Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Puttere, diverse spørsmål

Leif

over 15 år siden

Leif

Er ute etter å skaffe meg ny putter. Skal kjøpe på nett da dette er betydelig billigere enn i butikk.

Spørsmål 1: Ifølge putterguiden er det to hovedtyper, face balanced og toe balanced. Så har vi undertypene blade og mallet. Problemet er at nettbutikkene kun opplyser om det er en blade eller mallet putter, ikke om putteren er face eller toe balanced. Er det da slik at blade puttere alltid er toe balanced, mens mallet alltid er face balanced?

Spørsmål 2: I tillegg finnes det to typer skaft, center og heel. Kan dette fortelle meg om en putter er face eller toe balanced (center = face og heel = toe)?

Spørsmål 3: Noen puttere har offset og andre ikke. Har skjønt at offset betyr at køllehodet ligger bak skaftet, men hva oppnår man egentlig med dette, og hvordan vet jeg om jeg trenger offset putter eller ikke?

Takker for svar :-)

jonag

over 15 år siden

jonag

1. Nei dessverre ikke alltid slik, men ofte er blad toe balanced, mens mallet er begge deler
2. Både center og heel shafted kan ha face balanced, mens jeg ikke har sett en center shafted toe balanced tror jeg.
3. Kun personlig behov. offset vil sette hendene mer foran ballen, men for en putter har dette ikke noe med høyde på slag eller slice-correction. Det har med visuelle ting å gjøre. Med offset er det lettere å slå litt ned i ballen, men ballen ruller best om man slår putteren flatt eller til og med opp i ballen. Du må teste dette.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Opplyser ikke produsentene om det er face/toe balanced i spec'ene sine på produsentens egne hjemmesider?

Leif

over 15 år siden

Leif

Takk jonag, det var oppklarende. Dersom jeg kjøper center shaft burde den da altså være face balanced, men jeg er ikke så sikker på at det er center shaft jeg skal ha. På putterguiden står det jo at man skal ha face balanced putter dersom man holder putteren som en pendel og slår rett fram, men jeg skjønner ikke helt at det er mulig å holde putteren som en pendel all den tid ballen ikke kan befinne seg loddrett under skuldrene mine. Mulig jeg misforstår, men jeg kan ikke se annet enn at jeg må ha en toe balanced putter og da vil jo verken opplysninger om blade/mallet eller om center shaft/heel shaft hjelpe meg å finne ut av det.

Sam: Nei, ihvertfall ikke på hjemmesidene til Odyssey eller Rossa finner jeg opplysninger om dette og det var disse merkene jeg hadde tenkt å satse på.

jonag

over 15 år siden

jonag

Jo mer man roterer putter-face jo bedre med toe og motsatt. Vanskelig å få en helt rett linje, tenk heller hvor mye putterface roterer i stroket.

Jepp centre shaft og face balance hører sammen.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Det er vel bare Profound Ingenieur som er heel-shafted blad-putter og som er i nærheten av face-balance. Tåen henger jo litt på den også, så helt face-balanced er den vel ikke.

Men å kjøpe putter uten å ha prøvet noe er ikke lurt. Da kan nettkjøpet bli dyrt. En putter bør man teste slik at man er sikker på hva man vil ha.

smarty

over 15 år siden

smarty

jonag.
det er feil det du sier.
en myte ang inside-inside stroke er at man "roterer".
Målet er alltid, uansett hvor inside-inside man er, å ikke rotere hodet rundt skaftens akse, selv om det kan se ut som en rotasjon pga inside inside bevegelsen.

dette er en av de store mytene innen putting.

Målet bør alltid være å IKKE rotere hodet om skaftaksen i stroket, for detg vil gi dårligere marginer og dermed vanskelig å ha square face ved impact.
Men ikke minst vil dette gi økt potensial for sideskru på ballen og dermed dårligere framoverrull på ballen.

Se på dette som et pariserhjul, svingplanet, noen har større tilt på dette enn andre, og dermed mer inside inside stroke.

Så dersom man ønsker unngå rotasjon, hvilket alle bør gjøre, så er toe hang egentlig noe som ikke hjelper på noe som helst.
Tå heng som gir toe flow straks man beveger køllen, gir ikke annet enn en følelse av at tåen ønsker rotere clockwise going back, og counter clockwise going forward. Dette er en følelse mange har blitt vant til fordi det knapt fantes Face balanced puttere før og kun bladputtere om en går lenger tilbake.

Til og med Cameron begynner nå lage mer face balanced puttere, enda han tidligere sa han aldri kom til å lage face balanced puttere.

Jonag.
Det er en gammel generell betraktning du kom med, som henger igjen fra old days.

Årsaken til at jeg skal støtte deg litt på din generalisering, er at mange mallets som er face balanced, har tyngdepunktet så langt bak på køllehodet at det er vanskelig for de med inside inside stroke å bruke slike.
Dette pga en effekt som kalles train wreck effect, som øker jo mer vekt en har i hekken på kølla.
Denne måten å konstruere puttere på er også basert på en myte om at tyngdepunkt bak og lavt på køla gir bedre rull!

Slike mallets med mye vekt langt bak er ikke gunstig for inside insiders, men det betyr ikke at slike ikke kan bruke face balanced, hvilket faktisk er optimalt! Siden en ikke ønsker øke rotasjonen, annet enn den tilsynelatende rotasjon som man kan ane gjennom selve bevegelsen. Men om man ser nøye etter hos de gode spillerne, så roterer ikke hodet off plane, de er sqaure to path, til svingplanet, og dermed roterer ikke om skaftaksens forlengelse.

Tiger derimot, gjlr noe en aldri bør prøve etterligne, nemlig å ha en relativ square bevegelse, nærmere rett bak og rett igjennom ,men det ser ut som han er inside inside, pga at hodet roterer om skaftaksen.
Never change a winning team er relevant ved Tiger, han gjør bare det han alltid har gjort og klarer repetere dette.
Men se aldri til Tiger, det er meningsløst.

Toe hang gir intet annet enn en følelse av release av tåen. Enkelte er avhengig av dette, men det gir intet i forhold til marginer og ruull på ball, TVERT IMOT!!!

my 2 cents

jonag

over 15 år siden

jonag

Ja etter min streven etter kunnskap har jeg mang en gang funnet ut at mye er basert på myter. Puttere har jeg ikke sett like mye på som jern og woods, så du har sikkert rett.

Selv har jeg testet både toe hang og centre shafted face balanced, både med tyngdepkt nær face og lenger unna.

Med toe hang tenderer jeg å lukke kølla for mye i treffet, så da spiller jeg med face balanced.

Men path er minst like viktig for meg for gode putter, så om en toe hang gir bedre flow så tror jeg det kan være bra for noen.

smarty

over 15 år siden

smarty

hei jonag.
toe hang gir toe flow, som direkte kan oversettes med rotasjonspotensial og rotasjoneskraft-

En annen myte er at man med slik toe hang lettere kan lære seg et inside inside spor, hvilket er feil, siden denne rotasjonskraften går om skaftaksens forlengelse, hvilket ingen ønsker uansett path-vinkel (svingplan)

I putting ønsker en aldri slik rotasjon, men som nevnt, den rotasjon man snakker om er en visuell greie pga sporet er inside inside. Face er square to path hele veien, eller bør ihvertfall det, for å få bedre marginer og sikre lettere timing. Ikke minst vil tempo bli bedre når en unngår rotasjon og er square to path hele veien.

Toe hang gir tå-release, altså en rotasjon, en kastebevegelse i tåen gjennom impact. Totalt uønsket men mange har preferanse til denne følelsen, siden de alltid har spilt med denne rotasjonskraftspotensialet i køllen.

Kan dessverre ikke være enig med ditt siste utsagn.
Håper det er greit:)

smarty

over 15 år siden

smarty

Jeg må legge til at mange ferske spilleres 3 putt pga for lang førsteputt, og bommer inside, nettopp pga denne releasen. Den gir i tillegg dårlig avstandkontroll, fordi det er en rotasjonskraft som løper på egenhånd gjennom impact (etter punnpunkt i kurven).

Ikke rart du beskriver å bomme på innsiden med slik tå-heng, det er logisk og forklarlig.

jonag

over 15 år siden

jonag

helt OK, skjønner hva du mener. Face angle er jo mye viktigere enn path...ballen går jo dit face peker stort sett uansett.
Det er nok heller at path må stemme, ifm stroket mitt. feil stroke/path gir ujevn lengde...for meg.

Men uansett, jeg har face balanced, og dypt tyngdepunkt, setter ballen litt venstre og releaser litt opp i ballen. da ruller det som et uvær.
Har en centreshafted TM spider. den er fin.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her