Smilende Sam
Bra laget side Stian. Lekrere design enn GS og golf.no, men litt slapt forum kanskje :-)
Maxim; med unntak for Scangolf har de nettstedene du nevner et redaksjonelt utgangspunkt. Scangolfs utgangspunkt er mer knyttet til statistikk og community såvidt jeg skjønner. Kort analyse:
Golf.no er Aftenposten, Golferen er/var Se og Hør Forlaget og Norsk Golf er som kjent Sportmedia. Disse har altså en profesjonell medieaktør som sitt utgangspunkt. Golf.no er ikke prioritert av Aftenposten og har bare de litt større nyhetene, Golferen står nå som stand alone web produkt men følger godt med og har nesten blitt bedre enn det var da det var biprodukt til bladet. Norsk Golf er fortsatt ferskt, men bladet er e.m.m. bedre enn webisden så langt. På web er det en del artikler jeg synes er litt "tøvete" (Poulter som "alien"), en del gammelt stoff og litt flåsete språk ("Roger Federer, mest kjent for å klaske tennis....")
Golfnews er vel et Fredrik Kracht produkt - og han gjør en bra jobb der. Jeg opplever at utgangspunktet er Krachts jobb for Viasat og fokuset er helt klart på proffene og tourene. Man kan allerede lukte et samarbeid med Norsk Golf både gjennom at han har kommentarspalte på Norsk Golf og ved at Norsk Golf "låner" intervjuet av Bjørnstad.
Golfsiden er i likhet med Golfnews et one-man show og bygger for alle praktiske forhold på Ramnefjells mangeårige erfaring fra det norske golfmiljøet. Jeg opplever at det får mer og mer blogg preg. Forumet der er en viktig del og har vel vært det mest besøkte forumet lenge, spesielt som følge av HBs fremganger. Design, funksjonalitet og Ramnefjells litt strie holdninger er svakheten, kunnskapen og kontaktene er styrken.
På samme måte har Scangolf sin klare styrke i statistikkmodulen og en god nr. 2 posisjon på forum. Ikke like tydelig profilperson som Golfnews og Golfsiden - på godt og vondt. Ikke et kommersialisert produkt, men mer ildsjeldrevet. Scangolf har lovet fornyelse - og det blir spennende å se hva som kommer.
Golfinside har jeg ikke brukt mye, men mengden informasjon der er jo enorm og den innsatsen vedkommende som lager den legger ned er åpenbart betydelig.
Andre norske sider? Ja, man har jo golfsnakk.no som kan ses på som forum nr. 3. Noen dedikerte fans og noen funksjoner som er bedre enn de andre forumene, men content is still king, furu.
Sammenslåinger? I så fall er det at store spiser små. Den mest åpenbare muligheten er Norsk Golf / Golfnews fordi de er så like og allerede har en link. Hvis jeg var Norsk Golf ville jeg også forsøkt å få labbene på alt innholdet i golfinside. Aftenposten/golf.no har jeg mistet troen på og jeg tror heller ikke det kommer noen større satsning - det har ikke Aftenposten penger til. De har valgt linje ..... Golferen? De slår seg ikke sammen med GS tror jeg.
Kunne Golferen ønske seg et forum med trafikk? Ja, det kunne rent teoretisk vært en match med Scangolf. Tror jeg Scangolf ønsker det? Vet ikke, men tror ikke. GS? Jeg tror den av natur er et enmannsprodukt/blogg og ikke en "fusjonskandidat". Kanskje bunkeren og scangolf er en match? To uavhengige ikke kommerse aktører? Kunne funket og gitt golf Norge en uavhengig aktør for og av ivrige amatørspillere.
Burde det skje en konsolidering? Tja. det er nok for mange til at det er et marked for alle i dag, men jeg ser ikke åpenbare fusjoner - utover det jeg har nevnt over. Dessuten for oss brukere er det supert med litt mer enn to. det jeg skulle ønske meg var at særpreget ble dyrket enda mer, golferen, golf.no, golfnews og Norsk Golf er litt for like i dag.