Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Preshot rutiner.

hackz

over 15 år siden

hackz

Bestemte meg i fjor for å lage og bruke en preshot rutine, det falt fort ut, men! prøver igjen i år.

Hva slags preshot rutine har dere?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Etter å ha bestemt kølle og landingsområde:

1. Ta ut siktemerke
2. Ta en prøvesving med fokus på rytmen i baksvingen
3. Trekker pusten dypt og slipper den sakte ut igjen. Starter svingen når hodet er fokusert på "nåtid"

4. (eventuelt) Følge den skjeve ballbanen og prøve å forstå hvorfor :-)

Den perfekte putterutine

over 15 år siden

Den perfekte putterutine

Faldo ble spurt om han hadde noen rutiner i f.m. putting; han svarte noe sånt som "Stepping forward and picking the ball up from the hole" ;).

R8

over 15 år siden

R8

Stå å irritere meg over medspillere som bruker alt for mye tid på dette.
Når det er min tur,stille meg opp å slår.Går som regel helt rett og kort:)

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Samme som GB...dvs jeg jobber mot det. Samt et tips jeg så på golfskolan på golf.se,nemlig å time hvor lang tid man bruker og bruke like lang/kort tid hver gang. Dvs ha en rutine man repeterer og øver inn,slik at man gjør det likt hver gang og ikke bruker lengre tid. Jeg har vel en tendens til å bli stående å tenke...litt for lenge:-)

kingben

over 15 år siden

kingben

Viktig med rutiner

på alle slag!!

ser ofte det spesielt på putting.
man går frem setter ned putteren og senker 1-meters-putt for par eller bogey uten å mokke.. er samme putten derimot for birdie eller eagle så skal den leses fra ALLE kanter børste vekk sandkorn i linja (som ikke er der) flere prøvesvingr, osv.. ofte da med bom...

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

Artig å sammeligne tour spillere.
Så på J.B Holmes i går, tre fire prøvesvinger, gå bak ballen å sjekke linjen, gå til siden for å rugge litt frem og tilbake, gå til baggen for å bytte kølle, par tre nye prøvesvinger, gå bak ballen for å sjekke linjen, ta oppstilling, rugge litt til og så endelig kakke til ballen.

Så har man Eduardo Romero.
Ta ut køllen av baggen, gå bort til ballen, slå.
Tror det var Zachrisson som kommentere, "Han är så snabb at man inte hinner å få med slaget"

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Prøver å ha lik rutine ved hvert slag, men det kan nok variere mer i praksis enn jeg liker.

Uansett, i) sjekker raskt avstand for å bestemme kølle, ii) går et par skritt bak ballen og ser landingsområdet samt iii) finner et lite punkt ca en halv meter før ballen som gir riktig retning, iv) tar en prøvesving for å finne rytmen, v) stiller meg parallellet med linjen ball / merke, vi) slår ballen og vii) lurer på hva som skjedde.

Prøver å gjøre dette nokså raskt og greit, blir av og til irritert over venner og andre som absolutt må ha 3-4 prøvesvinger.

Ved putting liker jeg ofte å gå bak hullet for å sjekke linjen, den ser ofte litt anderledes ut derfra. En prøvesving, fokuserer på lengdekontroll, hvor putten eventuelt brekker og jevn/rolig rytme.

Oggi

over 15 år siden

Oggi

En av de viktigste rutinene for en høy-handicapper som meg er å minne meg selv på at jeg som oftest ikke behøver å gå hullet på par. Går ofte runder med folk som har oppunder 30 i hcp og som satser liv og lemmer på hvert eneste utslag. De MÅ jo bli skuffet.
Deler opp hullet mentalt, senker skuldrene og spiller mitt eget spill. Ellers ligner nok de konkrete preshot-rutinene mye på det som er beskrevet ovenfor i forhold til sikte og "kjenne på " rytme og baksving.
Spesielt på green er det befriende å tenke på at jeg som oftest har (minst) 2 putter å gjøre det på. Går det på færre så er det en bonus jeg aldri regner med før jeg sender ballen avgårde. Desto større blir lykken og mestringsfølelsen når ballen dupper ned i koppen.

hmmm

over 15 år siden

hmmm

morsjomt å tenke på Oggi!!!

Hver gang du sender avgårde en første-putt så regner du aldri med at den går i!!!!

selvtilitten er på topp skjønner jeg...

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Småprate litt med ballen, glemme prøvesvingen jeg burde ta, fokusere på feil svingdetalj og så svinge.... er det rart det går galt?

Stian

over 15 år siden

Stian

JB Holmes er drøy.

Hele preshotrutinen hans på green grenser jo til det latterlige. Se ut linja, ta ettpar prøve svinger, huke ned, reise seg, tørke kollehodet, gå 30 cm, huke seg, reise seg, gå litt til, huke seg, reise seg, tørke køllehodet, stille seg opp, prøvesvinger, slå, tapp inn for par...

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Trodde jeg hadde helt greie rutiner helt til en dust av en kompis filma meg.
Sentrale deler er:
- Velge slag, kølle mm
- Gå bort til ballen
- Stikke tunga ut av munnviken
- Vagge på en uelegant måte
Vel nå passerer vi preshot:
- Dælje til ballen i en bevegelse som ikke ligner på Ernie Els
- Et kjapt blikk på utgangen (starter gjerne med det før ball"treff")
- Snu seg vekk i skam og skuffelse
- Håpe de andre tok siktelinje for hvor vi skal lete.

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Vet ikke hvor mange her som skal med på Scangol Fantasy match 6. mars, men om bare et fåtall må dette bli sykt mosjomt.

Eventuelt) Følge den skjeve ballbanen og prøve å forstå hvorfor
Småprate litt med ballen (etter at den er slått)
Håpe de andre tok siktelinje for hvor vi skal lete.

Dette er litt mer meg:
Ved spill på simulator har jeg med masse ekstra baller.
Vet av erfaring at en aldri kan vite om en finner igjen ballen, uansett hvor, og ofte går den i vannet.

hackz

over 15 år siden

hackz

Det kjipe med å ta ut siktemerke er at man blir klar over hvor skjevt man vanligvis sikter, noe som fører til stor usikkerthet og tvil når man tar ut siktemerke. "hmm dette kan jo ikke være riktig".

Kjenner meg igjen Fridropp. Få ting man gjør som ser bra ut på film.
Kremt*)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her