Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Challengetour - bare for turens skyld?

trollis

over 15 år siden

trollis

Jeg leser med undring på Jan Ares hjemmeside;

- Da var jeg på plass på Reunion. Kaldt her i år også gitt. Brrrr. Uansett fikk jeg litt gress under bena i dag. Litt rustent, ettersom jeg ikke har slått mer enn et 8 jern siden November. Gikk uansett greit nok, og puttingen som jeg har jobbet en del med under vinteren, var i rute.

- November er leeenge siden. Driver ikke mannen toppidrett som profesjonell spiller..?

Trippelbogey

over 15 år siden

Trippelbogey

For meg virker det som ingen av de norske herrespillerne på tourene tar sporten sin spesielt alvorlig, iallefall ikke hvis det innebærer at de må gjøre noe så "kjedelig" som å terpe på detaljer på driving range, bunker, chippeområde eller puttinggreen.

Dette eksempelet her taler jo for seg når det gjelder Larsen.

I tillegg har vi Henrik Bjørnstad som stort sett (om det vi leser på hans Twitter-side stemmer) skryter av sine bravader når det gjelder sykling opp og ned langs Floridas kyst. Hallo, han er golfspiller og ikke proffsyklist... Kanskje det hadde gjort seg med noen timer på putting greenen så hadde han kanskje klart å sette noen flere metersputter også. Han har jo tidligere "skrytt" av at han aldri trener putting men tok det mer på feelingen, og det må man si: Det kan man faktisk se på statistikken (og inntjeningen).

Og når det gjelder Tage var det nylig en reportasje i RA der han hadde vært 12 dager i Spania og trent (han hadde visst fruen med så det har vel begrenset seg noe til hvor hvor mye tid han kunne være og trene). Men han sa noe til journalisten som jeg synes var interessant, og det var da journalisten påpekte at det vel var godt å få trent i skikkelige forhold, så svarte han: Joda, men det hadde heller ikke vært noe problem og vært hjemme i Stavanger og trent (til opplysning, det er kaldeste vinter i manns minne i Stavanger, nå har snøen ligget i 60 dager i strekk, og rekorden utvides hver dag (tidligere var 46 dager rekorden)). Jeg tror det viktigste man bør trene på om man skal hevde seg på dette nivået er "touchen" på og rundt greenene. Det er det mildt sagt lite tilrettelagt for på Sats eller Elixia som hadde vært alternativet her....

Det virker dessverre ikke som noen av disse er forberedt på å legge ned det som kreves for å bli en spiller på toppnivå.

TB

Enur

over 15 år siden

Enur

For en gangs skyld er jeg ganske enig med deg, TB!

Og forskjellen i forhold til våre to beste jenter (Tutta og Marianne) er faktisk ganske slående: De liker faktisk og stå å terpe på detaljene og å trene hver eneste dag, og de gjør det på grønt gress så å si hele året!

(Gutta får ha oss unnskyldt hvis virkeligheten faktisk er en annen, men det virker jo ikke slik ut fra det vi får vite via diverse blogger, intervjuer, twitter m.m.).

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Tror referansen til Larsen er en referanse til at han spilte nærspillsturnering i November i Firenze (og siden det ikke har spilt konkurransegolf).

Når det gjelder sammenligningen med de to jentene så er vel de langt bedre stilt enn gutta på alle vis. Marianne bor gratis i Dubai og har bra inntekt fra i fjor og Tutta har ikke tunge økonmiske problemer....Larsen, Tage mfl har nok så begrenset økonomi at innetrening er greia (selv om altså Tage har vært i Spania).

Jeg synes det er bra at tage ikke klager over treningsforholdene - han trener som han kan og må. Selvsagt kunne det denne vinteren vært fordeler ved å være i Spania - men hvis du ikke har råd - så har du ikke råd.....

Freud

over 15 år siden

Freud

Råd og råd... Flyturen til Malaga koster et to-tre tusen med Norwegian t/r, leilighet koster 3000 pr.uke, og maten er billig. Når flere reiser sammen leier man helst en villa, og da koster det ca. 5000, dvs. en bagatell på hver. Greenfee får du rabatt på når du er der noen uker. Så de som ikke har råd til dette, har ikke råd til noe. Eller vil ikke noe...

Enur

over 15 år siden

Enur

Men er det ikke noe som heter "investering til inntekts erhvervelse" eller noe sånt?
Det er mange selvstendige næringsdrivende (som vel disse må regnes som), som tar sjansen på å ta opp tildels store lån for å legge et godt fundament for den forretningsideen de tror så sterkt på. Så hvis det er det økonomiske det står på, for ikke å være på gress hele året, så burde vel de også kunne gjøre noe lignende, hvis troen på en egen karriere virkelig er stor nok?

Foooore

over 15 år siden

Foooore

For Larsen sin del var det vel kaldt i USA(Reunion) når han trente der før turen til CT nedi Sør-Amerika, og ellers synes jeg det er helt på sin plass å være hjemme med høygravid kone i desember-januar.

Antar at alle(det er jo et antall) gutta har en flerårsplan inkludert budsjett. Mange bagateller blir fort mye penger.

Eagle1

over 15 år siden

Eagle1

Vær så snille her inne: om dere ønsker å kritisere våre golfere som iherdig prøver å representere Norge i et beinhart internasjonalt miljø, -hold dere i alle fall til fakta! Uten støtte fra sitt eget forbund har de rett og slett ikke penger til en optimal satsing. (skigutta får maksimal støtte, fra kokk til psykolog via trenere og gratis reiser, -pluss lønn, og snakk omresultater)!!
Iflg JAL sin blogg ble han far til sitt andre barn i januar. Man reiser bare ikke fra en slikt stor hendelse og tilhørende ansvar for å trene golf. Og det at vedkommende ikke har slått noe annet enn et 8`er jern siden november er vel ikke synonymt med at han ikke har trent f eks fysikk? Videre vant han en turnering (nærspill) som foregikk 18 - 20 desember hvor han bl a slo Robert Karlsson i semifinalen.

Beartown

over 15 år siden

Beartown

Jeg er til og med enig med mye av det TB skriver. Det maa vel nesten vaere foerste gang det TB :-).

Det er ogsaa mye annet som spiller inn som golferne velger a holde utenfor media. Det er enkelt a kritisere, eller a gjette seg til hva som egentlig er galt, naar det ikke blir de resultatene vi alle haaper paa.

Jeg vet ikke om det er noen enkel loesning paa problemet. Hadde jeg hatt det saa skulle jeg jaggu sagt fra...hehe.

Men, det er ikke enkelt i dette gamet naar man kommer inn i ensirkel av motgang. Missed cut etter missed cut gjoer ikke psyken bedre. Det er garantert at det taerer paa det mentale naar det ikke gaar som man har tenkt foer sesongstart.

Golf er fortsatt paa et stadium i Norge der det er faa proffer som faar stoette til a livnaere seg paa dette. Naa naar golf blir OL gren saa kan de vel hente midler derfra ogsaa, om de ikke gjoer det allerede. Men da er det vel de samme som faar pengene. Ikke lett dette her.

Skulle hatt penga til Kjell Inge saa skulle det blitt fart paa sakene her. Bare tull a bruke 10 millioner paa en dass av gull, naar man kan stoette en flott norsk idrett.

Saa klok av skade til a bli for negativ saa poeser jeg fortsatt paa i min stoette av norske golfspillere. Det maa jo loense snart paa herresiden ogsaa.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Freud

Jeg tror 6-7000 i tillegg til de faste kostnadene er ganske mye spenn for de fleste av proffene. Ta en titt på ligningen deres for i fjor så skjønner du det.

Enur

du får det til å høres så enkelt ut.... det er neppe så enkelt å være tøff nok til å ta opp store lån med sikkerhet kun i egen karriere. En annen ting er at jeg tipper bankene ville ansett det som en passe usikker sikkerhet.

Jeg må innrømme at jeg trodde han var på øya Reunion....men skjønner at det kan være feil....

Stian Lund

over 15 år siden

Stian Lund

Jeg er ikke enig hva Tb skriver..
Greit nok at Jan-Are skriver at det er første gang siden November han har grønt gress under bena..
Men hadde du bare visst hvor mange timer Jan-Are, Peter, Aron Osv bruker på treningsfeltet til vanlig så hadde du fått en stor overraskelse!

Alle disse spillerene gjør det dem kan for og komme dit dem vil med golfen:=)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Bra Stian. Jeg har selv sett noen av gutta både inne og ute - timevis.

De som mener det er så billig å reise til Spania blir kanskje med på å lage et Scangolf stipend til støtte for vintertrening i Spania til våre gutter?

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Tror man skal være veldig forsiktig med å tolke for mye ut av hva folk skriver på blogg,facebook etc. Ting som er skrevet med et glimt i øye eller en kortfattet "sannhet" kan ofte åpne for feiltolkninger.

Når det er sagt så ville jeg trodd at man reiste et sted for å få spillt på ordentlige forhold,før tour-sesongen starter opp igjen. Men det kan som nevnt lengre opp,ha noe med familieforøkelse,kanskje litt økonomi spm. Blir bare gjetning. Trent har han nok helt sikkert gjort.

Uansett blir det gøy å følge JAL når sesongen nå starter

Beartown

over 15 år siden

Beartown

SS: Selvfoelgelig trener gutta som bare pokker. Synd at det er saa kladt i Norge om vinteren, og naar selv Stavanger's gress er begravet under snoe, saa er det vanskelig. Nei, Norge er ikke laget for golf om vinteren uheldigvis. Det er to av vaare golfproffer som har raad til a bo utenlands, Henrik og Tutta. De bor til henhold i Florida der de kan spille golf 365 dager i aaret. Der ser man hvor vanskelig det er. Man maa vaere utrolig hoeyt oppe med en masse sponsor, eller innspilte penger for a faa det til a gaa rundt med pengeforbruk osv.

Jeg foeler med gutta paa Challenge Touren. De resier verden rundt, men har uheldigvis ikke de stabile resultatene vi saa gjerne skulle hatt. Men Norge er paa gang. Det er jeg overbevist om. De skulle bare hatt litt ekstra sponsorpenger a rutte med.

Sammie hadde jo en glimrende ide med Tages Tags. Det har hjulpet noe finansiellt.

Vi faar krysse fingra for at det gaar bra med vaare paa alle tourer i aar. Jeg heier i hvert fall paa alle. De trenger stoetten fra oss.

Beartown

over 15 år siden

Beartown

Husk at vi har Peter med ogsaa i helga. Ikke glem han. En skikkelig sympatisk herremann, som jeg oensker skal faa det skikkelig til i aar!!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

En annen avveining noen glemmer er at det å være borte fra familie etc er en belastning i seg selv. JAL må avveie reising/nytte opp mot trivsel/redusert treningskvalitet. Jeg stoler på at han gjør den vurderingsjobben utmerket og ihvertfall bedre enn meg.

Peter K. er det ihvertfall ingen som kan si at ikke trener, han unner jeg all mulig suksess bare ut fra innsatsen. Om noen år vil jeg gjerne se Stian Lund der ute også. Kjekt om det kommer noen opp utenfor NGF systemet.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

-3 og T5 etter første dag viser vel at Jan-Are ikke bare har holdt på med bleieskift,og at han ikke har reist helt til Colombia for å ta bilder:)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Når Larsen er topp 10 før siste runde så blir vel trådstarters poeng litt borte....

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Dårlig start på sisterunde, men fortsatt heng på teten etter 9hull. Håper ryggen holder!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Har han ryggtrøbbel?

Kevin

over 15 år siden

Kevin

les bloggen SS,godt gammeldags hekseskudd og ikke god tilgang på kiropraktor etc

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Da er det imponerende å sikre topp 10....(slik det ser ut etter 17 hull)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jepp, sesongstart med topp 6.... MORO!!!!

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Vel gjennomført,spesielt siden han sleit med ryggen. Gir nok endel kroner og ikke minst selvtillit og ranking

Enur

over 15 år siden

Enur

Bra gjennomført turnering av JAL - synd da bare at han er utelatt på Challengetourens pengeliste etter turneringa i Columbia.

Skulle gått rett inn på delt 3.plass der, sammen med de to han delte 6.plassen med i turneringa, men en ubetydelig nordmann er det nok ikke så farlig om man glemmer?

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Jeg la også merke til det, tror det samme skjedde i starten av sesongen et tidigere år. Mulig det er fordi han er blandt heispassasjerene? Ting tar tid.

Uansett en bra sesongstart!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg tipper, Enur, at i år vil han prioritere CT og særlig joint sanctioned turneringer, så da får du viljen din i motsetning til i fjor.... :-)

Enur

over 15 år siden

Enur

Ja, håper han gjør det.
En bra start var det i alle fall, bare nå CT-Tour også får det med seg!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her