Smilende Sam
Tigers sponsorer trekker seg og bruker omdømme klausulene i avtalen med ham for å komme seg ut. Northugs sponsoravtale med Red Bull skapte debatt før OL (selv om Aksel L. Svindal hadde samme sponsor uten at noen reagerte...) Næringslivet er mer tilbakeholdne med sponsormidlene og Toppgolf reduserer sin støtte til norsk golf og VG trakk seg i fjor.
Dette er ikke et emne jeg kan så mye om - men det er det kanskje andre her som kan:
Hva er den/de perfekte sponsorene for NGF og/eller for proffene? I dag kan jeg se at Nordea og Toyota er forbundssponsorer, mens Garmin, Titleist, Canon, Abacus og XL1, printInform, Sponsorlink, Dinamo Etcetera, If, Gyro Event, Contar, Toppgolf, Hertz og Choice er såkalte samarbeidspartnere.
Nordea, TagHeuer, FootJoy, Surefoot, Peak Performance, Toppgolf og Acushnet sponser i tillegg Skarpnord, Henrik har Network Norway og 360 avtale med Taylor Made (flere?), Tutta har Nike, Dow, BMW og TagHeuer. Hvor mye av dette som gir penger og hvor mye som bare gir utstyr vites ikke.
Jeg ser poenget med bransjerelaterte produsenter (Nike, Titleist, Taylor Made, Peak etc.). Luksusvare produsenter er også tradisjonelle golfsponsorer (TagHeuer, BMW etc). Det samme argumentet kan finanshus og banker bruke - de bruker dette ift. viktige kunder etc.
Men hvor er de sponsorene som ikke er like opplagte. Sier ikke at NGF har gjort noe galt eller at spillerne har gjort noe galt - det kan like gjerne være dumme sponsorer. Hvor er Statoil, Telenor, Hydro, REC og andre flernasjonale norske selskaper? Hvor er de norske selskapene som kan identifisere seg med golf som sport - eller en verdiene til enkelt spiller? Evt. som kan bruke enkeltspillere i interne sammenhenger? Like mye - hvem er disse selskapene?
Jeg vet selvsagt at prestasjoner og mediedekning ikke er på Larsen, Tage & co sin side. Men golf er en stor idrett i Norge - tross alt.
Kanskje er dette bare vås - kanskje golf har de sponsorer de fortjener og kanskje er de bransjene som er uinteressert kolke som holder seg unna, men jeg har lissom en følelse av at det burde være større potensiale.
Dette er ikke et emne jeg kan så mye om - men det er det kanskje andre her som kan:
Hva er den/de perfekte sponsorene for NGF og/eller for proffene? I dag kan jeg se at Nordea og Toyota er forbundssponsorer, mens Garmin, Titleist, Canon, Abacus og XL1, printInform, Sponsorlink, Dinamo Etcetera, If, Gyro Event, Contar, Toppgolf, Hertz og Choice er såkalte samarbeidspartnere.
Nordea, TagHeuer, FootJoy, Surefoot, Peak Performance, Toppgolf og Acushnet sponser i tillegg Skarpnord, Henrik har Network Norway og 360 avtale med Taylor Made (flere?), Tutta har Nike, Dow, BMW og TagHeuer. Hvor mye av dette som gir penger og hvor mye som bare gir utstyr vites ikke.
Jeg ser poenget med bransjerelaterte produsenter (Nike, Titleist, Taylor Made, Peak etc.). Luksusvare produsenter er også tradisjonelle golfsponsorer (TagHeuer, BMW etc). Det samme argumentet kan finanshus og banker bruke - de bruker dette ift. viktige kunder etc.
Men hvor er de sponsorene som ikke er like opplagte. Sier ikke at NGF har gjort noe galt eller at spillerne har gjort noe galt - det kan like gjerne være dumme sponsorer. Hvor er Statoil, Telenor, Hydro, REC og andre flernasjonale norske selskaper? Hvor er de norske selskapene som kan identifisere seg med golf som sport - eller en verdiene til enkelt spiller? Evt. som kan bruke enkeltspillere i interne sammenhenger? Like mye - hvem er disse selskapene?
Jeg vet selvsagt at prestasjoner og mediedekning ikke er på Larsen, Tage & co sin side. Men golf er en stor idrett i Norge - tross alt.
Kanskje er dette bare vås - kanskje golf har de sponsorer de fortjener og kanskje er de bransjene som er uinteressert kolke som holder seg unna, men jeg har lissom en følelse av at det burde være større potensiale.