Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Retten til å være annerledes

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

I går vant ”Pølsa” Pettersen og Petter Northug olympisk gull i lagsprint. De vant fordi de kom først i mål, og det er det eneste kriteriet som skal til for å vinne gull. Så enkelt er det i idrettsverdenen, og det er jeg jaggu glad for.

Pølsa og Petter er to forskjellige typer. I tillegg til sine evner i sporet, har Pølsa også ekstreme ferdigheter på det sosiale planet. Selvironisk, alltid en morsom replikk, gir av seg selv og like flink til å gi ros som til å ta imot. Umulig å mislike en slik grepa kar, og en flott representant for Norge.

Petters beste kvaliteter ligger nok i sporet. Selv om han stort sett alltid sier ting med et glimt i øyet, så er det ikke alle som setter like mye pris på hans humor som Pølsas. Selv om vi ikke kjenner ham, så kan vi lett få inntrykk av en fyr som ikke er like raus i alle situasjoner. Som hater så grusomt å tape at han ikke klarer å skjule det. Men som heller ikke klarer å skjule gleden når han vinner.

På diverse forum blir han ofte karakterisert som ”dårlig taper”, ”liten idrettsmann”, ”idiot”, ”drittsekk”. En person det ikke er verdt å like, ja mange mener også at det er synd at han går så fort på ski. For med hans personlige egenskaper, så fortjener han det egentlig ikke.

Nå kunne jeg sagt noe både om de personlige egenskapene til de som sier slikt om folk de strengt tatt ikke kjenner, og jeg kunne også sagt noe om medias rolle oppi dette sirkuset. Det skal jeg ikke.

Jeg skal i stedet si litt om det å være annerledes.

Jeg har en sønn som blir 12 år i disse dager, og som har diagnosen Aspergers Syndrom, som er en lett autismevariant. Han ser helt vanlig ut, han har normalt utviklet intelligens. Likevel er han født med en del svakheter som gjør at han sliter med å lære ting vi tar som en selvfølge. Hans kamp for å få et verdig liv og å bli akseptert av sine omgivelser krever så mye av ham, at han som regel er helt utslitt etter en vanlig skoledag.

Syndrom betyr egentlig ”mange symptom”. For å få diagnosen Aspergers Syndrom, gjennomføres en rekke tester på kognitive, motoriske og sosiale evner. ”Scorer” han på nok av disse, vil han få diagnosen. Scorer han litt for lite, blir han ansett som normal.

Egentlig burde vi kanskje alle gått gjennom en slik test, for det er temmelig lærerikt. De aller fleste av oss ville nemlig fått en del poeng i dette livets diagram. For eksempel: -Har du en hang til å bli detaljfokusert og glemme det som skjer rundt deg? –Uttrykker du glede med ukontrollerte kroppsbevegelser? –Ser du helst ned og unngår øyekontakt når du føler deg usikker?

Nå husker jeg ikke akkurat spørsmålene, men poenget mitt er at vi ALLE har en del av Aspergers SYMPTOMER. Min sønn har litt mer enn de fleste, og de sosiale evnene er dessverre det han sliter mest med. De som bare får en overfladisk kontakt med ham, vil fort karakterisere ham som uinteressert, arrogant, uhøflig, kort, dum. Og kanskje enda verre enn det.

Ringer det en bjelle? Er ikke disse mistenkelig lik de karakteristikkene vi gir Petter Northug? Eller andre kjente mennesker som ikke appellerer til oss? Og vi er VOKSNE mennesker…

I klassen til min sønn er det tre-fire stykker som har problemer av en eller annen art. Det fantastiske er at det likevel knapt forekommer mobbing der! I denne flotte klassen med 12-åringer er det åpent akseptert at vi alle er forskjellige, og at forskjeller er bra. Ja, uten disse forskjellene ville faktisk ikke menneskeheten eksistere!

Det gir meg et håp om at vår yngre generasjon vil bli mer tolerante enn oss gamlinger. Det gir meg også et håp om at min sønn vil bli mottatt med mer åpenhet i sin ungdomstid enn hva tilfellet er i dag. Selv om han – heldigvis – aldri vil bli noen kjendis, som Pølsa og Petter.

Det gir oss alle en rett til å være annerledes enn den perfekte. Som vi søker, men som aldri vil finnes. Verken blant kjendiser, idrettsmenn eller bare helt vanlige mennesker.

Og denne retten vil jeg kjempe for så lenge jeg lever, for det skylder jeg min sønn. The bravest of them all.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Well spoken words som vel forhåpentlig sender en del videre diskusjon rundt karakteristikkene ut av vinduet...

Takk GB!

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Takk, GB. Et veldig godt innlegg med mange tankevekkende kommentarer og verdifulle tanker.

Simen Fulland

over 15 år siden

Simen Fulland

Nrk's Pål Gordon burde ha lest dette innlegget.

Godt skrevet og ikke minst viktig.

Simen

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Fantastisk godt skrevet...noe å leve opp til

WiBo

over 15 år siden

WiBo

Bifalles, GB :-)

R8

over 15 år siden

R8

Du er GOD GB. Skal bli morro å høre hva SS sier til dette.

dutte

over 15 år siden

dutte

Takk skal du ha GB. Bakkerekord og 5X20 i stil.

Enur

over 15 år siden

Enur

Jo da, godt skrevet GB, men mener du med dette å antyde at Petter Northug også har Aspergers Syndrom? Eller for den saks skyld alle andre som innimellom får karakteristikken uinteressert, arrogant eller uhøflig klistret til seg? Og at alle vi andre derfor må/bør godta og ikke minst like alt det disse personene gjør?

Denne retten til å være annerledes du snakker om i headingen, gjelder ikke den også den andre veien? Gjelder ikke den også oss som ikke bifaller f.eks. Northugs alle nykker? (Så veldig annerledes tror jeg forøvrig ikke vi er, jeg tipper det norske folk omtrent er delt på midten når det gjelder innstillingen til hans oppførsel rent generelt).

Jeg er enig i at om han skulle ha et snev av Aspberger (hvilket jeg forøvrig tviler på), så ville det kunne unnskylde og forklare noe av hans oppførsel, men det behøver allikevel ikke å bety at jeg nødvendigvis må like den for det.

Seve

over 15 år siden

Seve

No bull, mr. Bull.

Vakkert.

Bamse

over 15 år siden

Bamse

Flott GB! Sterkt og godt.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hei Enur. Nei, jeg mener IKKE at Petter Northug har Aspergers syndrom. Jeg mener bare at selv om han ikke oppfyller våre idealer på alle måter, så gjør ikke det ham nødvendigvis til et dårligere menneske.

Retten til å ikke bifalle noen er selvfølgelig, retten til ikke å like noen er også selvfølgelig. Det er også retten til å kritisere de man ikke liker.

Og retten til å kritisere de som kritiserer...

jesus maria

over 15 år siden

jesus maria

Spot on. Folk må få være annerledes enn flertallet uten at man skal gå av skaftet, eller trekke forhastede konklusjoner av den grunn.

Enur

over 15 år siden

Enur

Ok, GB, da er vi vel ikke så aller verst uenige allikevel da. Jeg fryktet en stund du ville "tvinge" alle inn i en og samme bås når det gjelder holdningene til de som er litt annerledes, men jeg ser heldigvis at det ikke er tilfelle.

Så når PN eller andre ikke er helt A4 er det helt greit for meg, og helt sikkert bra for samfunnet på mange måter også. Vi er alle skapt forskjellig og skrudd sammen på forskjellige måter, men det fører også til at vi blir oppfattet og observert av andre på mange ulike måter, og det er nettopp derfor jeg også mener at alle ikke kan like alle, hvis noen skjønner hva jeg mener her.

Jeg har også en sønn (stesønn), som nok skiller seg ut minst like mye som 12-åringen din GB. Med sitt multihandicap er han likevel den aller beste for meg og moren hans, men vi er allikevel vant med at folk snur seg og stirrer på ham når vi er ute blant folk. Og at noen kan mislike sider ved hans oppførsel, eller for den saks skyld synes han er en "pain in the ass" for hele det norske samfunnet, forstår vi godt, det er deres soleklare rett, og vi lever i grunnen ganske godt med det.

kingben

over 15 år siden

kingben

GB. Du får alle mine tommeltotter opp! Bra!

Enur: Gå å legg deg!! Det er stor forskjell på Å LIKE og Å AKSEPTERE.

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Bra skildra, GB. Noko å tenke på for oss alle.

Som eg sa: Kva f**n veit folk om behova til PN når han, etter å ha trent 1000 timar året i år etter år etter år, får den nedturen han fekk i OL med gullet nesten på gaffelen?
Om folk ikkje aksepterer i ei slik ekstrem stund at sponsorar er sponsorar og at Northug er Northug så får folk væregod stikke fingeren i jorda.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Godt innlegg, GB. Selv om R8 ser ut til å ønske seg at jeg fyrer av en salve mot innlegget så skal jeg avstå fra det, men heller forsøke å peke på et par aspekter.

Kjernen i vår uenighet består i at jeg mener at man kan kritisere uten å kjenne vedkommende i detalj. I denne uengiheten ligger det også at jeg må tåle kjeft og kritikk for at jeg kritiserer og måten jeg gjør det på. De fleste mennesker vil lære noe av å få input på egen opptreden. Jeg tror Petter Northug har lært noe de siste dagene - og jeg tror verden har lært noe om Northug - i begge retninger tror jeg det kom noe godt ut av det. Media er kanskje litt varsommere med å trykke på ham og Northug tenker seg kanskje bedre om en annen gang.

Fair play og real opptreden er særdeles viktige verdier hos meg - og i det er i det lyset man må lese både min begeistring for Størmer Steira og Pølsa og kritikken mot Tiger og Petter N. At den er fremsatt med for sterke ord etc er jeg enig i og har beklager for før. Jeg tror alle, både "stjerner" og vanlige dødelige, har godt av korrektiver, påpekninger og input for å bli bedre mennesker.

Etter å ha levd ganske nær to personer med Aspergers diagnose i mange år så vet jeg også at man må forholde seg til det på riktig måte, men Aspergere er like forskjellige som vi som ikke har diagnosen. Den ene Aspergeren jeg kjenner - som er voksen - sier ofte at "jeg kan lære jeg og" og hans søster sier ofte at "Aspergers er ikke en unnskyldning for noe og heller ikke for å bli ignorert".

Det er selvsagt forvaltningen av det å gi input, å kritisere og mene man må være god på. Å ikke gjøre det er feil hvis måten er god - og jeg opplever at jeg er usikker på om GB mener at rommet for dette er veldig lite eller om han diskuterer form. Hvis det er form er jeg ikke uenig, ikke en gang for å glede R8.

Min mening om Northug har ikke endret seg, for jeg mener at han har en del å lære av både Pølsa og Steira, men jeg tar kritikk på voldsomheten i mine utsagn. Jeg forventer ikke at noen er supermenn, men jeg skulle ønske at det å være real mot andre fikk større plass som verdi. At noen av dere ikke liker at jeg ikke liker oppførselen til Petter får jeg leve med. Når jeg mister respekten for Northug og sier det så er det ikke sånn at jeg får respekten tilbake ved å bli kjefta opp av Peg tee m.fl. GBs innlegg derimot gir grunnlag for refleksjon som kanskje gjør at respekten kan vinnes raskere tilbake.

En annen gang skal jeg av hensyn til husfreden være vagere i kritikken, men til gjengjeld være langt fyndigere i jubelen over flotte idrettsfolk som Pølsa. Hans uttalelser i går er holdninger jeg ofte savner i idretten og som jeg ser at er på vei vekk. Når man topper fotballlagene i 7 årsalderen, ser voksne trenere som oppfordrer til tjuvtriks blant 8 år gamle håndbalspillere og ser den generelle utviklingen innen fair play så er Pølsa en befriende herlig fyr.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Sam, jeg er helt enig i alt du sier her. Nå låter du akkurat som den kloke fyren jeg vet at du er. Og ja, det er kun formen jeg reagerer på, i ditt tilfelle.

Jeg er ekstra enig i at vi alle har hatt muligheten til å lære noe av denne konflikten, det er bare å ta inn så mye vi orker :-)

Jeg synes Pølsa er dritvittig og skjønner også ønsket om den "store" idrettsmannen. Men å kalle alle som ikke faller inn under rammen for dårligere sportsmenn, synes jeg blir pinlig overfladisk.

Heldigvis er idretten så rettferdig at den som kommer først vinner gull. Uansett humør, utseende eller språk.

Beartown

over 15 år siden

Beartown

Som dutte sa...5x20 i stil.

Jeg fyrer av litt fort. Er snarsint paa andre enn familien, og sier my dumt jeg siden maa revurdere.

Jeg sier som Sam. Northug kan laere litt av dette OL han ogsaa. Det kan vi alle.

Vi laerer saa lenge livet varer. Det er aldri for sent a vaere mer ydmyk.

Vi kan laere at noen tar seg naer av frontalangrep paa en idrettsutoever hverken de, eller vi ikke kjenner. Vi maa ogsaa forstaa generasjonsgapet som er paa dette og andre forum. Det er mange ganger jeg maa bite meg i tunga naar jeg ser hva som blir skrevet.

Om folk virkelig mener det de har skrevet, eller at de gjoer det paa pur faenskap.

Vi kan vel alle vaere litt mer tolerante, og vise litt mer menneskelighet selv om vi gjemmer oss back nick.

Igjen GB. MEGET bra innlegg. Det beste jeg har lest paa veldig lenge!!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Godt å se at Beartown innser at han er i en annen generasjon enn meg :-)

GB; Northug må gjerne overbevise meg om at han er en god sportsmann, men for meg, rent subjektivt, har han et stykke å gå. Det overlever han helt sikkert :-), men jeg tror at signalene fra verden omkring ham, særlig andre utøvere, burde tas alvorlig. Den han kanskje minner mest om er Zlatan Ibrahimovic. Både i Sverige, blant motspillere og blant medspillere er han omgitt av polariserte oppfatninger fordi han har et selvfokus som er noe uvanlig.

007

over 15 år siden

007

Artig å tenke på, i en sådan tråd, at kompis GB har gitt meg kred for å gjøre sideblikkene stuerene på golfsidene.
Uendelig mye mobbing har det vært. Mobbing er manges hobby. Primært i gjenger, det virker trygt!
Fattigdom er så mangt!

Liker å tenke på meg selv som annerledes, men jeg er meget ofte enig med SS.
Jeg har omtalt utøvere som idioter, så har jeg skjønt at idiotene er i 'støtteapparatet'.
Coacher har applaudert ufyselig oppførsel hos sine 10-årige utøvere!
Erremulig i Norge? JA!!

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Først vil jeg si at jeg blir litt varm i bringa av å lese alle støtteerklæringene jeg har fått. Spesielt varmer det å få så fine svar fra de jeg har vært uenig med.

Når Petter opptrer på den måten han gjør, så får han masse oppmerksomhet, og masse oppmerksomhet er som regel både positiv og negativ.

Det som er så fascinerende, er at han går ut uten sikkerhetsnett. Mange vil si det er taktisk uklokt, at han får det igjen en eller annen gang. Andre vil si det er jævlig tøft gjort, og det er vanskelig å motsi det også. Begge deler er sannsynligvis riktig.

Jeg tror han kommer til å endre en del på sin fremferd. I et intervju med svensk tv er han svært så ydmyk, og det kan godt bli en trend fremover. Personlig liker jeg den politisk ukorrekte stilen, kanskje fordi det minner meg om meg selv :-)

Svensk media har behandlet Petter helt forferdelig. Alle hans replikker har de vinklet som hån mot Sverige, eller hån mot svenske utøvere. Så at han ikke er godt likt der er fullt forståelig. Ellers er jeg ikke enig i at han er spesielt mislikt blant sine omgivelser.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

GB, det er mulig å være Northug-cocky og samtidig være populær - Andre Agassi var et godt eksempel på den typen. Alle skjønner egentlig at utsagn som "Æ e kongen" og "barneskirenn" er for hans eget bruk og ikke for å drite ut motstanderne, mend utsagn som at Fredriksson er en halvfeit sprinter er mer uheldig.

Jeg tror at hvis han ved neste renn han taper (og særlig for en svenske) går rett bort til konkurrenten og hyller ham - og sier at i dag var du "betterdø bedre enn mæ" så vil mye være gjort....

St. Able Ford

over 15 år siden

St. Able Ford

En tråd til å bli rørt av...
-til å få respekt for golfgærne meddebattanter av...

Visjoner om likeverd og mangfold utfordrer oss sterkt i disse dager; media (og altfor ofte heite diskusjoner på dette og andre fora!) - bidrar til å spisse konflikter i stedet for å se nyanser, andre perspektiver og at alle saker har mange sider og kan sees på på flere måter.
Jeg har i mer enn 30 år - på ulike måter - arbeidet med mennesker som er anderledes... Og jeg blir imponert over GB's refleksjonsnivå og evne til å sette ord på forhold i livet det er verdt - og viktig og helt nødvendig- å ta inn over seg.
"Alle" synes å være enige om at PN fortsatt har mye å lære, det er jeg sikker på at PN sjøl også mener. En ting er å ha respekt for personer, - en annen ting er å mislike - og ikke ha respekt for, enkelte av deres handlinger, væremåter og utsagn.
Og så er det jo ikke minst svært trivelig å se at en tråd, - og folks syn på en sak, kan utvikle seg på denne måten.
Min dypeste respekt, GB...!

PS - uten sammenligning for øvrig så har jeg tilsvarende liten respekt for Ulf Erik Knudsens siste famøse bidrag til inkludering i Norge. Når han blir tatt med buksa nede og avslørt som medlem av Facebook-gruppa som krever å få taxisjåfører som ikke er muslimer, ja da presterer han å forsvare seg med at det fra hans side kun var ment som et forsvar for ytringsfriheten... STÆRT!

007

over 15 år siden

007

Mianne Bagger har en fin hjemmeside.

Anbefalt lesning .. hun berører et tema jeg velger å ikke spøke med.

B. Irdie

over 15 år siden

B. Irdie

Pussig... fra et reflektert innlegg, til å gå tilbake i samme sporet.
Går det an å la være å angripe som svar, Smilende Sam?

Bamse

over 15 år siden

Bamse

Que? Er innlegget du kommenterer slettet B. Irdie? Ser ikke noe angrep i SS siste innlegg!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

pussig. ser ikke helt hva du mener birdie, men får ta det du sier til etterretning på et vis. årsaken til sletting aner jeg ikke.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her