Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nyvinninger utstyr 2010 sesongen

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Inspirert av jonags innlegg i en anne tråd;

Jeg ser flere av produsentene av både utstyr og tilleggsutstyr er ute med de vanlige nyvinningene før sesongen.

Tutta har fått ny Nike VR driver med revolusjonerende ny kompresjonskanal som visstnok skal ha følgende effekt:

"Kompresjonskanalen gjør at hele hodet, ikke bare slagflaten, presses sammen i trefføyeblikket. Når hodet så retter seg ut igjen, sparker slagflaten så hardt til ballen at ballhastigheten øker 3 til 5 prosent."

Driveren er ihvertfall penere enn firkanten og den andre gule "plonk"-driveren, men er dette noe som funker?

Jeg ser også at flere av ballprodusentene lover gull og grønne greener. Bridgestone kommer med det jeg leser som en proffball for amatører - Tour B330-RX. Taylor Made kommer med Penta TP, som skal være guds gave til golfspillerne.

Wilson på sin side kommer med hybride stål/grafitt skaft. Fordelen ved begge skal eliminere ulempen ved den ene....

Ny firehjulstralle fra Sun Mountain - akkurat nå når jeg hadde vendt meg til å late som om tralla var en nymotens barnevogn så skal den bli en gammeldags barnevogn....

Er det andre slående nyheter? Hvilke er ekte og hvilke er fata morgana?

Kjakan

over 15 år siden

Kjakan

Her er 4-hjulingen til Sun Mountain. Så jo liten ut når den var foldet sammen.

http://www.youtube.com/watch?v=-E533qDATv8

michael

over 15 år siden

michael

Kan vel også legge til her at srixon kommer ut med en ny tour ball, som er gul. ja, det kan godt hende at du ser stenson, vijay eller furyk med gul ball! For meg blir dette helt feil, men artig med forandring!
Jeg har ikke helt fått med meg hva fordelen med denne gule ballen er, men det skal vist være noe med fargen da..

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Sett i et tidsperspektiv - hvor mange slag har vi spart på å bruke helt nye køller kontra de som ble lagd for 10 år siden?

Personlig tror jeg det kanskje kan bety ett slag i snitt pr runde.

Det blir i tilfelle 0,1 slag per år. Jeg synes ikke det er god nok grunn til å kjøpe nye køller.

Nike påstår altså at ballhastigheten øker på den nye driveren sin? Jeg trodde dette var regulert med trmpolineeffektgrensen...?

Furu

over 15 år siden

Furu

Nike Method er kanskje den største nyheten.

B330 RX er ikke ny i år. Brukte den selv i fjor, meget god ball.

Tim Clark har tatt den nye, gule Srixon Z-Star i bruk.

TaylorMades xFT wedger med utskiftbar front er ikke et helt nytt konsept men TM gjør et forsøk i år.

Cleveland BRZ kommer til å bli en glimrende putter til utrolig pris (ca.$90).

Rife Aruba kommer i vår. Veiledende pris på $149 betyr at denne blir populær.

Odyssey Backstryke er en putterserie med skaftet montert bak på putteren. Thomas Bjørn bruker den, Harrington har prøvd den men jeg tror han skiftet tilbake til den gamle 2-ball'en.

SkyCaddie SGX er en ny gps med mange nye funksjoner. Skygolf har kartlagt mange baner i Norge, fra Østlandet helt opp til Haugesund. Resten kommer nok snart. Da vet jeg nøyaktig hvor mye jeg misser greenen med hver gang :)

R9 Supertri ser ut til å være det heteste på driverfronten.

Cleveland prøver seg med lettvektskøller med Launcher DST-serien. Har fått mye skryt til nå.

Diablo-serien til Callaway gjorde det vel greit nok i 2009. Jeg tror den nye Diablo Edge kommer til å gjøre det enda bedre i 2010.

2010 er ikke det helt store året for nye konsepter og teknologi. Justerbare hoder i drivere, hybrider og fw kommer fra de aller fleste. At Tin Cup ble årets produktnyhet på PGA Show sier litt om mangelen på nyheter.

Se forøvrig opp for Scratch Golf i 2010. De har utvidet voldsomt. Sponser nå Ryan Moore og to spillere på LPGA. Snart er køllene også å få kjøpt hos tgw.com.

"Casual" sko er in. Ecco Street Premiere (brukt av Moore og Couples) er voldsomt populære.

jonag

over 15 år siden

jonag

driverne testes ikke etter trampolineeffekt lenger. De testes etter hva slags ballhastighet de gir. Dvs smashfaktor. Dersom feks 100 mph køllehastighet i en maskin gir mer enn feks 150 mph ballhastighet (vet ikke akkurat grensa) så er den ikke lovlig.

Kan hende niken gir mer ballhastighet på utenfor sweetspot...

Gult er lettere å se faktisk.

joho den 4-hjulingen var fin.

Selv har jeg kommet til en grense. Nå har jeg fikset og tilpasset settet mitt i årevis. Nå er jeg fornøyd og må fikse svingen istedet, hehe.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

He he Jonag ..... det der tror jeg ikke på! Gjorde det vondt å skrive det? Når gresset spirer og den første slicen kommer så tuner du igjen....fordi du liker det ;-)

jonag

over 15 år siden

jonag

jeg liker ikke å si det og det føles trist, men det er sant. Køllene virker så innmari bra når de behandles rett, så det er ikke køllene lenger, det er mannen...

What to do...

Stinger

over 15 år siden

Stinger

Siden utstyrshysteriet tok av med Big Bertha for ca 20 år siden, har den gjennomsnitlige scoren for vanlige golfspillere stått på stedet hvil.
Den massive markedsføringen
mot oss naive hackere har til de grader lykkes.
Mer enn noen gang tror vi at det er utstyret som teller.
I golf som alt annet, det er mannen bak som teller.

Furu

over 15 år siden

Furu

Ifølge TaylorMade skal vel de fleste av oss ha en svinghastighet på 195mph og med 10-15 meter ekstra lengde hver gang man kjøper en ny Burner så driver de fleste godt over 300 meter.

Men det er herlig å kjøpe nytt utstyr :)

It's the Indian, not the arrow.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

furu, selv den beste indianer trenger en rett pil....

Majorfan

over 15 år siden

Majorfan

Apropos utviklingen siden Big Bertha: Morsom video på GD http://www.golfdigest.com/golf-equipment/2010-02/video-best-golf-innovations

Utstyrsfreak

over 15 år siden

Utstyrsfreak

Utstyret er absolutt en hot-faktor for sporten. Gleder meg hvert år til utgaven med Hot-list fra GolfDigest. Men er absolutt ikke uenig i at det ikke har så mye å si for selve spillet. Det vi amatører tjener på disse fantastiske nyvinningene er svært lite siden vi ikke utfører den samme "perfekte" svingen på hver slag. Men det er viktig å tro og ha følelsen av at det kan hjelpe.
Etter 2009-sesongen bestemte jeg meg for å bruke mindre penger på utstyr og mer på en pro i ny og ne. Etter den første timen var det en ting som var viktig, blant alle feilene i svingen, køllene var for korte. Jeg gikk til den nye køllemakeren på Losby, Tom. Han kommer rett fra Europatouren blant de beste i verden. Nye grep og forlenging av køllene jeg kjøpte når jeg startet i 2006 - er som et helt nytt sett. Ikke får jeg vondt i ryggen heller. Gjenstår å se om dette funker da. Akkurat som med nytt utstyr - slaget skal slås uansett hva man slår med.

jonag

over 15 år siden

jonag

En driver på 46,5 tommer er HELT hinsides. Snittet på PGA er ca 44 tommer.

I tillegg, om man ser litt fysisk på dette så skjer følgende når man øker lengden. Kølla blir tung å svinge selvom den kanskje har lavt vekt. Svingvekten/treghetsmomentet øker drastisk og det man da må gjøre er å senke tyngden på hodet. Å senke tyngden på hodet reduserer hodets MOI drastisk, noe som firkantdrivere forsøkte å gjøre noe med.

Så i sum, en lang driver med lett hode gjør det vanskeligere å treffe pga lengden, vanskeligere å slå rett pga lavere MOI.

Sikkert artig å få til en super drive hver 10de drive, men når 5 av disse drivene havner feil og man har kanskje 12-13 driver ila runden, ja da....

De store merkene er ute etter omsetning og resultat først og fremst og fremstår gjerne som om de vil at vårt spille skal bli bedre. Men som med mat, det er ikke alt som selges som er sunt, så er ikke alt som selger i golf bra for golferen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her