Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

2 enkle menn i idretts-Norge

007

over 15 år siden

007

Jeg vet om 2 enkle menn jeg vil fraråde jenter og damer å gå i flight med.

007

over 15 år siden

007

Bør denne varslingen skje på flere siter?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

007. Jeg synes du skal spørre deg selv - helt seriøst - hvor sinnet ditt kommer fra.

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Inntil du er enda mer overtydelig på hvem disse to enkle mennene er vil jeg kanskje tilrå å utsette lanseringen på flere siter.

007

over 15 år siden

007

Nesten alt det er mulig å jukse med, SKAL det jukses med.
über møkklei!!

007

over 15 år siden

007

GB. Når mener du det er greit å ha sinne?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hmm... Det er et vanskelig spørsmål å svare kort på, 007.

Det å bli sint er i utgangspunktet sunt. Sinne er en naturlig reaksjon på både fysisk og psykisk smerte. Det vanligste sinnet kommer kanskje når vi føler oss krenket. Altså at vi - eller noen andre - blir urettferdig behandlet.

I dette konkrete tilfellet kommer sinnet på vegne av andre. På vegne av en modig jente som blir tråkket på av korttenkte menn med en viss makt. Det er ikke unaturlig å bli sint på vegne av unge frøken Sagen i denne situasjonen.

Men det at vi føler sinne, betyr ikke at vårt sinne er rettferdig. I denne situasjonen har Anette Sagen selv sagt at hun ikke bryr seg. Jeg velger å tro på det. Hvorfor er det da sånn av mange av oss - som strengt tatt ikke er berørt, og heller ikke kjenner de impliserte - blir MYE sintere enn den som burde bli det? Og går rundt med hevntanker? Og rett og slett ikke klarer å slippe dette sinnet?

Da er det logisk å tenke at sinnet må komme fra et annet sted. At vi har opplevd noe annet, kanskje noe liknende selv. Altså at vi egentlig kjenner på vårt eget sinne som ikke har fått kanalisert seg ut på vanlig måte. Men som sitter der, og som kommer frem i lyset når en liknende urettferdighet skjer.

Ofte er ikke en gang sinnet relevant til saken. Vi vet jo alle hvor mye kortere lunte vi får hvis vi nylig har kranglet med kona eller sjefen. Da kan alt vårt sinne eksplodere hvis vi opplever noe helt annet. At vi holdt på å kjøpe frukt som var gått ut på dato, at bussen ikke stoppet da vi skulle på. Eller at Anette Sagen ble tråkket på av ekle menn.

Når er det greit å ha sinne, 007? Når samfunnet straffer en gjerningsmann ti ganger hardere enn gjerningen som er gjort, så vil jeg si det ikke er greit lenger. For da risikerer vi at virkningen blir motsatt, at gjerningsmannen blir offer, og får mer sympati enn det opprinnelige offeret.

Det mener jeg skjer i denne saken.

jesus maria

over 15 år siden

jesus maria

Særdeles enig!

007

over 15 år siden

007

Bra GB .. kommer til å lese det flere ganger ..

En sint og truende svensk golfare kom på besøk til meg.
Etter en halv-time med prat om rett og galt forlot han mitt hjem i den tyngste depresjonen jeg har sett.

Å lytte til andre kan fjerne sinne.
Å lytte til andre litt for sent kan skape depresjon.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Hmmmm....... hvem startet tråden på Scangolf vedrørende Romøren og Sagen?

007

over 15 år siden

007

den strøtanken slo meg også, SS ..

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Takk for særdeles godt svar (kl 15:19), 007.

Oppvigleren Smilende Sam (hehe) stiller spørsmål ved hvem som startet tråden vedr Romøren og Sagen. Det var selvfølgelig meg, og jeg står for det jeg sa, nemlig at dette var en svært barnslig handling.

Hvis jeg derimot fortsetter å skrike "barnslig" dag etter dag, så er det vel meg som blir den barnslige til slutt.
Jeg tror derfor ikke at det forventes av meg.

Nope

over 15 år siden

Nope

Mange sinte menn som skal forsvare Anette Sagen. Skal likestillingen komme et steg videre må disse mennene innse at kvinner kan ta vare på seg selv.

Anette Sagen har taklet denne saken utmerket. Langt bedre enn hennes egen pappa, 007 og andre menn som er sinte på hennes vegne.

007

over 15 år siden

007

Hvis jeg jobbet 100 timer for at folk skulle stemme på Anette Sagen, kan jeg da gi litt uttrykk for sinne på egen vegne?

jonag

over 15 år siden

jonag

Det er mer komplekst enn å si at kvinner skal forsvare seg selv.

Ja, jeg er enig i at kvinner skal få ordne sitt liv selv for om vi menn skal gå rundt og passe på hver kvinne så blir det jo motsatt av likestilling, da blir det ridder og jomfru-verden igjen.

Men vi menn skal som likestilte kreve en likestilt verden der kjønn ikke skal ha noen betydning på områder det ikke har noen betydning. Dvs å føde barn får vi aldri til å likestille, at kvinner skal hoppe like høyt som menn ei heller, men at man behandler kvinner som ethvert menneske og ikke gjør forskjell på mann og kvinne er viktig å kjempe for.

Det værste fra hoppepisoden er jo at noen faktisk tenker feks at man må jo prøvehoppe for at ikke Sagen skal skade seg. Sagen viste jo glatt at dette bare var tull og passet på seg selv hun, men at noen går rundt i verden med slike tanker, det er viktig å ta ved roten.

Skal jeg generalisere så observerer jeg at det er det altfor mange menn (og kvinner) over sånn ca 45-50 år som ikke klarer å tenke uavhengig av kjønn.

Selv er jeg bittelitt yngre enn det og føler jeg har fått lov til å vokse opp i en verden der gutter og jenter har blitt sett på rimelig likt, at det ikke er kvinne og mannsoppgaver, men samarbeid, at kvinner og menn har samme forutsetninger og intelektuelle evner, etc, etc.

På samme måte har jeg ikke noe mot å være gentleman og åpne dører for kvinner, ikke fordi de ikke kan åpne selv, men det er nå min måte å flørte og sette pris på kvinner på.

Man er jo forskjellig også ;-)

Nope

over 15 år siden

Nope

Jeg synes at Anette Sagen fortjener at det fokuseres på hvor fantastisk det er at hun vant avstemmingen og at hun fikk æren av å stå for den offisielle åpningen.

Romøren og andre korttenkte menn bidro til å trekke fokus bort fra dette. Men hvis ikke pressen hadde gått amok ville Sagen uansett fått den oppmerksomheten hun fortjente. At 007 og mange andre velger å fokusere på Romøren og andre "syndere" fremfor Sagens åpningshopp er trist, men sinne er tydeligvis en følelse mange menn synes det er viktig å få gitt uttrykk for.

Her er det mange som har noe å lære av blide og sympatiske Anette Sagen som ikke synes dette er noe å hisse seg opp over.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Enig Nope. Kudos til Anette!

007

over 15 år siden

007

Jeg stod meget nærme da hun landet, klappende og jublende.
Fokuset var der da og i lang tid før - fokus på henne!!

Å rydde i andres grums er blitt dagligdags i dagens Norge.

Kudos til Anette og Nope også.

På NRK sa Anette nettopp:"Jeg synes det er greit at det ble som det ble."

HUN er ikke blitt parkert!!

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hadde vi vært flinkere til å rydde i vårt eget grums, så hadde det vært et fremskritt. Å rydde i andres grums klarer vi alle, det burde ikke imponere noen.

007

over 15 år siden

007

GB - vi har rota/rydda i hverandres grums over flere år ..

Litt smartere er vi blitt av det, med åra?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hehe. Du kanskje. Ikke jeg ;-)

007

over 15 år siden

007

GB, mellom oss.
2 sekunder vurderte jeg også berømmelse i Kollen.
Bikkja var med, "Bikkja i bakken." kunne ha blitt noe!!
;)

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hihi, jeg skal ikke si det til noen :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her