Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Satsning på oss "gamle"

Zibben

over 22 år siden

Zibben

Er det noen klubber her til lands som har organisert trening for andre enn juniorer?
Jeg , og mange med meg, har kommet ned så pass i hcp, at det å stå på en range og banke ut bøtter med baller, ikke lenger er noen utfordring. Jeg føler, at for å få noen fremgang, trenger jeg organisert trening, med kyndig veilleding. Det går til en viss grense med egentrening, men når den grensen blir nådd, tærer det på motivasjon etc.
Hatten av for alle de klubbene som tar seg av juniorene sine. Det gleder meg å se at denne sporten tiltrekker seg ungdommen. Men, det finnes også noen som starter med golf i 30+ alderen, som også vil satse litt. Være med å kjempe om de gjeve medaljene..
Det jeg kunne tenkt meg, var å sette av x- antall timer/dager i uka, sesongen gjennom, hvor det var en pro som kunne drive med individuell trening. Og at de som var med på dette opplegget, betalte en viss sum penger for dette. (sesongpris, slik at ikke pro`en taper på dette)
Hva skal til for at vi på 30+ skal bli tilbudt å komme med på f.eks. Amatour? Etter det jeg kjenner til, er det veldig få av oss som får dette tilbudet. Når jeg ser på de turneringene, er det stort sett gutter og jenter under 20år som er med. I min klubb blir du nesten sett rart på når du lufter slike temaer. Det finnes noen i min klubb, i 30+ gruppen, som legger vel så mye tid på trening, enn de fleste juniorer.
Det må da finnes rom for oss også??

Nissen

over 22 år siden

Nissen

Hei!!
Enig med deg om at vi som ligger mellom "barken & veden", ikke har noe spesielt tilbud fra klubbene våres. Der kan de bli flinkere. Du bør kanskje foreslå dette for klubben din.
Når det gjelder Amatour, kan hvem som helst være med der. Hvis du går inn på hjemmesiden til en klubb som skal arrangere turnering. Så ligger innbydelse og hcp.krav der.
De setter en øvre grense for ant. deltakere. Så rangeres det etter hcp. Ofte er det veldig mye yngre med, da disse har lavt hcp, og for trening i å spille litt større turneringer.

Håper dette var god nok informasjon.

Jarle M

over 22 år siden

Jarle M

Jeg har selv passert 30 for lengst (men ikke 40...) og har tenkt på dette selv flere ganger. Jeg har også diskutert dette i blant venner på samme alder.

En ide som slår meg er rett og slett og danne en egen klubb for de over 30 som var interessert i å være litt mer seriøs (eller har lyst til å satse mer) enn den vanlige "søndagsgolferen".

Denne klubben kunne gjøre avtaler med forskjellige proer ang, trening/kurs osv... Vi kunne sågar gjort avtaler med faste proer om kjøp av utstyr for rabatterte priser. Det ville selvsagt ha vært en "pen" medlemsavgift i året som dekket "fellesutgiftene".

Har du flere tanker rundt dette, kan du vel sende til til meg? Kanskje det kunne bli en realitet?

Nissen

over 22 år siden

Nissen

Ikke glem oss som er over juniorstadiet, og under 30. Det er et like stort problem for oss. Har selv heller aldri spilt på juniornivå, men er under 30 allikevel. Vi er ikke akkurat prioritert, for å si det sånn.
God golfhelg, for nå er det snart slutt her på østlandet for i år.

Zibben

over 22 år siden

Zibben

Nissen: Jeg glemmer heller ikke dere som faller mellom juniorstadiet og oss halvgamle.
Jarle m.: Sorry for litt sen tilbakemelding, men reise i jobben får ta skylden for det.
Jeg er veldig interesert i en slik modell du tenker på her!
Jeg kjenner også et par pro`er som kunne tenkt seg dette. Som den ene sa "når dere kommer til meg, vet jeg jo at dere vil satse, og det er jo det beste som er!"
Jeg ser egentlig for meg å sette et tak på X-antall spillere som får være med, og et hcp krav på ca 10 (eller lavere) Alle betaler X-antall kroner, som pro`en får i sin helhet. 1-2 treningsøkter i uka.
Det som hadde vært morro, var om det kunne startet noen slike klubber litt rundt i landet, og at vi i ny og ne kunne samles for å kjempe litt mot hverandre. Lag + Individuelle matcher.
Dette er jo bare mine tanker rundt dette, og det er sikkert mange flere.

Evt. om det er noen pro`er som leser dette, at de kunne luftet det for noen de kjenner osv.

Jeg klarer å skaffe mellom 5 og 10 spillere.

Noen synspunkter?

Knurre Knurrik

over 22 år siden

Knurre Knurrik

Dette høres flott ut. I Frankrike hvor jeg har bodd de siste årene har de regionsserier, og er inndelt i divisjoner på samme måte som fotball.

Jeg tror det kunne være lurt å satse på 5-mannslag med aldersinndeling på f.eks 20-30, 31-40, osv. der man møtes på hjemme- og borte-bane og spiller match-play.

I tillegg har mange klubber i Frankrike vennskapsturneringer med en eller flere andre klubber, der de har en konkurranse hjemme og en borte for alle medlemmer. De 10 beste resultatene i hver klasse teller, og et trofé blir stående til neste år hos den klubben som vinner sammenlagt. Å spille på bortebane er selvfølgelig gratis.......

De som innehar verv i golforganisasjonene er ofte personer som aldri har drevet noen som helst form for organisert idrett, og derfor blir det svært få klubber som klarer å organisere aktiviteter og trening for medlemmene på samme måte som andre typer idrettslag. Det hele dreier seg ene og alene om snobbisme, penger og etikette.

Den tiden jeg bodde i Frankrike spilte jeg konkurranser flere ganger i uka, og kunne fritt delta hvor jeg ville. Vel hjemme i Norge opplever jeg at de fleste turneringer kun er åpne for medlemmer. Dette er en sykdom som golf-norge må kvitte seg med. Hva er så farlig med å konkurrere mot spillere fra andre klubber.

Ideen til Zibben er like genial som den er enkel, og jeg kommer til å ta initiativ i de to klubbene der jeg er medlem til at vi starter en serie, og videre vil jeg kontakte andre klubber i nærheten med forespørsel om de er interessert i å spille kamper. Håper vi møtes til sommeren, Zibben.

Men hvorfor tar ikke det evig tause usynlige golf-forbundet vårt initiativ til noe sånt ????

Jens O.

over 22 år siden

Jens O.

Jeg gjør Jarles ord til mine... "Jeg har selv passert 30 for lengst
(men ikke 40...) og har tenkt på dette selv flere ganger."...

Leste innleggene her tidligere i høst med stor interesse, men har
ventet med å skrive til nå. Jeg syntes dette hørtes ut som en
glimrende ide, kanskje særlig fordi de jeg spilte med som helt
fersking, og de som på en måte var grunnen til at jeg begynte med
golf, enten har sluttet, eller ikke har blitt like bitt av basillen
som meg.

Tre kommentarer: Hvis poenget bare er å betale en pro for organisert
trening, kan man jo like gjerne ta protimer og få pro'ens udelte
oppmerksomhet. Jeg har mange ganger følt mer for å spille noen hull,
kanskje ni, og heller bruke litt tid på å diskutere slagene på banen,
få tilbakemelding fra med- eller motspillere på hva som ble gjort galt
osv., enten de er pro'er eller ikke. Vanligvis tillater jo hverken
regler, etikette eller tiden slikt. Hva med "fellestrening på bane
hvor regler om 'rådgivning' oppheves?!"? Man kunne legge det til et
tidspunkt på kvelden tilpasset solhøyden slik at det er umulig å rekke
18 hull, hvilket ville gjøre det mye lettere (og kanskje billigere for
ikke-medlemmer) å skaffe tid på banene til noe slikt.

For det andre: Er ikke en hcp-grense på 10 som Zibben foreslår litt
strengt? Selv har jeg bare såvidt under 20 (startet sesongen på 25+)
og er mer i en situasjon hvor jeg er interessert i å forbedre meg fra
20 til 15 enn fra 10 til 5 neste sesong. Bør ikke en slik interesse
være viktigere enn hvor god man allerede har blitt?

Til slutt, forslaget om (mer eller mindre, hehe...) vennskaplige
turneringer mellom slike "grupper" tilhørende ulike klubber syntes
jeg hørtes veldig artig ut.

PS. Er ikke sikker på om jeg syntes det er noen god ide at golfforbund
(eller annen instans) tar initiativ ovenfra. Tror det kunne bli like
bra med initiativ som vokser opp fra grasrota, mer eller mindre...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her