Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Solastranden reddet

Selte

over 15 år siden

Selte

Alltid hyggelige nyheter når klubber i krise klarer seg: http://www.golferen.no/wip4/detail.epl?id=460963

For golfnorges del får vi håpe på flere slike nyheter framover.

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Hei!

Veldig bra! ... Dette var den første klubben jeg var medlem i ...
Det er også greit å ha en bane som åpner tidligere enn de andre.

Ha en fin dag!

Kevin

over 15 år siden

Kevin

gode nyheter ja,har aldri fått karret meg til de kanter for å spille golf...er vel på tide snart

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Kevin; hvis du skal spille i det området så prioriter Stavanger og Sola, ikke Solastranden. Den er i beste fall et tredje valg pga beliggenhet, men er etter det jeg hører dårligere enn Bærheim hvis man ser vekk fra transport.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Ok,takk. Tenkte mer på at jeg aldri har spillt på de kanter,noe som er en skam egentlig....:)

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Jeg støtter "Smilende Sam" sine råd til å prioriter Stavanger og Sola.
Solastranden og Bærheim er nok et par klasser under de to.

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Takk for advarselen SS.
Spilte Bærheim for et år eller to siden, det var en skuffelse. Vi tenkte da at vi heller skulle spilt Solastranden, men da blir det Sola/Stavanger til sommeren i steden :)

007

over 15 år siden

007

Solastrand er utrolig lettgått. Helt flat hele veien.
Trenger bare å løfte foten når du skal ut av bunker.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Fridropp, til gjengjeld er det snakk om to must have baner; Stavanger en klassisk, god skogsbane og Sola en god moderne mix bane, begge har mange gode hull og er normalt i god stand. Gled deg.

barcentrale

over 15 år siden

barcentrale

hehe..

Bill. mrk: Golf i Stavanger
Noen har lyst til å ta med en forkommen konsultent på en golfrunde i Stavanger-traktene når sesongen tar til?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

barce....sørg for å være på jobb en fredag, så skal jeg jaggu fly over og spille fredag ettermiddag og lørdag formiddag - så fly tilbake....

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Den kunne jeg tenke meg å bli med på også.

Slappy

over 15 år siden

Slappy

Siden dere er 3 må jeg nesten melde meg til å fylle opp en firerball...

Guider gjerne, men SS har vel kontroll... skal se om ikke noen hyggelige bedrifter får til noe på rabatterte adgangskort.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Stavanger GK bør jeg ha kontroll på selv om jeg har spilt der mye mindre de siste 10 årene. Vi trenger deg helt klart på Sola og Sandnes, Slappy. Den har jeg bare spilt tre ganger - med tildels skrekkelige resultater....

GB - hvis barcentrale gir oss en fredagsdato så er vi i gang.... Kjenner jeg barce rett så vil han spille bingo, bango, bongo.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Flottis. Hvis Kevin eller FriDropp blir med også, så får vi heller spille en sekserball.

Vi fra pressområdet spiller jo så raskt likevel så det går sikkert bra ;-)

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Jeg er gjerne med jeg også! ... Kanskje 2 "flighter" !!

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Happening i oljebyen. Herlig!

Slappy

over 15 år siden

Slappy

Sørg for å vente til over påske - værgudene har satt i gang en vinter på topp 3 i kulde siste 100 år (seriøst), og det trengs nok litt tid før alt er i gang denne våren. Faktisk ny rekord i antall dager med snødekke.

Kanskje siste helgen i april er et passende tidspunkt, før langhelgene i mai?

Minnes ellers at Stavangers nye greener var bra i midt i mars i fjor, veldig ulikt tidligere forhold. Sola klarer seg som regel riktig bra i april, vanlig åpning av full bane ila påsken - dog usikkert i år.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

To flighter (7 pers) er oppe.... her snakker vi RogaTour 2010.... evt. Scangolf Invitational Western Division..... Vi mangler 8 mann. Kanskje Tage trenger en treningsrunde med fansen?

007

over 15 år siden

007

Jeg vil åsså være med.
Ønsker helst å gå med 3 lokale damer.
Trenger å praktisere dialekten der.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Haha, det var litt av en søknad, 007. "Jeg vil også være med, men vil spille med 3 lokale damer".

Det går ikke det, 007. Ingen av oss andre er lokale damer :-)

Du må ta det du får. Med litt flaks havner du sammen med barce, han er 1,70something og har en vakker og myk sving.

007

over 15 år siden

007

Men GB ... hvis 3 lokale damer melder seg på her da?!?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

007, da har jeg ordnet det sånn at Nina Middelthon, Elisabeth Nevland og Nina Tjomsland står klare til deg på tee 1 den 18 april kl. 0830. de burde være jevnaldrende med deg og kjenner banen som sin egen håndveske. Jeg klarte ikke å fikse siste helgen i april for deg, men du kan vel anse deg som en slags speider eller fortropp.

Ska du praktisera dialektå så får du fokusera på fru Nevland, men hu e te gjengjeld jysla greie.

007

over 15 år siden

007

Herlegt!!

Eg stille i min Stavanger GK genser.

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

FriDropp er selvsagt interessert i en slik happening. Fint om arrangementet kunne skygge unna konfirmasjonsrushet i begynnelsen av mai.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Konfirmasjon? Hvor gammel er du egentlig?!?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

du får regne GB, enten er Fridropp 15 i år eller så er alderen mellom (kjønnsmoden alder) + 15 år - (langt over middagshøyden) + 15 år. Jeg vil tippe i rangen 38-50.

lost ball

over 15 år siden

lost ball

Dere får gi ett vink når og hvis det blir en realitet, så kan jeg kanskje sponse med (min arbeidsgivers...) 3 ukentlige greenfee på Sola. De blir bare unntaksvis benyttet. Dvs vi har i hvert fall hatt det de siste 10.12 årene, og jeg har ikke hørt at vi ikke har det i år.

Kan jo like godt la dem komme til nytte for en gangs skyld, eller?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Høres ut som en god plan, lost flight :-)

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Høres spennende ut dette:-) Hvis det passer inn i alt annet så er jeg gjerne med

007

over 15 år siden

007

Korr ska me eta og drikka på kvelden då? Ikkje på Bryne!

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Kan ikke avsløre for mye siden jeg er en feig anonym debattant, men teorien til SS stemmer ganske bra, veldig mye bedre enn Bull's.
Det er både yngste sønn og en niese som skal til pers.

Men en smilende og guided tour på de Stavangerske golfbaner, det ser man fram til. Siden dette nærmest er i Scangolf-regi antar jeg at vi får Mulligan på 1. utslag ;)

ARi Behn

over 15 år siden

ARi Behn

Det finnes ikke noe som heter Mulligan!

007

over 15 år siden

007

Kaffebrenneriet i Sandnes er hyggelig og har god mat.

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Men ARi da, du vet vel at om 1. forsøk går i da.. så tar man en ny ball?
Der reglene er noe uklare er følgende situasjoner:
- Gjelder dette kun utslag på 1. hull?
- Dersom man ikke bruker sin rett der, kan man ha den til gode til senere?
- Hva om man slår vekk Mulligan ballen og finner den 1. ?
- Hva om den første ligger greiere enn Mulligan ballen ?

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Kor i hæl***** er Sandnes ??!!

Jeg kan også kanskje skaffe noen "free tickets" til Sola, men dette er ikke noe jeg kan love.

Når vi skal ut og spise og kose oss etter rundene må dette gjøres i Vågen i Stavanger ... Enkelt og greit ... Ingen tur på "landet" da!.

God Natt!
Amici Sumus!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

La oss nå fokusere på det positive; Jeg ser frem til å lime utslaget til stokken på hull 3, til å spille gode gamle hull 6 og til "nye" hull 17. Men ikke minst - Norges pussigste avslutningsdrive opp bakken på 18... Kjenner at det er for lenge siden sist gang jeg spilte SGK...

007, siden du skal spille i dame flighten helgen før oss så synes jeg absolutt du skal ta med deg damene til Sandnes, men selv Sandnes har vel mer å by på enn Kaffebrenneriet. Hva med å prøve den eneste matsuksessen fra sykkebyen, Dolly Dimples?

Vi andre tar turen til Vågen med Amici Sumus, helgen etter. Det er mange gode spisesteder i oljebyen som trenger å testes.

007

over 15 år siden

007

I Vågen er en noen stilige pianobarer .. ja.. synge og diskutere :)

Vi må få med Aslak Sira Myre, herlig original type!

Leif-Arne

over 15 år siden

Leif-Arne

Mulig Sola og Stavanger er noe mer utfordrende enn Solastranden, men på Solastranden får du nå den klart beste naturopplevelsen i tillegg til at den er den eneste som er i god stand på denne tiden av året (så snart snøen forsvinner). Stavanger er et gjørmehøl til langt ut i mars/april og Sola er ikke mye bedre.

Nisse på villspor

over 15 år siden

Nisse på villspor

Kjekt at det finnes et par bra baner der borte i regn og vind-landet, men jeg trodde diskusjonen egentlig var om at Solastranden var reddet fra konkurs. Typisk for debattidiotene her å spore av allerede etter 3 innlegg.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Hyggelig innlegg Nisse, men du mente jo ikke mye on topic du heller.

Nisse 2

over 15 år siden

Nisse 2

Og i tråden om Norway Artic Open (Narvik/Skjomen), i utgangspunktet en interessant tråd, klarte man å spore av etter allerede 2 innlegg!

Noen her inne som kanskje burde vurdere å ilegge seg selv en aldri så liten skrivesperre av og til?

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Skjønner ikke hva du klager på Nisse. 007 sporer av allerede i trådstarten :)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Morsomt med de som klager over off topic, men som ikke bringer on topic innhold til bordet...

Lost ball

over 15 år siden

Lost ball

Tilbake on topic da:

Den store "redningen" frykter jeg er midlertidig. Klubben har vært på konkursens rand mer eller mindre uavbrutt de siste 10 år omtrent. Avskrivningspraksis som man ikke finner i regnskapshåndboken har bidratt med kunstig åndedrett flere ganger. Den type regnskapsføring er de vel neppe alene om, men det gjør det ikke riktig. Jeg snakker ikke om juks og spising av lasset, men om "tilpasning" for å få regnskapet til å gå opp.

Fra 2001-2004 (eller var det 2002-2005? Deromkring i hvert fall) måtte alle hovedmedlemmer betale en ekstra 1000-lapp hvert år for at klubben skulle overleve. Andre medlemmer (ektefeller, m.m.) betalte forholdsvis årlig ekstraavgift. Selv med denne midlertidige løsningen (som skulle være for å komme ut av hengemyra), var det med nød og neppe at hjulene gikk rundt. I fjor måtte alle hovedmedlemmer ut med kr 2500(?) i tilleggskontingent for at klubben skulle overleve.

De som har styrt klubben - ansatte og styre - har ikke hatt klart å stake ut en kurs, og følge den. Det er nok ikke viljen det har stått på, men evnen. Jeg prøvde som best jeg kunne å inngå en sponsoravtale på kr 30-40 000 eller deromkring for 4-6 år siden. Det fikk jeg rett og slett ikke til, og det var ikke pga mangel på forsøk. Inkompetansen, eller kanskje rettere sagt handllingslammelsen, hos klubbrepresentanten var den gang slående.

På samme tid som Bærheim Golfpark selger ut omtrent alle andelene sine (til en vesentlig høyere kostnad enn hva medlemsskap koster på Solastranden) til en nyetablert bane, og 100-vis står på venteliste for å bli medlem i Stavanger, klarer ikke Solastranden å fylle opp klubben sin. Dette årelange vanstyre gjorde at jeg tok køllene og gikk for en 3-4 år siden. Jeg sa etter årsmøtet som vedtok avvikling av planene om utvikling av golfbanen på Bærheim, og lot GM overta rettighetene, at dette var begynnelsen til slutten for Solastranden. Jeg har vært på nippet til å ha rett mange ganger, og er redd for at jeg får rett til slutt. Håper jeg tar feil, men tror det ikke. Jeg tror medlemmene til slutt kommer til ett punkt hvor de ikke lenger vil kaste penger ombord i ett synkende skip.

Naturopplevelse? Hva da? Fallskjermhopperne og flytrafikken? Endene på hull 1/7 har vel flyttet for en stund siden. Nei, der ligger vel Solastranden på en delt 2. plass med Sola og Bærheim - og det er nokså langt opp til nr 1.

Men de har bedre forhold enn de fleste andre tidlig og sent i sesongen, det skal Solastranden ha.

Slappy

over 15 år siden

Slappy

Nå har i hvert fall to av de andre klubbene i området lagt frem sine regnskapstall for 2009, og det er ganske interessant lesning som nok er noe av forklaringen til at Solastranden sliter.

Sola GK: (dokumenter på www.sola-golfklubb.no)

Omsetning 18 mill
Kontingenter: 5,7 mill
Sponsorinntekter 8,75 mill
Overskudd 300k (sef etter avskrivninger!)
Gjeld 20 mill

Stavanger GK:

Omsetning: 15,3 mill
Kontingenter 9,5 mill
Sponsor: 4,2 mill
Overskudd 1,13 mill (etter avskrivninger!)
Gjeld 26 mill

Store tall...eller er dette helt normalt for golfnorge?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Det mest overraskende er de lave sponsorinntektene til SGK. Der må det være potensiale. Men moro at de faktisk har overskudd.

lost ball

over 15 år siden

lost ball

Solastranden derimot har budsjettert med totalt(!) 4,9 mill. i inntekt for 2010. Sponsor (ca 0,7 mill) og kontingenter (2,8 mill) er de største inntektspostene. P.t. ca 820 medlemmer. Langsiktig gjeld 7,5 mill. Registrerer at de budsjetterer 0 i avskrivning.

Stavanger får sine 9,5 mill i kontingenter fra ca 2000 medlemmer, de tilbyr vel 100 nye medlemsskap i år også tenker jeg for å holde medlemsmassen stabil. Sola har hatt sine ca 1200 (+/- noen få)medlemmer i årevis nå. (Hvorfor føles det likevel en hel del lettere å finne ledig starttid i Stavanger?)

Undres også litt over den store forskjellen i sponsorinntekter på Sola og Stavanger. Jeg vet jo at Richard & co er drivende dyktige på det området, men over 4 mill i forskjell? Skulle da tro at den "gamle ærverdige ved Stokkevannet" var mer eller mindre like attraktiv som sponsorobjekt?

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Hei,

Mener å ha hørt at Stavanger "lett" kunne doblet sine sponsor inntekter, men de ønsker ikke å bli en "firma klubb" som Sola i grunnen er.
Jeg selv er medlem på Stavanger, men har en " deal" med jobben som gjør at jeg kan spille flere ganger i uka på Sola.
Dette gjelder også flere av mine golf venner ... De spiller golf på Sola igjenom jobben på en eller annen måte.

Problemet til Solastranden er leien de betaler til "bonden" som eier området som de spiller på ... den informasjonen som jeg sitter på er at de betaler opptil 2,5 ganger mer enn det som er vanlig praksis.
Jeg tror Stavanger betaler den symbolske summen på 1 Kr i året til Stavanger komune ... så det er forskjell på folk.

Tror jeg spilte ca 40 runder med golf i Rogaland i fjor, og da var 35 av de på Sola og Stavanger ... de 5 siste ble fordelt mellom Bærheim, Solastranden og Bryne.

Slappy

over 15 år siden

Slappy

Stavanger spesielt og Sola har vel hatt overskudd i hele manns minne (5 år..).

SGK ligger stort sett opp mot og rundt millionen, men nå er det avskrivninger på bane som kommer og spiser litt. Investeringene på Sola har også vært store, så det begrenser overskuddene fremover. Men det viktigste er jo at slike offensive satsninger går rundt i begge klubbene.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Noe av bakgrunnen for Stavangers lave leie nivå (er det så lavt som kr 1???) er trolig at banen ble til gjennom tilskudd fra byens velstående som en gave. Ytelse mot ytelse.... Kommunen får en del helse etc i retur. Sånn var det den gangen. Ikke nå.

Tipper Amici Sumus har rett ang sponsornivået og det forklarer nok trykket på banene. SGK har vel også en hel del eldre medlemsmasse enn andre klubber i området (litt det samme som Oslo GK) derfor tåler de flere medlemmer.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Puster litt liv i denne nå når gradestokken begynner å nærme seg røde tall her på Romerike.

Vi snakket vel om å ta en tur til Oljebyen fredag - lørdag sånn når banene var åpnet. Barcentrale, Smilende Sam, moi, Slappy, Amici Sumus, 007, lost ball, FriDropp, Kevin... Var det enda flere?

Noen som har noen teorier om tidspunkt på dette nå? Eller er det jevne, men hvite fairwayer fortsatt på Sola og Stavanger?

Trippelbogey

over 15 år siden

Trippelbogey

Det er snødekte fairwayer på alle banene i hele Rogaland fylke. Når man ser på lantidsvarselet regner jeg ikke med at det blir bart i løpet av de neste 2-3 ukene iallefall.

Vet ikke hvor mye denne vinteren kommer til å påvirke forholdene, da vi ikke er vant med slike vintre som dette. Men er redd for at forholdene selv i april (om snøen forsvinner da...) vil kunne være ganske mediokre.

TB

Trippelbogey

over 15 år siden

Trippelbogey

Det er forrsten mulig å følge med på Webkamera for de som lurer på når det blir snøfritt via denne linken (gjelder Solastranden, men det er jo likt på de andre banene)

http://www.solastranden.no/index.cfm?id=13828

TB

barce

over 15 år siden

barce

Jeg kan fortelle at det snødde betraktelig når jeg entret flyet i Stavanger i ettermiddag. Lysningen er at det er meldt +-grader og 45 mm med regn neste uke - så da kan snøen gå fort!

Jeg syns det er kjempeartig hvis vi får til en Western Scan Golf Conference i Stavanger i løpet av april/mai - fre til lør med utagerende bankett på fredag. Straks jeg har oversikt over reiseplanene mine for siste del av april/tidlig mai - foreslår jeg at jeg starter en egen tråd hvor vi koordinerer etter beste evne.. Gleder meg allerede :)

Slappy

over 15 år siden

Slappy

Tilgangen på lokale bane- og utelivsguider virker tilfredsstillende - storfint besøk må vel støttes opp om, virker det som. Verre er det med tilgangen til grønt gress, nye snøfall i morgentimene gjør dette nesten uvirkelig for oss her borte.

Men - la oss håpe på mengder med regn neste uke!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Bare je få gå på Cobra på fredagen så e eg me.....

Det grønna gresset komme, slappy, tri dager med reggen og fira me sol...

lost ball

over 15 år siden

lost ball

Mulig at Sam blir en smule overrasket hvis han stiller på Cobra i pub-til-pubskoene sine; der er det helsestudio(!) nå. Men det er kanskje det som er hensikten? Trene seg opp til sesongen?

Skjønt klientellet er muligens ikke så ulikt som når det var Cobra; nyskilte, desperate damer i 40-årene... c",)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

eg vett, lost ball. Gode gamle Cobren va stede mødrene gikk når fedrene va borte i Nordsjøen....eller borte for gått. Klokt å legga et helsestudio der - då finne damene veien...

Eg hørre merr te Taket og Checkpoint Charlie generasjonen.

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Når finner denne begivenhet sted? er det førpremiere siste helg i mars eller mai?
Høres gysla kjekkt ut det here.

Slappy

over 15 år siden

Slappy

Det får vel bli en offisiell ramme rundt dette med en gitt dato, gjerne en av de siste helgene i april slik at alle østlandsbanene ikke er åpne enda. Det gjør det morsommere for dem å ta turen over fjellet. Det er allikevel litt avhengig av baneforhold her i vest, ingen aner hva som skjuler seg under snøen, for dette har vi aldri sett før.

MEN - det er i ferd med å løsne: http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article5010920.ece

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Hvis baneforholdene er snille så er siste helg i april ganske konge......

Slappy

over 15 år siden

Slappy

Tja - i fjor var det irrgrønn åpning på strålende forhold 5-10 april, så det pleier å være flott på den tida.

Skal rapportere hva som skjuler seg under snøen når den slipper ila uka...

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Høres flott ut. Jeg gleder meg.

vist

over 15 år siden

vist

Snakker vi her om 24/25 april, eller 1/2 mai?
Det kunne vært gøy om det kunne passet.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg snakket om 24/25 mai :-)

vist

over 15 år siden

vist

24/25 mai, ja det må være den fineste tiden av april. :-)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

....24/25 april, ja - takk vist

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her