Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Finnes det supermennesker?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg må si jeg blir mer og mer forbauset over hvor lite vi aksepterer av våre idrettsutøvere.

Kritikken mot Tiger opplever jeg som nesten hysterisk, og minner meg om ekstreme muslimer som steiner "syndige" mennesker til døde.

Nå er det Petter Northug, som ikke klarer å leve opp til forventningene. Er det ikke nok at han selv er så skuffet at han ikke orker å snakke? Forlanger vi virkelig at han skal opptre diplomatisk i tillegg?

Ja, jeg vet at mange av dere der ute gjør det. Jeg vil bare si at jeg er sterkt uenig med dere.

MarianneFan

over 15 år siden

MarianneFan

Journalistene tenker bare på avtalene sine, indirekte på sin egen lønn.
Derfor forventer de at de skal få de uttalelsene de har krav på.
Mennesket i det hele "må bare tåle" fokus selv ved nedtur.
Slik er det.

Stian

over 15 år siden

Stian

Det er vi som betaler store deler av moroa Petter driver med i Canada for tiden.Dette er OL, og Petter er en av norges representater som mange benker seg foran tv`n for å følge.Han er en av våre utsendte superhelter som skal representere Norge.

Så ja, man kan faktisk si at vi krever at han gir litt av seg selv uansett hvor ræva det går for han.

Er det så mye å be om egentlig ?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Langt på vei enig i at supermenneske ikke er ok.

Når det gjelder Northug; det å ta nederlag på arenaen med stil, med "grace" er en del av det å være en stor idrettsmann. Northug er for meg ikke en stor idrettsmann når han i nederlagets time ikke klarer å uttale seg. Han er ultra kjepphøy når han vinner - det tåler jeg, men bare hvis han er ydmyk når han taper. Dårlig taper har for meg fått et nytt innhold etter Northugs OL opptreden. Helt ok at han ikke får det til - OL er tøft - men han må tåle å tape. Forskjellen til Tiger er at Tigers trøbbel er privat.

Der de andre langrennsgutta møtte pressen etter 15 km - så stakk litj-Pyse-Petter inn i skogen og gjemte seg..... Stilig å overlate alt trykket til de andre. Litt av en ledestjerne denne Northug.

Et godt eksempel for Northug er Kristin Størmer Steira. Jeg hadde klump i halsen for leden da hun så ut til å ha brutt 4 plass forbannelsen. Når det 2 minutter etterpå viste seg at hun var lurt fikk jeg nesten vondt. Hva gjør hun? Jo - hun bruker litt tid, møter verden, trist men fattet og viser at hun er et helt menneske.

Et annet eksempel; Pølsa Pettersen etter sprinten. Kanskje mistet han sitt livs sjanse til medalje, den råsterke Groruddølen. Han møtte til intervju, klump i halsen og tårer i øynene, tok seg sammen og kom seg videre.

Nei, Northug har jeg langt lavere respekt for nå (litt usikker på om jeg har noen respekt i det hele tatt for ham utover det faktum at han har fysikk og teknikk). Steira og Pettersen er i det minste reale idrettsutøvere.

Steinb

over 15 år siden

Steinb

Helt enig med Stian - det hadde antageligvis ikke vært spesielt kult å fly rundt i skogen uten at noen gadd å følge med? Han er ung, men behøver ikke oppføre seg som en unge. Så er jeg enig i at det er mer et lederproblem enn Northug sitt problem - de må fortelle ham at det er hans fordømte plikt å stille opp ikke bare når han har gått bra.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

SS
Istemmer 100%

OL

over 15 år siden

OL

Flotte greier, spark i vei når utøverne sliter!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Ha ha....spark? Den beste sparkeren er vel Northug? Spark til smørerne, spark til Jønsson, spark til Hellner, spark til alle - men når han taper går han og gjemmer seg i en krok. Jeg krever ikke annet enn at han oppfører seg som en god taper.....

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Du må ikke lese alt du ser i avisene bokstavelig, Sam. Det kler deg ikke.

Freud

over 15 år siden

Freud

Meget godt skrevet Smilende Sam, jeg er helt enig!

Forøvrig er vel helgens "supermenneske" Ai Miyazato, som gikk 9 under på sisterunden og henviste Tutta til 2.plassen.

Det andre "supermennesket" denne helgen for meg er Johan Olsson, som turte å gå i tet alene, og som holdt den i 14, 5 km. Veldig modig og flott gjort. Jeg er så lei av alle de norske "henge-på-og-spare-krefter-skiløpere". Feigt og usportslig. Selv når en Northug vinner på den måten, så er seieren urettferdig for meg. Men kanskje ikke for det norske folk? Skal vi få se Northug gå alene i tet og ta en sjanse på 5-mila?
For å fullføre analysen: det er elendig bak Northug i norsk herrelangrenn. Vi nordmenn har dessuten en tendens til å tro at ingen andre nasjoner har skiløpere av format; temmelig ensporet og sjåvinistiske som vi er.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg er enig i at Johan Olsson gjorde en fantastisk jobb, men jeg synes likevel det var artig at Hellner vant.

Jeg er ikke enig i at dette er urettferdig. Greit nok at 5-mila intervallstart kårer den mest utholdende idrettsutøveren, men at det er mer rettferdig å kun kåre på utholdenhet blir litt enkelt.

Nå kreves det taktiske evner og bruk av huet i tillegg, og Hellner vant på ekte Northug-vis. Tipper det blir få svensker (som i stor grad har vært svært kritiske til fellesstartprisnsippet) som klarer å se akkurat den vinklingen i gleden over gullet.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

synes man skal støtte sitt eget lands løpere,i motgang og medgang. Selvfølgelig ikke bra Northug`s reaksjon,men tror man skal være overbærende og prøve å forstå det. Slik som Alsgaard gjorde,han nevnte at han selv hadde gjort liknende. Det er vel knapt noen som husker det i dag.

Godt poeng GB,svenskene er i overkant morsomme når de prøver seg på den der om Northug...det virker helt greit når en av deres egne går løpet sitt slik.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Taktikk er en del av et løp. Å bruke taktikk er altså ikke urettferdig. Løperne går basert på de ferdigheter de har - og Northug har utnyttet sine ferdigheter tidligere - men nå er de andre forberedt...

At det står dårlig til med norsk herrelangrenn er utvilsomt - så for en gangs skyld er vi enige Freud :-)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

GB, jeg bygger ikke på avisene - men på de utsagn jeg har hørt på TV og radio. Det er dessuten et faktum at Northug løp og gjemte seg.

Steinb

over 15 år siden

Steinb

Blablabla - det koker ned til at han skulle tatt nederlaget som en mann og brukt 10 minutter på pressen på vei til senga. Dårlig taper, rett og slett. Man er da ikke forpliktet til å støtte sine landsmenn når de oppfører seg som drittunger? Når du kommer inn i mesterskapet med den attituden han hadde så får du pokker meg ta nederlaget som en mann også.

Og svenskene har all mulig grunn til å hovere - vi legger jo opp til det selv. Og det latterligste av alt er forsiden på landets største løssalgsavis i dag; hele forsiden tapetsert med "Svensken brakk staven til Petter".

dutte (in disguise)

over 15 år siden

dutte (in disguise)

Hvorfor skal Northug stå skolerett ovenfor de (media) som skapt den hypen at han bare hadde å paradere seg inn til 5-6 gull? Hadde det vært Northug selv som hadde frontet disse urealistiske forhåpningene, så hadde det vært hans fordømte plikt å forklare nedturen. Men slik landet ligger nå har jeg stor forståelse at han gir f...

Steinb

over 15 år siden

Steinb

Media har vel ikke skapt de forventningene alene, han har ikke akkurat holdt tilbake selv. Og i går var det tross alt den øvelsen han SKULLE og selv forventet å vinne. Derfor ble han jo tilsvarende skuffet. Særlig når det var svenskene som han også har slengt mye meldinger om, som jublet.

Og det er ikke snakk om å stå skolerett - ta nederlaget som et voksent menneske. Men det gjorde han ikke, han tok det som en sutrete drittunge.

Blir så lei av dette "media har skapt..." tullet. Hva hadde han og alle de andre som flyr rundt ute i skogen vært uten media tror du? Så skal de bare spille på lag når det går bra men sutre og ikke stille opp når det butter i mot? Det fungerer nok ikke sånn, og det burde han skjønne. Gutten er allerede mangemillionær på den han liker aller best å gjøre - det hadde ikke vært lett uten media, da måtte han antageligvis jobbet som postbud eller gymlærer eller noe sånt ved siden av.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Er pressekonferanse nå om 5min,så da får vel alle sitt...

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Det er bra latterlig å tru ein kjenner ein utøvar frå det ein lesar i avisene. Folk skildar Northug som både det eine og det andre kune tter info frå media. Det bør folk halde seg for god til.
No må folk slutte å forvente så forbaska mykje av idrettsheltane våre anna enn det som skjer når dei bedriv indretten sin. Om han vel å stikke av etter eit dårleg løp er det opp til han - han er like real som nokon annan for det.
Journalistane er nokon sytekoppar som tenker kun på seg sjølv og opplaga - Northug skyldar dei ikkje 5 øre. Go Northug!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Å si at pressen har skapt hype rundt Northug og ikke la ham ta noe ansvar selv er - unnskyld meg - faen hakke og skjære meg det mest imbessile jeg har hørt.

Barneskirenn, Jønsson bør legge opp og en lang lang rekke andre lignende utsagn har skapt hypen. Se denne lenken - og vurder om Northug har skapt hypen selv:

http://lister.vg.no/?do=show&id=4422

...og PegTee - han har stukket av etter begge de løpene i OL som ikke gikk helt veien.

Stakk Steira av - som virkelig hadde grunn til å være lei seg?

Stakk Bjørndalen av etter 17 plass på sprinten?

...svaret er nei. Den eneste norske utøveren som kryper og gjemmer seg er Pyse-Petter. Pressekonferanse dagen etter - hva faen tror han at han er - Solkongen? For første gang i mitt liv håper jeg Norge blir nr. 12 på herrestafetten. Så får en ordentlig idrettsmann som Hjelmeset heller ta 5 mila hjem etterpå.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

PegTee og dutte (in disquise): Godt å se at det finnes mennesker som tenker litt lenger enn nesa rekker.

Egentlig litt synd at ikke fordømming er en OL-gren. Da kunne scangolf stilt et ganske bra stafettlag allerede ;-)

jonag

over 15 år siden

jonag

Petter er jo ikke så gammel ennå. Han har konsentrert seg om en ting de siste 10 åra og det er å gå på ski, fort på ski. Alle vet at en 23-åring ofte er å anse som en ung mann som har noe igjen til å opptre korrekt i alle situasjoner. Det er lett å forstå skuffelse og reaksjon.

Det jeg ikke liker er at han ikke står løpet helt inn, selvom det går dårlig. Første løpet var vel greit, men avslutningen på 15+15 burde vært maks uansett. Det er ikke å forakte å samle en 6-plass eller 4 plass enn en 12 plass.
Det er ort gjort at man handler etter sin stolthet. Man aksepterer liksom ikke nederlaget og safer inn ved å gjøre det enda dårligere for å kunne avskrive resultatet.

I golf ser jeg det ofte. Feks dette å slippe kølla ved et dårlig slag, dette med å drite i en halvbra runde og gå på 90 heller enn 78.

Å traktere pressen kommer Petter til å finne ut av. Give him some break så lenge. Han er jo bare unggutten og det er laglederne som burde ryddet opp.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Nå svarte Northug godt for seg på pressekonferansen,og tok masse selvkritikk. At han kun tenkte på seg selv forstår jeg svært godt,etter å ha godt på verdens dårligst preparerte ski på første løpet,for så bli grunnlurt på sprinten,og nå misset sjansen for å kjempe medalje pga av stavbrekk...da skjønner jeg at han ikke klarte å sette ord på skuffelsen. Tror de færreste kan forestille seg hvor skuffet han var,med mindre man har vært i den situasjonen selv.

Han er også sørgelig alene på "laget",norsk herrelangrenn er helt på bånn. Da hjelper det ikke at smørerne ikke klarer å gjøre jobben bra nok,eller at man brekker staver.

Ble også meget imponert over Pølsa Pettersen som taklet sin uflaks eksemplarisk. Men han hadde ikke det presset på seg,hverken av andre eller seg selv. Ingen forventet at han skulle vinne. Og så er han kanskje litt mer voksen og moden,samt avslappet

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

GB - dette har jeg aldri beskyldt deg for før: Nærsynt innlegg det siste ditt. Ubegrunnet er det og. Nå oppfører du deg som Ramnefjell - noen kritiserer helten din og du blir sur. Svar meg på et enkelt spørsmål:

Hvorfor stiller alle andre opp når det går til h..... og ikke Northug?

Bør man ta nederlag og seier like bra?

Jonag: Petter vet mye om å traktere pressen og det har han blitt sponsorsteinrik på - det han ikke vet er å takle motgang på en ryddig måte. Han kan gå på kurs hos Steira, Johaug, Bjørgen og andre.....

Steinb

over 15 år siden

Steinb

Støtteapparatet mener han gjorde feil. Han selv mener han gjorde feil (på pressekonferansen i dag), ja "alle" mener han gjorde feil. Ved ikke å stille opp etter løpet i et OL. Og så drar man inn "tenker lenger nesa peker" ? Komplett uforståelig, eller er det et slags favorittuttrykk i alle sammenhenger?

Og jeg er enig med siste taler (jonaq) - han er ung og han lærer, kritikk må han tåle, og han burde stilt opp etter løpet i går. Jeg er temmelig sikker på at det ikke skjer igjen.

Norha

over 15 år siden

Norha

Svar til OP:

Nei

PegTee

over 15 år siden

PegTee

No må du gi deg, SS.
La han stikke av - det burde ikkje bry nokon av oss! Eg håpar at han presterer i løypa. Kva han gjer etterpå gir eg blaffen i.
Du er meg ein bra sytekopp du også SS! Kva f**n veit du om behova til Northug etter eit dårleig renn? Kjenner du han privat? Skal han liksom stå på pinne til ei sensasjonsjagande tabloidpresse og forklare det eine og det andre? Det er 100% opp til han å bestemme. Om Steira hadde stukke av hadde det vore fult forståelig og heilt ok! Det var greit at ho stilte opp og det er like greit at Northug ignorerer eit samla sytekorps av media.
Så får vi håpe på framgang på stafetten...i alle fall dei av oss som ikkje har mist gangsynet av slike bagatellar!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Vel, PegTee - hvis du hørte pressekonferansen hans - så er han enig med meg og ikke med deg.

Du glemmer dessuten noe helt sentralt:

Hadde det ikke vært for media og sponsorer så hadde han ikke hatt dette som jobb. Synes du det er ok å ikke gjøre jobben sin eller stikke av fra den? Tror du sponsorer liker å bli identifiserte med en utøver som ikke takler nederlag?

Sytekopp? Ja kanskje jeg er det - men dæven så berettiget det er ift. Pyse-Petter.

Men vi er 100% enige om at det er 100% opp til ham å bestemme om han stiller - men da må han - som alle andre tåle at noen mener at han gjør feil valg. Å dumme seg ut en gang (etter 15k) utløste ingen kritikk fra meg - men å gjemme seg hver gang er noe annet.

dutte (in disguise)

over 15 år siden

dutte (in disguise)

..noe av det mest imbissile jeg har hørt. Vel, vel Sam.
Imbesil: lat, veik, sykelig, tosk, åndssløv, en med middels sterk utviklingshemning IQ ca 35-55.
Når en ser hvor mange som henger seg på kritikken av Northug er det fristende å komme med enda en tolkning av inbesil. Nemlig RÆVADILTERE. Den tok vel du Sam?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Vær gjerne uenig med meg dutte, men å si at jeg er rævadilter blir litt dumt. Min kritikk var ute blant mange vitner allerede før han ikke stilte opp; dvs. klart uttalt i går kveld at nå var det viktig at han faktisk tok nederlaget like greit som han tar seierne sine..... (forøvrig noe det finnes vitner på at jeg var innom allerede før OL startet....)

Steinb

over 15 år siden

Steinb

Dutte, sånn av ren nysgjerrighet, hvor gammel er du?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Og jeg er fortsatt like glad for at vi er forskjellige. Både de i sporet og vi her på forumet :-)

Svar til Sam som etterlyst:

1. Noen ganger - som nå - opplever jeg ikke deg som kritisk, jeg opplever deg som oser av fordommer. Mulig jeg overdriver. Og mulig du overdriver...

2. Hvorfor stiller ikke Petter opp? Fordi han ikke orker, sannsynligvis. Han burde gjort det, uten tvil. Men at det er grunn nok til å kalle ham usportslig, dårlig taper osv. osv. er jeg ikke enig i. At han ikke er A4 er helt greit for meg.

3. Bør man ta seier og tap like bra? Nei. Det tror jeg faktisk ingen vinnertyper gjør. Noen er flinkere til å skjule det enn andre. Det synes du trolig er en god egenskap. Jeg er ikke nødvendligvis enig.

For ordens skyld: Jeg har ingen problemer med at noen kritiserer Petter for oppførselsen hans. Men det er forskjell på å kritisere og å fordømme.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Fordommer? Nå bommet du på begrepene.....Muligens oser jeg etter din mening av fordømmelse - men det er noe annet enn å ha fordommer.

Jeg kritiserer fordi det fremstår som dårlig taper.... det får du og blodfansen tåle.

Og Petter Northug er jaggu enig med meg....

Et enkelt eksempel: Hvis jeg hadde oppført meg som Northug etter våre matcher på golfbanen og løpt av 18 green sur og sinna - så hadde du garantert sagt at jeg var dårlig taper - men det er altså andre regler for meg enn for Northug? Artig.

PegTee

over 15 år siden

PegTee

SS,
Vel, trur neppe Northug er enig i at du ynskjer herrestafetten i dass.
Ei heller at du kallar han pingle, solkonge, pyse eller anna fordi han ikkje vil snakke med media. Det er bra lavmål å skjelle ut nokon for ikkje å opptre 100% korrekt etter "normar" som egentlig er ganske umenneskelige.
At han har forpliktningar til media skjønar alle - kanskje var det grunnen til at han følte kallet til å ha ein pressekonferanse i dag? "Solkongen" klarte tydlegvis ikkje stette krava til deg med fleire. Du og dei om det!

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Måten, Sam. Hvis du hadde oppført deg som Northug, så hadde jeg sagt at du hadde problemer.

Jeg ville aldri brukt karakteristikker du har brukt her inne.

Ser du - nå hadde du fordommer igjen :-)

abc

over 15 år siden

abc

"Det er ikke andre regler for Petter enn for de andre. Han skal stå rakrygget og svare for seg også når det går dårlig. Store idrettsmenn snakker i med- og motgang, sier Djupvik til et fulltallig norsk pressekorps. "

Dette sier sitt. Eplekjekk i medgang og en pyse i motgang. Helt enig med SS. Kanskje han vokser det av seg og jeg en gang vil endre mening.

abc

over 15 år siden

abc

Merkevaren Northug (og formuen) er bygd på en kynisk bruk av media. Da kan man ikke slå av fokuset når det ikke passer. I mine øyne fortjener han derfor den pepperen han nå får.

wahtever

over 15 år siden

wahtever

Jeg har mistet all respekt for Northug. Tidligere når han har vært cocky, frekk med motstanderne, hoverende, krass, småfrekk, selvgod og ovenpå har jeg smilt. Jeg synes topputøvere skal få lov til å bedrive onani av eget ego.

Men da forventer jeg faktisk at man skal stå under vifta, også etter bæsjen har begynt å sprute rundt i rommet.

Nå fremstår det ikke lenger som selvgodhet, men et patetisk forsøk på å skjule en redd liten gutt....

Forøvrig reagerte jeg den gangen Alsgaard gjorde tilsvarende. At dere synes man kan oppføre seg som man vil med "flagget på brystet" synes jeg er uforståelig. Særlig ettersom golf er en idrett der sportsmanship står høyt.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Dette er storm i et vannglass. Petter er den samme som alltid,forskjellen er at han ikke har vunnet nå. Alsgaard oppsummerte det bra nå på tv..enhver burde tenke seg litt om og lytte til han.

Pinlig å se journalistene jakte på intervju og forsøk på å stille spm i går når Petter gikk rett forbi. Og at en som Lersveen på tv2 som nærmest hevder de har rett på intervju...ikke første gang han dummer seg ut.

La nå gutten få fred nå,han har gjort opp for seg

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Leit hvis min ordbruk drukner budskapet. Og om noen reagerer på adjektivbruken så beklager jeg herved at jeg brukte sterke ord.

Synes kanskje de som kritiserer ordbruken skal gå litt i seg selv og se hva de selv skriver iblant - men det gjør på ingen måte mine adjektivistiske, engasjerte overtramp noe bedre.

Meningen min er like klar: Man tar nederlag som en mann - man kryper ikke og gjemmer seg og sender signaler om at det er smørerne, konkurrentene eller andres feil. Begrepet pyse står jeg derfor fast ved.

(...og GB: du mener altså Northug har rett til å oppføre seg slik - men ikke andre så forfekter du et grunnsyn jeg ikke kan identifisere meg med)

Summasummarum; jeg mener Northug er feig - dere mener han har rett til å sky media når han taper, selv om han elsker fokuset når han vinner. Jeg er begeistret over Steira og Pettersen - mens Northug blodfansen mener vel kanskje at de er litt "dumme"?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Da tror jeg du misforstår litt, wahtever. Jeg synes ikke man kan oppføre seg som man vil, jeg synes også at oppførselen til Northug til tider er kritikkverdig.

Men igjen - det er noe med hvordan man kritiserer på. Du karakteriserer Northug som en redd liten gutt. Det kan godt hende du har rett. Er det egentlig så kritikkverdig?

Jeg tror vi mennesker egentlig ikke er i stand til å forstå andre enn oss selv. Ikke slik at vi faktisk forstår oss selv heller, men det er nå en gang det eneste referansepunktet vi har. Når vi prøver å tolke andres reaksjoner, ser vi dem ut fra hvordan vi tror vi selv ville reagert. Og tar stilling deretter.

Dette er et uhyggelig trangt perspektiv.

Den som kaster den første sten utøver etter min mening som regel en langt slettere moral enn den han kaster stenen mot.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Filosofisk sett interessant GB. Hvis alle mente som deg ville offentlig ordskifte blitt borte og den politiske debatt ville dødd. Et slags forbud mot spissformuleringer, ironi, adjektiver og kritikk?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Sam, jeg mener ikke det du sier i innlegget over.

Stønn...

over 15 år siden

Stønn...

Nå mangler det bare at han som kaller seg Freud blander seg inn her så er dere sikre på at diskusjonen havner skikkelig langt ute i tåka. "Alle" er enige, så nå går det på hvilke ord man har brukt, "du sa det og det og det betyr at du mente sånn og slik og det er jo ikke bra".

Guys, diskusjonen er i mål, og hvis alle er nogenlunde edru så er det ikke noe poeng i å bruke mer energi.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Nå går det fort her. Mitt svar til Sam 19:45 gjaldt Sams innlegg 19:35.

Mitt svar til Sam 19:43 er: "Hvis alle mente som meg" er fullstendig irrelevant, Sam, både filosofisk sett og som argument i en diskusjon.

Hvis alle mente det samme ville resultatet blitt akkurat det samme, uansett hva alle måtte mene.

wahtever

over 15 år siden

wahtever

Jeg kan ikke begripe hvor mange timer PN har brukt på å komme på det nivået han er eller hvor mye han har ofret for å være der. Jeg kan ikke være nær å forstå hvor skuffet han er...

Det er et ordtak dom går noe som "live by the sword, die by the sword". For Petter har media vært et våpen til å rakke ned på motstandere. Og nå blir han selv såret av media.

Ja han er ung, og kanskje han vokser på dette, og kanskje lærer seg å være mer ydmyk og tenker seg om før han begynner å henge ut motstandere.

Skriver på iPhone så sikkert mange skrivefiø.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Nå er det skiskyting,og for de som har fulgt med har svenskene sin egen "Northug",nemlig Björn Ferry. Han er minst like stor i kjeften. Men så lenge han stiller til intervjuer så er det vel greit...

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Vakker retorikk for å komme unna et argument, GB, men like fullt er det å vri seg unna. Du mente også at Tiger ikke skulle ha kritikk, nå er det Northug. Kan man i det hele tatt kritisere heltene, etter din mening?

Northugs handlinger dreier seg om kjernen av idrettens verdier; det å være en like god taper som vinner.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hehe, jeg liker Ferry også jeg da :-)

Når jeg tenker meg om, så har jeg nok mye sympati med de som ikke alltid er så veldig A4.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Nå har jeg sagt dette flere ganger Sam, men jeg kan godt si det en gang til: Måten! Det er forskjell på konstruktiv kritikk og regelrett drittslenging.

Som du korrigerte deg selv på istad. Det var fint gjort av deg :-)

Selvfølgelig kan jeg kritisere heltene. Men jo mer jeg gir meg inn på heltenes personlige egenskaper, desto mer usaklig tenderer jeg til å bli.

Og desto mer sier jeg om meg selv.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

OK, så du er enig i sak, men uenig i form? Da blir mitt enkle spørsmål: Var Northug dårlig taper eller var han det ikke?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Da blir mitt enkle svar: Jeg vet ikke.

Nå har jeg svart på mange enkle spørsmål fra deg, Sam. Så da kan vel du svare på et fra meg:

Vet du - eller gjetter du - at Northug er en dårlig taper?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Basert på hans oppførsel er jeg helt sikker. Basert på hans uttalelser når han vinner er det god grunn til å anta at han er en dårlig vinner og.

Men nå skal du gjøre et retorisk poeng av at det vet bare han..... :-) så får vi være uenig i kjernepoenget - jeg mener man kan trekke sikre slutninger fra ytre fakta, mens jeg får inntrykk av at du mener noe annet.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Det er vel der vi er desidert mest uenig, Sam. Jeg mener at dine kilder ikke er i nærheten av gi deg nok kunnskap til å trekke sikre slutninger.

Men det er som du sier, vi er mest uenige i formen.

Fan så synd med skiskytermannfolka. Men vi kan fortsatt få mye moro i kveld :-)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Når jeg beklager ordbruken - så fortsetter du å gnage på form....

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Oi. Sam, da har jeg formulert meg dårlig. Min mening var ikke å gnage, men å gi deg rett.

Beklager.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Jeg synes også at reaksjonen til Petter Northug var dårlig oppførsel, men dette blir som med Tigertråden at det å lage karakteristikker og eventuelle diagnoser om personer som reagerer i affekt eller gjør private dumheter blir fordomsfult og lite konstruktivt.

Jeg leser innleggene til deltakerne her, og ser jo at folk er engasjerte, noe som jo er bra!
Det som kanskje ikke er så bra, er at de som er mest engasjerte i kritikken blir veldig personlige, og kommer med kraftige uttalelser som går på personlighet og egenskaper som jeg ikke klarer å se at noen har bakgrunn for å uttale seg om.

Jeg har selv falt i den fella mange ganger i frustrasjon over at noen gjør noe jeg ikke liker, men våger alikevel å påpeke dette i denne tråden(m.a.o. vil det forsåvidt også gjelde Tigertråden).

Jeg orker ikke nå å ta imot pepper om at jeg ikke er noe bedre selv, da dette ikke gir svar på tiltale, og allerede er besvart.

Det som hadde vært interessant, var å vite hvorfor Petter Northug faktisk reagerer som han gjør, i en kontekst som ikke er satt i form av en pressekonferanse med påvirkning fra andre instanser enn hans eget hode og hjerte.

Så lenge det er regissert, så velger jeg å tro at sannheten er modifisert og tilpasset "folket", og at det, som GB sier, kun er Petter selv som sitter på svarene alle lurer på.

Jeg synes det er helt greit å kritisere både Petter Northug, Tiger Woods og alle andre offentlige personligheter, men synes det er trist at vi skal måtte henge ut personer som går gjennom en krise og velger å holde seg unna pressen når det skjer.

Men! Slik er livet, og for Petter N så har dette blitt det som stempler han i mesterskapet, og jeg håper han får gull og at Stafetten ikke går i dass men på pallen så dette kan bli glemt og alle kan se fremover.

Bare for å nevne det, så er jeg ikke noen blodfan av Petter Northug, men er imponert over hans meritter, og har forståelse for hans følelser og reaksjon, uten at jeg støtter det alikevel.

måtte kvelden og resten av OL bringe edelt metall til hjemlandet, og måtte Manitou være med alle våre deltakere i Indianerland...

Stian

over 15 år siden

Stian

Om ikke Northug er en dårlig taper lurer jeg på hva kriteriene for å være dårlig taper faktisk er.Løpe bort og stikke ned vinneren med staven mens han roper THIS IS SPARTA!! ?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Nei, Stian, for du vet ikke hva han tenker når han stikker med staven....

Å si at Northug går gjennom en krise, Yngve, er ikke det å ta hardt i? Er det ikke forskjell på Tigers private krise - og det å bli nr 11 i et skirenn?

Jeg merker at jeg blir kraftig provosert over at noen kan finne psykologiske/mediekritiske argumenter for at sannheten ikke kommer frem i Northug tilfellet og at det kan hende at han ikke er en dårlig taper.

Jeg opplever det som langt i overkant filantropisk å tro at det man her har sett er feilaktig fremstilt, dvs. at det faktisk er slik at Northug tok nederlaget på en ærefull måte.

At jeg ikke synes noe særlig om hverken GBs eller Yngves forsøk på å gjemme Northugs opptreden bak min ordbruk også etter at den beklaget får være en off topic issue.

Les siste side i Dagbladet i dag - det er innsiktsfullt skrevet (om Tiger...)

dutte (in disguise)

over 15 år siden

dutte (in disguise)

Steinb, snart 15, voffor spør du om det? Må man være over 45 for å lufte sine meninger her?

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Hva om Northug vet at Hellner ødela for han med vilje? Hypotetisk sett...da vil jeg si at han tok tapet på en ærefull måte. Dvs han kunne sagt på pressekonferansen i dag at Hellner gjorde det med vilje,da ville han fremstått om en dårlig taper,selv om historien evt var sann.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Det vet jo bare Northug(og Hellner) selv....

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Ok, jeg gir meg mot overmakten. Northug er et supert eksempel på stor idrettsmann. Det er selvsagt mest sannsynlig at Hellner brakk staven med vilje i et direktesendt renn med tv dekning av 95% av løypa + publikum. Han fant en blindvinkel uten folk og knakk til. At Northug så plutselig falt fra 4 til 11 plass skyldtes en grankvist, en spurv og et svensk flagg :-)

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Det var satt på spissen da Sam:) Poenget er bare at vi sofaslitere kan umulig vite alt,ei heller hva de tenker og gjør. Det blir mye synsing og gjetting. At han ble nr.11 var fordi han ikke gidda bruke krefter på å spurte om en 5-6 plass. Sparte på kreftene fordi det kommer flere renn...gi han litt kreditt for å være smart der,som han var på 15km da han gikk rundt med ski som knapt funka.

Ingen her har sagt at han er en stor idrettsmann,jeg synes bare ikke han er automatisk en dårlig taper fordi han ikke gir intervju før dagen etterpå(finnes vel noe imellom?). Smart gjort? nei synes vel ikke det. Han har nok fått sin korreks av sportssjef/trener,og beklaget på tv.

Og ja,han er storkjefta og fortjener å få svar på tiltale når han fortjener det. Burde han kanskje slutte med det? Ja,det tjener han nok på.

Men en som klarer å holde følge noenlunde med teten i 1 minutt med en ubrukelig stav fortjener skryt,det er en fantastisk prestasjon. Bare så synd han har elendige lagkamerater,blir sørgelig alene i hvert renn

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Kevin, han må gjerne være storkjefta, men i kombinasjon med å gjemme seg når alt ikke går veien blir det ikke så stilig. Jeg så rennet, jeg så episoden der Hellner er borti staven med hånda - det skyldtes at Petter N kastet seg foran ham.....

dutte (in disguise)

over 15 år siden

dutte (in disguise)

Hvem i huleste skal gå stafetten? Er det noen av skiskytterne som kan gå klassisk? Hjelmeset på 1 , ? på 2, Berger på 3, Northug på 4. Noen som kan fylle ut? ? Kan Pølsa Pettersen holde 10km? Mange spørsmål.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Staven ble ødelagt da Hellner tråkket på den,hånda hadde ikke noe med det å gjøre. Det har han jo innrømmet selv,og både han og Northug sier det var et uhell. Så det er en ikke-sak. Men at uhellet fratok Northug muligheten til å kjempe om medaljer er udiskutabel.

Og ja,det er ikke bra om han fortsetter å være storkjefta,og stikker av når det ikke går veien. Men akkurat disse gangene så forstår jeg han veldig godt,og synes man skal tilgi han det raskt. Tipper det er siste gang,iogmed at selv hans norske fans "halshugger" han for det.
Når det gjelder journalistene så tenker de bare på seg selv,og sjansen for å få "sensasjons-intervjuer"...de tenker ikke på hverken sponsorer eller publikum. De fremstår litt sutrete også når de ikke får intervjuet de forventer. Men men,det er vel glemt om et par dager,fått altfor mye oppmerksomhet. Var hovednyhet på dagsrevyen i dag mens Madeira opplever naturkatastrofe og mange dødsfall,2 drap har blitt begått i Norge i helga.....så viktig var ikke den pressekonforansen eller saken?

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Tja,si det Dutte...er vel ingen klare førstevalg. Regner med Nortug går sisteetappen. Hjelmeset på 1. ser kanskje ut som et godt tips,Rønning på 2. tipper jeg. Berger eller Gjerdalen på 3. Kanskje

Hattestad er syk og Pettersen overtar plassen hans på lagsprinten

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Trenger de en god skøyter så har vel Bjørndalen vist at langrennsformen er helt ok......

Der de sliter er på klassisk etappene. Pølsa holder ikke i 10. Kanskje fasit er at de ikke er gode nok? Både Sverige, Italia, Sveits og Russland fremstår som langt bedre akkurat nå.

Jeg er ikke helt med på mediehetsen Kevin. Det er en del av jobben deres å si noe om hva som gikk galt - ikke bare konstatere at det skjedde. Tilgjengeligheten til løperne og forventningene om dette har blitt skapt i symbiose - det er ikke bare media sin feil. Løperne ønsker oppmerksomhet for å kunne eksponere sponsorer; det er en av forklaringene på at Johaug er den norske jenta med de beste avtalene - mens Bjørgen ikke har noen private sponsorer. Tror du Red Bull betaler Northug for å være anonym?

dutte (in disguise)

over 15 år siden

dutte (in disguise)

Red Bull må jo være over seg av begeistring etter å ha sett hvor stor mediaomtale en 11. plass i OL gir. Tenk hvis Northug nærmer seg pallen. Da snakker vi om førstesider i avisene.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Red Bull vil ha løperne i ruta, ikke gjemt bak en stein i skogen

Beartown

over 15 år siden

Beartown

Tap og vinn med samme sinn. Northug har mye a laere der. Paa et annet forum faar jeg saa busta fyker av en person som synes jeg er 'landssviker' fordi jeg er kritisk mot Northug. Jeg har ogsaa null peiling paa ski, eller noen annen toppidrett fordi jeg sa at det virket paa meg at Northug hadde bommet litt paa formen.

Saa, man har altsaa ikke lov a vaere uenig om ting og tang. Mange synspunkter her inne ogsaa, men til syvende og sist er det en kombinasjon av presse, og personen selv som har hypa han helt opp i skyene. Det er da maate paa hvor mange unnskyldninger man kan komme med. I et loep kan mye skje, spesiellt da man har fellesstart. Dette utsetter de seg for selv. At han er skuffet er selvfoelgelig helt ok, men ta deg 10 minutter i smoerebua, spark i veggen, si svarte helv.... noen ganger...faa ut skuffelsen, og aggresjonen. Da skulle det ikke vaere saa vanskelig a moete pressen i noen minutter. Bare min mening, men vi lever i en verden der media er overalt.

Media skal ha svar med en gang. De maa ogsaa akseptere at en person vil ha noen minutter paa a coole seg litt ned. Da boer ogsaa utoeveren akseptere at det er millioner som venter paa svar.

Enur

over 15 år siden

Enur

Har først lest denne lange, lange tråden nå, men vil bare få sagt at jeg støtter deg og er 100 % enig med deg i denne saken, Smilende Sam.

Northug er en god skiløper, en enda bedre spurter, men foreløpig ingen stor idrettsmann. De oppfører seg helt annerledes når motgang inntreffer!

Beartown

over 15 år siden

Beartown

Istemmer med Enur. Aksel Lund Svindal er et slikt eksempel. Han er en stor idrettsmann. Klarer Northug a laere av han saa blir han ogsaa stor en gang. Men flink paa ski er han uten tvil.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Norges største idrettsmann for tiden er en dame; Størmer Steira.....

Radar

over 15 år siden

Radar

Tap og vinn med samme sinn........det er bare tapere som lever etter den regelen.

Noen av de aller største idrettstjernene i verden virkelig dårlige tapere.
Det må til for at vinnerinstinktet skal være der.

Har ikke noe å utsette på Northug sin oppførsel.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

De som kjenner Petter, sier alle sammen at han privat er en beskjeden fyr. Han er svært godt likt på landslaget og flink til å backe opp de andre.

Både Hellner og Jönsson har sagt at de ikke har noen problemer med å forholde seg til Petter, Jönsson sa til og med at de var gode venner.

Jeg har observert flere ganger at uttalelser fra Petter har blitt klipt ut av sammenhengen og tilpasset et godt journalistisk budskap. Mesteparten av det han sier mener jeg blir sagt med et glimt i øyet, mens det blir fremstilt som hån av motstanderne i media. I praksis blir dette regelrette løgnhistorier.

Jeg kan heller ikke se at han har skyldt på noen for stavproblematikken under siste renn. At Hellner tråkket på staven hans var vel det eneste han sa, resten ble skrudd opp av media.

Jeg har ingen problemer med at han kritiseres for sin oppførsel, men jeg reagerer på spissformuleringer som "pyse-petter" og "feiging". Det faller mest tilbake på den som skriver dem.

Petter er en ung gutt på 24 år. Han har like stor rett til å prøve og feile som alle vi andre, som prøver og feiler selv om vi er dobbelt så gamle og mer enn det :-)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

GB, nå er du passe dum rett og slett - jeg forsøkte å føre debatten over i et sakllig spor og "ta ut " adjektivene med en beklagelse - og du fortsetter å gnage. Men siden du nekter å fire;

- ung gutt på 24 år - ja like gammel som Hegle Svendsen og eldre enn Johaug - de kan oppføre seg hvorfor kan ikke Northug?

- skylder han ikke på stavproblematikken? gå på nett og se ham snakke på presskonferansen i går - han mener fortsatt at han skulle ha vunnet rennet (til tross for de dårlige smørerne) og "tipper" at det var et uhell med staven. Hadde han hatt folkeskikk hadde han renvasket Hellner ...... men fyren er så glad i bortforklaringer at han ikke tar ansvaret for egen svikt....

Les dagens Aftenposten...... det kan gi deg innsikt.

(by the way; jeg har en kollega som er fra nabolaget til Petter - beskjeden fyr privat brukt på Northug fikk ham til å hyle av latter.)

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Sam da, ikke si at jeg gjemmer noe bak dine ord.
jeg har ikke referert til deg i det hele tatt.

Jeg skriver kun at jeg synes det er synd at kritikk mot store idrettsmenn som ikke følger de uskrevne reglene har en tendens til å bli skarp kritikk uten konstruktivt innhold, og hva er poenget med det?

Jeg skrev også at jeg synes det var dårlig oppførsel av Petter Northug, men jeg ville ikke konkludere med at han er en dårlig taper av den grunn.

Jeg har heller ikke på noe tidspunkt skrevet at det som skjedde med Petter er like ille som det som har skjedd med Tiger Woods. det er din egen tolkning.
Det som er krise for Petter (vil jeg tro) er at det er tredje etappen han deltar i i dette OL hvor uflaks har ødelagt for potensielle medaljer.

Petter Northug er ikke helten min, så den trenger jeg heller ikke.

Denne tråden har blitt et klassisk tilfelle av skriftlig kommunikasjonssvikt da alle ser ut til å ligge i sin egen ytterkant og gå på hverandre i stedet for å se på saken.

Etter min mening, er saken enkel.
Petter Northug gjorde en dårlig figur da han furtet over tapet, og er tydeligvis ikke erfaren nok i rampelyset når han oppfører seg så barnslig som han gjorde.

Dette er tegn på at han trenger å lære å ta sin rolle som ambassadør for Norge bedre.

Betyr det at han er en dårlig taper? Ikke etter min mening, men kanskje etter andres. Det kan jeg leve med.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Egentlig hadde jeg tenkt å la være å kommentere mer,men så leste jeg denne under her og da beskriver alt jeg tenker og føler i saken.

Les og tenk,prøv å la ting synke inn....

http://stignygard.tv2blogg.no/article1425873.ece

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Sam. Igjen. Jeg forsøker å forklare hvorfor jeg ble fyrt opp, og at vi er enige i at det selvfølgelig er greit å kritisere Petter. Du tolker dette som gnaging. Det er litt frustrerende.

Enur

over 15 år siden

Enur

Hadde heller ikke tenkt å kommentere noe mer om dette, men leste bloggen Kevin henviser til, og fikk lyst til å ta med et sitat derfra:

"Vi hyller den kjepphøye verdensmesteren Petter Northug, men den skuffede OL-taperen vil vi ikke ha. Det blir et paradoks for meg."

Vel, mange av oss hyller ikke den kjepphøye verdensmesteren Northug! Vi (eller ihvertfall jeg) synes det er ok å hylle en verdensmester, men den kjepphøyheten hans hadde jeg klart meg godt uten. Men når han nå først opptrer på den måten når han vinner og er på topp, desto større blir fallet hans når han da i nederlagets og skuffelsens stund, skygger helt unna, og ikke vil åpne kjeften før dagen etter.

Litt ydmykhet og normal folkeskikk har aldri skadet noen!

(Og for de som tror at det går utover vinnerinstinktet til en idrettsutøver, er det utrolig mange gode eksempler på at så ikke er tilfelle blant de som mottar medaljer der borte i Vancouver).

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Bra skrevet blogg.....

Jeg har sansen for PN's måte å være kjepphøy på, for det er antinorsk, anti-jante og veldig selvstendig.

å falle tungt ned etter to uflaks-tap synes jeg er synd men helt greit, så jeg forstår ikke all kritikken.

Kanskje det er dumt, men sånn er det bare.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Da er vi begge frustrert GB :-) ...og så er vi litt uenige, men det er jo greit.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg har, som Yngve, faktisk litt sansen for kjepphøy-Petter, men jeg synes det blir dumt når kjepphøy-Petter ikke kan håndtere nederlag med et minimum av verdighet. Da inkluderer jeg både løpe å gjemme seg, gi opp de siste 800 meterne, skylde på andre etc. Hadde han sagt "jeg må være litt for meg selv akkurat nå, uhellet med staven var så bittert" så hadde han reddet ansikt...

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Der ser du.... vi er faktisk enige til og med .... :D

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Jeg tror de fleste gir blaffen i at PN ikke stilte opp med media rett etter at et av sesongens store mål for PN ikke ble innfridd.

Det vil dog alltid være enkelte som krever hva som helst ift hva andre skal gjøre. Som oftest er det journalister og sofaeksperter.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg har nå lest linken fra Kevin, og legger den inn en gang til.

http://stignygard.tv2blogg.no/article1425873.ece

Den uttrykker min mening veldig mye bedre enn jeg selv ville klart å gjort det. Takk Stig Nygård.

(Også for å ha gitt meg tilbake LITT av troen på journalister :-)

Freud

over 15 år siden

Freud

Radar har tatt opp noe vesentlig. "Tap og vinn med samme sinn" er et idiotisk slogan, og meant for loosers. Det er naturlig å vise både sinne og skuffelse når man taper, det burde flere gjøre. De som ikke gjør det har ikke det rette konkurranseinstinkt som gjør en til en vinner - tror jeg.
Bjørndalens eksemplariske oppførsel overfor media etter nederlagene blir jeg litt kvalm av. Det blir liksom for prektig. Det vil være unaturlig om han ikke er sinna og skuffet over seg selv. Men, han har råd til å være så prektig, fordi han har vunnet så mye og er 36 år. En 24-åring bør bare være forbannet når han taper. Ingen er fullkommen (jfr. sluttreplikken i "Some like it hot").

Tapere i golf bør kaste kølla og ballen oftere, og vise temperament. Det er for mye selvbeherskelse i toppgolfen. Men etiketten ruler...

kingben

over 15 år siden

kingben

Er så enig så enig i det som står i denne linken... Kanskje ikke ment like godt som det er skrevet da dette kommer fra en i TV2. En god mulighet til å sende et kraftig stikk til sin erkerival NRK.

OL er spesielt. Det er medaljer som teller! ferdig!

Det at PN gir F de siste 800 meterne når han skjønner at han er sjanseløs ser jeg ikke på som noe problem, heller som et smart trekk mtp neste renn.

Når PN etter noen få km på 15kmern gir uttrykk til sekundantene at "noen har hatt lim under skiene mine" da ser jeg ikke poenget med å gå i kjelleren for en 10-12 plass...

Gullet på sprinten glapp fordi han kom dårlig ut i starten. Nå tror jeg han får den medaljen utpå vårparten engang, men det er en annen sak.

På 30km skjer det som ofte skjer "uryddige" løpere. dette har også med strategi å gjøre. velger han å ligge bak og kjempe for posisjon så kan dette skje. Ellers er det bare å ligge i front å slippe å ta den sjansen.

Slik jeg ser det, er det vel kun 15Km han kan belemre "andre" for. og dette er noe jeg er sikker på PN vet innerst inne.

PN er ung og i sitt første OL. Han mangler erfaring med å takle nederlag. Spesielt når det er hans egne feil som feller ham. Dette kommer seg.. Han trenger tid og det syns jeg vi alle skal gi ham.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg har ikke kritisert at han "ga opp" på 15k. det var helt greit. Men det er forskjell på å gi opp 12 km før mål og ikke gidde de siste 800. Har ingenting å si ift. neste løp...

Svenskene var dødsgode på 30k, både individuelt og som lag. Vi her borte kan bare bøye oss i støvet. Vi har en enkelt løper som er i nærheten av å være god - og han har ingen sportsånd. Han gratulerte ikke engang Hellner i målområdet. Kanskje må løperne være sånn for å bli gode og andre kan gjerne få like det. Jeg foretrekker Bjørgen, Bjørndalen og Steira som alle hater å tape, men som takler det når det skjer.

At Freud blir kvalm av Bjørndalens oppførsel er en så tåpelig uttalelse at den nesten fortjener plass ved siden av leserinnlegget om at Internett er en døgnflue.

kingben

over 15 år siden

kingben

Hvorfor i all verden skulle PN spurte de siste 800m på 30K !?

Og hvorfor klarer ikke du SS og akseptere at PN er annerledes en Bjørgen, Bjørndalen, osv...?

Beartown

over 15 år siden

Beartown

Freud og Radar har ikke skjoennt det mest prinsipielle innen idrett. Man maa tape for a bli god. Det gjoer de beste. Klarer du ikke a takle tap, saa klarer du heller ikke a takle a vinne. Tap gjoer mange utoevere enda mer inspirert, slik at de trener enda mer, eller legger om treninga.

Det er de som takler a tape best som har stoerst sjanse til a reise seg igjen.

Og Freud som er psykolog, eller er det en vits? Tror ikke jeg bestiller time hos deg nei. Du hadde jo gjort ting vaerre. Hvilket samfunn ville vi hatt hvis vi alle skulle gaa rundt a tenke slik.

En observasjon fra en som har bodd vekke fra Norge i over 20 aar. Dere bor i et lite land der det legges utrolig stor vekt paa OL. Det er umulig a komme seg unna tv, eller aviser som er fulle av stoff om akkurat dette. Derfor saa blir det en enorm paagang naar man skal proeve a ha nok intervjuer etc. til a dekke 24 timer med sendinger. Her borte er ikke OL saa stort. Det er saa utrolig mye annet som foregaar. NBC som kjoepte de amerikanske rettighetene gaar med dundrende underskudd fordi de ikke har reklamepengene som i tidligere ol. Folk ser heller ikke paa ol som foer. Slik er det bare. Norge er et lite land, der alt blir blaast opp, mens her kommer slike ting som en liten notis.

Ellers saa er jeg mest ening med SS i denne debatten, selv om andre trekker inn vesentlige ting.

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Einaste supermenneska eg veit om er dei som kritiserer andre fordi dei ikkje oppfører seg etter "norma". Da hagglar skjelsorda- og sytekoppane i media kastar den første steinen. Det synest eg er lavmål. Når Northug seier han ikkje følte behov for å snakke med nokon etter skuffelsen, som må ha vore svært stor, så må vi for pokker respektere det. Vi må rett og slett akseptere at alle er forskjellig. Northug har levert prestasjonar i værdsklasse (dog ikkje i OL) - det rekk i lange baner for meg. Det er beklagelig at utøverane må i sanning vere supermennesker før dei vert "godkjent" - det synest eg er ei skam.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Helt greit at PN er forskjellig fra Bjørndalen & co, men det fritar ham ikke fra folkeskikk - noe også landslagstreneren til PN er enig med meg i....

Beartown

over 15 år siden

Beartown

Denne synes jeg var bra: http://www.dagbladet.no/2010/02/22/sport/ol_i_vancouver/ol_2010/skiskyting/langrenn/10533347/

Som jeg skrev over. Ta deg heller noen minutter, eller 30 for a roe deg ned. Gaa en tur i skogen, eller gaa en plass der du kan faa ut frustrasjonen. Greit at folk er forskjellige, men naar du ikke selv etter 90 minutter klarer a faa ut en glose...da er det et problem.

Er du i toppen, saa er det blitt slik at man skal ha en kommentar. Det er lettere naar man har prestert, men man maa ogsaa takle dette naar det ikke gaar som man selv vil.

Haaper jeg paa norsk gull i stafetten i dag...selvsagt. Ingenting ville vaert bedre.

PN laerer av dette han ogsaa. Se paa Marit Bjoergen...den dama har hatt mange skuffelser i karrieren...naa klaffer alt. Jeg tror PN bli OL kongen i 2014...bare 4 aar dit :-)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

La det være sagt; jeg anerkjenner at presset mot PN har vært ekstremt. han har blitt hausset opp og har hjulpet til selv - senest i går. Det er en tung bør å bære på et herrelag som er fritt for store stjerner - med mulig unntak for Hattestad på sprint. Å la alle forventinger hvile på PN er blytungt. Få Fredrik Aukland hjem til Norge som landslagstrener - og start på bunnen med å bygge opp nytt lag så får heller VM i Oslo bli herre-nedtur.....

jonag

over 15 år siden

jonag

PN bør gjøre sitt beste og ikke drite i spurten. Det blir som å pisse litt på de som ikke kom med til OL. De som kunne på en god dag kanskje teoretisk blitt bedre enn hans plassering.

At PN skal med i OL er ikke å diskutere, men man gjør sitt beste uansett. At han tok det med ro første distansen var taktisk, ikke problem. Men å gi opp og gli i mål er bare som jeg sier å redde ansikt. Man lar være å kjempe, etter min mening, for man er redd for å gi alt og misslykkes og vise at man ikke var bedre.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

I dag går han på lag med en som ikke hater 4 plasser - la oss håpe han gidder å stå hele veien hvis det blir en 4 plass å slåss for.

PegTee

over 15 år siden

PegTee

SS,
Folkeskikk er så mangt. Eg trur ingen er betre enn nokon annan. Som sagt er det beklagelig at ein må vere supermenneske for å få aksept ved slike som deg. I så måte er det synd ikkje PN gir enda meir faen.
Og det har ingenting med mangel på folkeskikk å gjere at han ikkje vil snakke med nokon etter ei stor skuffing - kor vanskelig er det å skjøne det?
At landslagtrenaren er enig er inga bombe - han er nok diplomatisk i forhold til hylekoret generelt og media som har stor makt. Veldig synd at alle kvernar PN inn i ein enheitstankegang der alle skal vere "like" og oppføre seg likt. Det går ikkje - det skjønar alle som har hatt personalansvar i jobbsamanheng.
La prestasjonane i sporet snakke for seg, både på godt og vondt!

abc

over 15 år siden

abc

"....Du viser hvem du er både når du vinner og taper, svarte Elofsson".

Og han har et godt poeng.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

PegTee, jeg mener IKKe at han må være supermenneske, men jeg mener at han, som oss andre må vise folkeskikk. Hvis jeg gjør en dårlig prestasjon på jobb så tar jeg det der og da; jeg går ikke og gjemmer meg for de ansatte. I mange år som håndballspiller - jeg gikk aldri av banen uten å takke for kampen. Northug skal ikke være supermenneske - bare helt vanlig.

Jung

over 15 år siden

Jung

Og der kom den!
Folkeskikk?
Det er Smilende Sam det =)

Biff

over 15 år siden

Biff

Heia Pølsa!!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Pøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøølsaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!

Jung

over 15 år siden

Jung

Fantastisk morsomt!
Ikke verst av en feig pyse!!!

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Honnør til begge to.

Men Nortug var stor i dag

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

For et rykk!!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

...og det første Pølsa sier er: Takk til hattestad for plassen på laget!! IDRETTSMANN!!

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Enig der SS.

Det er fantastisk flott å se at fyren har perspektiv på det han driver med, både ved tap og seier.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Om han er breial og uspiselig for noen,så er han iallefall verdens desidert beste mannlige skiløper for tiden. Hvis noen har glemt det så
leder han jo world cup suverent også. Nå fikk han endelig vist seg fram.
All honnør til Pettersen som gjorde et flott løp også. Og for at han takker Hattestad for at han fikk gå,stort av Hattestad og stort av Pølsa

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Pølsa sitat 2;

"Det er vel ikke så mange andre småkriminelle snowboardere fra Groruddalen som er olympisk mester....."

Fantastisk mann!!!!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Og for all del - stor skigåing av Northug. Han er imponerende når han rykker!!

Beartown

over 15 år siden

Beartown

Northug stikker vel ikke ut i skogen i dag da ;-)

Neida, han viste seg fra sin beste side i dag. Bare saa synd at han har oedelagt for seg selv foer denne konkurransen. Men, men...alle laerer av sine feil.

Litt ironi...Sverige brekker staven, og Northug spurter som foer. Gull er flott det!!

Kevin

over 15 år siden

Kevin

synes synd på svensken som skulle slå Petter i spurten i dag...ikke bare dummet han seg ut(+ litt uflaks),men tenk hvor mye pes han kommer til å få når han var så breial:-). Svenskene diskuterer villt på nett og temaet er at feil mann fikk gå. Akkurat som om Hellner var veldig sprek....

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Kjempejobb av begge to, utrolig deilig å se dem vinne lagsprinten.

Synd at Sverige ikke kom seg med. Han nye lovte jo å knuse Petter i spurten :-)

Beartown

over 15 år siden

Beartown

Poelse sitat#3: Pølsa: - Dette er helt vilt. Nå skal jeg kle meg naken!

Ehhhhhhhh.......ikke noen streaking inne paa stadion naa da slik at du blir diska :-)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg skal fokusere på det positive - Pølsa har så mye bra meldinger at jeg ler meg ihjel. Kombinasjonen med å trekke frem lagkameratene - både Petter og Ola V.H og ikke snakke om seg selv - er utrolig sympatisk! Dessuten gjorde han en stor stafett - ja det var Petters rykk som avgjorde, men jeg håper Pølsa får sin del av æren og at dette ikke drukner i Northug-mania....

Goofy

over 15 år siden

Goofy

Jeg tror Hellner skal være glad for at ikke Petter var med inn på dobbeljakten. Hellner hadde ikke hatt nubbe sjans!!!!
Måten han nok tyskeren på innersiden på oppløpet var imponerende.

Gutten er rå!!!

WiBo

over 15 år siden

WiBo

@ SS. Det er omtrent samme type kommentarer en viss annen kunne ha kommet med...

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

....nei, WiBo...langt i fra....

kanskje

over 15 år siden

kanskje

du skal la andre vurdere det ss?

WiBo

over 15 år siden

WiBo

Kjære Sam. Hvis du ikke klarer å se at alle de "morsomme" kommentarene fra Øystein Pettersen like godt kunne kommet fra Petter Northug er du rimelig blind. Ut fra det du har sagt tidligere går jeg ut fra at du synes kommentaren fra Petter om at det bare er Alsgaard, på en god dag, som klarer å matche rykket hans, bare var plumt og dumt, eller.....

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Petters meldinger er aldri empatiske og aldri selvironiske, de drier seg bare om selvhevdelse og å drite ut andre. Hvis du ikke ser forskjellen så synes jeg faktisk synd på deg. Pølsa hadde aldri kommet med drittmeldingene om svenskene....La du merke til hva som skjedde etter målgang, Pølsa gikk rundt og pratet med de andre utøverne - Petter sto alene sammenmed eget støtteapparat. Alle liker Pølsa - få liker Petter....

Jung

over 15 år siden

Jung

gå og legg deg nå Smilende Sam. Så slipper du å drite deg ut mer i dag!!!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Neppe, Jung, neppe.

WiBo

over 15 år siden

WiBo

Nå synes jeg virkelig bare synd på deg Sam. Ikke mye Smiling igjen i deg , synes jeg.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Smiler som bare det - min helt Pølsa har tatt OL gull !!

kingben

over 15 år siden

kingben

Samtidig må det være litt e at bittert for deg (SS) å vite at "din helt" aldri ville vært i nærheten av en gullmedalje om det ikke hadde vært for PN.

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Ikkje verst av pysa, solkongen eller pingla spør du meg.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

....den var ufin KingBen.....litt PrinsBen over den rett og slett

PegTee - du blander; jeg har ikke sagt at Northug er dårlig på ski....

PegTee

over 15 år siden

PegTee

SS, kva du har sagt i denne debatten skal forbigåast i stillheit.

B. Irdie

over 15 år siden

B. Irdie

Jeg synes du virker så bitter hver gang du møter motstand SS.

Du tar ting så fryktelig personlig, og må få det ut på en måte som jobber litt imot dine egne meninger.
Jeg tipper du ikke mener det slik, men det er slik jeg oppfatter det, og det virker som om flere mener det samme her.

Jeg liker skriveriet ditt stort sett, men ikke glem at dette ikke handler om deg, men om noen idrettsutøvere som alle gjør sitt beste for å få resultater.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Godt poeng, B.Irdie, det skal jeg ta med meg. Å ta anonyme debatter personlig gjør jeg ikke, men hvis det virker sånn er det selvsagt uheldig...

B. Irdie

over 15 år siden

B. Irdie

Takk for et reflektert svar....... :)

jonag

over 15 år siden

jonag

Litt enig i SS sine betraktninger.

Men først et lite sideblikk. De sa på radio idag at følgende tittel hadde vært perfekt for en Vam og Vennerød-film: "Petter og Pølsa går til gull"

Men...det er jo ikke uten grunn at Petter havner i trøbbel og Pølsa blir likt. Dette har med å ikke sette seg selv så fryktelig høyt hele tiden, iallefall utad. Petter liker seg når han er på topp, kanskje fordi han har en motivasjon om å slå andre. Pølsa liker nok å slå andre også, men han har iallefall selvironi og respekt for andre, uten at det betyr at Petter ikke har det.

Når Petter sier at han gikk med en blanding av motivasjon og hat, så sier det litt uansett om det er halvsant.

Likevel så liker jeg Petter for han er menneskelig (dvs gjør feil) han og og det er det viktigste. Man må jo ikke mistolke mannen i verste mening hele tiden heller.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jonag, slik du sier det over skulle jeg gjerne klart å si det selv :-)

WiBo

over 15 år siden

WiBo

Godt å se at du tar litt rev i seilene dine ang PN i en annen tråd her SS:-) Det skal du ha kred for. Sjekk forresten denne. Den forklarer kanskje litt... http://www.abcnyheter.no/sport/annen-sport/100223/northug-%E2%80%93-ville-lagt-opp-uten-gull

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

WiBo - har ikke tatt rev i noen seil, beklager. Hvis du hadde lest hele denne og den andre tråden ville du skjønt det.

St. Able Ford

over 15 år siden

St. Able Ford

SS:
Har som regel stor sans for deg og dine meninger, både form og innhold. Men jeg likte dårlig at du ønska at det norske stafettlaget skulle ende på 12. plass og synes vel at du har valgt vel sterke ord i dine karakteristikker av PN's væremåte (Som jeg for øvrig ellers heller ikke på noen måte er imponert over...!)
Og jeg ante faktisk en aldri så liten "rev" i seilet i dette utsagnet ditt: "...... jeg tar kritikk på voldsomheten i mine utsagn".
Her ligge det vel en aldri så liten selvkritikk (?), - nesten på linje med den selvkritikken PN presterte på pressekonferansen... ("- Jo da, jeg tar masse selvkritikk fra både før og etter løpet, jeg")
Eller...?

Kevin

over 15 år siden

Kevin

ydmyk nok for kritikerne her?

http://www.expressen.tv/Sport/OS2010/1.1893479/northug-garna-duell-med-emil

Selv liker jeg denne av dagens uttalelser best "Den enda som slår mig i en spurt är den där tv-kameran som åker vid sidan av upploppet. Men den ska jag också försöka slå i morgon. Har jag bara lite fart mer med mig in på upploppet så tror jag att det ska gå" :-)

Jeg tar heller en sånn kaxig uttalelse enn Björn Ferry`s "Bor man i Afrika och får sitt första kylskåp så är det ju en jättestor skillnad i livet. Ett andra, det är okej, men det behövs ju inte"
Ferry er en kul fyr,men langtfra like sulten som Northug. Men like store i kjeften,nesten synd de konkurrerer i forskjellige idrettsgrener

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

St.Able - jeg sier til deg som til andre her; les alle innleggene - ikke bare utvalgte og se dem litt i lys av de innlegg de svarer på. Jeg har vel sagt beklager flere ganger her inne enn Northug kommer til å gjøre i løpet av de neste 20 årene..... (men jeg beklager ikke meningene....)

WiBo

over 15 år siden

WiBo

Hva er det som rir deg SS? Jeg har fulgt med på begge disse trådene og takk til St. Able Ford for å fremheve akkurat det jeg tenkte på.

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Du sier beklager, men mener det ikke.
Tilogmed i ditt tilsvar til St.Ableford klarer du ikke å unngå å gi et lite stikk til PN.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

SS,

bare for å hjelpe til å legge ballen død:

Å ta litt rev i seilet betyr å vise ydmykhet og dempe seg litt. Det er ikke kritikk å si at noen tar rev i seilet. det er heller en hedersbetegning som viser at folk forstår at du beklager.

Correct me if I am wrong, men jeg tror det er noen misforståelser her.

jesus maria

over 15 år siden

jesus maria

Amen, YJO..

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jøsses er det jakttid på alle som har ytret seg negativt om PN? Jeg må ha truffet folkesjelen kraftig. Ikke kødd med nasjonalikoner - lesson learned.

Jeg har beklaget ordbruk og kraft i kritikken - og det har jeg ment fra innerst til ytterst. Read my lips.....Hvor mange andre her har beklaget tilsvarende sterk ordbruk om min person?

Jeg har ikke beklaget kritikken i seg selv. Dere får tåle at jeg synes at Northugs opptreden var på tvers av det jeg synes er god sportsånd og god folkeskikk. Uenigheten lever jeg med - gjør dere?

At jeg slår en fleip om Northug og beklagelser ovenfor beklager jeg ikke - for den trodde jeg dere skjønte. Ikke lett å fleipe skriftlig her inne - lesson learned 2.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Sam,

nå må du hisse deg ned. Jeg prøver å oppklare noe jeg oppfatter som en misforståelse fra din side.
Noen sa du hadde tatt rev i seilet, og det betyr at de likte at du hadde beklaget.
Hvordan kan du mistolke det jeg skrev nå, hvis svaret ditt var til meg?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Mitt innlegg var ikke til deg, Yngve, det var til WiBo, ggggg mfl. Reven min er bak øret og ikke i mesanen :-)

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Puh... og jeg som trodde du var sinna på meg liksom....
Det vet vi jo alle at ikke er mulig!

:O)

Freud

over 15 år siden

Freud

Anbefalt artikkel av Kjell Ringdal på s. 3 i Kulturdelen i Aftenposten i dag. Meget treffsikre karakteristikker! Han kaller bl.a. Svindal og Bjørndalen for "speider-og drømmeguttene" og "svigermødres drøm". Tap og vinn med samme sinn-syndromet blir sablet ned. Spesielt avsnittet "Oppføre seg" er lesverdig.
Men her er vel mange helt uenige, spesielt Smilende Sam.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Freud, siden jeg kjenner artikkelforfatteren godt og vet at han liker å bruke sin master i retorikk så skal jeg la være å kommentere den. Men for å si det med Twin Peaks: the owls are not what they seem....

Freud

over 15 år siden

Freud

Retorikeren Ringdal bruker ikke ironi her. Hvis du mener at Ringdal ikke mener det han skriver i denne artikkelen, så tror jeg du tar feil.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Tro i vei du Freud.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her