Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Dyr på flight'en? Nei takk!

Goofy

over 20 år siden

Goofy

Vår 3'er flight hadde akkurat slått ut da en eldre mann med hund dukker opp og spør om han kan gå med oss. Vi takket høflig nei, og det gjorde toer flighten bak oss også. Er det en menneskerett med hund på banen? For meg så blir irritasjonsmomentet såpass stort at min dag på banen ikke blir det samme.

Jeg mener; Skal du gå med hund eller andre dyr, kom ikke busende på tee 1 og spør, men se om det er noen dyrevenner i nærheten av startboden du kan spørre. Alternativt gå alene.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Heller en veldressert bikkje enn trege spillere.... men hvis bikkja bråker, løper rundt etc. da har den ingenting på banen å gjøre. Et marsvin i bag'en må de gjerne ha hvis de må ha med seg firbente venner.

ole gregert

over 20 år siden

ole gregert

Smilende Sam og andre det må da være et sikkerhetsproblem og ha en hund løpende rundt på banen. Det fins vel bedre arenaer for hunder enn golfbanen

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

For god ordens skyld: Jeg har ikke hund, liker ikke hunder heller. Men hvis de er bundet til tralla og er rolige så er de ikke noe problem.

christer

over 20 år siden

christer

Jeg mener dyr ikke har noe som helst på en golfbane å gjøre. Er man dyreelsker får man prioritere kjæledeggen sin fremfor golfspillinga si, ikke blande dette og gjøre dette til et irritasjonsmoment for andre medlemmer som helst vil ha kvalitetstid på golfbanen etter jobben. Man kan også regne med at minst 1/3 av bikkjene på golfbanen legger igjen sin avføring på banen uten at eieren gidder å plukke opp. Hvis banen tillater det syntes jeg medlemmer med hund bør gå ut klokken syv om kvelden og gå alene.

Problem??

over 20 år siden

Problem??

Har ikke hund selv.
Men jan ikke i min villeste fantasi forestille meg at en hunde eier som tar med seg dyret sitt på golfbanen ville gjort dette uten at han var helt sikker på at hunden var rolig og lydig??
Jeg ser virkelig ikke noe problem her. Dette må vel voksene folk kunne takle!

Goofy

over 20 år siden

Goofy

Noen golfere lar seg ikke afisere av småprat når de putter, eller menneske-skygger i putte linjen. Sånn med dyr også?

Mitt inntrykk er at det er ingen som applauderer dyr med på flighten. Se nå til helgen i Ryder cup, om du ser noen av spillerne der har med seg kjæledyr? Nei, neppe. Hvorfor? De ønsker full konsentrasjon, og vi er her ved stridens kjerne.

La dyra være hjemme i fred. Kyss hunden din etter at den har sleika seg i r**** ;) Enjoy!

Problem??

over 20 år siden

Problem??

Du hadde vist mye smart å si..... Goofy

Dette ble virkelig lavmål.
Spørsmål;
Tar du virkelig en selskapsrunde som om det skulle være Ryder cup???
Da har du store problemer.

Forøvrig er det vel nok dyr rundt banen på Ryder cup og andre PGA arr, sier bare "GET IN THE HOLE!!!!"

H

over 20 år siden

H

Spilte en litt uhøytidelig konkurranse-runde i fjor, men dog en konkurranserunde hvor kona til en av de som spilte i samme ball gikk med som tilskuer og hadde med seg en hund som var nervøs og som lagde lyder. Ble litt komisk da vi lurte på om det var kjerringa eller bikkja som fjerta. Vi ble rimelig irriterte etterhvert, men holdt kjeft for å ikke lage ubehag. De hadde tatt med hunden for at den skulle trenes i å gå sammen med dem når de spilte golf!!!! Litt unødvendig å bruke andres tid til den treningen.
Har forøvrig spilt runder med hunder i følget som ikke har vært til noe besvær. Det blir som med oss som spiller. Har man lært etikette/er dressert så går det greitt.

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

Hvis bikja er veldressert og oppfører seg som folk, så kan det vel kanskje være OK på en selskapsrunde. (Regner i hvert fall med som en selvfølge at eiere som tar med hunden på banen, er så godt oppdratt at de tar med seg hundens etterlatenskaper.)

Ser imidlertid litt mulighet for å oppnå en urimelig fordel ved å ha med seg hund: Hvis eieren/spilleren har gnidd inn ballene med bacon før han begynner å spille, så kan det vel hende at han ikke får så mange tilfeller av mistet ball som (noen av) oss andre.....

((Beklager, Sam og noen av dere andre. Har levd noen lykkelige dager under nick hvor jeg har kunnet legge inn sarkasmer og andre uhumskheter uten frykt for torpedoer, pedofile, identitetstyver og andre former for "det ukjente". Det føltes imidlertid litt for lettvint, så jeg fortsetter med fullt navn, likevel.))

monnee

over 20 år siden

monnee

@ Espen Ødegaard :D Bra!

Golfare med hund

over 20 år siden

Golfare med hund

Tror kanske att en del överdramatiserar det att ha hund med sig på golfbanan. Tror också att en del har lite för höga uppfattningar om sina egna golfkunskaper och talang för golf. Jag har ofta med mig min hund på golfbanan och det fungerar perfekt. Hon säger inte ett pip och springer inte efter några bollar. Jag upplever att de som spelar i min boll också tycker att det är trevligt att jag har min hund med på rundan. Det är också många andra golfspelare man möter under rundan som kommer fram för att hälsa på hunden. Trevligt för dom, för mig och för hunden.
För mig är golf ett sällskapspel (därmed inte sagt att jag inte gör allt för att spela bästa hela tiden). Tror man ska lära sig att slappna av lite mer på golfbanan i Norge. Allt för många paragrafryttare, proffs och överambitiösa gubbar. Gå ut på banan, dra in lite frisk luft genom näsborrarna, och njut av det faktum att du faktiskt ska ut och spela en härlig runda med golf. Du är priviligerad.

Vem vet, kanske du träffar några trevliga människor under rundan, kanske också en hund.

En annan sak: Förstår inte helt vem det är som ser sig att ha rätt att neka någon att spela i en boll bara för att denne har en hund med sig. Har man rätt att neka någon att gå med i bollen bara för att den är gammal, ful, för ung eller rent av för dålig? Det är någon som tror de är gud när de får på sig en golfhandske. Undrar om du som nekar en spelare att spela med dig om du samtidigt delar ut två straffslag?

HP

over 20 år siden

HP

Normalt synes jeg ikke hunder har noe på banen å gjøre. Her for noen uker siden var jeg imidlertid med på en runde som fikk meg til å tenke meg litt om. Det dukket opp en fjerdemann på starttiden vår som hadde med en golf-dressert Border Collie. Hunde var alltid stille, den la seg ned ved siden av nærmeste bag når noen skulle slå, og den gikk aldri på greenen. I tillegg var den svært glad i å lete etter baller, noe som faktisk reddet et hull eller to for enkelte av oss. Smart var den også. Den var alltid først fremme på neste tee og den valgte riktig teested på hvert eneste hull! Faktisk gjorde hunden en egentlig ganske dårlig runde til en morsom opplevelse. Jeg registrerte ett etikettebrudd på hunden i løpet av 18 hull, noe som vel ikke er værre enn for de fleste spillere.

Dette var imidlertid et unntak. Problemet med hunder på banen generelt er at eiere tar med hunder som ikke har noe på banen å gjøre. Hunder som ikke er stille, som går på greenen, eller som må kommanderes på plass før hvert slag har ikke noe på banen å gjøre. Spiller eieren kun sammen med kjente er det litt enklere, men er det fremmede til stede så bør hunden være så veldressert at man er sikker på at den ikke irriterer andre.

Joje

over 20 år siden

Joje

Synes også at det er veldig avhengig av hunden. Har hatt både positive og negative opplevelser, den siste var dog (?) negativ:

Retriveren i flighten foran gikk nemlig løs, og tok seg en rusletur i bunkeren på hull 17. Rett etterpå gjorde jeg det samme, og oppdaget raskt at hunden ikke hadde raket etter seg. For ballen lå midt oppi et labbetråkk og halverte lengden på mitt neste slag. Det var kanskje like så greit, for jeg siktet på bikkja.

Nei da, det er vel best å presisere at dette var en spøk. Men uansett en oppfordring til dere som lar hunden gå løs - hundespor i sanden kan være like ødeleggende som menneskespor.

Joje

over 20 år siden

Joje

Til Espen Ødegaard. Idéen din med "lukteball" for hunder likte jeg godt. Kanskje den kan overføres til mennesker også?

Man kunne kanskje få kjøpt ferdig innluktede baller etter et slags menysystem. Titleist med pannekake, pannerett eller røket laks.

En billigere men kanskje enda mer effektiv løsning ville være å smøre inn ballene hjemme. Da kunne man stå helt fritt til å velge den lukten man selv liker best. Av hensyn til normal etikette avstår jeg imidlertig fra å komme med forslag..:-)

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Har også blandede erfaringer med hunder på banen. Hadde pegget opp og var klar til å slå da en hund begynte å vimse foran tee-stedet. Jeg avbrøt og skulet olmt på eieren som svarte: "Bare slå du!" Nå er jeg av dem som synes det er såpass forstyrrende med vimsende hund foran ball at jeg ikke synes det var en særlig god plan. Det kunne selvfølgelig vært fristende å sende en drive rett i bikkja bare for å se trynet på eieren etter at jeg hadde laget headcover av dyret på hans kommando. Men når det nå en gang er slik at det er eieren som er problemet i slike tilfeller så fant jeg det mest etisk forsvarlig og la dyret leve. Og eieren stod såpass langt til venstre at det ville vært for risikabelt å slå etter ham i steden (hvis jeg hadde bommet på ham så hadde jeg gått out of bounds=), jeg valgte isteden å "æreskjelle" ham med et utvetydig kroppspråk og uten å si et ord. Noen beklagelse vanket det heller ikke, så det var tydelig at det var av eieren den firbente hadde lært sine "etikette". Derfor er jeg av den oppfatning av at det får være nok med de "doglegs" som banearkitekten har bestemt skal være på banen.

Boggie

over 20 år siden

Boggie

Forutsetningen må jo være at hunden er veldressert. Skal den gå løs så må den gå ved siden av golfbagen, og uansett være lydløs.
Jeg har spilt mye golf i mange år og har opplevd å ha hunder med på "fligthen" ca 10 ganger. Ved alle anledninger (4-5 forskjellige hunder) har det vært en hyggelig opplevelse og gjort runden triveligere enn den ellers hadde vært. Aldri fått spillet påvirket i negativ retning.
Hunder som ikke har nok dressur (og løper løs) må nektes adgang, men det er ikke nødvendig med generelt forbud.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Joje: Det ville gitt en ny dimensjon til begreper som :"Drittball", "slag som stinker" osv, selv ville jeg nok foretrukket en ball som luktet "fugl".

Joje

over 20 år siden

Joje

Til Toughloose. "Hvis jeg hadde bommet på ham så hadde jeg gått out of bounds". Var han ikke bare noen meter unna, da?

Ellers er jeg enig med Boggie. Ved de fleste anledninger gjør de runden triveligere enn den ellers hadde vært. Men Ordnung muss sein! Har de ikke nok dressur og løper løs, må de nektes adgang.

Av en eller annen grunn finner jeg en likhet med hunder og damer her, men det er kanskje mine erfaringer det er noe gærent med...

Joje

over 20 år siden

Joje

Med mine erfaringer både i og utenfor vannet, er jeg redd mine baller ville luktet en slags fisk uansett...

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Joje: Jo han var kanskje 10 meter unna , men hadde jeg bommet så hadde ballen fortsatt å fly flerfoldig hundre meter, sannsynligvis ut av fylket. (Du vet da hvordan jeg driver=)

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Joje: ... det er vel mest gammel "tørrfisk" du har bekjentskap med vil jeg anta...

Golfare med hund

over 20 år siden

Golfare med hund

Toughloose - vad ska man säga om det inlägget. Det är väl en stund kvar innan det hade varit trevligt att spela en golfrunda med dig.

Tycker att man ska sluta snacka om den jävla etiketten. Det är bara i Norge man är så jävla upptagen av etikett. Så länge folk beter seg som folk ska så är det tillräckligt med etikett. Det är inte annorlunda på en golfbana än på jobbet eller hemma. Använd huvudet.

Efter ditt inlägg Toughloose, så verkar det som om du kanske inte har det som ska till för att vistas varken på golfbanan eller andra ställen.

Hade ni ställt samma krav till människor som ni gör till hundar hade folk hållt käften, inte öppnat medhavd mat när någon är mitt i backsvingen, inte stått och svurit och slått SW i bunkern efter ett misslyckat bunkerslag, lagat nedslagsmärken etc.

Då hade det varit frid och fröjd. Eller...

Hade säkert varit något annat att klaga på. Det är ett evigt gnällande hos norrmän generellt och norska golfare speciellt. Antingen är det nybörjarna som är ett helvete, eller hundar, dåliga golfbanor, eller våfflorna på golfrestauranten. Antingen är någonting skitbra eller skitdåligt - finns ingenting emellan.

Joje

over 20 år siden

Joje

Toughloose: Ang. dine ønsker om fuglelukt. Jeg ser for meg din utkårede rote rundt, og utbryte: Ah, her lukter det fugl.

Mens du - en smule rød i toppen - svarer: Ja, ja. Men HVILKEN fugl?

Hehe

Joje

over 20 år siden

Joje

Nå går det snabbt her:-)

Toughloose: Den med tørrfisk gjorde skikkelig vondt - den var laaangt under beltestedet.

Golfare med hund: Du missade möjligens et lite poeng..:-)

Joje

over 20 år siden

Joje

Får nesten lyst til å slutte med golf, jeg. Når jeg havner i en sånn flight som dette, uten humor idetheletatt..:-(

Goofy

over 20 år siden

Goofy

Jeg liker ikke hunder, og har ikke lyst til å omgås de når jeg er på golfbanen. Hvor går grensen? Katt i bånd? Ilder, er det greit? Saken er den at ingen vet hvordan en hund er når en pensjonist står der og spør om å få gå med en treer flight, når banen er nesten tom. Da blir vi 4 + en hund? Det er ikke nødvendig når det er nesten tomt på banen... Da kan den enslige med hund gå alene, vil nesten tro at det er derfor han har hund? (menneskets beste venn osv...).

Goofy

over 20 år siden

Goofy

10 Grunner til ikke å skaffe seg hund...

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article869645.ece

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Kjære "Golfare med hund": Jeg tror og håper det bare er deg som ikke ser den relativt lett merkbare humoristiske tonen i innlegget mitt. For ordens skyld så mente jeg aldri i alvor at jeg skulle ta livet av hunden, enda mindre lage headcover av den. Eieren derimot.... =)

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

Joje,
Dette med lukt på baller er mer alvor enn du kanskje tror.
I de senere år har vi fått en utvikling hvor firmaer har søkt å få varemerkebesyttelse på spesielle lukter som kjennetegn på produktene sine. (Det må altså være en annen lukt enn det et produkt naturlig vil ha -du kan ikke få varemerkesbeskyttet lukten av peanøtter som varemerke på peanøtter.)

Så vidt jeg vet er det en produsent av tennisballer som har varemerkebeskyttet lukten av nyslått høy som kjennetegn på sine tennisballer.
Så vi kan bare vente i spenning på at en golfballprodusent måtte prøve å finne på noe lignende. (Selv om det selvfølgelig er lettere å få lukt til å sitte i en hårete tennisball, da.)

Det naturlige må vel være golfballer med champagnelukt?

Lasaron

over 20 år siden

Lasaron

Ha'kke hund sjæl, men ha'kke noe imot at andre tar med bikkja si på banen.

Hører ikke til de sarte skrøpelige nervebuntene som ikke tåler hverken lyder eller bevegelser når de skal slå.

Sånne puslinger som ikke tåler noen ting burde trekke for gardinene på soverommet og legge seg under dyna med sov-i-ro i ørene og bind for øynene. De har ingenting på en golfbane å gjøre.

Joje

over 20 år siden

Joje

Ække så innmarri rart atte du erren lassaron:-)

HP

over 20 år siden

HP

Lasaron: Du hadde sikkert hatt stor morro av å lese leserbrevet i siste Norsk Golf, fra golferen som klaget over at han ble så forstyrret av at golfkøllene klirret så fryktelig i bagen til andre spillere.... :-) Regner med at det var folk som gikk forbi på nabo-fairway han siktet til, for man skriver vel neppe leserbrev hvis der er de man går sammen med som er problemet. Kan ha vært ment som en spøk, men det så ikke slik ut.

Voffen

over 19 år siden

Voffen

Er det noen som vet om en bane i Oslo-området som tillater hund på banen ???

Flyer

over 19 år siden

Flyer

På Hauger kan man ta med dyret. Personlig har jeg aldri blitt sjenert av hunder på banen. De som tar med hunden på banen har hatt veloppdragne hunder som tilsynelatende ikke lar seg sjenere av hverken klirring fra bagger eller flyvende golfballer. Kanskje verre med en del spillere??

Tjukken

over 19 år siden

Tjukken

Jeg hater hunder. Ikke at jeg synes alle er stygge eller noe, men synes de er skumle og redd for at de biter. Stoler aldri på en hund! Da må jeg vel kunne velge om jeg vil spille med en som har med hund? Er det slik at hvis jeg har bestilt først så kan jeg si nei til en med hund, eller må jeg godta dette fæle dyret?

Tjukkere enn tjukken

over 19 år siden

Tjukkere enn tjukken

Tjukken : Jeg mener at du uansett bør ha mulighet til å reservere deg mot å gå sammen hunder. De baner som tillater hund bør også kunne sørge for at du ved bestilling av tid kan reservere deg mot "udyr". Jeg har selv hund (snill som et lam), men har stor respekt for de som er skeptiske. Vi hundeeiere må i slike tilfeller ta hensyn og vike.

Mia - dyrevenn

over 19 år siden

Mia - dyrevenn

Jeg synes det er kjempegøy når noen har med seg hund på banen! Golf skal jo være et sosialt spill, så folk som ikke tåler litt lyder og prating bør henge et "stille" skilt rundt halsen og gå mutters alene sjøl. Selvfølgelig bør man ikke ta med hund om den ikke oppfører seg pent, men om den bare rusler rolig i bånd ved siden av tralla burde det ikke være noe problem.

Thomas

over 19 år siden

Thomas

Tjukken: Jeg hater tjukke mennesker, innvandrere, pensjonister, ungdom osv... Generelt hater jeg andre mennesker. Da er det vel rett og rimelig at jeg kan besille først og nekte andre å bli med meg på runden?

Syltynn

over 19 år siden

Syltynn

Herregud Thomas, det var dagens dummeste innlegg. Nesten like dumt som dette:

Jeg har en krokodille som kjæledyr. Den har vel like store rettigheter som en hund? Eller like lite...

Det finnes også folk som er temmelig allergiske - har hunden "forkjørsrett" på en golfbane foran disse?

Tjukken

over 19 år siden

Tjukken

Tipper Thomas stemmer SV.

Fersk hundehater

over 19 år siden

Fersk hundehater

Spilte turnering på Tyrifjorden i går..
Utslaget gikk i bunkeren på hull 5.
Og bunkeren var snudd opp ned av et bikkjehelvete som hadde gravd og løpt rundt nedi der.
Og der lå ballen min plugget langt nedi et dypt søkk som den faens bikkja hadde gravd opp.
Umulig å få tak i ballen, måtte først slå et slag bare for å få vekk sand, deretter slå et nytt slag for å få ballen opp av hullet sitt, 3dje slag for å komme opp på greenen og redde en dobbeltbogey.
Hadde jeg fått tak på den bikkja skulle jeg halshogd både den og eieren dens med sandwedgen min.
2 slag mindre hadde gitt 4 plasser bedre.
Voffff, grrrrrrrr.

Joachim Aslaksen

over 19 år siden

Joachim Aslaksen

Er det ikke noe som heter fri dropp pga gravende dyr? Denne regelen måtte vel kunne benyttes her? Men det gjelder kanskje ikke når man ligger i bunker....ble litt usikker nå!

Hundehateren

over 19 år siden

Hundehateren

Hund er ikke gravende dyr.
Dette gjelder kun mullvarper og andre dyr som graver ganger i jorda.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her