Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Det glade vanvidd i skiskyting

Freud

over 15 år siden

Freud

Det følgende har jeg alltid ment, og gitt uttrykk for både offentlig og privat:
Sprint i skiskyting var opprinnelig ikke en egen øvelse der det ble delt ut medaljer eller premier. Det var kun et utgangspunkt for "jaktstarten" dagen etter, og det var førstemann i mål der som vant gull o.s.v. Så fikk noen den besynderlige idè (husker ikke når) at sprinten skulle være egen øvelse med medaljeutdeling, til og med i OL og VM! Dette hadde vært OK, hadde det ikke vært for det vanvittige at resultatene fra denne øvelsen ga handicap i neste øvelse - "jaktstarten".

Jaktstarten er altså en egen øvelse, der man skulle tro at utøverne starter med likt utgangspunkt, som i alle idretter. Men, nei, det gjør de ikke! De starter med handicap i forhold til hvor langt de var bak vinneren i en helt annen medaljeøvelse to dager tidligere. Makan til urettferdighet og tøys har vi vel ikke i noen annen idrett.

Det blir som om resultatet i en PGA-turnering en uke danner utgangspunktet for neste ukes turnering, i den forstand at alle bak vinneren får tilleggsslag ut fra hvor langt bak ham de var forrige uke. Galskap.

Hvorfor godtar skiskytterne dette? De må da reagere på det dypt urettferdige i dette. De gjør det dårlig i èn øvelse, og så får de et handicap to dager senere i en helt annen øvelse p.g.a dette. Gullmedaljevinneren får et forsprang til alle de andre. Og værforhold spiller inn og gjør det hele enda mer urettferdig. En idrettslig skandale og komedie.
Skiskyting har 4 individuelle øvelser + stafett. Langrenn har 3 + stafett. Det burde skiskyrting også ha, og da må de gå tilbake til det gamle systemet, med at det ikke utdeles medaljer eller vinnere (på pallen) i sprinten.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Av en eller annen grunn er jeg nesten alltid uenig med deg, Freud. Og det blir ikke noe unntak denne gangen heller :-)

Skiskyting er en utrolig marginal idrett, atskillig mer marginal enn golf. Ihvertfall slik jeg ser det. Du kan gå et kanonløp, men bomme med 1 mm på en blink (kanskje på grunn av et vindpust), og dermed er seieren borte. Og motsatt kan du gå halvdårlig i sporet, men være heldig (eller dyktig) på standplass og faktisk vinne likevel.

Det mosjomme med jaktstart er at det ikke nødvendigvis er en fordel å gå ut før de andre. For da er det en helt annen idrett, et helt annet press, og det er fortsatt mulig for de 10-15 øverste å vinne jaktstarten.

Sammenlikningen med golf blir dårlig, da skiskyting er en helt annen idrett. Er ihvertfall min mening.

Kjakan

over 15 år siden

Kjakan

Hundre prosent enig med Freud, utrolig å vinne gull i en øvelse og så få et forsprang på neste. Skulle ikke vært delt ut noen ting etter første dag.

Og har du uflaks med været, som idag, så har det ødelagt to øvelser for deg.

Patriarken

over 15 år siden

Patriarken

Så enig så enig Freud. Tror ikke GB har fått med seg at de deler ut medaljer og prispenger etter sprinten........

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg mener forsåvidt heller ikke at det er rettferdig. Jeg oppfatter skiskyting nesten som bingo, men det har sin sjarm det også. Utøverne må ihvertfall like det, ellers hadde de vel ikke drevet med det.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Tja. Logikken her tilsier at alle golfproffer og tennisproffer burde spille q-school hvert år. Tour de Ski bør jo åpenbart med slik logikk legges ned. Kanskje man skulle nullstille utøverne på Pebble Beach etter at cut er satt og så spille om penga i helgen?

Utøverne selv lever godt med dette og jeg anser dem som det nærmeste man kommer fagfolk i denne diskusjonen.

Av og til oppstår bingorenn som i går. Sist det skjedde var under intervallstart i Ski VM for noen år siden da Lars Berger vant. Ikke mange nordmenn som klaget da.

La oss se når jaktdelen er over om Jay og Fak klarer å holde følge.

Skal man gjøre en endring så er det vel bare å ta vekk medaljene etter gårsdagens sprint.

Patriarken

over 15 år siden

Patriarken

SS skrev: "Skal man gjøre en endring så er det vel bare å ta vekk medaljene etter gårsdagens sprint."

Det er nettopp det som er Freuds korrekte poeng IMO.

Forøvrig mener jeg kanskje at en spiller burde få et års karantene fra Q-School hvis han ikke klarer kortet påfølgende sesong og da MÅ spille på Challenge den sesongen. Så slipper f.eks ETJ å oppta en plass på Europatouren (som han uansett aldri klarer å beholde kortet på) og heller få en erfaring a la HB (NW) før han forsøker seg igjen.....tipper det hadde kommet mange protester på et sånt forslag gitt.....Selvom det kanskje ikke virker sånn så er jeg en stor fan av ETJ og sitter klistret til live scoringen inntil cuten ryker........sånn cirka etter 11-12 hull på runde 1.....

hackz

over 15 år siden

hackz

Nå blottlegger jeg (nok en gang) manglende skiskytting kunnskaper.

Var det ikke samme opplegget tidligere? Bortsett fra at man ikke delte ut medaljer på sprinten?

I så fall så er det vel ikke noe mer ødeleggende for jaktstarten sånn opplegget er nå. Eneste forskjller er den ekstra medalje sermonien.

Sier sånn ca som Arne Scheie. "bingo er greit, lotto derimot! " herlig fyr :)

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Enig med hackz.

Jeg synes det blir mer spennende å gjøre to separate konkurranser ut av det, enn å ha to renn før vinneren kåres.

Patriarken

over 15 år siden

Patriarken

Men hvorfor skal en utøver ha et forsprang selv etter å ha blitt tildelt medaljer og prispenger?

hackz

over 15 år siden

hackz

Fordi det er poenget med jaktstart?

Hadde ikke opplegget vært som det er i dag så tipper jeg sprinten ville utartet seg veldig annerledes. De ville tatt seg bedre tid på skytingen og generelt ”safet” mer.

Sånn sett så synes jeg opplegget er bra som det er i dag. Enig med GB, det mer spennende å følge sprinten nå.

kingben

over 15 år siden

kingben

Har man først fått medaljer og prispenger, ja da bør resultatene nullstilles...

Sprint med påfølgende jaktstart er en morsom og tv-vennlig konkurranse, og bør etter min mening forbli slik den er i dag. Men. den bør sees på som 1 øvelse og ikke 2.

Blir litt feil å sammenligne med tour de ski. fordi da er det nemlig "touren" som står i fokus, ikke enkeltdistanser. i OL er det medaljer i hvert enkelt renn som står i fokus. en OL-medalje henger antagelig høyest av alt for en idrettsutøver.. Da syns jeg det blir feil om noen får en "ekstra" medalje med bakgrunn i at alt klaffet (med flaks) i ett renn...

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Skulle hatt premiering etter 1. og 2. omgang i hopp også!
Det kan være så store vær(!)-forskjeller at det hadde blitt mest rettferdig...

Egentlig synes jeg alle skulle hatt premie for å stille opp.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg sjekka litt med fagfolket. Grunnen til at man la inn medaløjer etter del 1 var fior å beholde sprinten (som jo er en gammel traver av en øvelse) uten å få for mange øvelser når man innførte øvelsen Fellesstart.

Jeg skjønner det mange sier her, men klarer liksom ikke bli helt oppbragt når utøverne selv vil ha dette.

Seve

over 15 år siden

Seve

"Sprint i skiskyting var opprinnelig ikke en egen øvelse der det ble delt ut medaljer eller premier. Det var kun et utgangspunkt for "jaktstarten" dagen etter, og det var førstemann i mål der som vant gull o.s.v. Så fikk noen den besynderlige idè (husker ikke når) at sprinten skulle være egen øvelse med medaljeutdeling, til og med i OL og VM!"

Nå roter du fælt, Freud. Sprint var en egen øvelse lenge før noen visste hva jaktstart var.

Medalje

over 15 år siden

Medalje

I skiskyting er det inflasjon av mesterskap om medaljer. VM er det hvert eneste år, også i OL-år. De har vel i tillegg mix-stafett i vm.

Snart har de vel gull for å skyte raskest på første skyting, gull for raskest på andre skyting.

Gull for beste syting når det går dårlig, der vinner norge ihvertfall.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Å si at nordmennene syter er ganske unfair. Jeg har aldri hørt makan til saklige og greie svar som det Bjørndalen, Berger og Hanevold kom med i går. Den som var nærmest å syte var jo nesten Svendsen som beskrev sine følelser når han så hva slags forhold Berger fikk.

Freud

over 15 år siden

Freud

Mitt innlegg var faktisk av ren prinsipiell karakter. Det hadde ingenting med konkurransen igår å gjøre, eller skiftende og urettferdige forhold.
Det skal ikke i et OL eller VM være lov/mulig å stille til start i en konkurranse med et forsprang på de andre; et forsprang du har fått gullmedalje for et par dager tidligere. Så enkelt er det, rent idrettslig.
Behold jaktstarten, men ikke del ut medaljer for sprinten, som da bare blir første del av en sammenhengende konkurranse.
Jeg håper at de som kommenterer dette her prøver å holde seg til det prinsipielle og idrettslige.

Korrigèr meg om jeg tar feil, men hadde vi ikke noe lignende i langrenn? Sprint + jaktstart, fordelt på to dager, med klassisk + fristil. Så fant noen på det geniale å slå dette samen til èn øvelse - duathlon - med skibytte. Dette går dessverre ikke i skiskyting.

Har vi noen annen idrett eller øvelse der utøverne stiller til start i en egen øvelse med tidsmessig eller annet handicap i forhold til hverandre, og der denne fordel er oppnådd i en egen konkurranse med medaljer et par dager før?

dutte (in disguise)

over 15 år siden

dutte (in disguise)

Skiskyting heter sporten. Ski og skyting. Men er det nødvending å alltid bruke børse? Hva med 30 km med våpenbytte. Luftpistol, Luger eller pil og bue kan være noen alternativ. Med så få øvelser skiskyterne har på programmet burde dette forslaget være midt i blinken.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Utfordringen er at det er lite poeng i jaktstart i skiskyting hvis man endrer det slik du foreslår Freud. I motsetning til kombinasjonen i alpint, kombinert, duathlon (eller for den saks skyld tikamp i friidrett) så er den eneste forskjellen på første og annen del av en skiskytings jaktstart at distansen er 5 k lenger på dag 2. Da kan man altså like gjerne gå tilbake til å ha en ren sprintøvelse.

Finnes det noe som kan sammenlignes med jaktstarten? Tja - det må i så fall være "tour" varianter i forskjellige idretter.

Jeg tror grunnen til at man beholder jaktstarten er underholdningsverdien - og så lever man med den smule (evt. et helt brød) urettferdighet som du peker på fordi publikum elsker jaktstartens uberegnelighet.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Jeg synes tanken bak dobbel premiering er helt grei, og ser ikke problemet.

kampen om å vinne jaktstarten er nøyaktig den samme, og utøverne er jo storfornøyd.

Å kalle dette en skandale er bare tullball. Da jakter man på skandalekalkuner.

Å være uenig i prinsippet med premieringen er greit nok det, men utelat kanskje superlativene, så er det enklere å diskutere uten at noen må føle seg dumme som mener noe annet.

Jeg er helt enig med Gunnar Bull.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg synes dette er en interessant debatt, fordi den dreier om krysningspunktet mellom rettferdighet for utøverne og underholdningsverdien for publikum.

Vi hadde vel en liknende debatt etter cupfinalen i fotball, om videodømming. Da var jeg FOR videodømming selv om det gikk ut over underholdningsverdien.

Nå er jeg MOT større rettferdighet, fordi utøverne selv ønsker det. Og fordi det gir en litt annen dimensjon til sportsgrenen.

Jeg er heller ikke enig i at det er en stor fordel å starte foran de andre, det beror helt på hvilke deler av sporten utøveren er god på.

kingben

over 15 år siden

kingben

Når konkurransen går ut på å komme først i mål så er det en soleklar fordel å starte 1 km før de andre...!

På lik linje som når poenget er å bruke så få slag som mulig på 18 hull, så må det jo være en fordel å starte for eks på -5

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Jeg klarer ikke å se problemet, for i golf, så starter du på torsdag, og når du spiller på lørdag, så har du kanskje -5, mens neste mann har -1.
da leder du med 4 slag. Du har alikevel ikke "fått" -5 på fredag. du har tjent det med godt spill.

om jeg hadde fått premie for 1,2,3 og 4 runde, så ville uansett det ultimate målet vært å vinne sisterunden.

I Skiskytingen, så er eneste forskjellen at man får premie for prestasjonen på førsterunden.

Hvor er skandalen i dette?

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Enig med Yngve. Man får se det som én konkurranse, og så får de som vinner del 1 bare være glade for at de får en medalje for det! Og det er de jo tydeligvis?! Ingen av de som er med som klager ihvertfall. KingBen og Freud, skjerpings!! ;)

Freud

over 15 år siden

Freud

Skandalen er YJ, at den gullmedaljen du får for sprinten er like mye verd og henger like høyt som den du får som vinner av jaktstarten. Og den har vinneren kanskje fått fordi han startet langt foran de andre. Ser du rettferdigheten? Det blir som om vinneren av 100-meteren får et forsprang på de andre når han stiller opp på 200-meteren. Eller som om det deles ut gullmedalje til den som leder 10-kampen etter 5 øvelser.
Eller: dersom det ble utdelt like mye prispenger og heder til den som ledet en PGA-turnering når cuten settes, som den som topper etter 4 runder.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Den som vinner jaktsstarten er den som har gått raskest på sprintdelen+jaktstartdelen. På sprinten startet alle likt. Det var vel et tilsvarende opplegg i langrenn tidligere, men der valgte de jo å endre opplegget slik at duathlon nå er et sammenhengende løp. Poenget var vel uansett at jaktstarten i skiskyting skulle være en spennende og publikumsvennlig øvelse, og jeg synes man har lyktes meget godt med det.
Jeg synes forøvrig at det er en skandale at vi bruker begrepet skandale i tide og utide.

Xo

over 15 år siden

Xo

Nå var det opprinnelig nettopp sprint 10 km og normal 20km + stafett som var skiskyting.
Det første verdensmesterskapet (for herrer) ble arrangert i 1958 i Østerrike, og i 1960 kom skiskyting med på OL-programmet. 20 km normaldistanse har vært med hele veien, stafett 4 * 7,5 km offisielt fra 1966 (i OL fra 1968), og sprint 10 km fra 1974 (OL-gren først 1980). Jaktstart og fellesstart er kommet på programmet de senere år Jaktstart kom på OL programmet i 2002. Fellesstart kom på OL programmet i 2006. Så trådstarter bruker jo feil utgangspunkt for diskusjonen.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Freud,
jeg har ingen problemer med å skjønne hva du skriver, så det er liten vits å utdype enda mer.
Jeg sier at jeg ikke klarer å skjønne at dette er noen skandale, og det du skriver underbygger ingenting.

Du sammenlikner med 100 meter + 200 meter, og det er jo selvsagt bare tøys.
sprint + jaktstart er en egen greie, og det er ingen som er overasket over at de stiller med handicap når de starter på jaktstarten, som sammen med sprint selvsagt ikke kan sammenliknes med kortdistanser og andre idretter.

Du ønsker deg kanskje en skandale, men du har dessverre ikke funnet den i dag.

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Jeg synes man burde ta den lengre og premiere for hver eneste mellomtid.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Skandalen med jaktstart er at arrangørene ikke klarer å sende ut løperne i korrekt rekkefæøge- Canadiske Leguelleck gikk ut 30 sek for tidlig. Hun svenske som ble nr 5 i mål ble holdt igjen 15 sek for lenge og ble justert til 4 plass.

Det er jo komisk i 2010.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Ferry ble også holdt igjen,og nå er han 5.5 sek unna teten....makan til rot

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Vant gjorde han faen meg og...imponerende

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Ferry ble ikke holdt igjen - han gikk ut på slaget - det var canadieren og en amerikaner som slapp for tidlig

Skiskytter OG golfspiller

over 15 år siden

Skiskytter OG golfspiller

Hei folkens, denne diskusjonen inneholde jammen mye svada. Dere burde holde dere til å diskutere golf for dette temaet ligger utenfor fatteevnen deres.
I "gamle" dager var det BARE sprint (10km, 2 skytinger, strafferunder) og normal (20km, 4 skytinger, tilleggsminutter)
For å gjøre sporten mer spennende ble det derfor etterhvert opprettet to nye øvelser, jaktstart og fellesstart. Et eller annet må nødvendigvis være utgangspunkt for jaktstarten, og sprinten ble valgt pga små tidsdifferanser. I tillegg ble løytpelengden kort i forhold til antall skytinger slik at det skulle være mulig for løpere som starter litt bak å ta igjen teten vha god skyting. Denne øvelsen er VELDIG populær blant oss skiskyttere, og INGEN ønsker å gå en ekstra sprint i tillegg til den ordinære sprinten som arrangeres i ethvert mesterskap bare fordi det har blitt delt ut premier i denne øvelsen.

FREUD er totalt på jordet når han innleder denne tråden med at sprint ikke var en egen øvelse. Sprint var egen øvelse i ov er 30 år før jaktstart ble "oppfunnet".

Seve

over 15 år siden

Seve

Hvilket jeg påpekte for temmelig nøyaktig to døgn siden og flere andre senere har gjentatt.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her