Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sportsånd

kingben

over 15 år siden

kingben

Mye har vært diskuttert her de siste dagene om sportsånden til forskjellige utøvere i OL.

Fikk meg til å tenke på Sven Kramer. Som mistet sitt OL-gull pga en kjempetabbe av treneren..

Han gikk klart fortest og gjorde desidert den beste 10000-meteren.

Burde Koreanske Seung-Hoon Lee isteden for å juble hemningsløst på sidelinjen vært så "stor" og sagt. "Denne gullmedaljen tilhører Sven Kramer"

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Det ville helt klart vært ham til ære, ihvertfall.

Det er ikke så lett å sette seg inn i hvordan toppidrettsfolk tenker. Hvis det var meg, ville jeg synes det var en litt pinlig måte å vinne på.

Husker godt VM i skiskyting i fjor, da Bjørndalen hadde gått over en bro istedet for rundt. Han vant med nesten ett minutt, men til store protester fra nr 2, en russer.

Alle mine svenske ansatte hadde samme mening som russeren, Bjørndalen gikk utenfor løypa og skulle vært disket. Det ble godt bevist at han ikke tjente noe på det, men det hjalp ikke.

Nasjonalfølelsen er tydeligvis viktig for rettferdighetssansen.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Det hadde bare vært til Lee's fordel å komme med en positiv uttalelse i forhold til Kramer. Kramer var jo disket uansett så han kunne ikke få gullmedaljen.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Thomas Wassberg ønsket å kappe gullmedaljen han fikk og sølvmedaljen Juha Mieto fikk på midten og sveise dem sammen etter at Juha var 1/100 sek bak ham i OL i 1980.
Juha nektet. Det var visst første OL de målte 1/100 sek.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Arne Larsen Økland har vist hvordan dette skal gjøres da han gikk til dommeren og annulerte sitt eget "mål" i Bundesliga.

Når det gjelder Lee så var det jo ikke han som gjorde feilen. Kramer skulle selv ha kontroll på dette, men lyttet til treneren. Johan Olsson gjorde jo noe lignende på 15 km og måtte snu. Trist greie - men ikke noe å gi vekk medaljen for. Noen kloke ord på pressekonferansen fra Sør Koreaneren ville nok gi mye kudos.

En som ikke får kudos er Kowalczyk som hevder at Bjørgens behandling av medførdt astma er doping.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Problemet er at Kowalczyk kommer til å få mye støtte for sitt syn i utlandet, fordi Norge har en såpass stor maktposisjon i FIS og dopingarbeid.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Kowalczyk burde vel gå stille i dørene,som selv har vært utestengt for doping. Og i tillegg skøytet på duathlon i den klassiske delen,og var heldig som unngikk protest fra Norge og Steira

Da hadde ihvertfall jeg ligget lavt i terrenget. Dessuten er det lite smart å beskylde noen for doping som har alle papirer og legeattester i orden. At det er en interessant debatt når det gjelder doping og medisin er greit,men beskyld ikke Bjørgen for å dope seg,det blir for dumt.

Hadde vi delt ut "ukas kaktus" her på forumet hadde Kowalczyk fått den:)

ScanDigger

over 15 år siden

ScanDigger

Det var vel Kai-Erik Herslovsen, da han spilte for Borussia Mönchengladbach på 80-tallet, som fortalte dommeren at han ikke hadde scoret mål. Husker jeg ikke feil hadde han allerede scoret to mål den kampen.

Jeg synes det er kjedelig for Kramer, Bjørndalen, Stuert Cink osv. Men, jeg er tilhenger av at reglene må være absolutt. Tendensen til å ikke ønske straff dersom man ikke tjener noe på en regelbrudd ser jeg dessverre alt for ofte når jeg spiller golf.

En av de største urettferdighetene jeg har sett var da denne maratonløperen ble angrepet av en publikumer og således mistet sin gullmedalje.

ScanDigger

over 15 år siden

ScanDigger

Forresten - ikke Stuart Cink. Der går vel for egen del grensen for hva jeg synes er rettferdig.

Kevin - AMEN! Hadde vi delt ut glasshus hadde hun fått det også.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

ScanDigger; jeg tror du tar feil - Herlovsen var ingen målscorer og hvis du søker på Økland og annulering så finner du at det var Økland:

http://no.wikipedia.org/wiki/Arne_Larsen_%C3%98kland

http://www.jbl.no/modules/module_123/proxy.asp?C=297&I=30071&D=2&mid=521

ScanDigger

over 15 år siden

ScanDigger

OK - gir meg med en gang! Alderen krever sitt og hukommelsen er det første som svinner hen. Staheten derimot, den svekkes merkelig nok ikke med alderen :-)

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hihi, godt sagt, den siste setningen, ScanDigger.

Men ikke helt troverdig når vi leser den første setningen en gang til :-)

Freud

over 15 år siden

Freud

Jeg gir ikke mye for Larsen Øklands innrømmelse. Den var billig og har ikke noe med sportsmanship å gjøre. BM ledet allerede 4-0 (?) og ALØ hadde scoret 3 mål (?). Hadde han innrømmet at det ikke var goal dersom laget ledet 1-0 eller det sto 1-1 to minutter igjen? Neppe.

Jeg må tilstå at jeg er litt forvirret over Kramers sluttid. Han gikk jo en indresving istedenfor å gå ytre. Det betyr 4 indresvinger på rad! Har ikke dette innflytelse på tiden, eller utjevnes det senere i løpet? Jeg har alltid trodd at alle skøyteløpere selv holdt rede på hvilken bane de skal krysse inn i. De husker vel hvilken bane de kommer fra når de kommer på langsiden, eller...? Å skylde på treneren blir bare dumt. Han står midt på langsiden og angir rundetider, og jeg har aldri observert at treneren dirigerer løperen inn i riktig bane. Men jeg har vel ikke fulgt med.

Forøvrig er jeg drittlei dette kravet til at den "umoralske/ufortjente vinner" må lykkønske den "moralske vinner". I idrett har vi regler som skal følges, og den er best som har best sluttid og har fulgt alle regler. Så enkelt er det.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg er faktisk mer enn 90% enig med deg denne gangen, Freud.

Syntes det var såpass oppsiktsvekkende at jeg bare ble nødt til å poengtere det.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Når det gjelder Kramer er jeg enig. Når det gjelder Økland så er jeg veldig uenig. Når det gjelder kolls siste avsnitt så synes jeg generaliseringer er vanskelig.

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Robbie Fowler protesterte mot en straffe dommeren dømte til hans fordel. Robbie fortalte dommeren at han ikke ble felt, men ble likevel gitt straffen. Han tok straffen selv, bommet, og når noen spurte om han bommet med vilje sa han: "Nei, jeg bommer ikke en straffe med vilje, det var rett og slett et dårlig skudd". Det er sportsånd!

Jeg reagerte også på at koreaneren valgte å åpenlyst juble da han skjønte at Kramer ble disket, for så å gå med flagget hevet over hodet foran et iskaldt publikum. Selvfølgelig var det ikke hans feil at Kramer gjorde en feil, men det viste lite empati.

Samtidig er ikke kramer den personen jeg har det beste inntrykket av, men ingen fortjener å miste gullet på den måten.

Freud

over 15 år siden

Freud

Nei, Resurrected, det er ikke sportsånd. Du kan ikke fortelle denne historien uten samtidig å si hva stillingen i kampen var da dette skjedde. Jeg tipper at Fowlers lag ledet klart, og at det var kort tid igjen. Da kan hvemsomhelst vise "sportsånd". Dersom stillingen var helt jevn, ville Fowler ikke ha bommet med vilje, og han ville vel knapt ha tatt straffen selv. Dersom han bommet med vilje i en slik situasjon, ville han ha blitt et hatobjekt i klubben og hos supporterne og mistet jobben. Situasjonen er parallell med Økland, og det vil si at "sporstånd" er helt avhengig av situasjonen klubben er i. Ved klar ledelse er det luksus å vise slik "sportsånd", og spilleren jukser med oss. Min påstand kan aldri bevises, men er det noen som tror at jeg tar feil?

Robbie

over 15 år siden

Robbie

Ja, jeg

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Mulig du tenker sånn Freud, men å påstå at andre er like "murky" i motivenen er en annen sak. Økland var kjent for en veldig fair holdning - jeg tror de færreste ville synes det var gøy å vinne en kamp på fusk. Jeg hadde ikke likt det.....

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Kowalczyk fortsetter sin "gode" sportsånd,og gjør det meste for å ødelegge Bjørgens oppladning til 3-mila,håper det preller av.

http://www.dagbladet.no/2010/02/26/sport/ol_i_vancouver/ol_2010/ski/langrenn/10604044/

Radar

over 15 år siden

Radar

For meg er og blir hun kun en jordbærplukker som går på ski på vinteren

Freud

over 15 år siden

Freud

Dette fant jeg på nettet angående Fowler og straffen:

"While playing for Liverpool against Arsenal on March 24 1997, Fowler was involved in a famous incident at Highbury; he won a penalty, appearing to tumble under the challenge of David Seaman, before pleading with the referee Gerald Ashby not to award it, claiming the keeper had not touched him. Seaman saved the penalty, Jason McAteer rammed in the rebound, and Fowler ended up winning Uefa's Fair Play award for his honesty. However, Fowler admitted he did not miss on purpose. "As a goalscorer it's part of my job to take it and I wanted to score it," he said. "I tried to score. I never missed on purpose. It just happened, it was a bad penalty."

Liverpool vant kampen 2-1. Jeg tror nok at dersom Fowler virkelig hadde villet bomme på straffen, så hadde han satt den over eller utenfor.

TIl SS: du har mistet poenget med Økland-målet. Laget hans ledet overlegent (4-0?) da han sa at hans tredje mål for dagen ikke var inne. Vi får aldri svaret, men jeg tror ikke at han ville ha innrømmet det dersom det var uavgjort eller 1-0.

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Til opprinnelig tema:
Eg synest ikkje det. Det er ein del av skeisseløpet å velge rett bane - Kramer burde vel egentlig klart å halde styr på dette sjølv. Kor vanskeleg er det å registrere om ein går ytter eller inner ut på vekslingssida, sjølv etter 13 knallharde minutt?
Det er nesten det same som å skulde på caddie min dersom han/ho har kome med dårlig råd som eg implementerar i spelet mitt. Om eg så havnar til skogs går ikkje an å skulde på andre enn meg sjølv. Og i dette tilfellet den ulykksalige Sven Kramer.
Eg synest ektremt synd på Kramer og hadde ynskja han hadde vunne gull og det som var, men idrett er idrett og hovudet må vere på plass.

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

Mon tro om ikke den norske orienteringsløperen som var med å hjelpe en svenske ifjor utviste god sportsånd!
Sikkert værre for de utøverne som kan tjene mye penger på idretten sin å utøve sportsånd.... når man har sponsoravtaler ol til flere millioner...
I fotball så ser en jo faktisk en modell som virker nokså godt... ved skade spiller man ballen ut over sidelinjen og motstanderen kaster ballen tilbake etterpå.
Synes det er fint å se idrettsutøvere som tar hverandre i hånden før start og så takker hverandre etterpå, er en god opplevelse!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Freud, jeg tror Økland hadde gjort det samme uansett hva stillingen var.

Å skylde på caddyen er vel som å skylde på smørerne. Husk - det er løperen som tar beslutningen om valg av ski etc. Derfor holdt Norge på å bli diskter fra stafetten, siden Johnsrud Sundby hadde med seg både rubbede og smurte ski inn i sonen. Han klarte ikke velge...

Jeg tror både Kramer og treneren vet at begge har litt skyld. Treneren trodde han reddet en situasjon - Kramer var4 på riktig vei, men ble usikker og valgte feil. Utrolig trist - men "part of the game".

Orienteringsløperen i @lle fuglers eksempel er utmerket som illustrasjon. Han ledet til og med løpet - og mistet gull og andre medaljer. Før freud sier det selv - det var mer alvorlig enn annullering av mål. Jeg tror faktisk de færreste idrettsfolk synes det er kult å vinne på fusk. Jeg tror heller ikke de liker å vinne på ekstreme tabber. I de idrettene der det er en del av det hele å utnytte tabber er det selvsagt litt anderledes....

dutte

over 15 år siden

dutte

Det beste eksemplet er uten tvil Steven Bradburys OL gull på 1000m short track under lekene i 2002. Han utnyttet virkelig tabber. Men populær ble han til gangs.

Freud

over 15 år siden

Freud

SS nevner juks i idretten. Ingen idrett er mer infisert av juks enn nettopp fotball. I hver eneste fotballkamp verden over jukses det flere ganger, og alle kamper avgjøres av juks. Jeg tenker naturligvis på alle holdinger og nedrivninger inne i felet ved alle cornere og frispark. Medspillerne til han som holder ser det, men sier ikke fra til dommeren. I Sams verden bør medspillerne løpe bort til dommeren og si fra om forseelsen, og be ham om å dømme straffe til motparten. Det skjer ikke, så her jukses det. Man er blitt så flinke til å skjule holdingen at dommeren ikke ser det. Alle fotballspillere vet dette, enten det er de som blir holdt eller de som holder. Rollene skifter.
I hver eneste fotballkamp skulle det vært dømt ca. 10 straffer. Alle kamper avgjøres av fusk.
Fotballspillere på toppnivå (de fleste av dem) er noen kyniske og usympatiske drittsekker, som ignorerer fusk og juks og regelbrudd som foregår rett for nesa deres, og bare snur seg bort.

Freud

over 15 år siden

Freud

Tillat meg en opplysning i Økland-eksemplet. Økland spilte for Bayer Leverkusen, og i kampen mot Bayern München scoret han hat-trick. BL ledet 3-0 da ALØ scoret sitt fjerde mål, som han selv annullerte.
Stor sportsånd?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

For tiende gang Freud: JA!

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hihi, jeg er faktisk enig med Freud her også jeg.

Ikke enig i at de fleste fotballspillere på toppnivå er noen kyniske og sympatiske drittsekker, da jeg selvfølgelig mener at jeg ikke har forutsetninger til å mene noe kvalifisert om det.

Men Økland var nok fornøyd med hat-tricket sitt. Da er det lettere å vise stor sportsånd.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg er glad jeg ikke går rundt i verden og tror det verste om alle andre.... (bare om Northug)

Bulls holdning henger pussig sammen med hans Northug-Tiger dyrking. Av Koll forventer jeg ikke noe annet - han skal ha ros for å være konsekvent malantropisk...

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Og så kan jeg opplyse at Molde akkurat vant finalen på La Manga med 2-1 mot det danske topplaget Nordsjælland.

Mens Brann tapte 0-1 mot det amerikanske bunnlaget Seattle Sounders.

I og med at sportsånd er tema i denne tråden :-)

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Freud: Det er jo nettopp det jeg skriver. Fowler forsøkte ikke å bomme på straffen, og når han likevel bommet så hadde han en gylden anledning til å si at "jeg gjorde det med vilje" men han var i steden ærlig og sa at han slo en dårlig straffe. Det er det jeg mener med sportsånd. Så jeg skjønner ikke hva du fyrer deg opp for.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Resurr, gi opp noen tror at alle har like kjipe motiver som seg selv

Kevin

over 15 år siden

Kevin

J.P.Hayes som diskvalifiserte seg selv på q-school finalene i 2008 må vel være en som har god sportsånd. Oppdaget da han kom på hotellet at han hadde spillt på en ulovlig type ball,en prototype. Og meldte seg til dommeren. Utrolig gjort,ingen andre enn han selv visste om det og han kunne bare spillt videre neste dag.

Og han misset da muligheten til å kvale inn det året. Men han klarte kvalet med glans nå sist,og har startet sesongen bra i år.

Freud

over 15 år siden

Freud

Smilende Sam sier at han ikke ønsker at konkurranser skal vinnes på juks og at sportsånd er viktig. Konsekvensen av dette synet er at alle spillere som ser at en medspiller jukser og drar motstanderen i trøya i strafffefeltet - så behendig skjult at dommeren ikke ser det - bør si fra til dommeren og insistere på at det dømmes straffe til motparten.
Jeg har spilt mye fotball, så jeg vet det. Hva mener Sam om slik råtten oppførsel på banen? Vet han ikke at omtrent alle fotballkamper vinnes på juks? Eller er det et formildende faktum at jukset er noenlunde likt fordelt mellom lagene, slik at det jevner seg ut i det lange løp?

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

Der har du et godt poeng Freud! I perioder har jeg totalt latt være å se på fotball ...og håndball...nettopp fordi jeg ser at man får høy status av å drive skittent spill...
Ikke som i golf; man får straff selv, for ikke å si ifra om juks....

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Dette begynner å nærme seg diskusjonen vi hadde etter cupfinalen. Jeg sliter med å ta fotball for alvorlig, fordi jeg synes det blir så utrolig mange situasjoner som dømmes på dårlig grunnlag.

På den annen side er jo fotball verdens mest populære publikumsidrett, så det er ikke så dumt å anta at det er meg det er noe gærent med.

Freud, regelbrudd regnes ikke som juks i fotball så lenge det ikke dommeren ser det. Merkelig på et vis, men det kan ikke fungere på noen annen måte heller.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Freud - all juks er like ille. Punktum. Mne i idretter der det er dommere som kontinuerlig følger med og grensen mellom en lovlig og ulovlig takling må avgjøres av dommeren så kan ikke hver spiller dømme seg selv. Det blir umulig å ha anarki eller selvdømme. Men; den gode sportsånd skal likevel ikke hindre at man sier fra hvis man får tilkjent mål som ikke er mål - som i Økets tilfelle.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Man skal uansett ha dårlig tro på sine medmennesker for å konstruere slike tanker som Freud kommer med.
Det blir nesten trist å lese at han absolutt må mistenke at Økland kun gjorde det fordi at de ledet. Nå var sikkert Økland i godlune den dagen etter et hat-trick. Hvem hadde ikke vært det?
Freud. Jeg ble også litt skremt når de tankene som kom opp i hodet på deg da Marit B gikk siste etappe var at "slik går en som har astma". Noe slikt skrev du i en annen tråd. Det blir veldig dyrking av negativitet over slikt.
Se litt lyst på livet, og litt positivt på norske idrettsutøvere.

Freud

over 15 år siden

Freud

Jeg mener, GB, at når man UTNYTTER at dommeren ikke ser regelbruddet, da er det noe helt annet. I beste fall umoralsk, i verste fall regelrett juks = rødt kort.
Jeg er så lei av å se at den idretten jeg egentlig elsker, råtner bort p.g.a. spillernes kyniske oppførsel og utnyttelse av en stakkars dommer som umulig kan se alt. Medspillerne roser hverandre for å ha holdt noen i trøya så ikke dommeren ser det, eller andre regelbrudd som destruerer spillet. Det er det jeg mener med usympatiske drittsekker.
Jeg husker at Beckenbauer i VM 1974 applauderte Gerd Müller (?) for å ha filmet seg til et straffespark. Han så at det var filming, men sa naturligvis ikke noe. Det fortalte han lenge etterpå.

Spør disse fotballspillerne hva de mener om holding i straffefeltet - enten de gjør det selv eller ser at medspillere gjør det; de vil trekke på skuldrene og si at det er vel OK så lenge dommeren ikke ser det. Det gjelder å lure ham. I fotball florerer det med destruktiv oppførsel.

007

over 15 år siden

007

100% feil!!
"
Jeg husker at Beckenbauer i VM 1974 applauderte Gerd Müller (?) for å ha filmet seg til et straffespark. Han så at det var filming, men sa naturligvis ikke noe. Det fortalte han lenge etterpå.
"

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg er som sagt enig med deg, Freud. Men er redd vi er i et håpløst mindretall...

Flere dommere eller videodømming tror jeg blir innført snart uansett...

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Har drevet med diverse ballsporter i 35 år - og har aldri opplevd at:

"Medspillerne roser hverandre for å ha holdt noen i trøya så ikke dommeren ser det, eller andre regelbrudd som destruerer spillet."

Tror du har havnet i dårlig selskap, Freud. Fortell meg - hvilke idretter har du drevet - og på hvilket nivå, sånn at vi kan vite noe om hva du bygger dine opplevelser på.

007

over 15 år siden

007

Korreksjon med eventl. sorry til Freud; det er feil hvis du mente finalen.

Freud

over 15 år siden

Freud

Jeg mente ikke finalen i 1974, og skrev det ikke heller.

007

over 15 år siden

007

så jeg så ja .. litt sent

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Bra Northug!! Hjelmeset fikk ikke drikke, Northug delte av sin flaske - i fart!! Det er ihvertfall god lagånd.

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

JAAADAAAA!!!!!!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her