortalte henne det(samme som nicket), men hun fikk det ikke til å virke, så jeg måtte stave det for henne, hun svarte hun trodde det var med ku, damer altså...

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Oj her dukket en copycat på et Golfsiden-nick opp også...mosjomt, kanskje vi får se en ProV2 og?

3,14kken

over 14 år siden

3,14kken

Passord skal vel helst være kombinasjon av tall, tegn og ord.

,tos £jabi

over 14 år siden

,tos £jabi

ha-ha. den var god!

golf%ralen

over 14 år siden

golf%ralen

voldsomt til kreative navn her

Yngve Johannessen

over 14 år siden

Yngve Johannessen

Ynnsjyldningen er godtatt SS..... men kun for denne gangen!

morsomme navn forøvrig.....

:D

Enur

over 14 år siden

Enur

Hm, pussig, men i helgen fikk jeg faktisk et signert bilde av Henrik med bamsen sin! (Han har den ennå).

Jeg skal gi deg en kopi Sam, som du kan benytte som illustrasjon i avhandlingen din.

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Hei Enur, må bare si at du er flink til å lage golfrundereferater. Håper dere hadde en herlig tur i tillegg.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Nå ble jeg rørt, Enur. Takk!

R8

over 14 år siden

R8

Var du på dette nachspielet SS ??

http://www.aftenposten.no/pengenedine/article3558051.ece

jonag

over 14 år siden

jonag

for et kjedelig nick jeg har. null oppfinnsomhet...

jeg er altfor konform skjønner jeg.

QSA

over 14 år siden

QSA

3,14kken: qlt :)

Det var kun for å logge på den stasjonære hjemmepcn, trenger ikke noecomplisert der

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

R8, nei det kan bevises at jeg IKKe var der.

Jonag - ditt nick får selvsagt en egen avhandling knyttet til den kombinasjonen av matematisk og kjemisk formel som ble benyttet for å komme frem til jonag.

Yngve Johannessen

over 14 år siden

Yngve Johannessen

du mener 2+2=4?

jonag

over 14 år siden

jonag

Skal du forklare fysikken og kjemien bak min tilstedeværelse på jorden SS, det må jeg si... høyt mål ;-)

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Jonag, shoot for the stars - and be sure to miss, heter det vel.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her