Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

sideblikk: likestilling i idrett

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

Jeg vet selvfølgelig at det er forskjell på menn og kvinner, og at det er derfor er fornuftig at de opererer i hver sin klasse når de konkurrerer.
MEN, det er jo flere grener hvor det kanskje strengt talt ikke hadde vært nødvendig? Henger det da bare igjen fra gamle dager, hvor det stort sett var menn som drev med fysisk utfoldelse, og at når kvinner begynte, så plasserte man de for seg selv?

Curling feks. Burde jo ikke være noe i veien for at det blandede lag der?
I sjakk spiller jo gutter mot jenter, det samme i skyting.
Hvorfor ikke i bueskyting? Jenter sikter vel ikke noe dårligere enn gutter?

Andre eksempler?
Kanskje ikke golf, det har vi jo sett blir litt for tøft, men det er da ei dame som er med i NasCar i Usa, og gjør det skarpt!

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Jeg har også fundert litt på det med curling...

Pilkast og biljard, åssen er det der?

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Egne dameklasser i dart og biljard, GB.

Curling - viktig med styrke i kostingen og i utkastet av steinen. (ikke spøk)

Bueskyting - definitivt et spørsmål om styrke.

All motorsport har vel en-kjønnsklasser?

I skyting er det litt både og. Man deler jo ut prinsessetittel.

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

Ja, men damene kan også bli skytter-dronning, så der er det jevnt fordelt.

Curling er jo presisjon. Damene klarer å koste, og de klarer å kaste steinen hardt nok, så jeg synes det er litt rart at det ikke er blanding der.

Bueskyting går jo på hvor godt de sikter? Alle må jo ikke bruke like "kraftig" bue. Men damene får kanskje litt mer straff hvis det blåser da? (vet ikke utgangshastighet på en pil fra mann, kontra dame?) Tenker du også på kun det fysiske i å holde bua oppe kanskje?

jonag

over 14 år siden

jonag

Om dame og herreklasse er bra for deltagelse, dvs om damene kaster inn håndkleet fordi menn er med, ja da beholder vi begge klassene...

Dersom det er det minste fysisk, eller der styrke trengs for presisjon, ja da må man ha dameklasse

Er det bare å bruke sansene uten noe særlig fysisk er det jo ingen grunn egentlig å ha flere klasser.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

10G, jeg tenker på det å trekke pilen bakover og holde stødig - det er ingen enkel sak.... Prøv å skyte med konkurransebue - det er f... ikke enkelt. Tror damene bruker andre våpen enn menn der.

Kostingen i curling er mye mer heavy enn du tror....steinen veier 19,xx kg og det er en mye mer heavy load for kvinner enn for menn. Men det spilles mix:

http://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_Mixed_Curling_Championship

Likestilt

over 14 år siden

Likestilt

Dette er biologi!
Det finnes ikke en eneste idrett der kvinner og menn har likt utgangspunkt. Selv ikke i idretter som dart, sjakk, bridge, biljard/snooker og skyting, der fysikk er nøytralisert. Kjønnene er ulikt utrustet fra føselen av. På idrettens område gjelder dette ikke bare styrke og utholdenhet, men også presisjon, nerver, tålmodighet, treningsvilje og konkurranseinstinkt. På alle disse områder har menn et medfødt fortrinn. Og det kan kvinner aldri kompensere for, fordi biologien kan ikke bekjempes. Det er derfor feministene ikke anerkjenner biologiske forklaringer, men skylder alt på miljø, kultur, samfunn og oppdragelse. For dette kan nemlig bekjempes, det kan ikke biologiske årsaker.
Dette læres i allesamfunnsfag på Universitetet i Oslo, noe jeg selv har opplevd. Akkurat som Eia.

tm

over 14 år siden

tm

Gjentar bare innlegg i annen tråd.
Kan vi bli ferdige med den til de grader håpløse direkte sammenligningen av prestasjoner kvinner/menn i samme idrett!
Når Marit Bjørgen fosser inn til seier er det over hodet ikke interessant for meg hvor fort Petter N. hadde gått samme distansen.Samme med
Anette Sagen contra gutta.

Likestilt

over 14 år siden

Likestilt

Avsluttende kommentar til trådstarter.
Det har forundret meg i mange år hvorfor det ikke er like lange distanser og andre likheter innen idrett for menn og kvinner. Eksemplene er mange:
Diskos, slegge og kule veier ikke det samme.
I skøyteløp løper ikke kvinnene 10 000 m.
I skiskyting er alle distanser kortere for kvinnene
I langrenn er alle distanser kortere for kvinner (men ikke i friidrett)
I tennis spiller ikke kvinnene 5-setts matcher.
Kvinner har ikke øvelsen kombinert
I alpint er løypene både kortere og lettere enn for mennene

osv.

Hvorfor protesterer ikke kvinnene på dette? Det er vel "kjønnsdiskriminering". Kvinner løper maraton (ca. 20 minutter dårligere enn menn), så da må de vel kunne f.eks. gå en 5-mil på ski. Er de glad de slipper mennenes øvelser, eller hva er årsaken, tror dere?

Likestilt

over 14 år siden

Likestilt

For ikke å bli tatt på det formelle, må jeg tilføye at det er forunderlig at det i friidrett løpes 100m. hekk for kvinner og 110m. for menn, og at det er 7-kamp kontra 10-kamp.

@lle Fugler

over 14 år siden

@lle Fugler

Enda godt at jentene ikke bestemmer hvilken idretter gutter kan utøve ;)

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

godt poeng, @alle fugler :-)

Jeg vil tippe årsaken til at de fleste konkurransene gjøres enklere for kvinner, rett og slett er for at de skal oppleves likt av utøverne.

Og jeg skjønner ikke hva som er så rart med det.

salinger

over 14 år siden

salinger

100m hekk vs. 110m hekk har en meget logisk forklaring, skrittlengde.

tm

over 14 år siden

tm

Mot dumheten kjemper gudene forgjeves
På tysk:gegen die dumheit kampfen selbst die gøtter vergebens.

LIkestilt

over 14 år siden

LIkestilt

Det var tidligere 80 m. hekk, så ble det 100 m. Skrittlengde? Bare å justere med antall hekker det.
Gunnar Bulls argument om at øvelsene for kvinner er kortere eller enklere fordi de skal oppleves likt for utøverne - skjønner jeg ikke.
Kan GB fortelle meg hvorfor det ikke er like lange løp i langrenn. skiskyting og skøyter for begge kjønn? Jeg finner ingen annen forklaring enn at det er særforbundene som er så opphengt i at kvinner er svake og skal spares for de drepende lange distansene som de tøffe mennene går. Det er vel kjønnsdiskriminering. Og hvorfor gjør ikke kvinnene noe med dette? Når kvinner løper maraton kan vel Bjørgen & co gå 5-mil.

007

over 14 år siden

007

Er trøst med noen dumskaper er at man kan ha det moro med dem.

Scrambler

over 14 år siden

Scrambler

Likestilt.

Jeg tror at utvikling tar tid.
Kvinneidrett er ikke så gammel som mannsidrett. Du ser vel at det har vært stor utvikling i prestasjonsnivå på mange kvinneidretter.
Du har jo selv skrevet at du er forholdsvis gammel, så da vet du jo hvordan det var for mange år siden.

salinger

over 14 år siden

salinger

Ja, skrittlengde, det er grunnen. Vil du ikke skjønne det så får det være din sak, men det er den faktiske forklaringen på at damene har 100m hekk og herrene har 110m hekk.

Beartown

over 14 år siden

Beartown

I hekkeloep saa kjoerer jentene med samme hoeyde baade paa 100 og 400, mens gutta har 106.9 paa 110, og 90.6 paa 400.

Dette er saa vanskelig a sammenligne at det er nesten haaploest.

Vi stiller med helt andre forutsetninger.

Jeg har vaert for 9 foot basket for kvinner i mange aar, men de spiller med 10 foot som gutta. Med 9 foot hadde vi faatt litt dunking, og litt mer action.

Jeg er for mixed bob i vinter ol. Kjoer en firer bob med to av vaert kjoenn. Vi kunne jo kjoert mixed aking. Det er jo bare litt"...." a ha to menn ligge oppaa hverandre. Her har de jo ikke engang en kvinneklasse.

Og det beste....kjoer same sex kunstloep. Da tenker jeg paa "Blades of Glory". Da ville jeg i hvert fall sett paa parene av to kvinner ;-)

Haaper jeg ikke blir sensurert her naa med min dirty mind :-)

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Til Likestilt.
Da har vi konstatert at du ikke ikke skjønner hvorfor de fleste idrettsutøvelsene blir justert ut fra fysiske forutsetninger, og at jeg ikke skjønner hva som er galt med det.

Jeg prøver hardt å forstå deg her. Mener du at det er diskriminerende mot kvinnen?

Hvis ja, synes du barne- og ungdomsidretter også burde konkurrere under samme vilkår som voksne menn?

Beartown

over 14 år siden

Beartown

Likestilt har ikke forstaat the fundamental differences bettewen men and women. GB has!!!

Good god!! Vi er da helt forskjellige.
Jeg har da godt over 3 meter paa kona i lengde, og hun er helt average.
Slik er det bare.

Kvinneidrett er helt kanon det ogsaa, men se det med andre oeyne. Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt med hva vi herrer foretar oss paa ulike sporter.

jonag

over 14 år siden

jonag

Det er faktisk ikke om og gjøre å ha så vanskelig som mulig for utøverne. Nå er det slik at vi har dame og herreklasser fordi forutsetningene er forskjellige, og fordi vi har dame og herreklasser så blir det jo spennende i både dame og herreklassene.

Vi kunne jo laget 300m skiflygning og 45 graders utforbakker, men det hadde jo ikke blitt noe bedre av det.

Det er rett og slett færre damer som er interessert i idrett så nivået er lavere jevnt over. Da må idrettsgrenene være tilpasset både interesse og evne. Kanskje damene kunne ha gått 4 mil istedenfor 3 mil når vi ser på konkurransetid, men vi får ca det samme likevel. Alle er utkjørte på slutten og den beste vinner, spennende uansett.
Gutta har jo faktisk fått snart halvert konkurransetiden sin de også, veldig mye pga løyper og utstyr.

Stort sett alle idretter har vært igjennom det samme, at damer kommer, begynner å konkurrere, møter motstand, får aksept og så blir dameidretten akseptert.

Hoppfolket må skjerpe seg, det var det samme styret i langrenn en gang, sånn ca 50 år siden...

jonag

over 14 år siden

jonag

i verdenstoppen i dameidrett mener jeg ikke at nivået er så fryktelig lavt ;-) var vel ikke slik jeg mente det

Alan

over 14 år siden

Alan

Burde egentlig OL for kvinner blitt flyttet til Paraolympics? Nivået er jo omtrent like høyt..

Hva synes forumet?

tm

over 14 år siden

tm

Alan:Håper ikke du mente dette.
Spenningen,underholdningen,osv.Har tidligere skrevet om dette.
Når Marit Bjørgen fosser inn til seier,er det det absolutt siste jeg tenker på
om Petter Northug hadde gått raskere.
Det er 2 forskjellige idretter.Hva skal vi si om håndballjentene?
For meg har de gitt utrolig mye underholdning,uten at jeg over hodet har tenkt på hvordan det ville vært om de møtte et herrelag.

Scrambler

over 14 år siden

Scrambler

Jeg tror nok Alan prøver å provosere.
Se på de beste kvinnelige golfspillerne.
De spiller alle norske baner under par fra Gul tee.
Hvor mange menn gjør det?
Vi vanlig golfere er de sanne Handicapede. Noen har lav hcp og veldig mange har høy hcp.
Er golf egentlig litt Paralympics? De som driver idrett mener golfere med traller er mennesker med rulator, noen har til og med motor på tralla.
Alan, du burde forøvrig lære deg å skrive navnet på lekene korrekt når du først skal kødde. :-)

Alan

over 14 år siden

Alan

Scrambler: tror du virkelig det gjør det ??? Tror ikke du har sett de jentene spille...

Sorry, Paralympics.. ;)

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

Nei. Det er feil Alan. Det er plenty av toppidrettsutøvere blandt de kvinnelige ol-deltakerene. Men, dame"fotballen" kunne nok kanskje ha vært flyttet til et annet sted, eller tidspunkt.
Greit nok at de har lyst til å sparke ball, men de burde hatt mindre baner og mindre mål, hvis de skal ha damekeeper. Evt større mål, med mannekeeper!

Alan

over 14 år siden

Alan

Nå er jo ikke fotball toppidrett da....

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

Bra Alan.

Du startet med å fornærme ca 50% av verdens befolkning, i samme slengen som du tråkket verdens handikappede på beina.
Og nå fikk du ca 25% til på nakken ved å stikke i verdens største sportsgren.
Bra jobba på noen få timer det. :)

Hva liker du da?

hackz

over 14 år siden

hackz

Unntak fra reglen finner man alltid, som feks den foxy dama i Nascar eller Corey Pavin i golf.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her