Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Førstemann i nye Kollen

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Vet du ikke liker andre diskusjoner enn golf, PegTee, men jeg må bare får si dette:

Fy fan så barnslig!

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Hvem, hva, hvor???

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Sorry, jeg snakker selvfølgelig om Romørens prøvehopp i nye Kollen.

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Jepp, saka er hårreisande. Ei skandale vil eg seie. Hadde eg vore Sagen så hadde eg gitt ein lang marsj i heile hoppet. Det vil for all framtid vere Romøren som står som den som hoppa kollen først - og dei konservative gamle pampane i hoppsporten kosar seg. Flaut!!!

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

ja, nå fikk jeg med meg saken. Hadde jeg vært Sagen, så hadde jeg rett og slett vist de fingeren, og kuttet ut hele hoppet.

hmmm

over 15 år siden

hmmm

var det ikke snakk om "prøvehopp" da.....

i forbindelse med testing av anlegget....

tja

over 15 år siden

tja

Bruker vel ikke en landslagshopper til å gjøre det første "prøvehoppet"...

Truls

over 15 år siden

Truls

Prøvehopp eller førstehopp. Kall det hva man vil. Flaut er det uansett.

Hadde jeg vært Sagen, hadde jeg heller kommentert ETTER hoppet at "Det var gøy å være EN AV DE FØRSTE til å hoppe i nye Kollen."

Ronni

over 15 år siden

Ronni

Endelig har Romøren prestert noe han blir husket for!!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

100% enig med trådstart. I dag er Romøren og Gaustad verdens minste menn. Denne gangen skal jeg spare de stygge ordene for å unngå en Northug debatt, men jeg blir skikkelig flau på de to guttas vegne.

Behovet for prøvehopp er en usaklig begrunnelse - Bredesen innviet Granåsen uten å ha 12 tusseladder foran seg i sporet. Gaustad impliserer at Sagen ikke kan hoppe på ski, men det kan hun.

Sagen er et lysende eksempel på hvor tøft det er å være liten, alene og slåss mot tåpelige menn - hun fortjener stor respekt.

Romøren burde etter min vurdering NIF bruke "Müller-paragrafen" på og kaste ham ut av landslaget. I tillegg burde han forbys å hoppe i Kollen for all fremtid. Gaustad må åpenbart miste alle verv.

R8

over 15 år siden

R8

Helt riktig det Romøren gjør her. Det hadde vært en skam for Norsk skihopp om en dame skulle hoppe først i den nye Kollen.Likestillinga går over stokk å stein her til lands. Hilsen en gammel skihopper.

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Du datt ofte ned på hodet skjønner jeg...

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Haha, R8 gammel skihopper ja. Det ser jeg for meg :-)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Når jeg så for meg R8 som skihopper ble bildene i hodet mitt så rare at jeg vurderer å sette utfor i Kollen jeg og. Men når jeg leser standpunktet skjønner jeg at R8 eer født en gang på 1800-tallet og da falt mye på plass.

dutte (in disguise)

over 15 år siden

dutte (in disguise)

Jeg hadde syns det hadde vært fint om Lars Bystøl hadde hatt en rolle i åpningen av den nye bakken. Vår siste OL-mester i hopp har slett ikke hatt det enkelt etter triumfen i Torino. Om han skulle hoppet før, etter eller sammen med Sagen er ikke noe stort poeng. Syns bare at han hadde fortjent en verdig avslutning på karrieren.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Det Gaustad og Romøren har prestert her er noe av det mest smålige jeg kan huske å ha opplevd.

Gaustad sa for et par uker siden at Romøren burde hoppe først. Så ser han på prøvehoppingen og at Romøren er førstemann utfor, men Gaustad kan ikke en gang innrømme at Romøren var først. Og i etterkant er ikke Gaustad og Kollenhopp arrrangør, han bare stiller med prøvehoppere! Jeg kjente han i gamle dager, jeg trodde ikke han til de grader ville dumme seg ut og kuppe dette på den måten.

Og Romøren, hans oppførsel er bare dypt skuffende.

Godt Sagen oppfører seg voksent og kommenterer dette på en grei måte.

R8

over 15 år siden

R8

Har hoppet i gamle Kollen jeg vet du GB.Dette har vi snakket om før.

Vest er best

over 15 år siden

Vest er best

Hvorfor i alle dager skal man sende en middelmådighet som Sagen ut først?????

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Mr. Vest:

Hun er den eneste hopperen i verdenseliten Norge har. Dessuten har hun mer baller og mer stayerevne enn Bjørn Einar Romøren kan drømme om.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Anette Sagen har ihvertfall oppført seg mer voksent i denne saken enn Gaustad og Romøren, selv om Romøren i ettertid har beklaget.

Vest er best

over 15 år siden

Vest er best

Best av kvinnene ja....

Zin

over 15 år siden

Zin

La oss fortsette denne kvoteringen.. Vi finner en med fremmedkulturell bakgrunn til å hoppe først i "nye" Midtstuen.

Beartown

over 15 år siden

Beartown

Flaut, falut, og mer flaut. Det var synd han ikke tryne skikkelig paa kulen. Da hadde han vaakne opp med skikkelig skallebank.

Dette var et planlagt stunt. En skam. Og jeg er enig med Espen "vindmaaler" Bredesen at de like gjerne kan drite i hele rennet.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Jeg håper Vest er best bare kødder.
Du minner meg om en Frogner-frue fra 70-tallet.

Flaut at Gaustad ikke vil følge den beslutningen som er tatt, samt at Romøren lar seg lure. Han var nok ikke voksen nok i denne saken.

Gaustad må ha en ekkel smak i munnen etter å ha fått "viljen" sin.

Vest er best

over 15 år siden

Vest er best

Jeg mener helt alvorlig at Sagen ikke burde fått være første hopper.
Skulle vi latt damelandslaget i fotball åpne nye Ullevål?

Samtidig er det positivt da en kvinnehopper blir vist på TV. Blir lenge til neste gang...

007

over 15 år siden

007

Jeg er glad - jeg føler at jeg kommer til å drikke øl med Anette Sagen igjen.

Jeg bytter fortau hvis jeg møter noen norske herrehoppere!!

007

over 15 år siden

007

Romøren er en hysterisk jålebukk som spiller GGGOOOOLLLFFFF ....

De visste hvem de kunne få på lag - PJUK

wahtever

over 15 år siden

wahtever

At folk mener at Sagen ikke burde vært første hopper er greit. Jeg respekterer at dere mener dette. Men når det er avgjort av eieren av banen hvem som skal hoppe, mener dere virkelig at man ikke skal respektere dette?

I den grad dere virkelig mener at kvinner er underlegne menn, så kan man iallefall argumentere at en mann som Gaustad bør forstå de signaler han sender ut ved å tillate at Romøren hopper først. Når styrelederen i tillegg klarer å si noe så lite gjennomtenkt som at man ikke kan sende en viktig hopper som Sagen ned, uten at banen er testet. Faller det på sin egen urimelighet at han sender ned Romøren som "testhopper".

Stakkars, stakkars Sagen som nok engang må lide under et pampevelde som aldri vil gi henne en mulighet. All mulig kudos for den oppførselen både hun og hoppsjefen har hatt i media.

007

over 15 år siden

007

Plutselig har Krekar og Romøren MYE mer felles ..

Det blir tidenes buing hvis rasstappen hopper idag.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

007 - aldri har vi vært mer enig og det synes jeg er veldig hyggelig.

til Vest; å la middelmådige, jålebukker få rangen er ihvertfall bare tull. Skulle man valgt en av dagens mannlige hoppere kunne man valgt Jakobsen. Han er like mye fra Oslo som Romøren.

Romøren visste akkurat hva han gjorde og det gjør pressemeldingen i dag flau. Herlig at Hoppsjefen er krystallklar på at dette skal få konsekvenser.

tm

over 15 år siden

tm

Mye bra her,007.
MÅTEN dette ble gjort på er direkte skammelig.MÅTEN det fosøkes bortforklart på, er det samme.
Dette bør få konsekvenser for de ansvarlige.(Om noen greier å grave
dem fram fra den steinen de gjemmer seg under.)

Apropos

over 15 år siden

Apropos

Uansett greit av Romøren å stå fram i Dagsrevyen med hva vi skal tro er hans versjon.

Middelmådig hopper? Møkkaprat!

Yggeseth er borte fra hoppverden, men de gamle gubbene styrer fortsatt på samme middelaldermåte, pinlig.

Likestilt

over 15 år siden

Likestilt

Jeg synes det er latterlig at Sagen skal være første hopper i Kollen. Det er bare i molbolandet og det allerede feminiserte Norge slikt kan skje. Kan noen forestille seg at en kvinnelig skihopper ville bli valgt til å innvie et skianlegg i et land på Kontinentet?
Men når OK er så dumme å legge ut dette til folkeavstemning, så visste vi jo resultatet. Skihopp for kvinner skal liksom være den nye folkesporten og publikumsidretten i Norge. Jump, my ass!

007

over 15 år siden

007

Romøren står mange timer foran speilet hver dag.
Sånt får man begrenset intellekt av!
Det er Anette Sagen som skal være femi, ikke han.

Curling-gutta hadde en genistrek - hopp-gutta har jeg lyst til å trakassere.

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Dette fikk Northug til å fremstå som en konge i skisporet etter sin noe uheldige eller manglende media-opptreden under OL.
Han reiste kjerringa ganske kjapt spør du meg, og nå blir det spennende å se hvor lenge dette blir hengende i media og over Romøren før han er tilbake med prestasjoner i fokus.
Gjetter på at dette er observert også ute i den store verden og vil kommenteres fra alle kommentatorer på deres respektive sendinger under prøve-VM.

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

Hoppet hun som nr 11? Reiser til Vikersundbakken for å se Anette Sagen hoppe der! Håper de har bedre styring på pengene enn på etikken i Holmenkollen.

007

over 15 år siden

007

Driter du i etikken så driter du også i tellingen .. bare det ble mange nok for mucho-macho hopp-gutta.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Romøren burde hatt med Olaf Tufte til å ro for seg i intervjuet på dagsrevyen i kveld...spesielt pinlig da han sa at denne prøvehoppinga var avtalt for lenge siden. Beklaget forsåvidt at det kanskje tok glansen og æren fra Sagen,men virka som han beklaget mest at det ble kjent eller at det ble en så stor sak.

Makan til dustete oppførsel...og Gaustad,beviste vel at han ikke veldig ofte er i media og blir intervjuet.

Synes Tom Staavi oppsummerer det bra http://tomstaavi.vgb.no/

007

over 15 år siden

007

Jepp enig, noen her har driti i andres EIERSKAP!

Få dem vekk! De kan få ansvar for Skullbakken, nedenfor Montebello, hvis den finnes enda ..

007

over 15 år siden

007

Oslo kommune kan ekskludere Romøren fra å bruke idrettsanlegg i hovedstaden i all fremtid.
Romøren står for det verste som kommer fra Bærum. "Pappa-gutten som kjører i 100 igjennom bygda."

Bærumsgutten skulle ha det gøy med det mest symboltunge vi har i Norge.

dutte (in disguise)

over 15 år siden

dutte (in disguise)

Med all respekt 007, dette er en jævla hoppbakke. Syns du skal sette bremsene på. Det skal vel mer til å bli Public Enemy No 1. Les Elin Ørjasæter sin blogg, syns hun oppsummerer det godt.

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Denne saken tok vel halvparten av Dagsrevyen på NRK i går, det viser hvor lite land vi lever i med marginale problemer.

At 007 har lyst til å trakassere hoppgutta er nesten det mest pinlige.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Enig med dutte (in disquise) og Foooore. Romøren dreit seg ut, men han har vel blitt straffet nok som det er.

007 liker dårlig at menn tråkker på små, uskyldige piker. Det er greit nok det, 007. Men ikke gjør det verre enn det er.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Om man skal kommentere dette mer så er vel det morsomste Romørens påstand om at det var tilfeldig at han hoppe først - selvsagt var det ikke det og da bør han være voksen nok til å innrømme det. En god nummer to er påstanden om at han ikke skjønte der og da hva han gjorde. Greit at han ikke er professor i kvantefysikk - men når han har dummet seg ut så får han ihvertfall la være å juge.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Anette Sagen har godtatt Romørens unnskyldning og hun tok dette på en smart måte.

Jeg tipper Romøren har skjønt at dette var dumt, og han gjør det neppe igjen.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

All honnør til Sagen som tok det med knusende ro,og hoppa et flott og langt hopp.

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Nei, det skal vel litt til om han får hoppe først i noen ny holmenkollen på en stund... ^^

Vest er best

over 15 år siden

Vest er best

106,5 meter. Pinlig...

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Ja din favoritt Romøren hoppet jo hele 111 meter i sitt første hopp.....

Vest er best

over 15 år siden

Vest er best

Romøren er ikke min favoritt. Jeg synes bare ikke at man skulle sluppet en grinete jente ut først.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

I dette tilfellet er det vel strengt tatt Kollenhopp som fremstår mest som "grinete jenter". Anette Sagen er vel den som har tatt dette med størst fatning.

ScanDigger

over 15 år siden

ScanDigger

Uansett hvordan man ser det, ble det en dott som hoppet først.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Sagen har tatt dette usedvanlig profesjonelt og gjør vel at "vest er best" fremstår enten som en ren provokatør eller som litt lite innsiktsfull.

Vest er best

over 15 år siden

Vest er best

Jeg klager kun på at det er en jente som hopper.

007

over 15 år siden

007

Jeg stod 30 meter fra der hun landet.
Skjønne Anette Sagen er hoppsportens svar på Odd-Bjørn Hjelmeset.

Ofte meget distinkte SS traff "bulls eye" igjen.(04.03.10 kl. 09:37)
Pøbelstrekene vi har sett her vil mulig bli verdenskjente.
Det har vært en fundamental forskyvning av makt her.
Det som interesserer oss mest NÅ er Anette Sagens prioriterte liste over HVEM som har motarbeidet henne mest.
Jeg mottar gjerne den listen over en øl.
Skammens tid har knapt startet!!

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Jeg deler synspunktet på at dette var barnslig, teit, etc. Synes frk Sagen er en flott idrettskvinne som hadde fortjent æren uten kluss.
Men, jeg bor nok litt for langt fra de velmøblerte hjem på Oslo Vest til å forstå at det å være førstemann/dame til å sette utfor en hoppbakke er en hovedsak i nyhetsbildet. Tankene går tilbake til dagen etter Berlinmurens fall hvor Dagbladet prioriterte noen av Raunedalens tanker på forsiden.

tm

over 15 år siden

tm

Morsomt,ScanDigger.(Ikke ironisk ment.)
Hvem som burde være den første som hoppet,kan selvfølgelig diskuteres.Personlig synes jeg valget av Anette Sagen var veldig godt fordi det bærer i seg en visjon om framtid/nytenkning/Noe hopp - Norge ikke er kjent for.
MEN ikke bland den diskusjonen inn i hva som skjedde;det er en helt annen sak.
MÅten det ble gjort på,og MÅten det forsøkes bortforklart;for ikke å si
MÅten de egentlig ansvarlige gjemmer seg bort på.er ikke verdig
personer som har mot nok til å hoppe i en hoppbakke.

ScanDigger

over 15 år siden

ScanDigger

Takk tm! Synes selv også at jeg var heldig med den :-)

hopp?

over 15 år siden

hopp?

Sagen har vel aldri hoppet, men derimot "sklidd" ut av hoppkanten i Kollen.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

I og med at jeg startet denne tråden med å kalle Romøren for barnslig, så er jeg vel berettiget til å si at nok er nok også?

Som flere andre her er inne på, så er det vel grenser for hvor mye man skal henges ut for sine tabber. Det begynner å bli litt for mange rammer for sunn fornuft som sprenges her.

Takk likevel til ScanDigger for trådens mosjomste kommentar. Den fikk du klem på :-)

Likestilt

over 15 år siden

Likestilt

Er det noen her som er interessert i skihopp for kvinner? Tror noen at dette noensinne vil bli en publikumsidrett eller få noe særlig omfang - utover en håndfull utøvere - i Norge?
La menn og kvinner starte fra samme avsats i samme renn, så vil vi se forskjellen. Da blir kvinnehopp som en reunion med Eddie the eagle.

Derfor mener jeg det var latterlig å la Sagen hoppe først i Kollen. Hun innvarsler ikke noe nytt eller fremtidshåp i skihopp. Skihopp for kvinner er en parentes i idrettshistorien.
Det vil ikke bli en øvelse under ski-VM neste år, og takk til FIS for det.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Til likestilt: Da antar jeg du mener at kvinner og menn skal stille likt i alle andre sportsgrener også? At kvinner og menn skal spille på samme lag i fotball, at det ikke skal skilles mellom kvinner og menn i friidrett osv osv?

Eller har jeg misforstått noe?

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Synes du blander kortene her, Likestilt.

Hva er problemet med å la kvinnene hoppe bare fordi de ikke stiller mot gutta?

Føler du at du mister noe ved å la kvinnene hoppe?
Dette handler ikke om hvorvidt det noensinne kommer til å bli en like stor publikumsidrett som hopp for gutta, men om å la jentene gjøre det samme som gutta, med det resultatet og de konsekvensene det får, uten at gamledagse tenkere som deg skulle behøve å irritere dere over det av den grunn.

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

Klart jenter som ønsker å hoppe skal få hoppe! Uansett idrett må de få lov dersom de tørr! Anette Sagen har i alle fall ikke gjort noe galt!
Dette ligner litt på gamle holdninger om at kvinner ikke hadde noe på en golfbane å gjøre...
Når de tørr å hoppe i skiflyvnings bakken i Vikersund så trenger de ikke noen prøvehopper foran seg i en bakke som Holmenkollen!
Ellers synes jeg det er utrolig klønete åpning av en så stor investering som Holmenkollen!
Ellers har vel utrykket "som å hoppe før Sagen" kommet for å bli ;)

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

I 1976 fikk jentene for første gang lov til å gå Birkebeinerrennet. Da hadde de kjempet i flere år, og noen hadde gått det kamuflert som menn.
Jeg har gått rennet mange ganger og vet hvor mange menn som blir utkonkurrert av damer.
At noen i 2010 skal se ned på jenter som hopper på ski slik som Likestilt gjør, tyder på at det fortsatt henger mange mannlige komplekser igjen.

Bare det å tørre å hoppe i en 150 m bakke er imponerende.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Å skulle nekte jentene å hoppe fordi de ikke klarer å hoppe like langt som gutta er vel like dumt som å skulle nekte "Likestilt" å spille golf fordi han blir knust av Tutta.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

hehe, good one, tilskuer

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Å sammenligne med Ediie the Eagle er stilig. Sagen hoppet 106,5 meter i sitt første forsøk i ny bakke. Eddie hoppet aldri så langt.

Riktignok er forskjellen på de aller beste menn og kvinner i mange idretter stor, men man skal ikke så veldig langt ned i nivå før de beste kvinnene er bedre. Hvor mange her inne løper 100 meter på 11,2?

Likestilt

over 15 år siden

Likestilt

Jeg gjentar: hvor mange her inne er interessert i skihopp for kvinner, og hvor mange tror at det vil bli en publkumsidrett?
Sammneligningen med de idretter som er nevnt halter, for skihopp for kvinner er for de absolutt få, meget interesserte damer. Løping og skigåing har kvinner alltid drevet med, så den sammenligningen holder ikke. Men skihopp? Nei, nei.. Den idretten dør ut den dagen Skagen gir seg, og det blir ikke lenge til. Medmindre hun får støtte fra Olympiatoppen, med sikte på at Putin tillater hennes sport i Soichi i 2014.
Og samenligningen mellom oss glade amatører i hvilken som helst idrett og de kvinner som konkurrerer aktivt i samme idrett, blir ganske dum. Hadde håpet vi skulle bli spart for den tradisjonelle: "Hopp selv, så ser du hvor lett det er."

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

Er nok ikke så mange foreldre som ber sine døtre satse seriøst på hopping så lenge de blir til de grader sett ned på!
Ser forøvrig ingen forskjell i å se på manlige hoppere kontra kvinnelige hoppere? Å se 2 mannlige hoppere hoppe bakken ned og resten lande langt oppi bakken i et world Cup ren kan sikkert være kjedelig!
I en dameklasse kan de jo bare gi bedre fart og de kan hoppe bakken ned....Noe av spenningen for publikum er jo å se noen bånne bakken!

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Det tradisjonelle er ikke alltid så dumt, Likestilt.

Du har en rar innstilling. Er det publikum som bestemmer om noe er idrett eller ei? Det er ikke så mange som drar for å se på orientering heller, så det er ikke mengden publikum som avgjør hva som er idrett.

For min del synes jeg hopp er kjedelig uansett.

007

over 15 år siden

007

Tråd-stoppen "Gunnar Bull (05.03.10 kl. 08:47)" ble ikke noe av ...

Forventer klem av Anette her.

tm

over 15 år siden

tm

Likestilt.Det er ikke VELDIG mange år siden både kvinnelangrenn
skiskyting ble omtalt slik du nå omtaler skihopp for kvinner.
Interessen var også laber.Hva er den nå?
Jeg var ikke alene om å se på langrennsjentene og skiskytterene i OL.
Litt lenger tilbake: Kvinner fikk ikke gå lenger enn 15 km langrenn,
(ca +/- 1970?,)vet at Grete Waitz & Co lenge ble nektet å løpe maraton.
En av grunnene som ble oppgitt var at det var "uestetisk" å se kvinner med sikkel nedover haka!
Har vi virkelig ikke kommet lenger i 2010?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Du Likestilt; hvor fort løper du 100 meter? svar nå....

Det er under 40 menn som løper fortere enn raskeste dame.....Tar du vekk N'Dure og Mogstad så er neste gutt drøye 6 tideler raskere enn beste dame. På samme måte er det i hopp; ta vekk de aller beste gutta 30-40 stk og vips er Sagen in contention.

Og om det er interessen som avgjør om noe er idrett - hvor mange brur seg om curling gutta mellom OL?

Snu på det - skal vi droppe herrehåndball her i Norge da? De har jo bare en brøkdel av fansen til damene og er uendelig kjedelige å se på med unntak for de tre-fire gangene Tvedten tricker?

heldigvis er hr. Likestilt utdøende på nivå med dinosauren Yggeseth.

007

over 15 år siden

007

sånn fransk klem, kinn mot kinn, tre ganger :-)

hopp

over 15 år siden

hopp

Jeg er snart 60 år og jeg har hoppet sammen med gutta i nabolaget, Vi var tre jenter og fire gutter, som hele vinteren kjørte fullt OL-program. Dessverre har jeg aldri hatt hoppski, men jeg kom meg 17m ned i unnarennet på mine langrennski. Riktignok med fall.

Uheldigvis så er ikke tilbudet like variert og godt for oss som det både var og er for guttene.

Likestilt

over 15 år siden

Likestilt

Jeg ventet på at spørsmålet skulle komme: hvor god er du? Totalt irrelevant. Jeg løp 100-meteren på 11,8 for 40 år siden, og 60-meteren på 7,6.
Smilende Sam nevner avstanden på 6 tideler mellom 40 menn og raskeste dame. Er det Norge han tenker på, eller globalt, der verdensrekorden er satt av en neddopet kvinne?
I skihopp er det hundrevis av menn/gutter bare i Norge som hopper lengre og bedre enn Sagen. Sams tall er bare latterlig.
Men det er ikke poenget her. Det er at skihopp for kvinner aldri vil bli noen greie i Norge eller globalt. Det tror jeg alle her vet. Og derfor var det det dumt å la Sagen innvie Kollen.
Til tm: kvinner har alltid gått på ski, løpt, spilt håndball, men de har ikke hoppet!

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Likestilt

det er ikke SÅ mange hoppere i Norge som du skal ha det til.
Gaustad brukte argumentet at han var redd for at Sagen skulle lande på kulen.
Latterlig utsagn. Hun hoppet 3,5 m kortere enn en av norges beste hoppere(Romøren)

Romøren er eneste mann som har kommet ut av denne fadesen med æren i behold.

Han ba om unnskyldning til Anette fordi han hadde tatt hennes plass.

Gaustad og kameraten hans er lei seg for at de satte Romøren i en knipe. At de dreit i Sagen nevner de ikke med ett ord såvidt jeg har sett.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hmmm... Likestilt minner meg om en som hadde sånn klokketro på "statistikk" at han nektet å tro noe kunne utvikle seg til noe bedre enn det noen gang har vært.

Eks: Bjørnstad kunne ikke bli bedre, fordi statistikken var mot ham :-)

Hehehe. Sånn er det tydeligvis med Likestilt og jentehopp. De har aldri hoppet, ergo kan de aldri hoppe i fremtiden heller.

Det er logikk det :-)

tm

over 15 år siden

tm

Kan vi i med det samme også bli enige om at de til de grader håpløse direkte sammenligningene mellom prestasjoner kvinner/menn i samme idrett opphører.
Når jeg ser Marit Bjørgen fosse inn til seier,er det for meg en egen idrett.Hva Petter N. hadde prestert på samme distanse er en uinteressant sammenligning.Samme med Anette Sagen contra
mannlige hoppere.
.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Helt enig tm

Mange liker å se på jenter i idrett.

Til og med 007. :-)

007

over 15 år siden

007

Ingenting kan måle seg med dame-tennis.
Nå har jeg kopiert forehanden til Sharapova, MED STOR SUKSESS.

Topp underholdnig og lærerikt!

Min mix-double partner likte ikke måten jeg sa "damedouble" på.
Siden det har jeg ikke brukt ordet ;)

tm

over 15 år siden

tm

Du har så rett,GB.Erasmus Montanus - logikk.Mor lille..................
Skrevet i 1722 av L.Holberg.Ja,ja,det er ikke alt som går framover.
Må allikevel innrømme at Likestilt holder liv i denne tråden.
"En argumentasjon kan være logisk uangripelig,men konklusjonen blir
feil fordi utgangspunktet er feil."Artig setning.Helt fra 1722.

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

Jenter har hoppet på ski, men ikke fått deltatt i konkuranser før i de siste årene.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kvinner_i_skihopping#Verdensrekorder

Simen Fulland

over 15 år siden

Simen Fulland

Nå er det faktisk allerede en stund siden at noen "tjuvstartet" ved å snike seg inn for å hopp anlegget. Romøren var aldri først, hverken offisielt eller uoffisielt.

De første hoppene kom allerede ett par uker før arrangementet med Sagen.

Sagens rolle var å være første offisielle hopper under åpningen av anlegget. Ikke å være første mann eller kvinne utenfor.

Når annlegget var ferdigstilt skulle det testes. Hvem de 11 hopperene er var egentlig totalt irrelevant, men det er sikkert lurt å ha med noen som har mye erfarig og kan gi gode tilbakemeldinger. Erfaring har Romøren i bøtter og spann. Om Romøren hoppet som nummer 1, 5 eller 11 av disse prøvehopperene er irrelevant.

Hadde Sagens rolle vært å være den første til å hoppe i nye Holmenkollen både offisielt og uoffiselt, da hadde hun hatt grunn til å bli forbannet.

Hele denne saken er blåst helt ut av konseptene av irrsinte rødstrømper som heller burde fått ut agressjonen sin i en mer viktig retning. F.eks likestilling i enkelte invandrermiljøer i Norge. Det er en viktig sak.

Dette her er bare pinlig.

1: for media.
2: for kvinnesakskvinner og tøffelmenn som har blitt karnøflet av sine rødstrømpe halvdeler.....

Stakkars Romøren sier nå jeg.

007

over 15 år siden

007

Heller kanskje at et par stykker følte at de trengte å vise at de 'eier' anlegget .. Da er det viktig å vise vilje til (pinlig) maktutøvelse.
Alle kjenner sånne.

007

over 15 år siden

007

I lang tid har duoen forsikret om at en dame aldri skulle være først!

Undertrykking basert på kjønn - såre enkelt!

Interessant og litt nytt, Simen.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jøss Simen - du skjønner åpenbart ikke at dette dreier seg om å snike i køen for å omgå et vedtak gutta ikke likte og sånn sett har med respekt å gjøre.

Takk for karakteristikken tøffelmann - den har jeg jaggu savnet. Jeg vil tippe at også Claes Brede Bråthen, Wirkola og Bredesen sliter med rødstrømpestempelet.

Hvis det er en det ikke er synd på er det Romøren - han betaler bare prisen for å juge og snike. Den prisen kunne han kalkulert før han hoppet.

007

over 15 år siden

007

Undertrykking baser på kjønn er oppsigelsesgrunn.
En UNG kar i området her vet det men blåser i det, han slenger Peter Mueller kommentarer dagen lang.
Enn så lenge ..

Beartown

over 15 år siden

Beartown

Alt for mange innlegg at jeg orker a lese, men etter oppslag i VG i dag saa begynner jeg a lure pa hvilken IQ Romoeren har. Eller saa proever de a sette fyren opp som et dumt monster.

Naa maa denne saken avsluttes. Det sier vel mye om hoppsportens stand i Norge at dette er det som har faatt mest oppmerksomhet i aar.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg er mye enig med Simen F. i at media har blåst denne saken ut av alle normale proposjoner, og resultatet er at Romøren blir mer og mer et offer.

Jeg synes faktisk synd på Romøren nå. Selv om Sam kaller det prisen for å juge og snike, så betaler han en ufortjent høy pris for det.

Det er andre som burde skamme seg mer enn ham her.

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Smilende Sam.

1:Det hadde allerede vært noen utfor før testingen av anlegget som ble foretatt av 11 hoppere Romøren inkludert.

2: Det er vanlig at man tester ett anlegg før åpning. Det var ikke dette som var Sagens jobb. Hun hadde fått det ærefulle oppdrag å være første offisielle hopper under offisiell åpning. Noe hun løste glimrende da hun er en god hopper.

3: Så lenge det ikke var jobben til Sagen å teste holmenkollen anlegget men å åpne det, hva er da problemet med at vanlige testprosedyrer følges?

4: Er det værre at en profilert erfaren hopper er med i testgruppen en om det bare er uerfarne?

5: Dersom det er greit at det er med noen med erfaring i en testgruppe (noe som forøvrig virker meget fornuftig), har det noe å si hvilken rekkefølge man hopper i?

6: Kanskje det også er lurt at den med mest erfaring i en testgruppe er først utfor?

Jeg gjentar, dette er storm i ett vannglass og omtrent like pinlig for norsk presse som Pål Gordons skriking etter Northug rett etter 3 mila.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg er ikke uenig i at saken har blitt for stor, men den fortjente helt klart oppmerksomhet.

1. Det blir symbolikk over det når den som kom på andreplass i avstemningen sniker seg til første testhopp. Det visste Nordby, Gaustad og Romøren. De hadde også fått beskjed om at Romøren IKKE skulle være først ut eller del av testteamet fra Åsne Havnelid. Hvis Simen tror det var tilfeldig at han til tross for alt dette hoppet først så er han dessverre nokså naiv. Dette var en bevisst hevn - og det finnes kilder som ikke er sitert i pressen som bekrefter det. Synd VG ikke har intervjuet de som sto på toppen sammen med Romøren..... Derfor - ja det er verre med Romøren som testhopper. (Og landslagsledelsen reagerte kraftig - bl.a. fordi det er helt feil å bruke WC hopperne som testere OG fordi Romøren manglet respekt)

2. Bredesen åpnet Granåsen - uten testhoppere. Den bakken er ikke engang vindskjermet. Forbundets anleggssjef mente man trygt kunne droppet testen.

3. Ref dagens avis: Tom Hilde fikk tilbudet og lot være fordi det ble feil....sier det noe?

4. Ingen - absolutt ingen - står fast ved at det måtte være en prøvehopper med erfaring. Selv ikke Nordby.

Jeg konstaterer at du ikke gjentar rødstrømpe meldingene dine. Kanskje du har tenkt deg litt om? Dette hadde vært det samme om det var Anders Jakobsen som hadde blitt lurt av Romøren. (men ham hadde ikke Romøren turt å lure...)

La meg stille deg et spørmål tilbake: Tror du virkelig at det var fordi Romøren var erfaren at han hoppet først?

salinger

over 15 år siden

salinger

http://www.nettavisen.no/sport/vinter/article2850600.ece

Likestilt

over 15 år siden

Likestilt

Les Ingebrigt Stens Jensens kronikk i dagens Aftenposten!

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Smilende Sam:

Er det du skriver i punkt 1 riktig, og Romøren var klar over dette når han sto på toppen, så kan man sikkert kritisere han for valget han da tok.

Men alikevel er dette ren symbolpolitikk uten substans. En totalt uviktig sak i likestillingsaken etter mitt skjønn.

Hvis man synes dette var frytelig ille og at saken fortjener den plassen den har fått i mediebildet, har jeg ingen problemer med å gjenta røstrømpe meldingene mine.

Jeg vet ikke hva som ble sagt eller ikke sagt på toppen, der var jeg ikke og vil ikke spekulere i det.

Først eller ikke først av Romøren eller Sagen er egentlig ikke så interessant, da andre hoppet uten tilatelse før dem alikevel.

I historiebøkene til nye Holmenkollen vil det alltid stå at Sagen var første offisielle hopper i den nye bakken.

Jeg tar artikkelen i nettavisen til etteretning, men dette er uansett en sak som ikke trenger omtale av den størrelses orden vi her snakker om.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Til Likestilt. Det er en utrolig godt skrevet artikkel som jeg er nesten 100% enig i. Her er linken:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3551922.ece

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Noen som vet om Nordby og Gaustad blir straffet?
De gjorde dette med overlegg.
Innlegget Salinger viser til er vel bevis nok for det.

"Kollenhopp mente nemlig at det var unaturlig at bakken skulle innvies av noen utenfor Kollenhopp"
Men statsstøtte, det skal dem ha.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Jeg gadd rett og slett ikke lese hele Ingebrigts kommentar, men jeg skummet noe av det. Fikk ikke akkurat inntrykk av at han fikk med seg poenget med den usedvanlig tåpelige oppførselen til Gaustad & Co.

Nettavisens artikkel er ganske interessant, og bekrefter det inntrykket mange av oss fikk rett etter hoppet til Romøren.

I tillegg åpnet Bredesen bakken i Granåsen uten testhoppere som nevnt over, Tom Hilde avslo å hoppe i Kollen, den ene gamle storhopperen etter den andre har sagt at de ser ikke poenget med testhoppere før en rutinert hopper som Anette Sagen skal hoppe. Allikevel måtte Gaustad, Nordby & co trumfe gjennom deres syn på at Romøren skulle hoppe først.

Jeg håper inderlig noen sørger for at Gaustad blir fjernet som leder av Kollenhopp og at Nordby mister jobben som rennleder for VM. Oslo Kommune som eier av bakken kan selvfølgelig ikke lenger ha den nødvendige tillit til disse personene.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Det eneste jeg er enig med Ingebrigt Stens Jensen i er at Romøren har fått hardere straff enn det som er nødvendig.
Resten av det han kom med var ikke noe overbevisende på meg.
Virker som han tar rollen med å forsvare en av Bærums-gutta siden hoppsjefen hadde gitt han straff.

Simen Fulland

over 15 år siden

Simen Fulland

Scrambler:

Tror du skal lese kronikken til Sten Jensen en gang til.
Ser ikke ut til at du har tatt poenget med det han skriver.

Sten Jensen oppsumerer her akkurat det jeg selv mener om deler av media Norge. Godt skrevet og gode poenger.

På tide at media tar tak i de store viktige sakene igjen, men det er vel for mye forlangt........

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Simen.

Det at det skjedde katastrofer i verden er ikke noe som noen småkorrupte idrettsledere skal skjule seg bak.

Absolutt på sin plass at de ble tatt. Gaustad og Nordby var korrupte da de brøt med et vedtak og feige når de ikke stilte opp etterpå

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Det eneste jeg ikke er enig med Jensen i, er at jeg mener Romøren oppførte seg barnslig, og de to sjefene særdeles kritikkverdig.

Men han får veldig godt frem min hjertesak, nemlig medias evne - og vilje - til å manipulere både sine gode historier og oss lesere.

Mediabransjen er den eneste bransjen i hele Norge som selger en vare uten å måtte stå til rette for innholdet i det de selger. Paradoksalt nok nyter de en større tillit blant befolkningen enn resten av næringslivet.

Det er ingrediensene som skal til for å lage skikkelig sprengstoff.

007

over 15 år siden

007

Media skriver masse feil.

Nok er nok skriver Sten Jensen.
Når alt er gått over alle skaftene i media så lager Bærumsmannen en hele side om saken om saken.
HAN kunne da ha skrevet om jordskjelvet i Chile.

Media lever sitt liv og vi lever vårt - ofte møtes vi om de samme tema.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

GB
Ingebrigt Stens Jensen har brukt media for alt det er verdt for å skaffe reklame for sitt hjertebarn Stabæk fotball. Hvor nyttig er det for andre enn han selv og Stabæk.
Ingebrigt Stens Jensen er reklameguru. Han vet å bruke media.
Jeg er enig i at mediefokuset ble i overkant ang denne saken, men de jukset, de nektet for å ha jukset, de ble tatt med buksene nede da de kuppet åpningen som skulle sendes i beste sendetid på rikskanalen.
Hvis ikke ISJ :-) skjønner at det blir sak av det så er jeg forundret.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Simen;

"Jeg vet ikke hva som ble sagt eller ikke sagt på toppen, der var jeg ikke og vil ikke spekulere i det."

Ingen andre enn de som var der vet - jeg spurte hva du trodde, men konstaterer at det ble for vanskelig. Etter å ha lest artikkelen i Nettavisen er det ikke vanskelig vite hva man skal tro....Men jeg konstaterer at du sammenligner Romøren med de som snikhoppet og det sier jo sitt.

Selvsagt er ikke dette verdens undergang og verden skal ha fokus på Chile og Haiti. Men det betyr ikke at man ikke skal ha fokus på andre ting også, f.eks illojal opptreden.

Oslo har brukt 1,8 mrd på det anlegget og det er et av landets mest kjente landemerker. Det er mye symbolikk der. Selvsagt. Overrasker det deg?

Hvis din elskede hjemmeklubb hadde hatt avstemning om hvem som skulle slå første slag fra første tee ved åpning av den nye banen og fru Olsen som hadde vært en ildsjel for å få området regulert til bane, men som bare hadde grønt kort ble valgt. Ville du da gått ut ettermiddagen før for å "teste" banen?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Media utfører store etiske overtramp hver eneste dag. Bare sjelden blir det noen debatt om dem. Ingebrigts kritikk er defintivt på sin plass.

Simen Fulland

over 15 år siden

Simen Fulland

Smilende Sam:

På min elskede golfbane høyt oppi Hakadalen ble det slått mangt ett slag av ganske mange før offisiell åpning.

Ordføreren slo det første ærefulle offisielle slaget på åpningsdagen. Jeg tror ikke han eller resten av velgerne i Nittedal kommune var veldig lei seg over at noen hadde slått slag på banen før han.

Dersom Romøren hadde blitt smuglet inn i anlegget om natten av Kollenhopp, plutselig dukket opp og dyttet Sagen av bommen og satt utfor åpningsdagen og dermed snytt henne for den offisielle åpningen, da hadde vi hatt en fet skandale som kunne spunnet i media lenge.

Romøren var heller ikke først da det hadde vært noen ute og "tjuvhoppet" i nye kollen ett par uker før det som vi nå kan kalle "ørnen fra Hosle skandalen" intraff.

Disse tøffe journalistene i nettavisen som har spanet og ligget i bakhold for å avsløre Kollenhopp's konspirasjon for å få ut Romøren "først i testgruppen" har virkelig satt fingeren på ett STOOORT samfunsproblem: Intriger i større idrettslag.

Jeg gleder meg til oppfølgings artikkelen til nettavisen der de avslører hvem de var ,disse "tjuvhopperne", som stjal førstehoppet fra både Rommis og Sagen. De burde minst piskes, deretter settes i gapestokk og bli utestengt fra all idrett på livstid.
Disse helvetes tjuvhopperene stjal jo helt æren fra Romøren, han var ikke først han heller.

Ja, har Kollenhopp gjort dette med vilje for å få Romøren ut først, så er det kritikkverdig.
Fortjener det mediakjøret det har fått? NEI.

Oslo kommune har brukt mye penger på Kollen. De holdt avstemning om hvem som skulle få hoppe det første offisielle hoppet i nye holmenkollen.

Den æren gav folket til Anette Sagen. Hun gjenomførte med glans. Akkurat som jeg hadde forventet av en idrettsutøver jeg har sansen for.

Det eneste media har oppnådd her, er at noe som skulle være ett flott minne for Oslo, kollen og Sagen akkurat nå er noe helt annet.

Det er trist. Man kan naturligvis si at alt er Kollenhopp og Romørens skyld og at mediene har ett ansvar for å formidle nyhetene.

Media har også ett ansvar for hvordan de gjennomfører denne formidlingen. Det er ikke alle vinklinger som er like kloke. Etter mitt skjønn har media bommet fulstendig her. De har nesten ødelagt en fin dag for en stor idrettsjente og trukket en flott idrettsmann ned i søla.

Øystein Sunde sa det best: "Smi mens liket er varmt".......

007

over 15 år siden

007

Simen:
Folk flest ser på testhoppingen dagen før som en (makt)demonstrasjon.

Hvorfor var den så nødvendig?

Du kan ikke først drite i andres meninger også etterpå plutselig ikke ville ha omtale.
Det ene følger det andre.
Spillereglene her var en FOLKEAVSTEMNING.

Hvem dro hvem i søla, sa du?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Simen - du omgår sammenligningen med golfbanen ved å endre faktum....fusk.

Utover det har du ikke skjønt poenget med at 90 % av Norge reagerte og heller ikke bakgrunnen for at Skiforbund, VM2011 og Kommunen reagerte. Synd - for det dreier seg om noe så viktig som fair play og sportsånd. Har du giddet å lese artikkelen i Nettavisen? Neppe.

Når det gjelder medienes dekning har jeg ikke vært uenig med deg så ikke gnag videre på det.

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Smilende Sam tror du overdriver rimelig mye når du hevder at 90% av Norge reagerte.

90% av de jeg kjenner gir blanke i hele saken de som meg mener at den er betydningsløs i den store sammenhengen.
Viktige saker som fortjener denne typen spalteplass er ytringfrihet, frihet, sult, krig, fred religionskonflikter, naturkatastrofer, humanitær nød, livstruende og invalidiserende sykdommer, finanskriser, miljøvern osv osv.

Denne type saker er så tunge og vanskelige at media knapt orker å ta i dem. Da er det mye lettere å bygge helter og heltinner for deretter å rive de ned når de gjør dumme valg. Romøren har ikke akkurat gjort forbryter av seg.

Foresten Smilende Sam, du endrer faktum selv ved å sammenligne golf med hopp.

Tipper f.eks at det er enkelte som angrer dypt på at f.eks bob banen i OL ikke ble bedre testet før åpning med tanke på. f.eks sikkerhet. Det døde en ung mann pga det.

I hopp kan du også dø om noe er feilkonstruert.

Hopp har nå engang litt andre momenter med tanke på sikkerhet enn golf.

Jeg har lest artikkelen i nettavisen. Og tenker egentlig so what?
Kollenhopp, skiforbund og VM2011 har laget en fin røre av noe så uvesentlig som ett skihopp utenfor renn.

Er problemstillingen og hva kollenhopp har gjort verd en debatt og kritikk? Ja det synes jeg.

Fortjener saken all den spalteplassen og Romøren all tynen han får nå?
Nei.

Du liker å sammenligne. Jeg kan ta en jeg med. Tiger Woods fortjener masse tyn. Han har bedratt sin kone og løyet for sine nærmeste i årevis.

Han fortjener litt spalteplass pga sin posisjon og mister clean image som virkelig gikk i fillebiter.

Romøren korsfestes nå for å ha hoppet ett test hopp i holmenkollen han burde ha sagt nei til.

Og det morsomste/tragiske i hele saken er at heller ikke Romøren var først utfor.

007

over 15 år siden

007

"Romøren korsfestes nå" - har aldri skjedd og heller ikke nå!
Uheldig ordbruk, Simen.

Idiotisk "stahet i ledelse" har Romøren fått erfaring med ..

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

007:

Og akkurat hva er uheldig med den ordbruken?

007

over 15 år siden

007

Har har:
- fått negativ omtale
- blitt utestengt 2 renn
- grått på TV

så tok sjefene ansvaret ...

NÅ?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

LOL....du endrer fakta i mitt eksempel og svarer med at jeg endret fakta i mitt eget eksempel siden det egentlig skulle handlet om hopp...

Slutt å tyte om spalteplassen, Simen.... det er off topic og alle her er enige. On topic så kan jeg bare konstatere at du syns Romøren har oppført seg kult. Det er der 90 % av nordmenn er uenig med deg....

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Smilende Sam:

Det er du som bruker golf som analogi for hopp, ikke jeg. To ikke helt sammenlignbare idretter med tanke på testing av anlegg og sikkerhet ved anleggsåpning.

Jeg har ingen planer om å slutte å tyte om spalteplassen, jeg er meget misfornøyd med norsk presse sine prioriteringer.

Alle er enige om hva?

Hvor ser du at jeg har skrevet at Romøren har oppført seg kult?

Jeg har ingen mening om Romøren handlet rett eller galt. Jeg kjenner ikke detaljene godt nok til å uttale meg om det. De detaljene vi får i dagspressen er sensajonaliserte og vinklede ofte til det ekstreme.

At han handlet uklokt da han takket ja til å være testhopper har i ettertid vist seg å være riktig.

Dersom du tror at 90% av norges befolkning følger denne saken tar du skammelig feil. På min arbeidsplass der det er kunder i alle aldre, yrker (og kjønn) har dette knapt blitt nevnt i en setning enda.

Det endres kanskje neste gang du er innom he he;-)

Tipper at de fleste av den yngre garde knapt har fått med seg saken engang.

007:
Jeg ser fortsatt ikke hva som er "uheldig med ordbruken"

Romøren har de siste dagene blitt korsfestet i media.

007

over 15 år siden

007

Jan Erik Aalbu er glad i Bjørn Einar Romøren.
I et alvorlig TV-innslag så presset Aalbu frem en bi-setning:
"gutten har bare gjort et skihopp"

Stinger

over 15 år siden

Stinger

Skurkene i det hele er vel rennsjefen og lederen for kollenhopp som brukte Romøren i sin lille aksjon mot Sagen.
Selvfølgelig burde Romøren hatt såpass vett i skallen at han hadde valgt å stå over, men hadde de to herrer viderebrakt beskjeden om at Romøren ikke skulle hoppe først, hadde det ikke vert noen sak.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

For å følge opp litt til, selv om saken nå forjener en stille død:

Romøren har fått sin straff fra Skiforbundet, antakelig også for ikke ha fulgt opplegget mht trening forberedelser frem til viktige renn. Personlig synes jeg straffen er vel hard, men den er nå ihvertfall gitt.

Romøren var imidlertid bare verktøyet til herrene Nordby og Gaustad, den nyttige idioten som tilsynelatende ikke skjønte hva han gjorde. Bakmennene derimot, organisatorene og de som på en så nedrig måte kuppet dette, de har ikke fått noen reaksjoner ennå. Greit nok at Nordby er rennleder neste helg av praktiske grunner, men når Romøren har fått sin straff må det komme en reaksjon overfor bakmennene i etterkant. Nordby bør miste jobben som rennleder i VM og Gaustad bør fjernes som leder av Kollenhopp.

Når det gjelder Ingebrigt Steen Jensen har han ropt så høyt for å fremme interesse for Stabæk og egne bøker uavhengig av viktige hendelser som kriger, naturkatastrofer etc at han sitter virkelig i glasshus i denne saken. Men som vanlig klarer han ikke holde kjeften sin.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Simen.
Apropos spalteplass.
Du har vel ca 1 meter i denne tråden på dine innlegg.

Pepper.
Morro å se at det er flere som har akkurat samme syn på Gaustad, Norby og Jensen. :-)

wahtever

over 15 år siden

wahtever

"Nyttig idiot", ha-ha-ha. Han burde visst bedre, da holder det ikke å leke dum i ettertid. Gitt at han ikke ble tatt, tror dere aldri han ville fortalt at han "egentlig" var først? Tror dere Sagen hadde fått høre det ad omveier?
Er forøvrig enig i at saken er blåst ut av prop., men i et land som lar VG og Dagbladet sette agendaen er det hardly surprising og en bedre sak enn mange andre jeg har lest i det siste.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Ikke rart kundene dine tier om denne saken Simen, når man ser i denne tråden hvilke skjellsord de kunne vært utsatt for fra din side.

Apropos den yngre garde så traff jeg en 10 år gammel skihopper i morges som mente at Romøren var en "dust" og praten gikk heftig blant ungene i håndballhallen i går. Den beste var han som påsto at det ville bli vanskelig for Romøren å bli kjæreste med Sagen etter dette (noen ganger må man som voksen forsøke å ikke flire for høyt).

.....men igjen, fyren har fått og tatt sin velfortjente straff og saken er ute av avisene - og heldigvis for det. Så kan machoer som Simen sitte og sutre over at "jenta vant" og at feministene (sammen med muslimene antar jeg) er i ferd med å overta landet.

hackz

over 15 år siden

hackz

Hmm hvordan kom muslimene seg inn i hoppbakken?

Må innrømme at det ikke har vært vært et ord om Rumøren/Sagen på min arbeidsplass heller.

Mener ikke å man skal sette opp til en "er det så farlig da" vinkling, men ingen grunn til å lage storm i en bøtte heller.

Romøren er en sokk, de som sendte han utfor fikk markert seg litt mer enn de sikkert prøvde på, og Sagen tar det pent.

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Smilende Sam:

Som begynner å minne om gretne Sam;-)

Jeg regner med at det er denne setningen jeg skrev over som får deg til å tenne:

"Hele denne saken er blåst helt ut av konseptene av irrsinte rødstrømper som heller burde fått ut agressjonen sin i en mer viktig retning. F.eks likestilling i enkelte invandrermiljøer i Norge. Det er en viktig sak.

Dette her er bare pinlig.

1: for media.
2: for kvinnesakskvinner og tøffelmenn som har blitt karnøflet av sine rødstrømpe halvdeler....."

Dersom det er dette du anser som skjellsord tror jeg at du må gro litt tykkere skinn.

Videre skriver du:

"Så kan machoer som Simen sitte og sutre over at "jenta vant" og at feministene (sammen med muslimene antar jeg) er i ferd med å overta landet."

Tror du ikke helt forstår hva jeg prøver å formidle.
Hvor har jeg "sutret" over at jenta vant?
Hva mener du med at "jenta vant"?
Sagen vil alltid stå i historiebøkene som hopperen som tok det offisielle førstehoppet åpningsdagen
Er jeg "macho" fordi jeg mener at denne saken ikke er viktig i likestillingskampen i Norge?

Etter mitt skjønn handler denne saken ikke om likestilling i det hele tatt, men at Kollenhopp hele tiden siden bygging startet har ønsket Romøren ut som første mann. Romøren tapte avstemningen om oppdraget "første offiselle hopper under åpning", og de fikk han da ut som første testhopper. Det var ikke så lurt.

Det vi alle er enige om (tror jeg) er at Kollenhopp har handlet kritikkverdig og at Romøren gjorde noe dumt ved å takke ja til å være med i testgruppen før åpningen.

Det vi ikke er enige om er om Romøren fortjener så mye pepper som han har fått og om straffen er i overenstemmelse med forbrytelsen.

Vi har tydeligvis i tillegg veldig delt syn i viktigheten av denne saken Smilende Sam, men ikke legg ord i munnen min som jeg ikke har sagt.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

LOL....straks Simens tilsvarende begreper som Simens egne ble brukt mot ham så tente han til, gitt.

Er det sutrete å være uenig med deg Simen, så er det vel skinnet ditt som er litt rispapiraktig. Jeg smiler mer enn noen gang over din slalåmkjøring i argumentasjonen.

Jenta vant avstemningen og du har i en hel tråd sutret over at han som ikke fant seg i det fikk tyn i media. Det var jo du selv som spissformulerte likestillings aspektet - se innlegget ditt 5. mars 23.08. Før det var det rolig rundt det.....

Jeg mener Romøren fortjente den straffen han fikk fra NSF og klarer ikke gråte over medieomtalen, selv om vi er enige om at den er over the top. Hva mener du, da ? skulle avisene tidd helt stille og Romøren ikke fått straff?

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Smilende Sam:

Jeg tenner ikke til, jeg konstanterer derimot at vi har forskjellig oppfattelse av hva som er skjellsord:-)

Det er du som kaller meg sutrete og ikke omvendt:
"Så kan machoer som Simen sitte og sutre over at "jenta vant" og at feministene (sammen med muslimene antar jeg) er i ferd med å overta landet."

Det eneste jeg har kalt deg i denne saken er:

"Smilende Sam:

Som begynner å minne om gretne Sam;-)"

Ellers har jeg uttalt meg generelt og ikke til deg spesielt om du har trodd det. (rødstrømpe bemerkniner med mer)

Din påstand om at Romøren ikke fant seg i avstemingen er ikke nødvendigvis riktig.
Det var Sagen som tok det første offisielle hoppet etter avstemningsseieren på åpningsdagen og ingen andre.

Cenario 1:
Dersom Kollenhopp laget testhoppingen kun for å få ut Romøren først og testhoppingen ikke var planlagt lang tid i forveien og Romøren var klar over dette, er dette kritikkverdig av Romøren og han fortjener en smekk.

Cenario 1:
Kollenhopp hadde planlagt testhopping med tanke på sikkerhet funksjonalitet m.m før åpning.
Kollenhopp spurte Romøren som er erfaren og kan gi gode tilbakemeldinger.
Kollenhopp gir Romøren første mann ut av testhopperne som plaster på såret for at han ikke vant avstemningen og blir stående i historiebøkene som første offisielle hopper i nye kollen. Dette henger sammen med at Kollenhopp fra dag en ville at Romøren skulle få den æren det er å være offisielt første mann ut på åpningen.
I dette cenarioet fortjener ikke Romøren straff.
Da har han bare tatt en uheldig vurdering etter en forespørsel og det gjør vi alle fra tid til annen.

Da har jeg klar gjort hva jeg mener i denne konkrete saken og det kommer litt ann på forutsetningene.

Media trenger ikke ti stille, men det er noe som heter vær varsom plakaten. Det er ikke alle saker som trenger fete typer.

Denne gangen ble noe av opplevelsen for Sagen ødelagt av mediakjøret.
Det synes jeg er trist for henne da hun fortjener bedre.
Media kunne gått stillere i dørene og tatt saken mer i etterkant slik at Sagen kunne nytt dagen fullt ut.

Det er min mening. Du må gjerne mene det motsatte, det er din rett:-)

Patriarken

over 15 år siden

Patriarken

Har ikke engasjert meg mye i denne saken, men kan avkrefte at Romøren var første som hoppet først i nye kollen. Jeg var der oppe 14.februar og så på anlegget. Det var kaldere enn jeg hadde kledd meg for så jeg tok meg friheten å hoppe litt for å holde varmen. Det var ikke store høyden jeg fikk, men tipper jeg kom opp mot 10cm opp fra bakken og jeg stod fjellstøtt hver gang. Mye takket være støvlene.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg fristes til å kommentere Simen, men velger å legge ballen død for å vise at jeg ikke er gretten :-)

wahtever

over 15 år siden

wahtever

"Scan"ario 1:
Det er galt å stjele.

"Scan"ario 2:
Dersom A, B, C, D, og E inntreffer, er det ikke nødvendigvis galt å stjele.

Saken kommer an på forutsetningene sier Fulland.

... kan jo slenge med antall skisserte scenario også har innvirkning på konklusjonen.

007

over 15 år siden

007

Meget bra, Wahtever!

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

He he Smilende Sam, med nicket ditt er det umulig å fremstå som gretten;-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her