Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sponsorer for norsk golf/norske spillere

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Tigers sponsorer trekker seg og bruker omdømme klausulene i avtalen med ham for å komme seg ut. Northugs sponsoravtale med Red Bull skapte debatt før OL (selv om Aksel L. Svindal hadde samme sponsor uten at noen reagerte...) Næringslivet er mer tilbakeholdne med sponsormidlene og Toppgolf reduserer sin støtte til norsk golf og VG trakk seg i fjor.

Dette er ikke et emne jeg kan så mye om - men det er det kanskje andre her som kan:

Hva er den/de perfekte sponsorene for NGF og/eller for proffene? I dag kan jeg se at Nordea og Toyota er forbundssponsorer, mens Garmin, Titleist, Canon, Abacus og XL1, printInform, Sponsorlink, Dinamo Etcetera, If, Gyro Event, Contar, Toppgolf, Hertz og Choice er såkalte samarbeidspartnere.

Nordea, TagHeuer, FootJoy, Surefoot, Peak Performance, Toppgolf og Acushnet sponser i tillegg Skarpnord, Henrik har Network Norway og 360 avtale med Taylor Made (flere?), Tutta har Nike, Dow, BMW og TagHeuer. Hvor mye av dette som gir penger og hvor mye som bare gir utstyr vites ikke.

Jeg ser poenget med bransjerelaterte produsenter (Nike, Titleist, Taylor Made, Peak etc.). Luksusvare produsenter er også tradisjonelle golfsponsorer (TagHeuer, BMW etc). Det samme argumentet kan finanshus og banker bruke - de bruker dette ift. viktige kunder etc.

Men hvor er de sponsorene som ikke er like opplagte. Sier ikke at NGF har gjort noe galt eller at spillerne har gjort noe galt - det kan like gjerne være dumme sponsorer. Hvor er Statoil, Telenor, Hydro, REC og andre flernasjonale norske selskaper? Hvor er de norske selskapene som kan identifisere seg med golf som sport - eller en verdiene til enkelt spiller? Evt. som kan bruke enkeltspillere i interne sammenhenger? Like mye - hvem er disse selskapene?

Jeg vet selvsagt at prestasjoner og mediedekning ikke er på Larsen, Tage & co sin side. Men golf er en stor idrett i Norge - tross alt.

Kanskje er dette bare vås - kanskje golf har de sponsorer de fortjener og kanskje er de bransjene som er uinteressert kolke som holder seg unna, men jeg har lissom en følelse av at det burde være større potensiale.

007

over 14 år siden

007

Penger til sponsing ... glem det!

"
- Ny gigantisk krise er på vei

- Dette vil få finanskrisen til å fremstå som en mild vårdag, sier den kjente investoren Jim Rogers. Her er faktorene som kan sette i gang ny økonomisk krise.

Investorlegenden Jim Rogers er ikke direkte positiv til utviklingen i verdensøkonomien. Han tror et rekordsvak pund i store problemer vil sende verden ut i ny krise.

- Pundet er på randen av kollaps, og vil utløse en verdensomspennende økonomisk vinter som vil bli så alvorlig at det får finanskrisen til å fremstå som en mild sommerdag, sier Rogers i et presseskriv.

Kollapsen kan komme allerede i løpet av de neste ukene, mener Rogers. Han tror også oppturen man har sett på børsen har vært falsk.

- Senere i år vil vi få se begynnelsen på den virkelige resesjonen, med flere katastrofer av Lehman-kaliber, og en kraftig nedtur som ikke når slutten før de underliggende problemene er kurert, sier Rogers.
"

Hva er så de underliggende problemene??

R8

over 14 år siden

R8

Enig med deg 007.Og i tillegg så er USA ett u-land om 10 år.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Det var vel ikke akkurat dette som var topic 007....(og R8....)

007

over 14 år siden

007

Når biz-ledere er klare til å hoppe ut av vinduet så er det lite opportunt å diskutere sponsing av norsk golf.

Bare litt bad timing, Sam.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

007, kan ikke du la være å ødelegge det som var ment som en seriøs tråd?

007

over 14 år siden

007

Er det noe som heter spesifikk sponsing??

F. x. at NSB sponser noen golfspillere fra Nord-Norge for å prøve å få bygget ut Nordlandsbanen??

"Kanskje er dette bare vås", skrev Sam først her.

Kevin

over 14 år siden

Kevin

I dårlige tider gjelder det å være kreativ. Og eksemplet med "klovnebuksene" er et svært godt eksempel på kreativitet og suksess. At en curlingspiller fra Norge får i oppdrag å anskaffe noen litt spreke bukser først,til å bli en eventyrshistorie under OL for en relativ liten produsent av golfklær. Over 1/2 mill tilhengere på facebook,omtale i ALLE medier under OL,ti-dobbling av salget minst. Prominente personer som kongen mottar en og diverse andre blir sett i slike bukser. Helt utrolig,ekstrem timing,ekstremt god markedsføring og et svært godt curlinglag som leverer. Kan det bli bedre?

Jeg savner også noen av de store norske aktørene som du nevner Sam. Hva med noen av de største kraftleverandørene,som tjener enormt bra for tiden? F.eks Statkraft.
Synes avtalen Henrik har med NN virker spennende,og kanskje kommunikasjonsbransjen har mer å by på?

Nå er jo Choice kjeden ny samarbeidspartner av året,og kanske finnes det flere innenfor reisebransjen,som f.eks Ving som sier de satser på golfmarkedet. F.eks sponsing rundt treningsleire og reiser.
SAS har jo vært en stor aktør men har en ganske "fallende kurve",kanskje Norwegian kunne vært en bra sponsor?

Ellers så stor det jo ikke så verst til i finansverdenen i Norge for tiden allikevel. Eller kanskje skipsfarten,de store rederiene som er norske av opphav og svært internasjonale. Våre 3 beste norske spillere reiser jo over atlanteren for å "vinne det amerikanske merkedet":-)

Statoil og DNB er vel fortsatt veldig store på sponsing av breddeidrett her hjemme,det samme med Telenor. Og det er vel de tradisjonelle skidrettene som nyter godt av det. Samt endel ballidretter

Aker satser endel,bruker gamle og nye idrettshelter i sine reklamer. De er iallefall urnorske,med internasjonalt "snitt"
Jotun er en stor bidragsyter i Sandefjord og sikkert mange andre steder. Er også store i utlandet bla med mange virkelig store oppdrag i oljestatene Dubai etc.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Bra innlegg Kevin. Klovnebuksene er et supert eksempel - Lindeberg kom jo inn i golf gjennom Parnevik. Både rederiene og Jotun er gode eksempler. Wallenius Wilhelmsen har sponset Lundgreen lenge (og Maritz fra Sør Afrika. Aker burde se at det er bedre å sponse internasjonalt enn hyperlokalt (Molde). Evt. både og. Røkke jr. er jo en ivrig og god spiller så kanskje dette endres over tid.

Apropos klovnebuksene så kunne det jo vært moro om Moods of Norway (evt. i et lignende samarbeid som de har med Helly Hansen på vinterklær laget en golfkolleksjon som fikk Ian Poulter og John Daly til å se kjip ut - evt. sammen med en norsk spiller.

Jeg tror man må tenke ut av boksen for å få penger inn i norsk golf - derfor denne tråden......

007, til tross for finanskrisen inngås det sponsoravtaler hver dag. Og sponsing er minst like aktuelt i krisetider siden det er da man må treffe godt med markedsføringen. Mer effekt pr. krone. Finanskrisen kan du sikkert lage en egen sideblikktråd på....

007

over 14 år siden

007

Curlingbuksene var bare en ting; genistrek!

Sam:
De fleste sponsorer i alle krisetider sier:"pga. finanskrisen så er det mindre ..."
Jeg trenger ikke å ha rett.

Freud

over 14 år siden

Freud

Men ble det noen flere penger til norsk curling av de buksene da? Det er jo det som teller.
Synes det er utrolig at ikke NGF har klart å skaffe seg noen sponsorer. Hvilke har de egentlig? Det må nemlig jobbes aktivt og hardt for å få sponsorer; det nytter ikke å sitte på baken og vente på at de kommer av seg selv. Tror nok at flere av de som SS nevner kan være villige til å spytte inn litt, men da må de sjarmeres! Kanskje Tutta kan sendes ut på et tokt?

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Freud, hvis du gadd å lese innleggene så slapp du å spørre - de eksisterende sponsorene til NGF er nevnt i trådstarten. '

Jeg tror det viktige for NGF og enkeltutøverne er å finne hva de kan selge sånn at sponsoren får noe igjen. For arbeidsplasser med golfmiljø finnes det mange måter å bruke spillerne internt - men det krever litt kreativitet. Husker at på 80 tallet så var det en bedrift jeg jobbet i som sponset en roer - og de hadde da som mål at de ansatte skulle ro like langt som sponsorobjektet og at det bare talte hvis 80% av de ansatte deltok, romaskin sto i lokalene....husker det førte til både team spirit og formbedring.

Foooore

over 14 år siden

Foooore

Firmaet jeg jobber i var i samtaler med NGF når VG trakk seg ut for et par år siden, men det ble beslutta å skrinlegge planer da det ikke var vilje til å bruke penger uten åpenbar nytte direkte tilbake til bunnlinja.

Ville trodd at et av de større halv/hel-statlige firma er eneste mulige større sponsor.

Golf er i mine øyne en mini-idrett i Norge, men en relativt stor hobby-greie.

på jakt etter sponsorer

over 14 år siden

på jakt etter sponsorer

Espen Kofstad er på jakt etter sponsorer for PGA-satsning kommende høst når han er ferdig med USA-studier. Er det noen som er villig til å hjelpe ham?

Fat Stat

over 14 år siden

Fat Stat

Freud kan kanskje sponse via sitt selskap Koll Undercover AS

Kevin

over 14 år siden

Kevin

Ny sponsor for Henrik,P4.

http://www.golfnews.no/nyheter.php?a=538

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her