Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Norway Arctic Open - Narvik/Skjomen

Yorkie

over 14 år siden

Yorkie

Som lovet i en tidligere (kidnappet) tråd "Perler av noen golfhull i skyggedalen" skulle jeg forske litt på 24 timers turneringa i Skjomen/Narvik. Og det er nå gjort

Turneringen foregår over 72 hull altså 4 runder den 2 og 3 Juli.

Første utslag er 20:00 fredag kveld, med ny start hver 6 time. Startavgift er 600,-

Jeg har prikket inn helgen, og planen min blir da, fly til Evenes fredag ettermiddag, spille så mange runder som kroppen tåler (forhåpentligvis alle 4) inn til Narvik lørdag kveld (sannsynligvis etter inntak av noe styrkende) ramle inn på ett hotell rom å slokne, for så retur søndag.

Noen flere som har lyst til å forsøke seg på "Den store styrkeprøven" i golf-format?

Tenk å stå på dette utslaget med midnattsolen skarpt i øynene:
http://www.narvikgolf.no/default.aspx?sid=7&h=5

(for purister må det vel nevnes at man strengt tatt har midnattsolen i ryggen på dette hullet, men da her jeg hvertfall sagt ifra, sånn at ingen kan arrestere meg på det når man står der, dog, det er flere hull hvor man faktisk må frem med solbrillene ift midnattsolen, så noe trøst er det jo)

Gunder

over 14 år siden

Gunder

Jeg har veldig lyst å være med på den turneringa i år. Har foreløpig satt den helgen av og tenker det ordner seg.

Bull: er du med? :)

Sitting Bull

over 14 år siden

Sitting Bull

Er det meg du mener?

Shanking Bull

over 14 år siden

Shanking Bull

nei, han mener meg.

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Nei, jeg tror han mener meg, faktisk :-)

Yorkie

over 14 år siden

Yorkie

Gunder, det er noe med GB jeg må fortelle deg i all fortrolighet. Gunnar er nemlig redd for Nordlendinger, de er så vennlige og hyggelige at han er helt sikker på at de er ute etter noe, og han er usikker på om det er kroppen eller penga, og som du vet Nordvestlendinger gir ikke ved dørene.

Raging Bull

over 14 år siden

Raging Bull

Vi kan lage en Bull-flight?

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Hmm... En Bull-flight bestående av imaginære fake-bulls ville jo bli en kuriositet, selv så langt nord som Narvik :-)

Jeg må tenke litt på om det frister å sitte i fly to timer, spille golf i 24 timer, sove i 12 timer for å avslutte det hele med en to timers ny flytur.

Ole Bull

over 14 år siden

Ole Bull

Jeg vil også være med.

Red Bull

over 14 år siden

Red Bull

Jeg blir med!

Bull-ish

over 14 år siden

Bull-ish

Nå ser det ut til at dette går fra Bull-flight til Bull fight.

Patriarken Bull

over 14 år siden

Patriarken Bull

Hvorfor bruker noen av dere ordet flight?

Bull-Flight

over 14 år siden

Bull-Flight

Fordi at det er det ordet som ble brukt om en gruppe spillere der jeg vokste opp på 70 tallet (og av en god venn av meg som spilte på det samme guttelandslaget som Monty)

Patriarken Bull

over 14 år siden

Patriarken Bull

Det heter da ikke flight, men ball. Hvor vokste du opp? Ikke i et engelskspråklig land i hvertfall, si flight og de ser rart på deg....

Er i samme spor som de som sier 3er spoon iso spoon eller 3er wood.....

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

Jeg gjetter også at han ikke har vokst opp i et engelskspråkelig land, iogmed at han skriver ganske godt norsk.. ^^
Jeg har også brukt flight i alle år, og jeg hører faktisk at man sier det på tv!! wohoo! Hvorfor henge seg opp i det? Si det DU vil si, og hvis du ikke skjønner hva vi andre mener, så Too bad...

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

En firerball med tullebull som skal gå 18x4 hull? Det låter surrealistisk.

Patriarken, hva snakker du om? Klart det heter flight :-)

Patriarken Bull

over 14 år siden

Patriarken Bull

Legg linker til engelske "golfordbøker" som bruker ordet flight iso ball så skal jeg kanskje vurdere å la det gå...;)

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Ok, her er dem:

www.bookflightonba.uk.com
www.latenightflightontorreypines.com
og denne
www.thisiswhytheycallitflightandnotball.com

Så da er vel den diskusjonen lagt død for godt...

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Jeg må innrømme at stoler mer på landslagsspillere enn deg, Patriarken, no pun intended.

Jeg ringte ham derfor opp i dag og spurte igjen. Han sa at uttrykket hadde utviklet seg fra dette: http://golf.about.com/od/golfterms/g/flight.htm

.... og var et begrep som ble brukt ofte og flittig i de klubber han hadde vært medlem av. Han har bodd i Leeds, London og York, er engelsk statsborger, men spilte for Skottland. Han har dessuten en Phd i linguistics av et eller annet slag så jeg stoler tungt på ham her. Men; han sa også at det bare var et av flere begreper og at "ball" nok var mer alment. På spørsmålet om rodbok holdt han på å le seg ihjel og sa at "you forget that golf is a conservative sport in a conservative country run by the R&A. Do they seem radical to you?"

Patriarken Bull

over 14 år siden

Patriarken Bull

Det der kunne jeg selv lagt på nettet SS. Og yes, jeg forholder meg til at sporten er konservativ og ordet flight ikke er inkludert i det "offisielle" språket. Så kjøper ingen av linkene gitt, dog var GB sine finfine da:)

Så du mener en landslagspillers ord går foran det offisielle, blir som å stole på at Frank Strandli har peil på alle ord og utrtrykk innen fotballen (og øl...).......... "De har en veldig god øl her i England, den heder pint..."

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

Heter det "og yes" på norsk?? Du er litt "dum" du PB, ikke sant?

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

med det mener jeg selvfølgelig at du gjør det litt dummere, bare for å kverulere... men det skjønte du sikkert... ^^

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

INGEN Bull er verken dum eller "dum", gggggggggggggggggg.

INGEN!!!

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Hupps, jeg skjønte ikke den :-)

Bullshit

over 14 år siden

Bullshit

Dette er rett og slett Bullshit

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

BIG bullshit. :)
Bare morsomt at noen klager på bruken av et ord, som ikke er i henhold til norsk rettskrivning og golfverden forøvrig, men selv bruker han "og yes" i en setning...
Og det finnes "dumme" buller...

tilskuer

over 14 år siden

tilskuer

Flight er jo ikke nødvendigvis et engelsk uttrykk, men kan like godt være et låneord som i norsk dagligtale har fått en endret betydning.
Når vi f.eks i Norge kaller noen for en idiot, tenker vi som regel lite på den greske betydningen av ordet som etter sigende er «en person uten yrkeskunnskaper eller en vanlig innbygger», men heller en litt endret betydning som innebærer en mye mer nedlatende karakteristikk.
Så referansen til Smilende Sam er etter min mening helt relevant for å forklare hvorfor dette uttrykket er i ferd med å etablere seg i "norsk" golfterminologi.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Patriarken, ingen grunn til å bli så sur. Du stoler på dine kilder - jeg på mine. Jeg er sikker på at du forstår at jeg stoler på en opprinnelig engelsktalende lingvistiker med god golfbakgrunn før jeg stoler på deg som jeg ikke kjenner.

Det blir litt som golfer/golfspiller diskusjonen. Opprinnelig sa alle golfspiller i Norge. Så snek ordet golfer seg inn på 80 tallet. Jeg sier golfspiller, men jeg skjønner godt hva en golfer er og nekter ingen å bruke det.

Begrepet flight har vært i bruk i golf-Norge ihvertfall siden 70 tallet og innholdet er ikke ukjent eller uvanlig og de fleste som ikke selv bruker det forstår hva det betyr ut fra en kontekstuell tolkning.

Frank Strandli historien er en gammel klassiker - og jeg ler fortsatt godt av den. Jeg er enig med deg der - at noen har vært på et landslag er i seg selv ikke grunnlag for å stole på noen, men jeg tror at til og med Strandli visste hva offside var? (eller kanskje ikke...)

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Konklusjonen blir at det kom mer godt ut av 70-tallet enn 80-tallet.

Ordet "flight" er rett og slett et atskillig bedre begrep enn "ball", som kan misforstås på 33-34 forskjellige måter.

"Golfer" er 1,5 stavelser kortere enn "golfspiller", og dessuten et internasjonalt ord. Altså en forbedring, dog ikke like åpenbar som "flight" var på 70-tallet.

Jeg simpelthen ELSKER disse formålsløse, men likevel svært så engasjerende språkdiskusjonene :-)

Kevin

over 14 år siden

Kevin

Godt initiativ Yorkie:) Vet ikke nå om jeg kan bli med,men har utrolig lyst. Nord-norsk sommer er unikt,i kombinasjon med golf...mye golf,det må jo bli perfekt

Yorkie

over 14 år siden

Yorkie

Skal vi se, da har vi med to skap-nordlendinger så langt, en usikker vestlending, og en usikker vestfolding, og sist men ikke minst ett uttall av mer eller mindre imaginære boller.

Smilende Sam, hvor bliver du?

Å kor i svarte gorrhysa bli det av ræsten av kyllingan? Drunkduck, GrillBen osv osv??!??!

Regner med at vi bør ta opp "bindende" påmelding sånn ca midt mai, da bør det enda være billige flybilletter igjen, og fremdeles plasser på påmeldingslista

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Smilende Sam har ikke rygg til 72 hull på 48 timer. Ihvertfall ikke hvis jeg skal spille mer golf senere samme år. Jeg forsøkte å tilby meg å være caddy for Gunder, men han hadde allerede leid på caddyen til Tiger.

kingben

over 14 år siden

kingben

hmmmmm

har hatt lyst å være med på den turneringen flere ganger....

passer det inn i timeplanen er jeg med....

Yorkie

over 14 år siden

Yorkie

Det er jo mulig å melde seg på, og så bare spille to runder, og heller sove/spise grillmat/innta maltholdige styrkedrikker/dra på sightseeing (drar man videre innover i Skjomen kan man kjøre helt opp til Losi hytta, og da er man oppe på snaufjellet, eller drar man inn i sør-skjomen kan man oppleve en fantastisk natur og se Frostisen) mens de andre gale spiller alle fire runder. Blir muligens noen kyllinglyder, men det kan man jo glatt overse;)

Kevin

over 14 år siden

Kevin

Her er info om årets turnering,som er 2.juli

http://www.golferen.no/wip4/detail.epl?id=476636

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her