Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Topp tre på stafetten i kveld?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

1. Sverige
2. Norge
3. Canada

Jeg tror Sverige kommer til å gå ut såpass langt foran Norge og Canada på siste at de vinner på "langspurt".

Norge er heldige hvis vi klarer sølv.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Mitt tips:

1.Sverige
2 USA
3 Tyskland
4 Russland
5 Estland
6 Polen
7 Norge

hackz

over 15 år siden

hackz

Idioter..

1. Norge
2. Ruskland
3. Tyskland

7.Hviterussland
8.Sverige.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Den er vanskelig, men jeg er langt på vei enig med GB her. Sverige har gode muligheter for gullet, Norge bør hevde seg langt fremme på en god dag, og jeg ser ikke bort fra at Canada tar bronsen selv om Russland også kan gjøre det.

1. Sverige
2. Norge
3. Russland
4. Canada
5. Tyskland
6. USA

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

I stafett er det 4 etapper. Hvem er de tre andre som skal gi "Kongen av Barneskirenn" muligheten til å komme i posisjon? Jo; Hjelmeset (beste plassering i år 8. plass i WC), Sundby (beste plassering i år 5 plass i WC (og ikke god så langt i OL)) og Berger (skiskytter uten WC plasseringer av betydning i år). Hvis Northug går ut langt bak så er det tradisjon for at han kuler'n sånn at han sparer krefter til 50 km - ergo er ikke mitt tips så grusomt og det er ihvertfall ikke noe å kalle meg idiot for, hackz.

Men for all del - det er veldig veldig hyggelig for dere andre hvis jeg tar feil.

kingben

over 15 år siden

kingben

:-) SS

noe sier meg at du ikke har det veldig bra for tiden....
Du må vel skjønne at matematikken din ikke funker i idretten! og ihvertfall ikke i OL!!!

Din helt, Pølsa! Kan du fortelle meg hva han har av internasjonale triumfer?

Hindret ikke han i OL-gull.

Norge og Sverige kommer til å sloss om det, er redd det blir avgjort på 2. etappen.. dog, har Berger gode ski er han i stand til å hente de fleste..
hellner er sjanseløs mot PN om han ikke har halvminuttet.....

Etter disse er det flere som kan være med.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Helt unødvendig å være guffen, kingben - jeg har det strålende.

Pølsa har vunnet WC renn i år. Ikke mange andre nordmenn som har gjort det....

...og som sagt; hyggelig for dere om jeg tar feil.

hackz

over 15 år siden

hackz

Du er så hårsår Sam ;)
Hvordan har svenskene som stiller gjort det i år? (jeg vet ikke)

Kingben kom meg i forkjøpet med Pølsa.
Odd B. er en rutinert rev som ikke kommer til å slippe, og det gjør ikke Berger eller Sundby heller. Så da blir det ja.. Barneskirenn.

Belarus stiller forøvrig ikke.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Det sier ihvertfall seg selv at de fleste nå har skjønt at skal de vinne, så må de ligge et stykke foran Norge før siste etappe. Det er mange land som har kapasitet til å slå både Sundby, Hjelmeset og Berger.

Det hadde kanskje vært smartere å sette den antatt raskeste på tredje-etappen, og ha en seigdrager på siste...?

Jeg synes forsåvidt Sams analyse ikke er så dum. En smule Koll'sk, men det er jo bare gøy.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Jeg er rimelig lei limerickene til Carlsen og hans evige kommentar om at "stafett er stafett", men det er allikevel en stor grad av sannhet i uttrykket.

Ringreven Hjelmeset kan henge på gode skiløpere, Johnsrud Sundby kan ha gode ski dag og faktisk gjøre et godt løp, Berger går ofte fort og Northug i rimelig rekkekvidde av nok et gull kjenner vi alle styrken til. Men så kan en av løperne ha en dag da kroppen ikke helt er med, en stav kan brekke og en løper falle, utlendinger kan få problemer, og det er meldt godt med regn, så smøreproblemene kan stå i kø for alle lagene.

Så her kan alt skje, alt fra norsk gull til en skuffende plassering.

Jeg gleder meg uansett!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Ikke hårsår, hackz, men det er aldri hyggelig å bli kalt idiot.

Svenskene har jo vist bedre form i OL, gjennom Olsson (bronse og 11 plass) Hellner (Seier og 4 plass), Sødergren (10 plass på duathlon - og bedre enn alle norske) , Rickardsson (rundt 20 plasser på 15k/duathlon).

I kveld vet vi svaret.....Hvis Odd-Bjørn vinner OL gull er det stas det - han er en av mine helter. Men det skjer dessverre ikke før på 50 km.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg gleder meg også, Pepper. Så lenge vi er med i teten så er det utrolig mosjomt.

Jeg må jo si at Petters siste etappe på sprintstafetten er noe av det mest imponerende jeg har sett. Starte såpass langt bak Teichmann som er i kjempeform, gå opp og dra i starten av bakken, få russeren til å dra akkurat lenge nok til at han kan rykke opp siste bakken og komme nær nok Teichmann til å ta ham på oppløpet.

Det er så sykt imponerende...

Så suksess er trolig helt avhengig av de tre foran. Alt kan egentlig skje. Men håper selvfølgelig at hackz får rett.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hvis analysene om ski/smørefeil er riktige, så fritar det hele den norske innsatsen på de to første rennene. Det kan hende vi er mye bedre enn vi frykter.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Jeg vet at jeg selv er mye bedre enn jeg frykter, men samtidig så mye dårligere enn jeg håper, så spørsmålet er hvor i skalaen man faktisk står....

:D

Jeg tror ikke på norsk gull i kveld, men jeg tror vi vil kjempe om de andre medaljene.

Jeg tror svenskene kjører taktikken som GB nevner, og drar ifra på 3dje etappe, for å ha en "lett" avslutning på siste.

Jeg håper på en måte jeg tar feil, men synes svenskene fortjener gullet dersom vi ikke klarer det....

Derimot, så HÅPER jeg at det blir norsk gull, men når jeg ser på de som starter, så tror jeg vi er litt underdogs i dag.

forøvrig tror jeg Hackz tuller når han sier idioter, siden Hackz er en snill og grei Drammensgutt :)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

GB, det er ufint å sammenligne meg med Koll. Nå gråter jeg.... en fin dag ble ødelagt av unødvendig hard kritikk.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hehe, det var vel en fin liten hevn for din sammenlikning av meg og redakteuren fra den mørke siden i går :-)

Kevin

over 15 år siden

Kevin

1. Russland
2. Norge
3. Tyskland
4. Sverige
5. Italia
6. Frankrike

Tror russerne dessverre er bedre enn våre første 3. Deres svake kort er på 2.etappen hvor Sedov går. Han ble nr.26 på 15km,men har ellers ikke noe å vise til. VYLEGZHANIN og LEGKOV er ursterke og kommer til å kjøre svært hardt,på deres etapper vil det skje mye. Pankratov er også en meget bra løper.

Det kan nok bli en meget jevn affære dette,faktisk mange gode lag. Men blir det massespurt så vinner Norge,det føler jeg meg ganske sikker på. Det er ingen som har så god kontroll på den avslutningen som Northug,og han har spurtet desidert raskest der. Han har ikke tapt for Hellner i spurt og gjør ikke det denne gangen heller.

Men som sagt,dette tror jeg blir preget av Russland og kanskje Tyskland. De vil gjerne ha stor fart,og for alt i verden slippe massespurt

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

...men GB, da - hevn er jo ikke aktverdig?

Jeg håper ikke russerne vinner - det blir så trist for de som får medlajene i posten.

Frem til kvelden skal jeg gruble på om jeg har så lyst til at Odd-Bjørn, Lars og Martin skal få gull at min manglende respekt for Petter N må vike for en liten stund (sagt i klartekst - om jeg skal avstå fra mitt håp om 12 plass). Samtidig - kanskje er en 12 plass det de trenger for å få røsket opp litt i ting og tang?

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Uavhengig av resultatet i dag tror jeg det er behov for å røske opp både i ting og tang.

Heldigvis har vi gode juniorresultater i år, men det er skremmende at vi er blitt så dårlige i klassisk. I tillegg måvi hente en skiskytter for å gå stafett, og reserven er også skiskytter..

Nivået bak yndlingsobjektet til SS er dessverre ikke mye å rope hurra for. Jeg har sans for Kevins analyse. En sølv i dag er for meg opptur selv om jeg selvfølgelig håper på gull.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Fine og små hevner er godkjent, Sam. Visste du ikke det :-)

Toppen av lykke i kveld vil være hvis det blir duell mellom Hellner og Petter. Jeg er faktisk medlem av facebook-gruppa som gir 100 spenn (svenske:-) til den første svensken som slår Petter i en spurt.

Jeg ser på det som en langsiktig investering...

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Vær hilset!

Jeg tror det står mellom 4 lag ...
Hvordan kan jeg tippe "mot" så sympatiske karer som Hjelmeset og Berger ?? ... Nei jeg har trua ikveld så det blir GULL !!.

1. Norge
2. Sverige
3. Tyskland
4. Russland

Måtte vi alle få en fin kveld!

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Jeg tror nok at en 4.plass på det norske laget er nok til å "få røsket opp i ting og tang". Men Smilende Sam: Sett at de tre første på stafetten går virkelig bra og klarer å holde oss inne i medaljekampen - mener du at du heller håper på en sprekk fra Petter N for at han ikke skal få medalje?.
Den norske "folkesjelen" er i sannhet et underlig fenomen.
Det er ikke nok at du skal vinne, men du skal også vinne på den rette måten og ha den rette bakgrunnen. Videre er det selvfølge at vi skal vinne i alle øvelsene vi stiller opp i, men hvis noen andre nasjoner vinner i våre paradegrener er de garantert dopet. Hva ville vi sagt hvis Marit Bjørgen var russisk. Hun har ingen resultater på flere år men kommer tilbake med ny astmamedisin og blir OL-dronning. Nå mener jeg på ingen måte å påstå at hun har dopet seg, og det er ingen gull i OL som har gledet meg mer enn hennes. Men det kan være interessant å snu på innfallvinkelen en gang i blandt.
Jeg regner ikke lengre Norge som den største favoritten i herrestafetten, den rollen må Sverige finne seg i å bekle. Så tror jeg Norge/Russland/Tyskland kommer i gruppen under. Men siden jeg har tatt feil i de fleste spådommene før, blir det vel gull på oss i kveld også.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Nå er jo OL et enkeltstående mesterskap hvor form,oppladning,ski etc spiller sterkt inn,men hvis man titter på resultatene fra world cup 09/10 så kan man rangere lagene etter gjennomsnittlig plassering(sum 4 løpere/4=snitt på world cup lista) slik:

Tyskland nr.12 (5,7,14 og 23)
Italia nr.32
Sverige nr.43
Russland nr.44
Frankrike nr.44
Norge nr.61

Men nå er jo ofte statistikk bare statistikk....

Som nevnt over så synes jeg Tyskland er en outsider og at de blir farlige. Filbrich er stafettekspert og har en 6.pl på duathlon i OL,mens Angerer tok sølv der,og 7.pl på 15km. Teichmann var ikke så bra på 15km,men har levert gode resultat og medaljer på sprint. Sommerfeldt er vel deres svakeste sånn jeg ser det.

kingben

over 15 år siden

kingben

SS: du er ikke langt unna å ta en "liten" G. Helskog!!

passe seg.... kødde for mye med norsk langrenn vekker STORE følelser i den ultranasjonalistiske soffakroken....

hackz

over 15 år siden

hackz

Pokker da Yngve ;)

Jeg gleder meg til neste års spint stafetter med Petter og lillebror, da tror jeg Sam og svenskene vil gråte noen tårer.

lawinth

over 15 år siden

lawinth

Som en ultraortodoks fanatisk nordisk tilhenger setter jeg min lit til de tre nordiske land i dag. Rekkefølgen er ikke så nøye bare Norge eller Danmark vinner.
At dette skal gå i boks avhenger av at pop-naglene som er brukt ved utbedring av Northugs staver holder helt inn, og at Svenskene i det skjulte ikke trår av stavene til sine konkurrenter i knehøyde.

Fleip til side.
Om Northug er tilbake selvsikker og med gode ski sammen med resten av laget har han kapasitet til mer en 30 sek innhenting på sin etappe. Det er som kjent fire som hver har ansvar for sin etappe, og om bare en av disse ikke er i nærheten av sin dag er vi nok ikke øverst på pallen, men medalje blir det.
Sliter litt med å tro at Danmark slår Svenskene, men det blir det uansett Nordisk på topp.

(PS. Vet ikke helt hva Ultraortodoks fanatisk Nordisk betyr, men det hørtes i farten veldig tidsriktig og flott ut!)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

tilskuer; jeg er en ærlig sjel - nei - jeg tror ikke jeg kommer til å heie på Hellner i en slik situasjon. men - selv om jeg nå sikkert blir et hatobjekt for evig her - jeg kommer ikke til å glede meg like mye over gullet som jeg ville gjort om det f.eks var Pølsa som tok Hellner i spurten. Jeg har ingen problemer med at dere digger Northug - det er bare det at jeg ikke gjør det.

hackz - hvis Thomas Northug går VM stafetten i Oslo 2011 så skal du få et dusin ProV1 baller av meg :-) promise....

Stiann

over 15 år siden

Stiann

Kun i Norge folk bryr seg sååå mye om vinter-OL. =)

Selv i Sverige er interessen for vinter-OL ikke engang halvparten av hva den er i Norge, selv om nordmenn liker å tro det. Denne vanvittige rivaliteten mellom Norge og Sverige eksisterer stort sett kun i Norge. I Sverige er de ikke så opptatt av hva Norge gjør og ikke gjør, selv om norsk media prøver å male det billede.

Freud

over 15 år siden

Freud

"Stafett er stafett", og det blir trolig snøvær i dag. Da vil det skje mye, og de norske vil sannsynligvis smøre seg bort, som vanlig...
Mitt tips er
Russland
Italia
Tyskland
Norge

MJS kommer bakpå fra start. OBH sakker enda mer akterut, Johs Harviken -unnskyld, jeg mener Lars Berger - tar ikke innpå, og PT får pinnen 1-2 minutter bak lederen. Han blir liggende i ingenmannsland, og klarer ikke å ta inn så mye.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Hvem er PT og hvorfor har Hjlemeset og Sundby byttet etapper?

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

Stafett er stafett, det skjer alltid saker og ting:
1Tyskland
2Sverige
3Østerike
4Italia
5Norge
6Sverige
7Russland

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Stiann,der tror jeg du tar litt feil. På debattforumene til blant annet expressen og aftonbladet er det tusenvis av innlegg i den rivaliteten,mange svenske men også endel norske. Og svenske nettaviser har omtrent gjort det til sport å produsere artikler hvor Nortug slenger med leppa. Ellers så er det enormt mye om tre kronor,og om damenes fiasko i skiskyting.

Har ikke gjort noen målinger på interessen,så jeg bør nok ikke være for kategorisk å hevde at interessen er like stor,men at den er stor synes jeg det er liten tvil om.

jesus maria

over 15 år siden

jesus maria

Ser ut som at det plutselig er populært å IKKE tippe norsk seier. Da får jeg kaste ut en liten brannfakkel til dere som ikke anerkjenner vinnertyper, eller dere som er livredde for å bli skuffet. Norge vinner. Antakelig avgjør Northug på siste etappe. Snødrevet gjør det umulig å gå fra på klassisken, og Lars Berger går en jevn god etappe.

Eneste som kan ødelegge for norsk seier er at de smører seg bort på klassisken. Det har de forøvrig gjort før, men endte med gull da også.

Usikker på om folk innser hvor viktig det er i dagens langrenn, å ha en avslutter som er flere hakk bedre enn alle andre når det brenner på dass.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Selv jeg innser det du sier i siste avsnitt, JM. Det avgjørende blir om Norge er der når spurten skjer - eller om man har falt av før. Jeg tør ikke tenke på hvordan en del vil oppleve det dersom Norge både er der når spurten går og ikke vinner. Poenget ditt med snøværet og klassisk er godt....

Eivind F

over 15 år siden

Eivind F

Vinter-OL, kjempeviktig i Norge, halvviktig i Sverige, Finland, Sveits, Østerrike og delvis Russland,Canada,USA og Nederland. De aller fleste andre landene er nesten ikke engang klar over hva vinter-OL er =)

Og forøvrig enig. I Sverige bryr de seg ikke om hva Norge gjør så mye som nordmennene bryr seg om hva Sverige gjør (lillebrorkomplekset). Men enig ser en på de svenske tabloidavisene Expressen og Aftonbladet (som appellerer till lesere med IQ under 85) så kan en ro att svensker bryr seg. Bor selv i Sverige siden 8 år og nesten ingen jeg kjenner skal se denne stafetten faktisk, de ser bare på hockey og Champions League akkurat i disse dagene,

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Har lest noen ti-talls debatt innlegg allerede på de svenske avisene etter seieren nå,og det meste handler om at Hellner "fornedrade" Northug....det viktigste for de fleste er å stoppe kjeften på Northug,altså med å være like stor i kjeften som han...eller mye verre faktisk.

Men skjønner at de synes hockey`n er viktigst

Jeg tippa ganske usselt over her,GB og Pepper hadde begge de to første riktig

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Men det er vel strengt tatt riktig Kevin? Hellner var 15 foran i mål etter å ruslet med flagg de siste meterne....Lot Norge ta inn noe - og så klinket han til. Synes Sverige skal ha kred for sin langrennsinnsats - Hellner har to gull + 4 plass og er herrenes langrennskonge så langt. Vinner Northug 50k overtar han tronen hvis ikke Hellner tar medalje.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hihi, svenskene var nok temmelig pissredde når de så at Petter hadde tatt inn 20 sekunder, og lå 15 sekunder bak Hellner. Så hovmotet etterpå bæres av bølgen av lettelse, det eneste de husker nå er at Hellner økte til Petter på slutten.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jo, men frem til dit hadde Hellner kompisgått med Tsjekkia og Frankrike, mens Petter hadde gått fortest av alle. Helt alene.

Hadde de startet likt, hadde ikke Hellner hatt en sjanse i havet.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Northug gikk alene fra litt ut i runde 2 - før det gikk han kompis med Tyskland. Faktum er at svenskene vant og at Hellner avgjorde stafetten, så får Northug-blodfansen leke med hvisomatte dersomatte til man blir trøndere....Hellner har slått Northug i 15k, 30k og stafett....fleip eller fakta?

jonag

over 15 år siden

jonag

Hellner og Petter så like sterke ut, hadde vært artig å sett dem kjempe mann mot mann.
Det var vel heller oddbjørn som tapte gullet idag om man skal skylde på noen, men likevel, stafett er stafett og 4 etapper.
Jeg synes svensk gull var artig også.

007

over 15 år siden

007

vittig da alle 3 i teten snudde seg for å se etter PN
bøtter med respekt ..;)

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Det er halve sannheten ja,men siden du har sånn horn i siden til Northug er det ingen vits å diskutere det. At Hellner har bedre resultater i dette OL er det ingen tvil om.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Så den 007, de var redde - ingen tvil.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Unner også Sverige gull når Norge ikke får det.

Hellner er i kjempeform, og gjør en veldig god avslutning. Men det var Olsson som var viktigst for Sverige i dag.

Hellner slo Northug med ødelagte ski på 15k og slo (istykker staven til) Northug på 30k. På stafetten vant laget over Norge. Northug hadde best etappetid.

Hjelmeset ødela for Norge. Dessverre, men sant.

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

også bremset northug når han tok igjen de andre, også gikk de sakte, også gikk svensken sakte med flagget, også kom jammen svensken først i mål, mens northug satset på sølvet, og spurtet litt på slutten...

Herregud....

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Smilende Sam:
Hellner har ikke slått Northug i stafett, men Sverige slo Norge i stafett etter nok en taktisk fulltreffer. Mann mot mann så vel Northug mye sterkere ut enn Hellner, men laget hadde skaffet ham det forspranget han trengte. Om vi liker det eller ikke er det tydeligvis Northug som er norsk langrenn på herresiden pr. i dag. Ellers ser det dårlig ut. Jeg tror vi må få bort de derre klassisk-etappene slik at vi kan få flere skiskyttere inn på laget :).

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Mange som synes det er noe galt med Northug uansett hva han gjør,se hva Gunde Svan sier til expressen
"Gunde Svan var imponerad av Petter Northugs åkning som ledde till ett silver, men sågar norrmannens uppträdande in på skidstadion där han lekte med Martin Koukal från Tjeckien och Jean Marc Gaillard.
– Han ville leka lite med råttorna innan han dödade dem. Northug var väl sur att han inte kunde vinna, då fick han väl göra något annat, säger Gunde som är trött på norrmannens attityd mot motståndarna.
– Han nedvärderar sina motståndare. Han har visat den attityden förut, men han kommer väl lära sig av den hårda skolan: Varje gång han får en motgång blir det svårare att vara så kaxig. Nu fick han en till fast de hade vädret med sig."

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Og der er jeg faktisk enig med svensken. Petter kunne vel greit knust dem uten det ekstra showet. Men jeg vil ikke gi bort sølvmedaljen av den grunn.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Ja,virkelig stort å kalle motstandere for rotter...og at Norge hadde været med seg? Morsom Gunde.

Den der type spurt ser man mange ganger i løpet av året,er bare fordi det er Northug at det er galt

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

GB, skyld på julenissen, påskeharen og den avskyelige snømannen hvis det er en trøst - historiebøkene gir fakta. Northug er Norges suverent beste skiløper, han har verdens råeste spurt, men Hellner har bedre resultater i dette OL. Dessverre!

Det verste er at Northug er så alene. Så utrolig mutters alene. Den eneste andre løperen som har levert skikkelig er Pølsa. Til nød kan man ta med Berger, som er skiskytter....

Jeg håper OBH reiser seg og revansjerer på 50k, men han er 38 og ikke lenger et fremtidshåp.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Svan kaller vel ikke motstanderne for rotter, men mener at Northug behandlet dem som rotter. Det er vel en liten forskjell.

zzz

over 15 år siden

zzz

zzzzzzzzzz

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

http://www.expressen.se/sport/os2010/langdskidor/1.1896093/northug-hellner-var-sakert-pissradd

http://www.expressen.se/sport/os2010/1.1896144/reimers-norge-snackar-bast-vi-aker-fortast

http://www.expressen.se/sport/os2010/langdskidor/1.1896049/sa-knackte-hellner-sin-rival-northug

....mye moro.....

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Expressen = hjernevask.

Stiann

over 15 år siden

Stiann

Jo men poenget er vel her at denne "rivaliseringen" er noe som Norge startet. Svensker flest bryr seg egentlig ikke om hva Norge gjør og ikke gjør i det hele tatt. Det er et klassisk storebror/lillebror-forhold og vi nordmenn kan prøve å nekte til dette så mye vi bare vil. Selv om lillebror så skulle springe 60-meteren raskere så er storebror fortsatt storebror.

At så Expressen prøver å skape denne "Norge-Sverige"-duellen selv i Sverige er forståelig. Expressen er en tabloidavis som holder lavere standard enn VG! (hvis det går an å forestille seg) og de få som lar seg rive med av dette har også da ganske høy tendens til å skrive tåpelige kommentarer, slik vi da også så...

Poenget mitt er altså at svensker flest er ikke i det hele tatt er opptatt av hva Norge foretar seg, selv om nordmenn liker å tro at svensker bryr er like opptatt av hva Norge gjør som som nordmenn er om hva svensker gjør.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Dette er et viktig poeng i forholdet Norge/Sverige som de fleste nordmenn ikke tenker på, Stian. Våre naturlige naborivaler er svenskene, mens de har et like nært forhold både til Finland og Danmark.

Likevel, når det gjelder vinteridrett og spesielt langrenn, så er det mange svensker som har svelget mange kameler etter Gunde Svans storhetstid. Siden OL på Lillehammer for 16 år siden, har de ikke lykkes i skisporet. Det sitter MANGE bitre svensker og drømmer tilbake til storhetstiden, med intervallstart og kamp mot klokka.

Det er bare å se hvor mange innlegg det blir i "Diskutera" når Expressen kaller alle Petters utsagn for hån mot svenskorna. Vi snakker faktisk opp mot flere tusen innlegg. Gjengangeren er at nordmenn har alt for mye makt i FIS, ingen utenom nordmenn liker massestart osv.

Så at de ikke bryr seg, er nok bare en delvis sannhet.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

SS
Din grenseløse beundring for Pølsa blir litt merkelig.
Han tryna i det første rennet, og han gikk OK i det andre han var med i.
Petter hadde beste etappetid på sin etappe i går.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Grenseløst er vel å ta i Scrambler - men jeg liker fyren og holdningene hans. Han tryna i finalen - da har du gått ganske godt før det....

Dessuten - jeg har ikke på noe tidspunkt sagt at ikke Northug er en gnistrende fantastisk skiløper - for det er han.

GB/Stian - mange av innleggene på Expressen kommer fra nordmenn. Svenskene bryr seg primært om hockey.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Godt vi har mye i vente fremover
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7011525

kingben

over 15 år siden

kingben

SS er ikke opptatt av idretten i seg selv.. han er opptatt av hvordan utøverne er som person.

og hvis de ikke er innenfor hans noe smale sektor så har de ikke livets rett....

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

kingben, ring Utdanningsministeren og be om å få penga tilbake :-) læreren din glemte å lære deg å lese.

Men en ting har du rett i - jeg synes det er et poeng at utøverne oppfører seg innen en sektor - den brede sektoren som heter god folkeskikk. At du opplever den sektoren som smal sier kanskje mer om deg? Jeg håper jeg trekker deg i matchplay turnering i år - for det er jo åpenbart hvilket nivå du mener man kan behandle konkurrenter på...

...og joda Northug har livets rett, jeg er ikke tilhenger av henrettelser.

kingben

over 15 år siden

kingben

:-)

Skjønner at du mener konkurrentene blir behandlet "dårlig" eller satt i et "dårlig lys"

kanskje vi skal forby finter i fotball evt. håndball. sånn at ikke konkurrentene blir "lekt" med... for ikke å snakke om tuneller.. det må jo være fy-fy...

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Neida nå misforstår du (du bør virkelig rette et krav mot de skoler du har gått på...) Men enkle ting som å gratulere konkurrenter med seieren, si noe hyggelig om lagkameratene, ikke legge skylda på smørere, ski etc. behandle konkurrentene med litt respekt, være litt ydmyk når noen gjør noe bra - ville ikke skade Northug.

Nå vet jeg jo at du selv når du blir nr 9 i Nordea Pairs kvalet sitter i klubbhuset og roper at du egentlig var best, køllene, medspiller etc sin feil .... så jeg skjønner at du liker Northug.

jesus maria

over 15 år siden

jesus maria

Svenskene bryr seg primært om Hockey når det kommer til idrettsgren, men!!!! Make no mistake, rivaliseringen med Norge i all idrett står SVÆRT sentralt der borte. Dette har jeg selv fått føle på kroppen i en årrekke gjennom min svenske gren av familien. Og i disse OL-dager har det til tider vært tøft å gå på jobb og møte mine svenske kolleger og deres hånflir.

Akkurat den biten er ikke noe å lure på.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

JM, hva håner svenskene deg for med sine tarvelige 8 medaljer er det ingen tvil om hvilket land som er taperen så langt? Nå er de ute av hockeyen og - mot samme land som slo ut Norge.

jesus maria

over 15 år siden

jesus maria

Svenskene er ikke vant til å vinne mer enn et par gull pr OL. Dette er jo drømme-OL. Dvs helt til Satan og gutta slo de ut av hockeyen.. :)

jesus maria

over 15 år siden

jesus maria

Hånet bestod lenge i at Sverige hadde flere gull enn Norge. :)

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

To små kommentarer:
"ingen uten nordmenn liker massestart" er kanskje en grei beskrivelse i dagens situasjon, men når forslaget kom var jo vi nordmenn minst like mye imot det som svenskene. Akkurat som vi var det når det gjaldt skøyting, sprintlangrenn, v-stil i hopp og mye mer. Som svenskene var vi vel redde for å miste hegemoniet vårt innenfor skiidretten til mellom-europeerne.

"kanskje vi skal forby finter i fotball evt. håndball. sånn at ikke konkurrentene blir "lekt" med... for ikke å snakke om tuneller.. det må jo være fy-fy..."
Mini Jakobsen fikk en gang gult kort for usportslig oppførsel i en fotballkamp. Han rundet noen forsvarere + keeper, stoppet ballen på mållinjen, la seg ned og scoret med hodet. Dommeren mente slik oppførsel var usportslig nok til å gi gult kort.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Tor håkon Holthe ledet stafetten i et internasjonalt renn. Jeg husker ikke hvilket. De nestbeste lagene lå vel kanskje 100 m bak. Et lite stykke før mål stoppet Holthe opp og spurte daværende landslagstrener Lundemo om han ville at han skulle vente på de bak. Lundemo fikk omtrent sjokk, men alle fikk seg en god latter.
Hvis det ikke er lov med en finte / fleip så blir idretten kjedelig.

Ang Sverige vs Norge.
Sportspegeln på Sverige en gang på en gang på 90 tallet etter et bandy VM hvor Arne Hägerfors leste resultatlisten.
Guld: Sverige,
Silver: Ryssland,
Brons: Finland
och litet brons: Nårje.
Med et hånflir rundt kjeften.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Selvsagt skal det være lov til å kødde og tulle litt i idretten - det er lek og moro som er utgangspunktet for hele greia. Om det er å baklengs over mål på ski, Minis bakkeheading, triple flyvere i håndball eller skjeive kommentarer - det er noe av det som gjør det morsomt. Men det blir oftest elegant og kult når det gjøres med humor og ikke med slem brodd. Spillet før tungvektsmatchene i boksing i gamle dager var jo halve underholdningen...

Hvis vi kan holde dette saklig; det er der jeg ikke synes Northug er så flink, han mangler litt fingerspitzgefühl og er litt for ofte på "drite ut konkurrentene" pg skylde på andre hakket. Men; jeg synes ikke det han gjorde i stafetten i går var noe galt, der synes jeg Svan var overfølsom.

Stefan

over 15 år siden

Stefan

Jag har bott i Sverige i nästan hela mitt liv, förutom 3 år i Norge (2005-2007) och måste säga mig enig med Stiann här.

Förvisso finns det visserligen några få journalister och individer även i Sverige som provar att hetsa upp en rivaliseringskultur, så om man ska bedöma efter medias attityd kan det kanske inte verka som det är så stor skillnad.

Men skillnaden ligger i vem och hur många som tar dessa artiklar på allvar. I Sverige är det endast så kallade extrema sportsfånar (sportsnerder) som tar dessa på allvar och som faktiskt bryr sig om denna rivalitet medan i Norge är det snarare en rätt stor del av befolkningen som är upptagna av denna så kallade rivaliteten.

Jag blev lättare chockerad när jag bodde i Norge under Torino-spelen 2006 hur otroligt allvarligt så många norrmän tog spelen samt då inte minst denna rivaliteten med Sverige som jag ärligt talat måste säga jag knappt ens lagt märke till i Sverige (kanske hade jag lagt märke till den mer om jag läst tabloidblaskor som Expressen og Aftonbladet).

I Sverige blir en viss del av befolkningen glad åt framgång i OL. Men väldigt få blir arga eller besvikna åt "motgångar". Det enda undantagen från det är när tre kronor orsakar fiaskon som i 2002 och nu 2010.

Men i Norge tycks dock nästan hela befolkningen bli i extas när det går bra (vilket iofs inte är så dumt), men det konstiga och smått ofattbara för de flesta andra är hur otroligt arga, besvikna och irriterade norrmän blir om det går dåligt.

Jag menar det är ju i Norge man säger "Tap og vinn med samme sinn", men man kan ju inte direkt säga att det implementeras i Norge...

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Veldig interessant innspill, Stefan. Norge er nok atskillig mindre internasjonalt orientert enn Sverige, og vi er pinlig navlebeskuende noen ganger.

"Tap og vinn med samme sinn" mener jeg er en dustete idé som neppe kan være funnet opp av en idrettsmann.

Hvis det skulle være et ideal, er det en oppfordring til enten:
a) å kvele vinnerinstinktet, eller
b) å undertrykke viktige og naturlige følelser som sinne og sorg

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Dagbladet: Truet med å sprenge ambassade etter OL-disk!
Rasende sørkoreaner etter nederlaget mot Kina.

http://www.dagbladet.no/2010/02/26/sport/ol_i_vancouver/ol_2010/kortbaneskoyter/10601475/

Eksempel på "extrem sportsfåne" :-)

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Jeg har arbeidet på nordisk basis i mange år, og har mange svenske kolleger. Kommentaren fra Stefan kjenenr jeg igjen, svenskene er generelt ikke så opptatt av resultatene i olympiaden som nordmennene er, og det store flertallet er heller ikke mye fokusert på noen "konkurranse" mellom Norge og Sverige.

Finnene føler seg i mange sammenhenger som lillebror i forhold til Sverige, og intet er vel større for Finland enn å slå Sverige i ishockey! Og Sverige liker defintivt ikke å tape for lillebror Finland!

Det å tape og vinne med samme sinn høres pent ut, men jeg har aldri skjønt det. Reiser du til olympiaden for å vinne er det ikke mye vinnerinstinkt i deg hvis du taper med samme sinn som du vinner.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

He he.
Jeg har jobbet med svensker i 30 år nå, hyggelige mennesker.
De skryter som bare det når de vinner, men de viser ikke sin skuffelse så mye når de taper. Da sier de ofte at det ikke er så viktig for dem. :-)

Min oppfatning av oss nordmenn er at vi skryter når vi vinner, og viser nok mer at vi er sure når vi taper.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

GB, jeg tror du har misforstått noe:

"Tap og vinn med samme sinn" mener jeg er en dustete idé som neppe kan være funnet opp av en idrettsmann.

Det har du rett i - det stammer fra en noe blodigere arena. Poenget er at det er fullt mulig å være "gracious in defeat". Dvs. når tapet er et faktum så skal du selvsagt hate det å ha tapt - men du skal overfior motstanderen ikke vise svakheten det er å hyle, sutre, grine, være uhøflig etc. det er og var et tegn på svakhet. Når man først har tapt så er det lite vunnet på å oppføre seg dumt - så da kan man vise styrke og glise til motstanderen...

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Da mener jeg ordvalget "sinn" er feil. "Sinn" er det du føler inni deg, ikke det du viser utenpå.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

GB, ref "sinn" - Men hvis vi holder oss til realiteten - er vi enige om at det er smart å hate å tape, men at det er best å oppføre seg realt og høflig overfor motstanderen når det en sjelden gang skjer?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Tja. Jo, selvfølgelig kan vi - på et generelt grunnlag - være enige om det. God oppførsel og respekt for sine konkurrenter og medspillere vil alltid være idealet.

Men idealet ville ikke være et ideal hvis det var så enkelt at vi kunne forvente det blant våre toppidrettsutøvere. Det viktigste for en idrettsutøver er å utøve idretten sin så godt som mulig.

Jeg synes jo vi som ser på har et like stort ansvar for å vise respekt for utøverne.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

"I Sverige blir en viss del av befolkningen glad åt framgång i OL. Men väldigt få blir arga eller besvikna åt "motgångar". "

Vel vel.

Les litt i denne tråden da. http://www.expressen.se/sport/os2010/skidskytte/1.1898904/nilsson-skot-bort-sveriges-guldchanser#comments

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Haha, mosjom kommentar Scrambler.

Det dreier seg mye om vinnersjanser også. Det er lett å si at de ikke bryr seg, når de likevel ikke har noen i toppen. I de idrettene vi ikke er gode, faller interessen automatisk. Når svenskene skryter av ishockeylaget sitt, så ser de heller ikke at de fleste nordmenn ikke bryr seg.

Men er virkelig ishockey stort på verdensbasis? Mitt inntrykk er at det er stort i fire-fem land (Canada, Sverige, USA, Russland og muligens Finland), and that's it.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

GB, Tsjekkia og Slovakia må ihvertfall med på listen din, sammen med Tyskland, Sveits og de baltiske landene. Noen andre eks-sovjet republikker og Japan har også et hockeymiljø. Hockey er nok en av de store publikumssportene i Vinter OL, det er bare ikke så stort i Norge.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her